Viktminskningstråden hösten 2012

MarcusS

Aktiv medlem
Nu ska ekipaget lättas. Inte några gram, inte några hekto utan flera kilo.

Inspirerad av trådar som "Varför finns det så många cyklister med riktig ölkagge?" och "Ett kilo i veckan" så kör vi igång höstens viktminskning. Formen från i sommras har snabbt försvunnit och ersatts med en växande tempomage. Det är hög tid att göra något åt detta om fläsket ska bli till biff innan tomten kommer.

Om fler väl hänga på och peppa varandra så går det lättare. Jag vägde in på 87kg i morse och siktar på att byta plats på vågens siffror och komma ner till 78kg.

DT

Aktiv medlem
Du måste väl ha gått ner några kilon under Sverigetempot?

Det är väl bara att köra en gång till i så fall! ;-)

kitzblitz

Aktiv medlem
Jag tror jag gick upp i vikt under Sverigetempot. Har aldrig ätit så många pizzor på så kort tid i mitt liv :-)

Nu siktar jag på en liknande målvikt som Marcus - har dock inte lika mycket att tappa ;-)

MarcusS

Aktiv medlem
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Du måste väl ha gått ner några kilon under
> Sverigetempot?
>
> Det är väl bara att köra en gång till i så
> fall! ;-)

Jodå, då gick jag ner nästan fyra kilo. Dåliga matvanor och god öl har dessvärre gjort kaos med kroppen.

Luke

Aktiv medlem
För tusan, jag är med!!!

Jag har kapat ca. 30 de senaste åren och sen planat ut på mellan 76-78 kilo.
Nu har fyra veckors sjukdom/träningsuppehåll i kombination med tjänsteresor + ANNAT lett till att vågen snarare visar 79-80.
Målet är 75 i Motala i Juni. Nu kööööör vi!!!

AxelSthlm

Aktiv medlem
Sjukdom är ett oslagbart tips när det gäller viktpendling!!!

För en månad sedan pajade mina njurar....utan att gå in på exakt vad som blev tokigt kan jag säga att jag gick upp från att väga 80 kg till 97,5 på 9 dagar, bara vätska......nu, knappt 3 veckor senare med ett massivt läkemedelsprogram ligger jag på styva 75 kg med regelbundna kramper, i hela kroppen, pga vätskebrist.

Sjukdom är det nya bantningstipset!

Fast det hämmar träningen en del kan man säga......

Guldfinger

Ny medlem
AxelSthlm skrev:
> Sjukdom är ett oslagbart tips när det gäller
> viktpendling!!!
>
> För en månad sedan pajade mina njurar....utan
> att gå in på exakt vad som blev tokigt kan jag
> säga att jag gick upp från att väga 80 kg till
> 97,5 på 9 dagar, bara vätska......nu, knappt 3
> veckor senare med ett massivt läkemedelsprogram
> ligger jag på styva 75 kg med regelbundna
> kramper, i hela kroppen, pga vätskebrist.
>
> Sjukdom är det nya bantningstipset!
>
> Fast det hämmar träningen en del kan man
> säga......

Jobbar i dialysbranschen och kalium som det finns mkt av i banan och chips (som är ett billigare salt) är tufft för njurarna. Krya på dig!

DT

Aktiv medlem
Fast varför ska man gå ner i vikt nu, om det är någon del av säsongen som man kan fetta till sig lite på så är det väl just nu?

I april-maj så kör man sedan Tyler Hamiltons bantningskur med stenhårda träningspass följt av att dricka 2 liter vatten och ta 3 sömntabletter, så vaknar man lagom till middagen (eller nästa dags frukost i bästa fall). Efter ett tag har man 4% kroppsfett. :-)

AxelSthlm

Aktiv medlem
Guldfinger skrev:

>
> Jobbar i dialysbranschen och kalium som det finns
> mkt av i banan och chips (som är ett billigare
> salt) är tufft för njurarna. Krya på dig!

Albumin är mitt problem....
Det ser dock lovande ut, men det var jävligt konstigt att nästan väga 100 kg plötsligt......den känslan och synen...var udda...

Tack!

mattel

Aktiv medlem
Sjukdom eller skada suger.

Jag äter, och tränar, nu och slutar äta efter årsskiftet.. Då ska jag ner på sub75.

Det borde vara ett rimligt mål för Kitzblitz också. :)

MarkusGun

Medlem
Jag kan passa på att tipsa om en android-app i vilken det blir lätt att se sin trendlinje osv.

Tycker den känns väldigt kompetent och gör varken mer eller mindre. Enkelt att lägga in dagens vikt osv.

Appen heter libra, jag kör gratisvarianten och störs inte av den lilla reklam som visas.

Mvh Markus

Appen hittas här: https://play.google.com/store/apps/...=W251bGwsMSwyLDEsIm5ldC5jYWNoYXBhLmxpYnJhIl0.

freddesvanstrom

Aktiv medlem
Du behöver inte gå ner i vikt för att fläsket ska bli biff ju, man kan tydligen färga det. Då blir det till och med oxfile av fläsket!

Fan jag e också fet, har dock tappat ca 5kg sen i somras då jag började snusa igen (buuuu!!!) Men inget ont som inte för nåt gott med sig. Nu är planen att först gå ner lite extra från början och sen sluta snusa för alltid och hamna på en slutlig målvikt om ca 90-95kg. Är idag 193cm 110kg.

Jenny W

Aktiv medlem
DT skrev:
> Fast varför ska man gå ner i vikt nu, om det är
> någon del av säsongen som man kan fetta till sig
> lite på så är det väl just nu?
>
> I april-maj så kör man sedan Tyler Hamiltons
> bantningskur med stenhårda träningspass följt
> av att dricka 2 liter vatten och ta 3
> sömntabletter, så vaknar man lagom till middagen
> (eller nästa dags frukost i bästa fall). Efter
> ett tag har man 4% kroppsfett. :-)

Låter ju sunt

geologen

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet mellan att börja viktminskningen inför säsong 2013 redan nu, och få en behagligare resa, eller att träna hårt i gymmet och bulka upp lite för att sen deffa fram på våren.
Bestämmer jag mig för att bulka kommer jag nog att glida över 70 kg under vintern, och jag har tänkt mig en rejsvikt på ca 63 kg i skiftet april/maj...
Just nu väger jag 67-68.

MarcusS

Aktiv medlem
Appropå appar så har jag skaffat Shapeup. Enkelt att kunna skanna in livsmedel direkt från förpackningar och att den är på svenska. Endel funktioner är dock låsta i gratisvarianten.

Fliken

Ny medlem
Kan dra en skräckhistoria om kalium som salt.

Var på utökad hälsokontroll i våras, efter 6 dgrs riktig hårdkörning inklusive Isostar sportdryck.

Sittandes med EKG ursäktar sjuksköterskan sig plötsligt och kommer tillbaka med en rätt allvarlig läkare. "du har hjärtinfarkt", eller akut ischemi, vi har beställt transport tillkardiologakuten.

Man blir liksom lite spak dår och då, men när jag väl återfick tankeförmågan bedyrade jag att jag INTE hade hjärtinfarkt. Till slut resonerade vi lite fram och tillbaka, och träningsmängden dök upp. Så formulerade läkaren sig mkt elegant, "tar du några ... eehhh kosttillskott?".

Vi gick in på Isostars hemsida och konstaterade att man får i sig kalium och kalcium på sådant sätt att ekg kan visa fel. Gjorde om testet i ett par dagar därefter utan sportdryck, och med bra resultat. Läkaren som testade ekg på arbetsprov på monarkcykel sade att ekg ibland är rent sk*t och att jag gärna fick träna ännu mer.

Den enda coola personen i allt det här var frun, tillika läkare, jag ringde henne och hon bara gapakrattade åt allt (högt på högtalartelefon med flera kollegor i rummet).

Passa er för kalium/kalcium säger jag bara. Och hälsotester, dom är livsfarliga.

Fliken

Ny medlem
geologen skrev:
> Varför denna sportdryck? Drick vatten. Behövs
> energi - blanda i saft. Konstigare än så
> behöver det inte vara.

Jo, därför att jag inte orkat ta mig till objektiva fakta och bilda mig en egen uppfattning än, då funkar sportdryck lite som att tro på gud (man vet ju inte om himlen finns efter döden, men varför chansa).

kitzblitz

Aktiv medlem
mattel skrev:
> Då ska jag ner på sub75.
>
> Det borde vara ett rimligt mål för Kitzblitz
> också. :)

Nää, har svårt att tro det; när jag kommer under 80 ibland har jag egentligen ingen utrymme kvar för att äta mindre/träna mera utan att det känns kontraproduktivt. Och sedan om jag går på gymmet och kör lite benstyrka går vikten upp snabbt.

Tänkte gymma lite mindre och satsa på 78. Någon gång i mitt liv :-)

peranders

Medlem
MarcusS skrev:
> Om fler väl hänga på och peppa varandra så
> går det lättare. Jag vägde in på 87kg i morse
> och siktar på att byta plats på vågens siffror
> och komma ner till 78kg.

Jag hänger på, jag började i måndags på 90.6, och målet är 84 kg innan nyår.

peranders

Medlem
Hungrig i 4 dagar nu, men det funkar, och jag börjar vänja mig vid känslan. Jag kör en rivstartsvecka och skriver ner allt jag äter för att ha koll. Vägning varje morgon såklart. Jag ligger på 500 till 1000 kcal underskott per dag, äter som vanligt men mycket mindre.

Men jag kommer att behöva pepping för att hålla ut...

MarcusS

Aktiv medlem
peranders skrev:
> Hungrig i 4 dagar nu, men det funkar, och jag
> börjar vänja mig vid känslan. Jag kör en
> rivstartsvecka och skriver ner allt jag äter för
> att ha koll. Vägning varje morgon såklart. Jag
> ligger på 500 till 1000 kcal underskott per dag,
> äter som vanligt men mycket mindre.
>
> Men jag kommer att behöva pepping för att hålla
> ut...

Jag håller ock koll på varje kalori. Försöker ligga på ca 1500 kcal per dag, mer om jag tränar. Jag är inte direkt hungrig, snarare sugen på något tex sötsak efter lunchen, en ostmacka på kvällen mm. Jag hoppas på att suget ska försvinna. Tills vidare gäller det bara att stålsätta sig och inte ge vika.

peranders

Medlem
42Hz skrev:
> Varför gå runt hungrig? Är det inte bättre att
> låta det ta lite längre tid?

Hehe, om det var så enkelt ändå, men visst har du rätt egentligen. Min erfarenhet säger att jag behöver gå in helhjärtat för att fixa viktminskning, för mig funkar inte långsam nedgång. Ett drygt halvt kilo i veckan fram till jul tycker jag känns som en rimlig takt.

Turambar

Medlem
MarcusS skrev:
> Appropå appar så har jag skaffat Shapeup. Enkelt
> att kunna skanna in livsmedel direkt från
> förpackningar och att den är på svenska. Endel
> funktioner är dock låsta i gratisvarianten.

Tycker också att Shapeup är smidigt, lätt att approximera energiinnehållet i maten man lagar själv. Även om det säkert blir en del fel så får jag en ungefärlig känsla.
Vikt fredag förra veckan (då jag började): 84,5 kg
Nuvarande vikt: 83,6 kg
Målvikt: stabil vikt på 79-80 kg innan nyår.

Mitt energiintag den här veckan har varit mellan 6500 kJ och 8500 kJ per dag.

Senast ändrad:

Guldfinger

Ny medlem
Behöver tappa i snitt knappt 100gr/dygn till våren. Har än så länge bara dragit ner på okynnesätandet och tillbringar mer tid på trainern. Räknar inte på något men det kanske blir till vara mer strikt om jag inte följer trendlinjen. Vägning efter varje pass, varannan dag.

Husssar

Ny medlem
Legat på stabila 89kg ett bra tag men har tränat hårt och i samma veva som jag byggt muskler har jag tappat fett, men vikten har legat på 89kg. Fick ischisas ryggskott samtidigt. 4v blev det knäoperation. Ryggen och ischiasen är bättre och kan snart börja träna igen om man går efter ischias/rygg. Nu ska bara knähelvetet bli bättre, men har gått ner 2-3kg, målsättningen är att gå ner till 80-82kg.

Största problemet är att jag nu lyssnat på sjukgymnasten.
Gör övningarna, drick en kopp kaffe och gör övningarna igen.

Själv har jag dock börjat med ovanan:
Gör övningarna, ricken kopp kaffe och kaka och gör övningarna igen.

Inte bra.

ostkaka

Aktiv medlem
Jag har träffat tjej och lagt på mig 6-7kg sedan dess. Tänker behålla tjejen men tappa några kilo. Har försökt med "ät hälften"-dieten ett tag men inte sett någon skillnad på vågen än.

etnica

Aktiv medlem
Jag har gått ner 9kg sedan Mars, äter pizza och annat skit ibland, hamburgare till middag idag. Tränar iaf. 2-3ggr per vecka, senaste tiden har jag tränat 4-5ggr/vecka + cykelpendling till jobbet.. Nu sitter man dock här med nått virus eller skit i kroppen och känner sig trött o sänkt.

Brukar tjocka till mig på vintern så skall försöka hålla mig borta från det detta året.

Målvikt är väll 75kg, väger nu 83. Hoppas att jag kan hålla upp hög träning under vintern så jag kan nå 75kg till nästa sommar.

175cm lång för övrigt.

Hej Hopp

42Hz

Aktiv medlem
starke skrev:
> Kan rekommendera Madagaskar. Gick ner 7 kg på 7
> veckor.

Choklad från Madagaskar?

User01

Ny medlem
Vad tusan! Ska ni ner till 75-78kg? Varför? Jag är 186cm och anses smal och då väger jag 80kg :S

Skulle jag gå ner mer så finns det inte mycket kvar sen..

/G

chrilletrek

Ny medlem
Chrissofsweden skrev:
> Vad tusan! Ska ni ner till 75-78kg? Varför? Jag
> är 186cm och anses smal och då väger jag 80kg
> :S
>
>
> Skulle jag gå ner mer så finns det inte mycket
> kvar sen..
>
> /G

Jag ska ner till 83 kg inte omöjligt om man bara får röra på sig! Väger 96kg 183cm nu är det bara läkar jäklarna som ska ge mig ett datum att försöka börja träna igen... But pepole lets get it on!

geologen

Aktiv medlem
Lillskeden skrev:
> Skulle behöva komma ner under 55 med bibehållen
> styrka innan maj. Väger idag 90. Vad göra?

Hugg av båda benen. Du kan nog behålla styrkan i de kroppsdelar som är kvar.

etnica

Aktiv medlem
Chrissofsweden skrev:
> Vad tusan! Ska ni ner till 75-78kg? Varför? Jag
> är 186cm och anses smal och då väger jag 80kg
> :S
>
>
> Skulle jag gå ner mer så finns det inte mycket
> kvar sen..
>
> /G

Som sagt du är 186cm jag är 175cm så är enkelt 5kg skillnad mellan oss enbart p.g.a. längd...

Så för min del så är 75kg jag skall ligga på för att ha normal omkrets runt kaggen.
Var på hälskontroll i Juni och skall ner till 94cm omkrets från min dåvarande 102.
Det var det enda som jag fick klagomål på, så egentligen så är det inte vikten som spelar roll för min del =)

Barnis

Ny medlem
Det är enkelt att tappa alla kilon man vill,

Jag valde bara bort smöret och osten på mina mackor, det betydde ca 60.000 färre kalorier på en vinter!!! I kombination med lågintesiv träning, vanliga promenader 6-8 timmar i veckan så nådde jag min målvikt 73kg redan i slutet av Februari, började på 82kg i Oktober månad. Nu ser målet lite annorlunda ut så vikten är sekundärt, konditionen och styrkan är det primära denna vinter så att man flyger fram redan på försäsongen.

Octagon

Aktiv medlem
En polare tappade typ 7 kg på att inte äta något efter 18:00. Effektivt för såna som brukar småäta på kvällen. Frukosten blir klart godare också. Fast det där med 2 liter vatten och sömtablettet verkar ju klart effektivare!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer