Viktgräns på hjul... hur ska jag tänka?

geologen

Aktiv medlem
För några år sen skaffade jag ett par nya landsvägshjul. Handbyggda från en brittisk butik. Väldigt fina och bra.
Den angivna viktgränsen är 90 kg. Det är inte ultralätta hjul, men åt det lättare hållet.

Då vägde jag lite över 70 kg, men en övergång till kontorsjobb och mer stillasittande, i kombination med mindre cyklande ledde till viss viktuppgång. I somras vägde jag ca 80 kg.
I slutet av sommaren drabbades jag av en serie svåra ryggskott som ledde till att jag fick, och fortfarande har, problem med nerverna till benen. Det är inte i ryggraden (bekräftat genom MR och andra undersökningar), utan i musklerna runt/i bäckenet/sätet som problemet sitter. Men det har i alla fall inneburit en mycket lång period utan egentlig träning, och ännu mer inaktivitet. Nu väger jag 89 kg (ca 25 kg över min optimala kroppsvikt!). Inte så konstigt när 6-10 timmar cykling per vecka saknats i åtta månader.

Jag vill testa att cykla lite ute igen, men är nu väldigt nära viktgränsen på hjulen. Jag förstår ju att det inte exploderar om jag är ett gram över, men hur försiktig bör jag vara? Jag har inga andra hjul att byta med heller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har cyklat XC i 5 år med hjul med absolut maxvikt på 85 kg, de har gått minst 45 tävlingar. Själv har jag pendlat mellan 83 - 105 - 95 kg. De är lika runda och fina än idag och inga ekrar har gått.
Nu kommer de klart gå sönder imorgon men det får jag ta :).

Har lite svårt för viktangivelser sådär då det är så mycket runt om som gör större skillnad. Om du väger 100 kg och bara kör på fin asfalt eller 80 och cyklar ner för en trottoarkant t ex? Jag tror inte du behöver fundera på det alls.

marr

Moderator
Forumvärd
Med tanke på att du kan cykla, inte dundrar ner i alla potthål du ser med full krsft osv. Så är de bara att ge sig ut.

Välkommen tillbaka med :) hoppas du får till mycket cykling i sommar.

SocialGimp

Aktiv medlem
Håller med alla ovanstående. Dessutom kommer du ju gå ner i vikt relativt kvickt. Mest en akademisk fråga tycker jag utan praktisk tillämpning. KBK!

Yeew!

Medlem
En annan aspekt är att värdet ut till kund aldrig ligger på gränsen av vad produkten klarar, där jag jobbar lägger vi alla belastningstester 50% över vad vi sedan anger på produkterna för att ha en marginal på garantiåtaganden och felanvändning!

marr

Moderator
Forumvärd
En annan aspekt är att värdet ut till kund aldrig ligger på gränsen av vad produkten klarar, där jag jobbar lägger vi alla belastningstester 50% över vad vi sedan anger på produkterna för att ha en marginal på garantiåtaganden och felanvändning!
Möjligen på systemhjul. Här pratar vi om hjul köpta av en custombyggare.

kais01

Aktiv medlem
vinkla fram sadeln för att skona ryggen, och sedan ut å cykla med dig. hjulen kommer säkert hålla. men koll av ekerspänningen skadar inte.

och gör något åt kosthållningen. det är inte i första hand bristen på motion som gör att man går upp, och många stillasittande är normalviktiga. det är tillgången fysiskt och tidsmässigt till ett kylskåp mellan måltiderna.

och grattis till jobbet!!!

geologen

Aktiv medlem
och gör något åt kosthållningen. det är inte i första hand bristen på motion som gör att man går upp, och många stillasittande är normalviktiga. det är tillgången fysiskt och tidsmässigt till ett kylskåp mellan måltiderna.
I mitt fall är det motionen som är avgörande. Jag saknar som sagt i snitt kanske sju timmar cykling per vecka i åtta månader. I energiförbrukning räknat är det motsvarande 20 kg kroppsvikt. Under samma tid har jag ökat nio kilo. Jag äter alltid ungefär likadant. Att minska intaget i motsvarande grad skulle få mig att må psykiskt dåligt. Tyvärr inget alternativ.

geologen

Aktiv medlem
Tack för svaren! Då känns det lite lugnare. Det handlar tyvärr bara om korta turer. Kanske 20-30 min, max. Längre kommer inte att funka. Nästa år hoppas jag att jag är återställd och kan cykla normalt igen. Men det finns inga garantier. Har jag otur kommer jag aldrig att kunna cykla normalt igen.

NLC

Aktiv medlem
När huvudfrågan nu är utredd kanske det är läge att påpeka att det numer _är_ en skiljelinje mellan inlägg och signatur ;-)

geologen

Aktiv medlem
Dags att skaffa fs? :D
Jag förstår hur du tänker, men i mitt fall är ryggen inte känslig för stötar. Det är vinkeln i höften som är problemet. Jag kan inte ens sitta nån längre stund på en vanlig stol, utan måste ställa mig upp ganska ofta för att "släppa fram" signalerna till nerverna igen.

Jag har kört tre korta testpass på testcykeln inomhus under den här perioden. Totaltid 80-90 min sammanlagt. Sist jag cyklade ute var 1 aug. Ståcykling går bra, och det är jag nog mer bekväm med än de flesta redan sen innan, men det blir ju tråkigt i längden, och utomhus är det inte lika enkelt.

Grimpeur

Aktiv medlem
Kortare turer 20-30 min max och som jag gissar mellan raderna inte jättetryck i pedalerna borde gå bra. Jag har ganska stor erfarenhet av att förstöra hjul pga överbelastning. Jag kör och har kört mycket kreditkortstouring och permanenter med relativt hög vikt på racercykel (gissar att min erfarenhet kommer därifrån). Genom åren så har jag haft mycket hjulhaverier på både nybyggda hjul och välanvända hjul. Mina hjulhaverier har varit i stort sett alltid bakhjul. I stort sett alltid kuperad terräng oftast berg. Det finns även en överrepresentation på tidspress och dåligt justerad bakväxel. En bakväxel som rappar dödar bakhjul. Mina haverier har i huvudsak varit ekerbrott, infästning av eker i fälg och att bit flänsen på navet där ekrarna sitter fast har lossnat. Minns mycket få potthålsbrott. De jag minns är utför och med enkom ekerbrott (är man inne i hjulhaveribranschen så är detta ett brott man uppskattar då det är lättfixat). Min lärdom är förutom att köpa hållbara hjul så bör man vara försiktig uppför (då utväxlingen gör en ruggigt stark och all vikt hamnar bak) samt se till att fixa bakväxeln omedelbums om man är orolig för att knäcka hjul.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker, men i mitt fall är ryggen inte känslig för stötar. Det är vinkeln i höften som är problemet. Jag kan inte ens sitta nån längre stund på en vanlig stol, utan måste ställa mig upp ganska ofta för att "släppa fram" signalerna till nerverna igen.

Jag har kört tre korta testpass på testcykeln inomhus under den här perioden. Totaltid 80-90 min sammanlagt. Sist jag cyklade ute var 1 aug. Ståcykling går bra, och det är jag nog mer bekväm med än de flesta redan sen innan, men det blir ju tråkigt i längden, och utomhus är det inte lika enkelt.
Liggcykel? Borde ju lösa problemet?

marr

Moderator
Forumvärd
Du har väl ganska raceig hoj med? En lite mer relaxed hoj kanske hjälper också på sikt.

geologen

Aktiv medlem
Du har väl ganska raceig hoj med? En lite mer relaxed hoj kanske hjälper också på sikt.
Jo. Men det är inte så enkelt att ordna på kort sikt. Min nuvarande har inga marginaler för att "höjas". Det finns inte styrrör eller styrstamsvinkel för att åstadkomma det. Och jag tror inte att nån normal cykel egentligen är upprätt nog för att jag ska slippa besvär. Det är verkligen att stå upp som krävs.

Så fokus är på att försöka bli av med nervklämningarna och sen hoppas på nästa år. Och nöja mig med korta turer i bra väder nu, så jag i alla fall kan få känna på cyklingen lite.

geologen

Aktiv medlem
Högtvinkeln borde ju bli öppnare? Mer som att stå tänker jag?
Visa bilaga 409858Visa bilaga 409859
Ja, men minsta böjning ställer till det. Det på bilden är alldeles för mycket. Dessutom får det inte vara tryck mot sätesmusklerna heller, så det blir fel även på den punkten. Jag kan inte ligga på rygg just nu, för då domnar det i benen. Måste ligga på sida, med rak kropp.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja, men minsta böjning ställer till det. Det på bilden är alldeles för mycket. Dessutom får det inte vara tryck mot sätesmusklerna heller, så det blir fel även på den punkten. Jag kan inte ligga på rygg just nu, för då domnar det i benen. Måste ligga på sida, med rak kropp.
Okejdå! Finns ju ligga på mage varianter också!

3f0751558bd9a90e6e12410a1e14dece.jpg
Beastie 1.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Kan du tänka dig at byta till mtb och stigcykling? Jag har cyklad racer största del av min livet, men har nästan bara cyklad stigar sista två år, för att det är jätteroligt. Då står jag mer en hälften av tiden.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kan du tänka dig at byta till mtb och stigcykling? Jag har cyklad racer största del av min livet, men har nästan bara cyklad stigar sista två år, för att det är jätteroligt. Då står jag mer en hälften av tiden.
Jag tror inte det.... det har varit uppe förr...

roller

Aktiv medlem
Tråkigt att höra att du drabbats av nervinklämning. Jag drabbades av mycket likartat problem med höft, säte och korsrygg som gjorde det omöjligt att ligga på rygg eller sitta utan att ryggen var rak. Jag kunde inte cykla på 7 månader, men med god hjälp av fysioterapeut och daglig rehab gick det över. Hoppas du har fått bra hjälp och håller dig till dina övningar!

glitch

Aktiv medlem
I mitt fall är det motionen som är avgörande. Jag saknar som sagt i snitt kanske sju timmar cykling per vecka i åtta månader. I energiförbrukning räknat är det motsvarande 20 kg kroppsvikt. Under samma tid har jag ökat nio kilo. Jag äter alltid ungefär likadant. Att minska intaget i motsvarande grad skulle få mig att må psykiskt dåligt. Tyvärr inget alternativ.
Du tycker det är rimligt att hålla samma kaloriintag utan träning som när du tränade 7 timmar i veckan? Och du tror på fullaste allvar att du inte kan se över din kost utan att bli psykiskt lidande?
Kan inte vara lätt.....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer