Video: Hur hårt kan man köra en 120mm hoj?

Berk

Aktiv medlem
Fast är inte det lite tjusningen med en i förhållandevis öppensinnig motionsform, visst det är en materialsport men överlag som jag noterat ser varje erfaren cyklist med glädje i andra cyklister oavsett deras talang och trampfordon. Ex. jag älskar att trampa runt på min AM cykel på "normala" skogsstigar som inte innehåller för mycket uppför, just för att det är skönt gung i hojen, då är inte mitt syfte att ta KOM utan att bara njuta. Och andra sidan har jag bränt runt på min gravel på svårare partier bara för att få jävlas lite, utmana mig själv, kanske lite självplågeri.
Håller med!
Har tagit med en kollega på stigen som hade nästa bara cyklad lvg. Han var förvånad på hur glada alla hälsade på och att ingen verkade titta på materialet (och att det fanns många kvinnliga åkare).

escapegravity

Aktiv medlem
Tack för alla fina kommentarer och att vi på Happy lyckas hålla lite bättre ton i vår diskussion är Pinkbike :love:
Vi kunde självklart haft med lite större hucks och mer klättring, men jag ville hålla fokus på flow och på något sätt påvisa att hojjen är kapabel utför och då framförallt i Stockholm. Om Trailstore är villiga så får vi gå på ännu hårdare nästa gång 😁

Ni som kört SBR eller är hemma i Flottsbroskogarna kanske kände igen "Dödsbranten". Precis som Roger sa har man sett väldigt kompetenta åkare gå ner för vissa sektioner i videon och denna brant var en av dom 😉

Nu ska jag ut och trampa järnet på min 180mm 27,5 på platt stockholmsstig... Funkar bra, men hade önskat att man hade något lite mer rappt kanske 😃

H.

Aktiv medlem
Tack för alla fina kommentarer och att vi på Happy lyckas hålla lite bättre ton i vår diskussion är Pinkbike :love:
Vi kunde självklart haft med lite större hucks och mer klättring, men jag ville hålla fokus på flow och på något sätt påvisa att hojjen är kapabel utför och då framförallt i Stockholm. Om Trailstore är villiga så får vi gå på ännu hårdare nästa gång 😁

Ni som kört SBR eller är hemma i Flottsbroskogarna kanske kände igen "Dödsbranten". Precis som Roger sa har man sett väldigt kompetenta åkare gå ner för vissa sektioner i videon och denna brant var en av dom 😉

Nu ska jag ut och trampa järnet på min 180mm 27,5 på platt stockholmsstig... Funkar bra, men hade önskat att man hade något lite mer rappt kanske 😃
Fast det är ju inte storleken på hopp/dropp eller brantheten som sätter begränsningarna så länge man har vettig geometri, utan det känns ju som att begränsningen i kortslagiga hojar främst ligger i deras förmåga att äta stök. Det var därför jag gärna hade sett tex DH-banan eller motsvarande...

Maggieboi

Medlem
Snygg video!!! Har själv en Transition Smuggler 29a med 120mm bak och har aldrig behövt mer. Jag har kört den i alla svarta leder i Åre och en del i Alperna. Som en relativt medioker cyklist har den fått rädda mig många gånger 😂. Modern geometri med effektivt länkage kommer man långt med och jag skulle inte byta den mot min gamla enduro 26" med 170/160 när det lutar utför 😁.

mtb565

Aktiv medlem
Hade vart kul med en recension från Philip som kör stora endurohojar normalt.

Sen att det GÅR köra med kortslagigt är en sak, men är det njutbart/kul i stök. Hur många liftåk orkar man vs en enduro. Hur mår materialet av att bottna ur till höger och vänster, dämpare/lager/ram osv. Så hårt behöver man inte köra för att bottna ur 120 i slag och gör man inte det utgår jag att man kör ganska snällt eller har rejält tryck i dämpare.

Hade gärna haft en typ Spur som andra cykel och variera med men det tillåter inte plånboken.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer