Vikt på AM / Trail

Richard1987

Ny medlem
Tänkte kolla med er överlag angående era AM och Trail hojjar. Vad väger dem?
Min nya Lapierre Zesty i kolfiber med carbon vev väger nu med Continental Trail king 2,2 Tubeless och pedaler 13,7kg. Är detta i närheten av andra?

Anledningen att jag kollar lite vikt är för att jag kör även xc.

Ska den banta mer lär det få bli på bakdrev och fälgar antagligen.
 

Bilagor

D i U

Aktiv medlem
Min SantaCruz bronson C -16 hamnar på 13,7 enligt personvågen med min vikt avräknad. Stämmer kanske inte exakt på hektot men ungefär.
 

sdx

Aktiv medlem
Richard1987 sa:
Tänkte kolla med er överlag angående era AM och Trail hojjar. Vad väger dem?
Min nya Lapierre Zesty i kolfiber med carbon vev väger nu med Continental Trail king 2,2 Tubeless och pedaler 13,7kg. Är detta i närheten av andra?

Anledningen att jag kollar lite vikt är för att jag kör även xc.

Ska den banta mer lär det få bli på bakdrev och fälgar antagligen.
kolfiber är inte alltid lättast min i aluminium väger 13.4 kilo comencal.
 

Paco

Aktiv medlem
Dags för trådens tungviktare.

1BC3297B-8981-456E-B142-19D0444A07E5.jpeg


Commencal Meta am4.2 på 15,36kg.
Dock byggd för att funka i svarta leder utan problem.

Kommer nog iof kapa en del vikt inför nästa säsong.
 

Makten

Aktiv medlem
DSC07696.jpg


Ibis Ripley XL: ~13,35 kg som på bilden (fast utan flarra) om jag inte räknat fel efter däck- och greppbyte. Nu ~13,25 med annan styrstam.
Får kontrollväga nästa gång jag är förbi herrn här ovanför:-)
 

Johge

Medlem
Crossmax sa:
En till svennebanan-Ripmo i storlek M.
13.5 kg med Ibis 938 alu-hjul och CushCore fram + bak
Hur kan min väga 1,1kg mer?? Visst L-ramen lät ju väga några gram mer än M och även Nukeproofs ARDinserts? Min är iofs vägd med en billig bagagevåg
 

Richard1987

Ny medlem
calmbay sa:
2.2 trail King på en modern stighoj? Varför vill du förstöra fästet så? Kör åtm Mountain King 2.4 om du vill köra continental.
Tyckte 2,4 o 2,5 som satt på var lite oroliga när jag körde xc med den. Så jag tänkte se om dessa kan vara något att ha som allround.
Det är ju inte svårare än att jag byter tillbaka om jag inte trivs med dem.
 

såkket

Medlem
Spark 700+ M
12,3kg enligt personvågen med pedaler, dator, pump, multitool och slang.
2.6 Rock Razor/2.8 NN med apex och närmare 2dl vätska i varje.
IMG_0869.jpeg

Är väl inte direkt en AM/trail utan snarare XC/trail.

Sixten det är väl en 730+ med 29" hjul, inte en 900?
Funderar på att byta till nästa år och gå på samma däck som nu fast 2.35x29 så hur tajt blir det i baksvingen?
Är det ok eller trångt? Trampar mest platt så vill inte behöva rensa lerbromsar i tid och otid.
 

Sixten Fors

Ny medlem
såkket sa:
Sixten det är väl en 730+ med 29" hjul, inte en 900?
Funderar på att byta till nästa år och gå på samma däck som nu fast 2.35x29 så hur tajt blir det i baksvingen?
Är det ok eller trångt? Trampar mest platt så vill inte behöva rensa lerbromsar i tid och otid.
Den står 710+ på sadelröret med cykeln har inte rullat en meter med 27+ hjul, bytte till 29" direkt. Så cykeln tror att den föddes som en 910 ;)
Kanske fel tråd att posta bilder i, men wtf. Det är inga problem med 2,35-2,4" däck som mäter kring 60 mm, men större än så blir nog inte bra. Det är 5-7 mm frigång mot bryggan mellan sadelstagen, 7-10 mm kring kedjestag, ca 15 mm upp till gaffelns brygga.
 

Bilagor

Westman

Aktiv medlem
Varför bryr ni er så mycket om totalvikt? Är inte det lite förlegat, typ som när folk frågar hur många växlar man har? Har ni blindtestat med och utan 500ml vatten i framtriangeln på stig?

14,5kg hoj med lätta hjul känns lättare/rappare än 13,5kg med tyngre hjul.

Roterande vikt gör mycket skillnad för rappheten. Ofjädrad vikt påverkar bakdämpningen. Men statisk vikt på t ex framtriangel, styre mm. Nä*.

*inom rimliga gränser och givet att man inte tänker spurta XC men det här handlade ju om AM/Trail.
 

Sixten Fors

Ny medlem
En lätt cykel med lätta hjul väger mycket mindre än en tung cykel med tunga hjul. Om cyklisten är 12 år / 45 kg är märks rätt stor skillnad mellan 12,2 eller 14,5 kg cykel. Det är 5% av kroppsvikten, på fel ställe.
 

jonte987

Aktiv medlem
Vad ska man sikta på för hjulvikt på en döds-am? Om man stannar på en fälgbredd som låter kantdobbarna sitta på kanten.

Ontopic. Mega 290 runt 15kg. Med enkla neutron hjul på 2150g eller nåt.
 

Paco

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Vad ska man sikta på för hjulvikt på en döds-am? Om man stannar på en fälgbredd som låter kantdobbarna sitta på kanten.

Ontopic. Mega 290 runt 15kg. Med enkla neutron hjul på 2150g eller nåt.
Gör som Pippi och strunta i hjulen helt??

625347A1-4E25-4997-980F-521DE3F13B46.jpeg
 

marr

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Vad ska man sikta på för hjulvikt på en döds-am? Om man stannar på en fälgbredd som låter kantdobbarna sitta på kanten.

Ontopic. Mega 290 runt 15kg. Med enkla neutron hjul på 2150g eller nåt.
Typ hopenav med ex511 fälgar. 30mm id är lagom.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
jonte987 sa:
Vad ska man sikta på för hjulvikt på en döds-am? Om man stannar på en fälgbredd som låter kantdobbarna sitta på kanten.

Ontopic. Mega 290 runt 15kg. Med enkla neutron hjul på 2150g eller nåt.
Typ hopenav med ex511 fälgar. 30mm id är lagom.
Eller DT-nav. Och 32 ekrar. Sixtens hjul ovan funkar säkert kalas om man är smidig men annars inte direkt "döds-am"-hjul.
 

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
marr sa:
jonte987 sa:
Vad ska man sikta på för hjulvikt på en döds-am? Om man stannar på en fälgbredd som låter kantdobbarna sitta på kanten.

Ontopic. Mega 290 runt 15kg. Med enkla neutron hjul på 2150g eller nåt.
Typ hopenav med ex511 fälgar. 30mm id är lagom.
Eller DT-nav. Och 32 ekrar. Sixtens hjul ovan funkar säkert kalas om man är smidig men annars inte direkt "döds-am"-hjul.
Prexis. Men 481 är lite väl tunnt. Iallafall som bakfälg. Även om mina hållit länge. Skulle inte bygga på dem igen. Iallafall inte om man ska köra i park. För bara stig är de helt ok.
 

jonte987

Aktiv medlem
Ja, tänker att jag stannar på 30mm. Redan på gränsen med 2.5'' agressor.
Än så länge verkar inte min framfart påverka hjulen det minsta men när jag får upp farten och behöver bättre vore det nice om man kom ner mot 1800 som Sixten säger. När plånboken ändå ska fram...
 

marr

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Ja, tänker att jag stannar på 30mm. Redan på gränsen med 2.5'' agressor.
Än så länge verkar inte min framfart påverka hjulen det minsta men när jag får upp farten och behöver bättre vore det nice om man kom ner mot 1800 som Sixten säger. När plånboken ändå ska fram...
Köpa lätt, eller köpa tåliga. Det är inte riktigt samma sak.

Kol kanske?
 

Sixten Fors

Ny medlem
Man kan, om man vill, välja EX511 bak och XM481 fram.
Det kostar 25 till 50 g extra, beroende på vad exakt de fälgar man får hem råkar väga.
Jag har byggt många hjul med XM481 och fälgarna (29") har vägt 517-542 g, och EX511 29" har vägt 560-570 g.
 
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
marr sa:
jonte987 sa:
Ja, tänker att jag stannar på 30mm. Redan på gränsen med 2.5'' agressor.
Än så länge verkar inte min framfart påverka hjulen det minsta men när jag får upp farten och behöver bättre vore det nice om man kom ner mot 1800 som Sixten säger. När plånboken ändå ska fram...
Köpa lätt, eller köpa tåliga. Det är inte riktigt samma sak.

Kol kanske?
Jag förstår det. Bara svårt att föreställa sig vad som krävs när/om det börjar gå lite fortare.
Men det får nog bli skapligt tåligt för rimliga pengar. 1800g vore kul men inget krav.
 

Westman

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
En lätt cykel med lätta hjul väger mycket mindre än en tung cykel med tunga hjul. Om cyklisten är 12 år / 45 kg är märks rätt stor skillnad mellan 12,2 eller 14,5 kg cykel. Det är 5% av kroppsvikten, på fel ställe.
Absolut. Och vettigt för barn och ungdomar. Men gör om den uträkningen för normalspannet 13,5 vs 14,5 och 80kg cyklist.

Många köper också styggelser typ carbon comp med lätt ram, tunga hjul.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Westman sa:
Sixten Fors sa:
En lätt cykel med lätta hjul väger mycket mindre än en tung cykel med tunga hjul. Om cyklisten är 12 år / 45 kg är märks rätt stor skillnad mellan 12,2 eller 14,5 kg cykel. Det är 5% av kroppsvikten, på fel ställe.
Absolut. Och vettigt för barn och ungdomar. Men gör om den uträkningen för normalspannet 13,5 vs 14,5 och 80kg cyklist.
Många köper också styggelser typ carbon comp med lätt ram, tunga hjul.
De flesta cyklar, oavsett prisklass, levereras med skräphjul känns det som. Men det går snabbt att byta ;)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer