Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, att dra en styrstam för kung och fosterland så att t.ex. ett styre eller styrrör i kolfiber mosas är nog värre. Speciellt om det mosas så där lagom att det går av först när man blåser på utför nån knölig backe...VättleBökaren sa:Räkna ut fritt själv eller gissa dig fram. Det brukar sällan spela så stor roll så länge man inte köttar på så skruvarna går av.
Och såklart absolut inte drar dom för lätt för det är värre när cykeln ramlar isär än att skruvarna går av.
Jojo iofs. Men jag tänkte mer metall nu och inte hempa.ooms sa:Nja, att dra en styrstam för kung och fosterland så att t.ex. ett styre eller styrrör i kolfiber mosas är nog värre. Speciellt om det mosas så där lagom att det går av först när man blåser på utför nån knölig backe...
Rätt moment ska det vara, varken för lite eller för mycket.
Fältprästen sa:Jag har bara sett max moment angivet på t.ex. styrstamar. Det innebär inte att man behöver dra så hårt, det räcker med att den sitter fast.
SalkinL sa:Bra läsning här om ni vill förså hur värdelöst momendragning är och hur lite momentnyckelns noggrannhet påverkar klämkraften jämfört med övriga parametrar som smörjning, ytbehandling, tillverkingsmetod, smuts osv.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=194
Men i brist på andra enkla metoder så får man leva med momendragning. Lyssna på handleden samtidigt bara, för den säger oerhört mycket som en momentnyckel aldrig kan fånga.
Raggamuffin sa:SalkinL sa:Bra läsning här om ni vill förså hur värdelöst momendragning är och hur lite momentnyckelns noggrannhet påverkar klämkraften jämfört med övriga parametrar som smörjning, ytbehandling, tillverkingsmetod, smuts osv.
Men i brist på andra enkla metoder så får man leva med momendragning. Lyssna på handleden samtidigt bara, för den säger oerhört mycket som en momentnyckel aldrig kan fånga.
Med tummen mitt i handen och låg vana vid verktyg kan en momentnyckel dra ner på misärkontot.
Du bör få en momentnykel i leveransen. (kanske bara gäller deras CF modeller ... dock ... hmm )turbo100 sa:Hej,
Som ny cyklist så är man sugen på komplett utrustning inklusive verktyg och det jag saknade i min mekbod var en momentnyckel för låga moment.
Jag håller med om att många ’överdrar’ (köpt beg cross-mc så jag vet..) och det är lätt utan erfarenhet men jag har mekat massor med allt från modellflyg i balsa till crisshojar med motor/gaffel i magnesium/alu så med det jag läser (och videon) ovan lugnar jag mitt köp av momentnyckel och förlitar mig på känsla.
Jag sätter momentnyckel på önskelistan till jul så släkten vet vad dom ska köpa och panikar inte inför MORGONDAGENS LEVERANS AV CANYON AL DISC 8.0!! :)
Eld sa:De allra flesta människor drar (utan momentnyckel) små skruvar alldeles för hårt och grova skruvar alldeles för löst.
Momentnyckeln har nog räddat många kolfiberramar och det spelar i detta sammanhang inte någon roll om den är dåligt kalibrerad. Även 10% fel är mycket billigare än 100% för mycket.
Kommentar uppfattad!SalkinL sa:Kan bara slinka ut i produktionen på jobbet för att se hur dåligt momendragning kan funka. Skruvar som inte ens är bottnade men har rätt moment. Det är därför man MÅSTE lita på sin handled också. Går det trögt från början så blir det fel klämkraft. Lita inte blint på en momentnyckel!
Sohl sa:Jag har en wera 2,5-25 som jag är sjukt nöjd med, exakt och lätt att ställa in. Kan starkt rekommendera
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ft-och-momentnycklar/wera-075605-momentnyckel
Den där tabellen förutsätter att skruven är den svagaste länken. På en kolfibercykel är det ofta inte fallet.-****- sa:Med 20 Nm klarar du dig nästan upp till M8 i vanlig hållfastighetsklass 8.8. Gäller med mutter/gänga i samma material.
Det har varit för lite tabeller på sista tiden:
Men det där är ju inte Happy-korrekt. En momentnyckel ger snudd på exakt förspänning om man får tro användarna här. :)SalkinL sa:Bra läsning här om ni vill förså hur värdelöst momendragning är och hur lite momentnyckelns noggrannhet påverkar klämkraften jämfört med övriga parametrar som smörjning, ytbehandling, tillverkingsmetod, smuts osv.
Fältprästen sa:Men det där är ju inte Happy-korrekt. En momentnyckel ger snudd på exakt förspänning om man får tro användarna här. :)SalkinL sa:Bra läsning här om ni vill förså hur värdelöst momendragning är och hur lite momentnyckelns noggrannhet påverkar klämkraften jämfört med övriga parametrar som smörjning, ytbehandling, tillverkingsmetod, smuts osv.
Gillar speciellt detta avsnitt:
"Momentdragning är den klassiska åtdragningsmetoden där relationen mellan klämkraft och moment styrs utöver de geometriska faktorerna av friktionsförhållanden i gänga och under skruv/mutterskalle. Dessa är svåra att kontrollera och begränsar den precision som kan uppnås i klämkraft till ±25 % och under svåra förhållanden upp till ± 60 %. "
En skruv som dras till 10 Nm skulle alltså med momentnyckel lätt kunna dras mellan 7,5 och 12,5 Nm (eller värre), detta oavsett kvalitén på nyckeln.
Men visst, drar man till det knakar (eller lagt det sunda förnuftet på hyllan) så är det väl bättre att använda någon form av "begränsare".
Ett tips till den som funderar på att köpa momentnyckeln från Wera är att titta på den från Syntace med omfånget 1-25Nm. Den är något billgare och ska tydligen vara designad av Syntace men byggd av Wera.Den modellen fastnade jag oxå för. Var inne på Biltemas länge men 3-15 kändes som lite för litet omfång när det står 17 på flera skruvar på min cykel. Förvisso kanske 15 funkat, eller att ha dragit till 15 och pyttelite extra...
Men sen hittade jag den Weran hos Rose för 1225kr https://www.rosebikes.se/wera-click...?product_shape=standard&article_size=Standard
och då slog jag till.
Om det nu ska användas momentnyckel, så måste den klickande typen förklickas på inställt värde innan ni ger er i kast med skruven. Annars får ni garanterat för högt värde. En m6 eller m8 insexa går bra att hålla med skiftnyckel och hålla emot och förklicka. Gör ni inte det kan ni lika gärna köra utan momentnyckel.
Jag har hållit emot med en förklickad momentnyckel, när jag klickar första gången. Den drog över 20% på första klicket, sen spot on, och det var en bra momentnyckel.
Om det nu ska användas momentnyckel, så måste den klickande typen förklickas på inställt värde innan ni ger er i kast med skruven. Annars får ni garanterat för högt värde. En m6 eller m8 insexa går bra att hålla med skiftnyckel och hålla emot och förklicka. Gör ni inte det kan ni lika gärna köra utan momentnyckel.
Jag har hållit emot med en förklickad momentnyckel, när jag klickar första gången. Den drog över 20% på första klicket, sen spot on, och det var en bra momentnyckel.
Du förstod, men ändå inte. Ditt hypotetiska exempel är fint mot min mätning. Men, vad säger att någon annan får 20 % diff på sin momentnyckel? INGET. Vad jag menade är att, om du inte vet vilket moment du får, kan du lika gärna vara utan, det var allt. Det var inte en rekommendation till kreti och pleti att strunta i att förklicka och istället köra frihand.Mycket bra tips!
Men kommentaren att man lika gärna kan köra utan momentnyckel annars beror väl ganska mycket på hur många gånger man dragit med moment innan och om man har någon som helst känsla för hur hårt tex 6 Nm är.
Min gissning är att >95% av befolkningen inte har en susning och att då kanske skruv och gänga ändå håller för 20% för hårt (7.2 Nm), men inte för betydligt hårdare som det lätt kan bli med en lite för lång insexnyckel...
(Just 6 Nm var ett hypotetiskt exempel)
På nästan alla ställen på en cykel räcker det väl att dra åt "stadigt". Det finns ett engelskt ord som jag tycker känns som det passar bra (men jag kan ha tolkat lite fel): "firmly". Alltså ordentligt men utan våld. På en vägcykel kan jag inte komma på nånstans där det behövs att man tar i mer, annat än låsringen till kassetten. På skogscyklar gäller kanske helt andra saker.