Vidrigaste landsvägsbacken i Stockholm?

GoranS

Aktiv medlem
Ingen aning om hur de olika zonerna kategoriseras på den gatan vad gäller trafiklagstiftning. Jag hade nog försökt hålla mig på den smala zonen direkt till höger om kullerstenen.

DanielS

Aktiv medlem
Inte så långa, men kan slå ett slag för att besöka ”finbromma”, dvs grönviksvägen med parallelgator. Kommer man Ålsten så börjar man med Orebacken som klättrar 26m på 350m (https://strava.app.link/IS1iOMmWBkb) och sedan blir det upp och ner ända bort till blackeberg om man så vill. Inte konstant klättring men definitivt ganska utmanande att göra om man går på max.
Finns några till trevliga backar i Bromma, bl a Orsavägen och Gubbkärrsvägen (upp från Drottningholmsvägen). Går att få till rätt mycket höjdmeter på en runda men ingen enskild backe är mer än max ca 40 hm. Min favorit finns i Traneberg, från vattnet där tvärbanan går över till Johannesfred och sedan upp till högsta punkten på Ödmårdsvägen. Dock lite för mycket fotgängare och trafik för riktigt flyt i cyklingen.

GoranS

Aktiv medlem
Danderyd har en del backar. Den vidrigaste är den som avslutar min pendlingsväg till jobbet, förbi Danderyds Kyrka. Den är vidrig mest för att @Lejon har gjort det klart för mig hur jäkla klen jag är.
Om du behöver hans hjälp för sådant skulle jag säga att du ligger rätt bra till. Jag kan klara av det helt på egen hand. :sneaky:

jarek996

Aktiv medlem
Nu är ju inte jag direkt från trakten men när jag gick uppför gång/cykel?-vägen till höger om ingången till badet i norränden av Sveavägen tänkte jag att man nog skulle få bryta en del för att komma upp.

Edit: bild

Visa bilaga 519847
Wow ! Du cyklade genom Skåne :-))) Synd att du inte ringde , skulle gärna ansluta ;-)

bonbon

Aktiv medlem
Hm, tips på backar med brasklapp om att MTB eller gravel rekommenderas känns väl lite malplacerat i en tråd om landsvägsbackar kan jag tycka.
hmm, finns säkert jättemycket att välja på men på rak arm
- Slalomslänten upp på Nybohov
- Trappan upp från Vårby Allé till Duvberget

rekommenderar jag inte på MTB eller gravel ;)

GoranS

Aktiv medlem
hmm, finns säkert jättemycket att välja på men på rak arm
- Slalomslänten upp på Nybohov
- Trappan upp från Vårby Allé till Duvberget

rekommenderar jag inte på MTB eller gravel ;)
Att jag tycker att X känns malplacerat i tråden är inte ekvivalent med att jag inte tycker icke-X är malplacerat.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Knappt en backe ens men den vidrigaste är början av Hägerstensvägen upp till Aspudden, alltid motvind och jävligt trögt. Tog nästan alltid Nybohovsbacken eller Blommenbergsbacken när jag bodde där för att slippa den förstnämnda.

Favvobacken ligger i och för sig nästan i Södertälje - Rangnhildsborgsvägen. Den är rätt brant och tuff.

uandt

Aktiv medlem
Knappt en backe ens men den vidrigaste är början av Hägerstensvägen upp till Aspudden, alltid motvind och jävligt trögt. Tog nästan alltid Nybohovsbacken eller Blommenbergsbacken när jag bodde där för att slippa den förstnämnda.

Favvobacken ligger i och för sig nästan i Södertälje - Rangnhildsborgsvägen. Den är rätt brant och tuff.
Hägerstensvägen till Aspis som e så fin? Min sista backe, den upp till axan-rondellen däremot, inte kul...

Oh ska vi inkludera lite yttre förorter som Södertälje så kan vi väl ta Åre med en gång och cykla ica björnänge upp till copperhill

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är faktiskt ganska illa att de efter så här lång tid inte är integrerade. Språkkrav är nog det enda rätta!
Vi har ju en ganska känd happyit i Karlstad nu som vi försöker göra folk av, född i Småland, uppvuxen i Skåne, utflyttad till Stockholm men nu flytt till idyllen Värmland❤
Ni har skrävlat ganska mkt om hen men här har hen inte mkt att sätta emot😂🚴‍♂️💨

GoranS

Aktiv medlem
Hägerstensvägen till Aspis som e så fin? Min sista backe, den upp till axan-rondellen däremot, inte kul...

Oh ska vi inkludera lite yttre förorter som Södertälje så kan vi väl ta Åre med en gång och cykla ica björnänge upp till copperhill
Nä, nä, nu får du ge dig. Såsom randonnör (wannabe) anser jag att världen definieras utifrån randoklubbar och då Randonneur Stockholm arrangerar lopp från Södertälje är det Stockholm. Däremot har klubben aldrig arrangerat lopp från Åre. Därmed är Åre inte Stockholm.

(Tror det finns en lite intressant bieffekt av denna definition, men den lämnar jag som en övning åt den intresserade läsaren att finna.)

GoranS

Aktiv medlem
Vi har ju en ganska känd happyit i Karlstad nu som vi försöker göra folk av, född i Småland, uppvuxen i Skåne, utflyttad till Stockholm men nu flytt till idyllen Värmland❤
Ni har skrävlat ganska mkt om hen men här har hen inte mkt att sätta emot😂🚴‍♂️💨
Jag känner att jag nog får anmäla mig till "Kända happyiter, grundkurs".

jarek996

Aktiv medlem

Bilagor

• Screenshot_20211024-094434_TrainingPeaks.jpg
    Screenshot_20211024-094434_TrainingPeaks.jpg
    74 KB · Besök: 27

nisseson

Aktiv medlem
Nä, nä, nu får du ge dig. Såsom randonnör (wannabe) anser jag att världen definieras utifrån randoklubbar och då Randonneur Stockholm arrangerar lopp från Södertälje är det Stockholm. Däremot har klubben aldrig arrangerat lopp från Åre. Därmed är Åre inte Stockholm.

(Tror det finns en lite intressant bieffekt av denna definition, men den lämnar jag som en övning åt den intresserade läsaren att finna.)
Du tänker på backen mellan Funäsdalen och Tänndalen eller så?

WSMC

Aktiv medlem

Är Uppsala Stockholm? :giggle:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lyllo mig som bor halvvägs upp på en 60 hm backe. Kajen Fiskis marina till Vattentornen. Sista biten med skrovligt osopad asfalt som sig bör.

uandt

Aktiv medlem
Den där Dalkarlsbacken som alla dör i, finns det data på den?
Det finns stravasegement som någon nog kommer länka snart men kortfattat. Den är varken speciellt brant eller lång. Tror det mest tjaffsas så mycket om den eftersom du blir frånåkt i den om du är lite trött i slutet på en barkabyare. Stäketbacken någon km senare e nog nästan jobbigare men vi det laget är du ju frånåkt så ingen kan se hur du lider...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer