Vidrigaste landsvägsbacken i Stockholm?

GoranS

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> OK i ett försök att objektivt kklassificera
> backarna i Stockholm föreslår jag följande
> formel:
>
> STBI (Supertramps backindex) = antal höjdmeter *
> ROT (medel-lutning (%) / 10)
> Enhet = Nhm (Normerade höjdmeter)
>
> Exempel Kråkbacken (enligt Strava):
> STBI = 39 * ROT (10,3 / 10 ) = 39,6 Nhm
>
> EDIT: Justerade fotmeln med ROT (kvadratroten)
> för att inte premiera extremt branta men väldigt
> korta backar.

Det där med att fånga hur tuff en backe är i ett index verkar vara riktigt svårt. Finns ju ett antal sajter på nätet som listar klättringar och som anger ngt slags index för att ranka hur tuffa stigningarna är. Ett problem är att olika cyklister har olika förutsättningar och olika uppfattningar om vad som gör en backe tuffare än en annan. Jag har ngn gång funderat på om man skulle kunna ta fram ngn slags individanpassat index som bygger på kapacitet vid olika lutningar. Sen skulle man möjligen kunna vikta ihop det hela genom att anta någon fördelning över de olika kapaciteterna. Känns dock oerhört teoretiskt och troligen väldigt svårt att få ut något vettigt av ...

Ett uppenbart problem med den föreslagna formeln är att den helt bortser från hur lutningen varierar. En backe som är en halv km med konstant 5% är i min värld betydligt lättare än en backe som är 20% i 100m, 3% i 300m och 20% i 100m.

Crossmax

Aktiv medlem
GoranS skrev:
> Götgatsbacken kan f.ö. vara rätt vidrig p.g.a.
> alla människor som irrar som yra höns hit och
> dit.

Vem innehar KOM på den? Kom igen nu svettopendlare, 45 km/h en vardag runt 17:30-tiden vore någonting.

PeterÄlvsjö

Ny medlem
En vidrig backe är ju den långa från cafeet vid Rosenhill.
Inte speciellt brant men fruktansvärd lång och ibland dessutom motvind.
Tycker generellt att längden på backen är mer avgörande än lutningen.

Supertramp

Aktiv medlem
GoranS skrev:
> Ett uppenbart problem med den föreslagna formeln
> är att den helt bortser från hur lutningen
> varierar. En backe som är en halv km med konstant
> 5% är i min värld betydligt lättare än en
> backe som är 20% i 100m, 3% i 300m och 20% i
> 100m.

Jo jag har också tänkt att man kan göra en bättre formel om man har hela profilen i nån slags tabell där man ser hur lutningen varierar. Men jag tänkte mig något enkelt som man snabbt kan räkna ut från tex den info som finns för ett segment på Strava.

GoranS

Aktiv medlem
Jo, visst kan man göra det. Jag tror dock att man kommer att få en hel del fall där man om man jämför två backar får att indexet säger en sak och ens eget huvud något annat.

Ser f.ö. att exemplet jag gav är knas. Skulle varit 10% och inte 5%. Hade två varianter på papper och blandade ihop dom när jag skrev ner exemplet.

Edit: stavfel

Senast ändrad:

tommmmy

Ny medlem
Jag tycker egentligen inte att brantheten alls avgör hur vidrig backen är. Alla backar som tar upp till ca 1 minut är ganska enkla att bara mosa på uppför oavsett hur branta dom är.

Bergendahl-backen i Sollentuna är riktigt jobbig att maxa, tar >2 minuter.
Den är 1,3km och 41 höjdmeter.
http://www.strava.com/segments/1760625

Senast ändrad:

mmmrrrr

Aktiv medlem
Tänk också när ni räknar på att det är jobbigare att cykla från 3000 möh till 4000 möh än från 0 till 1000 med samma lutning. Det borde in i formeln på något sätt. Sådär apropå vidrigaste backen i Stockholm.

ratatosk

Aktiv medlem
När jag bodde vid Globen ansåg jag att en av backarna från årstaviken o upp till gullmarsplan, den närmast broarna o kvarnen, var väldigt jobbig, extrem lutning. Vet inte hur den står sig nu, om mina referensramar ändrats sen en av mina bästa vänner flyttat till kråkvägen.

Supertramp

Aktiv medlem
En brant backe känns jobbigare än en flack om man cyklar den tex till jobbet i vanligt pendlartempo. Man måste ta i för att över huvud taget ta sig upp. Men om man kör fullt spelar det ju ingen roll hur brant en backe är, man tar ju i max liksom. Däremot är det kul att träna i branta backar tycker jag. Och bra på det sättet att vinden inte spelar så stor roll och tiderna olika dagar blir jämförbara. Men det finns inte så mångai Stockholm som är över 7% och 30 höjdmeter.

GoranS

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> ... Men det finns inte
> så mångai Stockholm som är över 7% och 30
> höjdmeter.

Tragiskt! Och då är det ändå en tiopotens för få höjdmeter för att det ens ska börja bli kul.

Jag växte upp i Kalmar med omnejd o jämfört med topografin där är det riktigt jobbigt ute på Södertörn... Sen var jag nere på Gran Canaria i våras och fick lite perspektiv. Tyckte de backarna räckte rätt långt. De klassiska bergen får väl bli nästa perspektivöppnare för min del :).

Stumpy

Aktiv medlem
PeterÄlvsjö skrev:
> En vidrig backe är ju den långa från cafeet vid
> Rosenhill.
> Inte speciellt brant men fruktansvärd lång och
> ibland dessutom motvind.

Den är ju mest jobbig för att man precis smällt i sig en leverpastemacka och smörbulle.

hakanf

Aktiv medlem
Masmovägen förbi Masmo gård är rätt jobbig, och hyfsat lång också. Förlängs lämpligen efter en bit på cykelbanan med den kuperade vägen upp till Flottsbro och sedan kanske den där serpentinbacken?

En annan trevlig är ju den asfalterade vägen upp på en av Högdalstopparna som blir jobbig efter ett tag. Man får se upp för folk som kör utför på longboards, dock.

staine

Aktiv medlem
Stumpy skrev:
> PeterÄlvsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En vidrig backe är ju den långa från cafeet
> vid
> > Rosenhill.
> > Inte speciellt brant men fruktansvärd lång
> och
> > ibland dessutom motvind.
>
>
> Den är ju mest jobbig för att man precis smällt
> i sig en leverpastemacka och smörbulle.

... och fryser,,,

men annars ligger ju mycket av vidrigheten i hur bråttom man har. Inte för man vill såsa med flit men nån kilometer saktare så blir ju det mesta uthärdligt.

thomalin

Aktiv medlem
staine skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > PeterÄlvsjö skrev:
> >
>
> > -----
> > > En vidrig backe är ju den långa från
> cafeet
> > vid
> > > Rosenhill.
> > > Inte speciellt brant men fruktansvärd lång
> > och
> > > ibland dessutom motvind.
> >
> >
> > Den är ju mest jobbig för att man precis
> smällt
> > i sig en leverpastemacka och smörbulle.
>
>
> ... och fryser,,,
>
Men det bästa med Rosenhillsbacken är ju att om man tar i lite så blir man varm igen :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu är ju inte jag direkt från trakten men när jag gick uppför gång/cykel?-vägen till höger om ingången till badet i norränden av Sveavägen tänkte jag att man nog skulle få bryta en del för att komma upp.

Edit: bild

20211023_201554.jpg

Senast ändrad:

Pqz

Aktiv medlem
Fliken skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Tranebergsbron?
>
> Jamen du läser ju inte noggrannt. Alltså inte
> från målarbutiken. Utan nerifrån vattnet och en
> liten mkt brant första sträcka på en gc-bana
> som ansluter en bit upp på bron. Den tar
> tvärstopp direkt. Det svarar i alla fall på
> trådens rubrik.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2236803?wpmp_switcher=mobile

Alltså, jag vill inte vara ofin men vi har nog lite olika kriterier för vad en vidrig backe är. :-)

Alla backar kan ju vara vidriga om man tar i hårt. Men testa gärna Kråkvägen på Brevikshalvön, den är i en helt annan kategori med ett parti på omkring 25%. Den backen är vidrig i sig själv, går liksom inte att ta sig uppför den utan att få mjölksyrechock...

Annars råder det tyvärr som GoranS säger en riktig backtorka i Stockholmstrakten. :-(
Många platta länder har cykelkultur. Danmark och Nederländerna till exempel...

andersson.n

Aktiv medlem
Börja i söderort (eller var än det passar). Cykla ut till Flottsbro, kör upp tre gånger på grusvägen på baksidan. Vidare till färjan i Slagsta, över till Ekerö, kör Ekebyhovsbacken tre gånger (baksidan, börja vid vägbommen). Vidare genom hela Ekerö till Brommaplan, sen Tranebergsbron-Västerbron-Skanstullsbron och slutligen tre gånger upp för Hammarbybacken. Det blir strax över 1 000 höjdmeter iaf! MTB eller iaf gravel med lite bredare däck (minst 32mm kanske?) rekommenderas.

Området norr om Skurubron har även en del korta men branta backar: Drottningshamnsvägen / Prinsvägen på västra sidan och Lilla Björknäsvägen eller längst ut på Mariedalsvägen (om man vill ha några få serpentiner) på östra sidan. Ute i Boo, Gösta Ekmansväg upp på Enbacken. Här finns flera Nackabackar.

Tycker även Södertörn är ganska kulligt (åtminstone med Stockholmsmått mätt). Lång backe från Sorunda upp Sorundavägen norrut. Väg 255 söder om avfarten till Kagghamra och väg 257 vid Råby är sköna nerför.

GoranS

Aktiv medlem
Börja i söderort (eller var än det passar). Cykla ut till Flottsbro, kör upp tre gånger på grusvägen på baksidan. Vidare till färjan i Slagsta, över till Ekerö, kör Ekebyhovsbacken tre gånger (baksidan, börja vid vägbommen). Vidare genom hela Ekerö till Brommaplan, sen Tranebergsbron-Västerbron-Skanstullsbron och slutligen tre gånger upp för Hammarbybacken. Det blir strax över 1 000 höjdmeter iaf! MTB eller iaf gravel med lite bredare däck (minst 32mm kanske?) rekommenderas.

Området norr om Skurubron har även en del korta men branta backar: Drottningshamnsvägen / Prinsvägen på västra sidan och Lilla Björknäsvägen eller längst ut på Mariedalsvägen (om man vill ha några få serpentiner) på östra sidan. Ute i Boo, Gösta Ekmansväg upp på Enbacken. Här finns flera Nackabackar.

Tycker även Södertörn är ganska kulligt (åtminstone med Stockholmsmått mätt). Lång backe från Sorunda upp Sorundavägen norrut. Väg 255 söder om avfarten till Kagghamra och väg 257 vid Råby är sköna nerför.
Hm, tips på backar med brasklapp om att MTB eller gravel rekommenderas känns väl lite malplacerat i en tråd om landsvägsbackar kan jag tycka.

Stumpy

Aktiv medlem
Nu är ju inte jag direkt från trakten men när jag gick uppför gång/cykel?-vägen till höger om ingången till badet i norränden av Sveavägen tänkte jag att man nog skulle få bryta en del för att komma upp.

Edit: bild

Visa bilaga 519847
Var där och rekade om man kunde lägga en CX-bana på Vanadiskullen, men det var för mycket gångvägar med hundägare.

Berk

Aktiv medlem
En annan frågan är dock en om en landvägsbacka kan vara virdig. Jag ser backar alltid som en utmaning. Kanske är en brant backa vidrig när man pendlar och vill inte komma svettigt på jobbet.

Branataste backa jag här kört var i Tyskland uppför Rhendalen. Den var så brant att man inte kunde köra rakt fram för att man skulle ramla för att det gick för långsamt. Men vidrigt? Nej ...

GoranS

Aktiv medlem
En annan frågan är dock en om en landvägsbacka kan vara virdig. Jag ser backar alltid som en utmaning. Kanske är en brant backa vidrig när man pendlar och vill inte komma svettigt på jobbet.

Branataste backa jag här kört var i Tyskland uppför Rhendalen. Den var så brant att man inte kunde köra rakt fram för att man skulle ramla för att det gick för långsamt. Men vidrigt? Nej ...
Om man säger att en backe är vidrig om man inte klarar att cykla uppför den så skulle i alla fall denna gå in på min lista.

Finns även denna, men den är nog tveksam att rubricera som landsvägsbacke.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Inte så långa, men kan slå ett slag för att besöka ”finbromma”, dvs grönviksvägen med parallelgator. Kommer man Ålsten så börjar man med Orebacken som klättrar 26m på 350m (https://strava.app.link/IS1iOMmWBkb) och sedan blir det upp och ner ända bort till blackeberg om man så vill. Inte konstant klättring men definitivt ganska utmanande att göra om man går på max.

HåkanC

Aktiv medlem
Sen behöver man väl inte cykla på kullerstenen?

Men får man verkligen cykla på gatstenen på sidan, åtminstone om man skall vara formell?
Är inte det trottoaren?
Brant är den dessutom och oavsett vilken sten man cyklar på borde den kännas för den som börjar nere på
Söder Mälarstrand -> Pustegränd -> Bastugatan -> Pryssgränd -> Bellmansgatan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer