Viktuppgång av cykling

Annika M

Ny medlem
Viktuppgång av cykling
Min bil skrotades för drygt ett år sedan och jag har sen dess cyklat mig och barnen överallt. Till en början blev det ca 12 km/dag och sen november förra året är jag uppe i 17 km/dag. Del av sträckan är med två barn i cykelvagn och jag håller ett så högt tempo jag kan i stadstrafik, med korsningar, trafikljus och liknande, brukar snitta på 20 km/h. Denna vecka är jag uppe i 12 mil totalt. Cyklar mellan 5-7 dagar/vecka.
Sen november har jag gått upp ca 5 kg (är 176, väger nu 76 kg). Och det är otroligt svårt att bli av med dessa kilon igen. Visst, en del av dem sitter i benen (har långa ben), men en del har satt sig på andra ställen. Jag är ofta hungrig och skulle med lätthet kunna äta mer, men behöver begränsa mig. Äter bra mat tycker jag, men inser ju att den där stunden med nåt gott vissa kvällar när barnen somnat, förmodligen är boven i dramat.
Men hur kan jag vara så hungrig hela tiden? Hade jag lyssnat på kroppen hade jag förmodligen gått upp ännu mer.

Peth

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Kroppen är förjävlig på det sättet att den hela tiden vill kompensera för fysisk aktivitet genom att antingen vila eller äta mer trots att behovet kanske inte riktigt finns.

Luzen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Mer grönsaker! Då äter du dig inte mätt på det som är mycket energi. När jag går upp i vikt är det för lite grönsaker. När jag gör rätt är det 800gram grönt/dag, därtill lite frukt som mellanmål.

Annika M

Ny medlem
Viktuppgång av cykling
Ät mer, större portioner med mer energi till frukost lunch och middag. Ta kafferast med frukt. Se till att inte bli hungrig i onödan.

Den där lilla hungern skapar sötsug och då småäter man. Åtminstone är det min erfarenhet.
Jag äter visserligen ganska lite till frukost (hinner inte äta hemma), tar antingen en gainer på jobbet eller frukost om tid finnes. Och sen äter jag rejält till lunch, nästan överfull tallrik där drygt hälften är sallad, bönor, grönsaker, oliver och liknande. Det ramlar ibland av grejer från det jag lastat upp. Och jag står mig på den lunchen ganska länge.
Behöver absolut hitta ett bättre alternativ till kvällarna, så det är kanske där min utmaning ligger...

Annika M

Ny medlem
Viktuppgång av cykling
Mer grönsaker! Då äter du dig inte mätt på det som är mycket energi. När jag går upp i vikt är det för lite grönsaker. När jag gör rätt är det 800gram grönt/dag, därtill lite frukt som mellanmål.
Jag äter mycket grönsaker till lunch. Pizzasallad, rivna morötter, oliver, ofta någon bönröra, ugnsrostade eller kokta grönsaker. Har full tallrik med mig från matsalen där ca hälften är grönsaker. Står mig på den lunchen ett bra tag, även om suget kommer. Speciellt när jag kommer hem.
Kroppen är förjävlig på det sättet att den hela tiden vill kompensera för fysisk aktivitet genom att antingen vila eller äta mer trots att behovet kanske inte riktigt finns.
Haha, jag det är ju smart när det finns en begränsad tillgång på mat, men sådant är ju inte fallet i dagens samhälle...

Masjevel

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag tror du behöver äta mer mat med energi i så du står dig även på kvällen. Sallad och annat grönt ska man också äta men inte för att fylla på med energi.
Du gör av med mer energi nu när du cyklar men ger du inte tillbaka den energin kommer kroppen se till att den får den energin den behöver och då blir det genom småätande på kvällen.

darkforce

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
nu är de länge sen jag slutade vikthetsa men de jag fortfarande försöker ha lite koll på är energibalansen på intag och förbrukning i kroppen och iaf minst stoppa in lika mycke energi som det tas ut på en dag

geologen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Tyvärr är kroppar komplexa. För mig är det tvärt om. Konditionsträning är för mig kraftigt aptitdämpande. Jag är knappt hungrig alls en dag med ett långt distanspass, trots att jag kanske förbrukat dubbelt mot om jag satt stilla en hel dag. Pga ryggproblem har jag knappt kunnat träna alls på snart tre år, och gick från att väga 65-75 kg till nu drygt 100 kg.

Så det är svårt att ta råd från andra - risken finns att de fungerar så annorlunda att det får ingen eller motsatt effekt.

earnstrom

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag har börjat använda Lifesum (kcal-räknings-app) och insett att jag utan problem kan överkompensera med 1000kcal en dag med mycket cykling. Så ta och räkna några veckor på det så märker du nog var problemet ligger (så kan du bestämma sen om det är allt socker bort och halva tallriken gräs eller ngt annat som måste till).

Berk

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag (man) gick upp 5 kg i vikt efter jag fick en son. Jag bryr mig inte mycket om min vikt (förutom att jag behövde köpa nya längdskidor), men jag tror att det är främst muskler, för att jag fick mycket starkare arm och överkropp av att lyfta barnet.

Så om din vikt inte går upp ännu mer har du kanske ingen problem?

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag har börjat använda Lifesum (kcal-räknings-app) och insett att jag utan problem kan överkompensera med 1000kcal en dag med mycket cykling. Så ta och räkna några veckor på det så märker du nog var problemet ligger (så kan du bestämma sen om det är allt socker bort och halva tallriken gräs eller ngt annat som måste till).
Gräs brukar väl ge ett jäkla sötsug har jag hört.

yonsson

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Kroppen vänjer sig vid regelbunden fysisk aktivitet. Det är inte längre träning för din kropp, det är vardag. Det i kombination med att den gör allt för att inte gå ner i vikt är svaret på din fråga. Är riktig mat, skit i gainer (som ändå inte gör dig mätt så länge i förhållande till antalet kalorier) och drick mycket vatten.

me.I.am

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag är lite skeptisk mot det där "kalorier in kalorier ut" eller hur det nu brukar uttryckas. Det stämmer givetvis på ett sätt men tycker att metabolismen oftast glöms bort.
EDIT: Alltså tror inte på att "svälta bort" kilona.

Eftersom det finns oändligt med metoder för viktnedgång, och det dom har gemensamt är att vissa fungerar för en del men inte för andra så drar jag slutsatsen att vi fungerar olika. Vilket är ganska självklart.

Jag lägger inte på mig så lätt, men går sakta men säkert upp om jag inte tränar något. Så här funkade det för mig när jag gick ner 16 kg övervikt.

Började med att cykla (långa) rundor i "snacktempo", åt mest sallader, drog ner på godis, men fortsatte med minst en bakelse om dagen, och smååt inget mellan målen. Gick ner 8 kg men då stannade det av. Tröttnade till slut när jag legat på samma i nån månad (kan ha varit att jag började träna hårdare). Struntade då i alla "regler", åt mycket, fikade mycket, frossade då och då på Marabou 200g. Samt fortsatte träna hårt. Då kom viktnedgången igång igen, och jag gick ner dom sista svåra 8 kg.

Som sagt fungerar vi olika, och vad jag förstått så tränar du inte hårt. Men kanske att du skall äta något "ordentligt" även på kvällen. Om kroppen behöver energi så tror jag inte det är bra att "småäta". Och kanske att inte äta fullt så mycket mitt på dagen?

Senast ändrad:

Kristoffer R

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Utöver det alla sagt så skall du ha rejäl respekt och kredibilitet för en sådan livsstilsförändring! Jag (och de flesta här) älskar väl att cykla men det är krävande. Och dessutom över vintern vilket är en helt annan nivå.

Även om inte vikten är där du vill ha den så gör ditt sätt att leva förmodligen underverk för framförallt ditt framtida jag.

Jag minns min tid med cykelvagn och som mest fyra dagar med knappt fyra mil, det slet rätt hårt och jag vägde klart mer då. Nu cyklar jag mest elcykel men skit samma.

Ett förslag från mig är att faktiskt dra ner lite på tempot på cyklingen då det låter som du kör rätt hårt. Delvis så sliter det mindre och stressar kroppen mindre (vilket är en knivig balansgång men lite för mycket stress kan dra på vikten eller aptiten) och det kan också göra att du får mindre av den där stora hungern på kvällen.

Är det barn i cykelvagn tänker jag att de är rätt små och du får ligga i lite mer med att ta hand om, kanske sover du sämre och det brukar också ge negativ effekt.

Ett annat förslag är att äta innan du cyklar hem från jobbet. Jag äter ibland köp-lunch och tar min lunchlåda innan jag rullar hem. Då brukar den där glupande kvällshungern vara bortblåst.

Jag är en gottegris så för mig funkar bara att inte köpa det för finns det inte hemma blir det inte ätet. 😊

MrSthlm

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Tror det finns en lång tråd för det här men man får inte skriva om träning i den utan den är nog mer fokuserad på just kost.

Mange.

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Det är lätt att bara peka på ett område när man går upp i vikt. Kroppen är komplex och metabolismen är verkligen inget undantag.
Visst vill kroppen kompensera för ökad aktivitet. Men den lär sig efter ett tag och stabiliserar sig.
Ts du säger att du håller högt tempo i cyklingen, det kan vara rätt stressande i stadstrafik. Har du högt tempo och stressar större delen av vardagen? Hur sover du, äter du på regelbundna tider osv.
Jag småäter mer när jag är trött, dvs ett försök att få i mig mer energi och piggna till.
Nu försöker jag pausa oftare på jobbet och powernap på lunchen, småäter mycket mindre nu för jag inte stressar lika mycket.

Tråden trimma din vikt som @MrSthlm länkade till är bra, dels för vi peppar varandra och delar med oss av tips som fungerar för oss. Mycket är individuellt, men det är värt att läsa och fundera på vad som skulle kunna fungera för mig utan att behöva vända på allt. Det är små förändringar som ska fungera på sikt.

kais01

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
har hållit stabil vikt plusminus ett par kilo hela mitt vuxna liv. det betyder inte att jag går upp ibland, t ex om jag är på skidsemester.

tror på stadig frukost, föredrar lättare lunch. men lunchen är viktig tidsmässigt, den jag t ex siktar in mig på mest vid tidsomställning.

en uppskjuten eller sen middag resulterar i betydligt större intag, både före, under och efter. undvik!

konsumerar en hel del choklad och godis, men helst endast efter måltid. eller till kaffet kl typ 15. tillför man sött på andra tider är min erfarenhet att kroppen nästa dag 'minns' det och blodsockerfall och sug kommer som ett brev på posten.

en frukt och ett glas vatten före cykelpendlingen hem gör att jag inte blir så sugen att småäta i väntan på middag.

några observationer bara, har iaf funkat i mitt eget fall.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Det är lätt att överkompensera för cyklingen. För mig har 16/8 periodisk fasta fungerat för viktkontroll. Morgontränar jag (1-2 tim högintensivt) äter jag frukost efter.

Normal cykling bränner mindre än vad man kan tro. Hunger/sug är inget farligt.

glitch

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag äter visserligen ganska lite till frukost (hinner inte äta hemma), tar antingen en gainer på jobbet eller frukost om tid finnes. Och sen äter jag rejält till lunch, nästan överfull tallrik där drygt hälften är sallad, bönor, grönsaker, oliver och liknande. Det ramlar ibland av grejer från det jag lastat upp. Och jag står mig på den lunchen ganska länge.
Behöver absolut hitta ett bättre alternativ till kvällarna, så det är kanske där min utmaning ligger...

1) Ät fler mål men mindre, du ska inte behöva överlasta en tallrik. Du ska heller inte hamna i sitsen att din kropp bara skriker efter mat. Ta en banan på vägen hem, eller lite havregröt som mellis någon timme innan hemfärd så slipper du vara vrålhungrig när du kommer hem. Ät "förebyggande" snarare än efteråt för att kompensera

2) Du äter inte så bra som du tror. Pizzasallad, gainer, jobbcafeterians bönsallad, ugnsrostade grönsaker på lunchrestaurang brukar drypa av flott, kanske några knäckrbröd med smör....skulle tro att du snabbt kommer upp i en massa tomma kalorier bara på lunchen.

3) Vikt uppgång/nedgång handlar om energiöverskott/underskott oavsett hur många alternativa förklaringar man önskar tro på. Sen hur den energibalansen uppnås kan se väldigt olika ut och kroppen har en förmåga att anpassa sig efter omständigheter varför det precis som vid träning krävs att man överraskar kroppen med något nytt då och då för att inte fastna på en ny platå.

4) Att inte "hinna" är en ursäkt - alla kan prioritera olika saker, men vi har alla lika många timmar på dygnet.

Makten

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Lite rakt motsatta råd från mig då: Ät mer fett och mindre kolhydrater så slipper du gå hungrig. Skippa frukt, det gör dig bara hungrig igen på nolltid eftersom det mest innehåller socker (nej, socker är inte nyttigare/bättre om det är "naturligt").
Och nej, det är inte "kalorier in, kalorier ut" som gäller. När kroppen vänjer sig vid ketos så bränner den mer på samma mängd mängd kroppsarbete och tid. Sen äter man oftast färre kalorier därtill, för att man inte blir hungrig stup i kvarten.

*inväntar anti-LCHF-maffians ogiltigförklarande av praktiskt och teoretiskt bevisade metabolismfunktioner* 😁
Blir förmodligen mitt första och sista inlägg i tråden på grund av ovanstående.

yonsson

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
*inväntar anti-LCHF-maffians ogiltigförklarande av praktiskt och teoretiskt bevisade metabolismfunktioner* 😁
Om det är nyttigt eller inte beror ju på vad man har för förutsättningar vad gäller kolesterol och annat. Kan funka bra för någon och resultera i katastrofvärden för någon annan.

poqa

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Den där gainern kan du kanske hoppa över?
Äta på kvällerna efter middagen kan du också stryka helt.
Låta magen vila lite och bränna fett istället för att mata sötsuget.

Viktuppgång av cykling
Om du tycker att det är ett problem så rekommenderar jag att du tar kontakt med en dietist eller personlig tränare eller dylikt, så att ni tillsammans kan gå genom exakt vad du äter i nuläget och lägga upp en kost som passar DIG och DIN livsstil.

Alla som kommer med tips här menar såklart väl, men bara för att en viss kost passar dem så betyder det inte att det passar dig. Jag tror också att det kan göra mer ont än gott att testa dieter på måfå, och att det är bättre att någon som är insatt kan leda dig rätt.

nesvop

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Lite rakt motsatta råd från mig då: Ät mer fett och mindre kolhydrater så slipper du gå hungrig. Skippa frukt, det gör dig bara hungrig igen på nolltid eftersom det mest innehåller socker (nej, socker är inte nyttigare/bättre om det är "naturligt").
Och nej, det är inte "kalorier in, kalorier ut" som gäller. När kroppen vänjer sig vid ketos så bränner den mer på samma mängd mängd kroppsarbete och tid. Sen äter man oftast färre kalorier därtill, för att man inte blir hungrig stup i kvarten.

Sällar inte in mig i någon maffia.
Men är det inte ganska extremt att vara i ketos jämnt och ständigt? Det kräver väl en oerhört kontrollerad kosthållning för att stadigt vara i ketos?

MrSthlm

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Självklart kan träning för en del leda till så pass kraftigt ökad hunger att man därför lite väl ofta lyckas sätta sig i mera energi än vad man förbränner, kanske i synnerhet innan kroppen vant sig med träningen. Enligt min egen erfarenhet minskar dock denna risk enormt ju mer man tränar... :sneaky: Sedan finns det ju rätt många människor som tränar men har mycket taskig regelbundenhet, man ska då så klart gå ner i energiintag dagarna man inte tränar, kanske lättare sagt än gjort.

En viktig nyckel tror jag är att man verkligen försöker undvika att bli så där djuriskt lejon hungrig. Vätska, vettiga mellanmål samt att man tillför lite energi under träningen.

Det här med att undvika frukt, gör det om ni verkligen vill 🙃 men om ni har någorlunda koll på dagens totala intag ska det nog inte vara något problem att kunna äta lite frukt, nyttigt.

Sist men inte minst är mitt intryck att ämnesomsättning samt hur mycket man förbränner i vila är väldigt personligt vilket gör det lite klurigt när folk försöker jämföra sig själva mot andra.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
En viktig nyckel tror jag är att man verkligen försöker undvika att bli så där djuriskt lejon hungrig. Vätska, vettiga mellanmål samt att man tillför lite energi under träningen.
Nåt jag noterat är att om jag äter middag efter en visst tid kan jag vakna av att jag är hungrig. Vill man minska intaget är det, som du säger, bra att undvika att bli hungrig(are än nödvändigt).

UprightCitizen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Alla som kommer med tips här menar såklart väl, men bara för att en viss kost passar dem så betyder det inte att det passar dig. Jag tror också att det kan göra mer ont än gott att testa dieter på måfå, och att det är bättre att någon som är insatt kan leda dig rätt.
Det jag läst, sammanfattning av studier, är väl dessutom att dieter öht inte fungerar i det långa loppet. Man bestämmer sig för att gå ner i vikt, lägger sig till med jobbiga rutiner, tröttnar och slutar tjockare än innan. Mina anekdotiska observationer stämmer väl överens med det också. Jag tror man kan ligga på en hälsosam vikt och äta ganska halvkasst. Bara skippa dom där uppenbara grejerna som att peta i sig en snickers från selecta varje dag och istället för att äta tills man knappt kan resa sig så äter man tills man är mätt. "Trimma din vikt"-tråden är ju en dystopi. Full av folk som går upp o ner 15 kg och håller på och mäter varenda gram känns det som.

fiskarn

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Det jag läst, sammanfattning av studier, är väl dessutom att dieter öht inte fungerar i det långa loppet. Man bestämmer sig för att gå ner i vikt, lägger sig till med jobbiga rutiner, tröttnar och slutar tjockare än innan. Mina anekdotiska observationer stämmer väl överens med det också. Jag tror man kan ligga på en hälsosam vikt och äta ganska halvkasst. Bara skippa dom där uppenbara grejerna som att peta i sig en snickers från selecta varje dag och istället för att äta tills man knappt kan resa sig så äter man tills man är mätt. "Trimma din vikt"-tråden är ju en dystopi. Full av folk som går upp o ner 15 kg och håller på och mäter varenda gram känns det som.

Med det resonemanget är det ju ingen ide att göra något öht? Diet och kosthållning är väl ungefär samma sak?

solgule

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Antar att det känns frustrerande. Du lägger tid och kraft på att vara hälsosam. Sen kommer tankar om hunger och förstör allt.

Ett sätt som kan fungera är att vara mer närvarande under måltiden. Lägg upp mindre mat och inse att det är tillräckligt med mat långt tidigare jämfört med när ätandet sker omedvetet och automatiskt. Eller bli medveten om att det är fel sorts mat.

Förväxla inte närvaro med tänkande bara. Det kan finnas tankar som säger att det behövs mer mat, men sådana tankar behandlas bäst genom att bara notera att de dyker upp och då försvinner de lika fort som de dyker upp. Ex: "Jag har cyklat länge idag så då har jag gjort mig förtjänt av ..." Notera bara att du har tanken så försvinner den snart.

Eller så kan det komma skuld/skam: "Jag borde inte ätit så här mycket, jag är värdelös, lika bra att ge upp." Behandlas på samma sätt genom att bli medveten om att det bara är en automatisk meningslös tanke så försvinner den.

Ibland kan törst förväxlas med hunger. Märks när det dricks läsk och juice som innehåller för lite fibrer i förhållande till energi. Kroppen blir törstig för att det är för hög koncentration.
Testa om hungern egentligen är törst genom att dricka ett glas vatten och använd närvaro istället för tankar åter igen för att bli medveten om när det är nog med energi och vatten.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Med det resonemanget är det ju ingen ide att göra något öht? Diet och kosthållning är väl ungefär samma sak?
Tja, asså det som jag läst är inte så superpeppande för den som vill gå ner i vikt. Det starkaste tipset blir att inte gå upp från första början. Men jag tror absolut att det finns en skala. Desto mer extrema ingrepp i dit liv du gör desto svårare blir det nog att hålla. Att göra sig av med några små dåliga vanor som inte tar någon vidare tankemöda eller järndisciplin kanske leder till att viktnedgången blir väldigt långsam men med större chans att vara något man klarar leva med resten av livet.

Det går såklart att nitpicka kring vad diet betyder. Jag menar att banta. Räkna kalorier, lchf whatever. Såna saker som kräver att man avstår från rätt mkt av vad livet har att erbjuda och kräver en del jobb att upprätthålla.

SocialGimp

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Intressant att läsa alla "sanningar". Är själv ingen expert på ngt sätt men just LCHF har jag diskuterat med någon som har forskat på ämnet. Visst tappar man i vikt snabbt men att trycka i sig smör o kött i mängder får konsekvenser som t ex starkt ökad risk för stroke. Mirakeldieter i allmänhet kanske man inte ska dra för stora växlar på.

Att undvika socker, äta mer grönsaker och mindre halvfabrikat tror jag dock alla kan skriva under på att det är att föredra.

Köp & Sälj

Topp