Viktuppgång av cykling

BFS

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Utan förändring uppnår man inga resultat. Jag har alltid förespråkat hållbarhet (och alltid varit mycket skeptisk till quickfixdieter och "bantning"). Vill du inte ändra på nånting, förvänta dig heller inga resultat.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Tja, asså det som jag läst är inte så superpeppande för den som vill gå ner i vikt. Det starkaste tipset blir att inte gå upp från första början. Men jag tror absolut att det finns en skala. Desto mer extrema ingrepp i dit liv du gör desto svårare blir det nog att hålla. Att göra sig av med några små dåliga vanor som inte tar någon vidare tankemöda eller järndisciplin kanske leder till att viktnedgången blir väldigt långsam men med större chans att vara något man klarar leva med resten av livet.

Det går såklart att nitpicka kring vad diet betyder. Jag menar att banta. Räkna kalorier, lchf whatever. Såna saker som kräver att man avstår från rätt mkt av vad livet har att erbjuda och kräver en del jobb att upprätthålla.

Nej det håller jag med om. Den uppfattningen har jag också, att oavsett vad man gör och hur man gör är det svårt att få det att hålla i längden. Svårt men inte omöjligt.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Nej det håller jag med om. Den uppfattningen har jag också, att oavsett vad man gör och hur man gör är det svårt att få det att hålla i längden. Svårt men inte omöjligt.
Nej, precis. Knappast omöjligt, men om man ska tro på forskningen rätt ovanligt. Nu är detta ren spekulation, men jag misstänker att det har en del att göra med att när man går upp i fettmassa så får man fler fettceller. Det omvända gäller inte när man går ner, cellerna försvinner inte men "svälts".

Personligen har jag varit rätt smal hela livet. Tränar jag styrka går jag upp lite. Har jag en period då jag inte är på topp och kanske käkar socker lite väl ofta kan jag gå upp lite. Samma sak omvänt. Men jag har en vän som är typ min längd. Han säger ibland till mig att han inte fattar hur jag kan ha en sån mage med tanke på min kost. Han kör lite lchf ibland, räknar kalorier ibland. Men när jag hör vad han trycker i sig när allt det där brister så kan jag knappt tro mina öron. Han har en rätt rejäl kagge. Ibland går han ner lite men...

Inte för att det är min ensak, men för TS så tycker jag inte det känns som något att gå i taket över om viktökningen inte fortsätter. Tror säkert att en del, om än inte allt, är muskelmassa då det är rätt tungt att släpa på ungar.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Sällar inte in mig i någon maffia.
Men är det inte ganska extremt att vara i ketos jämnt och ständigt? Det kräver väl en oerhört kontrollerad kosthållning för att stadigt vara i ketos?
Jag ser inte riktigt kontrollsvårigheten i att ändra proportionerna mellan olika slags matvaror som finns i alla normala mataffärer. Sen behöver man inte bli religiös; det går utmärkt att fuska med lite kolhydrater ibland.

Intressant att läsa alla "sanningar". Är själv ingen expert på ngt sätt men just LCHF har jag diskuterat med någon som har forskat på ämnet. Visst tappar man i vikt snabbt men att trycka i sig smör o kött i mängder får konsekvenser som t ex starkt ökad risk för stroke. Mirakeldieter i allmänhet kanske man inte ska dra för stora växlar på.
Tvärtom, det minskar risken för stroke.

"Recent randomized controlled trials document that low-carbohydrate diets not only decrease body weight but also improve cardiovascular risk factors. In light of this evidence from randomized controlled trials, dietary guidelines should be re-visited advocating a healthy low carbohydrate dietary pattern as an alternative dietary strategy for the prevention of obesity and cardiovascular disease risk factors."

 

Stumpy

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Visst, en del av dem sitter i benen (har långa ben), men en del har satt sig på andra ställen.

Inte för att det är min ensak, men för TS så tycker jag inte det känns som något att gå i taket över om viktökningen inte fortsätter. Tror säkert att en del, om inte allt, är muskelmassa då det är rätt tungt att släpa på ungar.

Precis, men jag tolkar det som att en del verkar ha satt sig på icke önskvärda ställen.
Annars håller jag med. Fortsätter det inte upp och man mår bra i övrigt, så kanske det är bättre att lära sig att älska sin nya kropp.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Tvärtom, det minskar risken för stroke.

"Recent randomized controlled trials document that low-carbohydrate diets not only decrease body weight but also improve cardiovascular risk factors. In light of this evidence from randomized controlled trials, dietary guidelines should be re-visited advocating a healthy low carbohydrate dietary pattern as an alternative dietary strategy for the prevention of obesity and cardiovascular disease risk factors."

Nja, jag har bara ögnat igenom studien du länkat till och den verkar fokusera på LC-delen av LCHF och där är jag helt med. Minska på kassa kolhydrater är bara bra!

Men studien tar även upp animaliskt protein o fett i ett stycke och det får tummen ner. T ex:
In contrast, a low-carbohydrate dietary pattern accompanied by a high intake of animal-based protein and fat was not associated with a lower risk of cardiovascular disease, but associated with higher all-cause mortality in both men and women [75].
 
Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Som matälskare äter jag gärna för mycket. Att då kontrollera när jag äter och mängden mat snare än att peta i vad jag äter känns för mig som en väg framåt. Detta givet att jag äter rätt bra, med normala mått mätt. Viktminskningen ser jag långsiktigt för att kunna hålla i den.
 

Annika M

Ny medlem
Viktuppgång av cykling
Lunchen på dagen plus snasket på kvällen gissar jag. Äter man matlåda blir det bättre kontroll.

Bra med dollars har du sparat iaf. Snyggt!
Lunchen på jobbet är ju så förbaskat bra OCH billig (15 kr, jobbar i skolan), så jag vill helst undvika matlåda 😅 men jag får försöka bli mer atrikt med det där sötsuget som kommer och att faktiskt inte ha nåt godis hemma. Då blir det ju äpple eller morot istället 😅
 

Annika M

Ny medlem
Viktuppgång av cykling
Det är lätt att bara peka på ett område när man går upp i vikt. Kroppen är komplex och metabolismen är verkligen inget undantag.
Visst vill kroppen kompensera för ökad aktivitet. Men den lär sig efter ett tag och stabiliserar sig.
Ts du säger att du håller högt tempo i cyklingen, det kan vara rätt stressande i stadstrafik. Har du högt tempo och stressar större delen av vardagen? Hur sover du, äter du på regelbundna tider osv.
Jag småäter mer när jag är trött, dvs ett försök att få i mig mer energi och piggna till.
Nu försöker jag pausa oftare på jobbet och powernap på lunchen, småäter mycket mindre nu för jag inte stressar lika mycket.

Tråden trimma din vikt som @MrSthlm länkade till är bra, dels för vi peppar varandra och delar med oss av tips som fungerar för oss. Mycket är individuellt, men det är värt att läsa och fundera på vad som skulle kunna fungera för mig utan att behöva vända på allt. Det är små förändringar som ska fungera på sikt.
Stress finns det tyvärr gott om, sover dock bra! Men sen är ju jobbet stressigt också. Eller det ger ingen tid för micropauser på jobbet, då jag måste vara med hela tiden (jobbar som resurs på särskola, har både utåtagerande och mycket känslomässiga elever som kräver full uppmärksamhet). När jag kommer hem på eftermiddagen är jag helt slut och det är ju då suget efter socker är som värst. Och sen är det fullt fokus på hem och barn (är ensamstående på heltid), så jag går ofta och lägger mig med barnen vid 20 😅
 

Annika M

Ny medlem
Viktuppgång av cykling
har hållit stabil vikt plusminus ett par kilo hela mitt vuxna liv. det betyder inte att jag går upp ibland, t ex om jag är på skidsemester.

tror på stadig frukost, föredrar lättare lunch. men lunchen är viktig tidsmässigt, den jag t ex siktar in mig på mest vid tidsomställning.

en uppskjuten eller sen middag resulterar i betydligt större intag, både före, under och efter. undvik!

konsumerar en hel del choklad och godis, men helst endast efter måltid. eller till kaffet kl typ 15. tillför man sött på andra tider är min erfarenhet att kroppen nästa dag 'minns' det och blodsockerfall och sug kommer som ett brev på posten.

en frukt och ett glas vatten före cykelpendlingen hem gör att jag inte blir så sugen att småäta i väntan på middag.

några observationer bara, har iaf funkat i mitt eget fall.
Så har ju jag också funkat i 10-15 år, gick inte ens upp så mycket vid graviditeterna. Men så kom cyklingen igång rejält och då kom dessa fem extrakilon som ett brev på posten. Eller om det är nya jobbet som gör det 🤷‍♀️
Jag älskar ju att ha nåt sött, eller salt, till kaffet, speciellt om jag för en gångs skull stannar uppe efter att barnen somnat. Men äpplen är ju också sött 😅
Men jag tar till mig dina tips!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag gick ned 15 kilo för sju år sedan, från 87 till 72 kilo. Har hållit den vikten sedan dess, med ett par kilo upp och ned. Jag räknade väl i princip kalorier. Jag slutade äta müsli till frukost, ändrade alla mejeriprodukter till de minst feta (lättmjölk, lättyoghurt o s v), drog ned på ost och bröd, åt grönsaker för att bli mätt när jag hade ätit upp min "vanliga mat".

Hur håller jag vikten? Tja, jag passar mig hela tiden, tänker varje dag på att inte äta för mycket. I det här samhället är det lätt att bli fet. Jag äter inga kakor, bullar, godisbitar eller annat. Snaskar en del frukt (också torkad sådan) och mängder av bär, men inte mycket annat sött. Äter jag ute lämnar jag alltid lite på tallriken. Har inte varit riktigt mätt sedan 2015. Skön känsla att inte bli mätt, känner mig hård i kroppen, som en ulv.

För mig handlar det mer om utseende än om hälsa. Känner mig ful när jag är överviktig.
 

izar

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Ett äpple innehåller ca 50kcal, är ett sånt när du känner sötsuget på kvällen, tror att det kommer lösa problem. Gör små förändringar, det är lättare än att göra omvälvande stora förändringar.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Alltså du ligger ju inom normalvikt om man bara tittar på BMI. Och det är klart att du kan få tjockare lår och större rumpa när du får mer muskler där av träningen. Om du fått väldigt kraftig bukfetma av cyklingen är det ju tråkigt och då kanske det är värt att se över sin kost. Annars skulle jag inte bry mig. Life’s to short.
 

yonsson

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Har inte varit riktigt mätt sedan 2015.
0F520059-928E-46B4-A05E-08E14DE9C6B6.gif
 

solgule

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag tror det går att äta vad man verkligen vill äta, bara man slutar äta innan det blir skadligt. Som jag beskrev tidigare så är första nyckeln att distansera sig från skadliga tankar. Det fungerar även på skadliga känslor. Betrakta tanken eller känslan från medvetandet. Många tror felaktigt att de är sina tankar och känslor.

När orsaken är tankar så är inte lösningen fler tankar utan färre. Det räcker att väga sig själv varje dag och ha koll på vilket hål man använder i sitt skärp. Ökar vikt eller skärp så ät mindre och mer medvetet. Måttlig cykling 6-7 timmar i veckan förbränner inte mycket mat så det har nog liten betydelse här.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag tror det går att äta vad man verkligen vill äta, bara man slutar äta innan det blir skadligt. Som jag beskrev tidigare så är första nyckeln att distansera sig från skadliga tankar. Det fungerar även på skadliga känslor. Betrakta tanken eller känslan från medvetandet. Många tror felaktigt att de är sina tankar och känslor.
Klassisk KBT. Eller kanske ACT.
 

d_anders

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Min erfarenhet av småbarn är att de leder till att man får i sig betydligt fler mellanmål. Om dessa alltför ofta består av mackor, kakor, glass osv så blir det lätt att vikten ökar. Det hände mig när jag var föräldraledig i höstas. Dock har jag personligen lätt för att gå ner i vikt, så när jag upptäckte uppgången och lät nästan alla mellanmål bestå av enbart kaffe så rasade kilona bort fort igen.
 

foobar

Medlem
Viktuppgång av cykling
Intressant att läsa alla "sanningar". Är själv ingen expert på ngt sätt men just LCHF har jag diskuterat med någon som har forskat på ämnet. Visst tappar man i vikt snabbt men att trycka i sig smör o kött i mängder får konsekvenser som t ex starkt ökad risk för stroke. Mirakeldieter i allmänhet kanske man inte ska dra för stora växlar på.

Att undvika socker, äta mer grönsaker och mindre halvfabrikat tror jag dock alla kan skriva under på att det är att föredra.
Har du någon studie att referera till som inte är baserad på epidemiologi?

Som Kaptenen sa, minska kolhydraterna och ät mer fett är det som har fungerat bäst för mig.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Ja, precis - epidemiologiska studier :rolleyes:
Nä, du får leta själv. Jag bara ögnade igenom det som makten länkade till där det stod att animaliskt protein o fett kanske inte är det bästa att trycka i sig i överflöd även om det kan resultera i viktnedgång.

Är inte så intresserad av om LCHF är bra eller ej egentligen men efter att ha pratat med ngn som faktiskt forskat i ämnet så ställer jag mig skeptisk. Om du är övertygad om motsatsen, så kör på bara!
 

jonte987

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Low carb förstår jag men vad är high fat? Minskar man kol absolut så ökar resten procentuellt om man inte fyller på med sprit?

Är det när man tar smör i kaffet för att "få fart på vikt nedgången"?
 

fiskarn

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag är med fram till smör i kaffet och liknande. Det kanske inte skrivs så mycket numera. Var rätt tokigt för 10 år sen

LCHF har väl till största del gått över. Smör i kaffet, kokosolja hela tiden osv har väl minskat iaf i sociala medier och på forum. I"verkligheten" har det väl aldrig fått riktigt genomslag.
 

Makten

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Nä, du får leta själv. Jag bara ögnade igenom det som makten länkade till där det stod att animaliskt protein o fett kanske inte är det bästa att trycka i sig i överflöd även om det kan resultera i viktnedgång.

Är inte så intresserad av om LCHF är bra eller ej egentligen men efter att ha pratat med ngn som faktiskt forskat i ämnet så ställer jag mig skeptisk. Om du är övertygad om motsatsen, så kör på bara!
Det är förmodligen inte jättenyttigt att äta apmycket av något specifikt, nej. Och att rött kött (främst från idisslande djur av nån anledning) kan vara skadligt tycks något sånär oomtvistat. Men dels framgår det ju inte i studien vad de faktiskt åt eller hur mycket, och dels står det "all-cause mortality" i just det fallet. Alltså inte nödvändigtvis på grund av hjärt-kärl-sjukdomar.

Om jag förstår det rätt så är det fetma som är största boven till dylika tillstånd, och då borde det inte spela nån större roll vilken sorts fett du äter om du inte är fet. Däremot kan man såklart drabbas av +ANNAT istället (tarmcancer till exempel).

Jag reagerade inte ens på att du från början skrev specifikt om "smör och kött", utan antog felaktigt att det var ett mer generellt påstående om LCHF. Där det alltså kan ge den omvända effekten, som är ganska logisk: Minskar du ditt kroppsfett genom att äta fett (och därmed prioritera fettförbränning) så lär du heller inte ha höga blodfetthalter.

Själv äter jag förmodligen onödigt mycket rött kött, av den enkla anledningen att det är gott. 😁 Men jag äter också mycket grönsaker, nötter, fisk och vegetabiliska fetter. Och av blodprover att döma har det inte hänt några som helst konstigheter på grund av det. Det egna tillståndet säger trots allt rätt mycket om vad kroppen pysslar med.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag har en kamrat som är professor i molekylärbiologi och forskar om kopplingen mellan kost, tarmflora och sjukdomar. Mer specifikt om diabetes numera.

Han blir förstås ofta pressad att säga vad han tycker om olika dieter o s v, inte minst av studenter som snöat in på exempelvis LCHF. Han är ganska försiktig av sig, som alla seriösa forskare, men brukar tydligen säga följande:

Det finns förstås många undantag, men en generell regel är att de som äter mycket grönsaker, har en varierad kost och hämtar sitt fett från fleromättade källor - de är ofta smala och friska. De som gör tvärtom är ofta tjocka och sjuka.
 

Makten

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag har en kamrat som är professor i molekylärbiologi och forskar om kopplingen mellan kost, tarmflora och sjukdomar. Mer specifikt om diabetes numera.

Han blir förstås ofta pressad att säga vad han tycker om olika dieter o s v, inte minst av studenter som snöat in på exempelvis LCHF. Han är ganska försiktig av sig, som alla seriösa forskare, men brukar tydligen säga följande:

Det finns förstås många undantag, men en generell regel är att de som äter mycket grönsaker, har en varierad kost och hämtar sitt fett från fleromättade källor - de är ofta smala och friska. De som gör tvärtom är ofta tjocka och sjuka.
Frågan är om friskheten beror på smalheten eller vad man äter för att uppnå den. Alltså korrelation eller kausalitet. Om man till exempel käkar "nyttigt" men röker, så kommer man pajja statistiken.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Frågan är om friskheten beror på smalheten eller vad man äter för att uppnå den. Alltså korrelation eller kausalitet. Om man till exempel käkar "nyttigt" men röker, så kommer man pajja statistiken.

Jag tror jag håller med dig just här. Det är i princip alltid bättre att vara smal än att vara fet oavsett hur man kommer dit. Blir man smal av LCHF är ju det kanon. Med undantag för extremt dumma grejer som rökning t.ex.
 

foobar

Medlem
Viktuppgång av cykling
Jag har en kamrat som är professor i molekylärbiologi och forskar om kopplingen mellan kost, tarmflora och sjukdomar. Mer specifikt om diabetes numera.

Han blir förstås ofta pressad att säga vad han tycker om olika dieter o s v, inte minst av studenter som snöat in på exempelvis LCHF. Han är ganska försiktig av sig, som alla seriösa forskare, men brukar tydligen säga följande:

Det finns förstås många undantag, men en generell regel är att de som äter mycket grönsaker, har en varierad kost och hämtar sitt fett från fleromättade källor - de är ofta smala och friska. De som gör tvärtom är ofta tjocka och sjuka.
Folk som äter mycket grönsaker är mer eftertänksamma gällande sin kost än folk som låter lättja och smak dominera sitt val av kost (eller den s.k. västerländska dieten).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Jag tror jag håller med dig just här. Det är i princip alltid bättre att vara smal än att vara fet oavsett hur man kommer dit. Blir man smal av LCHF är ju det kanon. Med undantag för extremt dumma grejer som rökning t.ex.
Riktigt. Men att trycka i sig rött kött och mättat fett är inte ett recept på att håll sig frisk. Det är nog det han menar.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
Frågan är om friskheten beror på smalheten eller vad man äter för att uppnå den. Alltså korrelation eller kausalitet. Om man till exempel käkar "nyttigt" men röker, så kommer man pajja statistiken.
Det är aldrig bra att vara fet. Det finns nog också bra och mindre bra sätt att håll sig smal på. Men jag kan ingenting om detta - refererade bara hans uttalande egentligen.
 

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Viktuppgång av cykling
OK, bidrar med mina egna anekdotiska bevis för vad som funkat för mig
*Man äter sig mätt i samband med måltid och ser till att få i sig mycket grövre grönsaker till lunch och frukost. Viva la råkost
*Tar bort i princip allt socker. Bäst har det för mig funkat när ex. sånt som ketchup plockas bort. Ersätter med frukt och dadlar.
*Man får alltid äta en morot eller en frukt, kanske inte för att för mycket sådant heller är bra utan för att det stoppar chokladbollsfrossandet
* Man får en fusk-dag i veckan om man tycker att man hållit sina mål (jag går på viktnedgång över en hel vecka utan att ha ett enhets-mål) för annars orkar iaf inte jag.
*Dricker ganska mycket vatten.
*För mig hjäpler det (psykologiskt) att äta ngt direkt efter att jag ansträngt mig.

Sen tänker jag att vikt kanske inte är så intressant egentligen, men lätt att mäta.
 
Topp