Vilka delar av Stockholms län har den starkaste MTB-kulturen?

lostinforest

Ny medlem
HEJ!

Efter tio år av lägenhetsliv i staden och nu med en liten bebis har vi tänkt att det är hög tid att köpa ett hus lite längre utanför centrala Stockholm. Helst fortfarande i Stockholms län så kan vi arbeta på kontoret några dagar i veckan.

Vi har en vision att bo på en plats där förskolan ligger i närheten och många barn cyklar, särskilt MTB. För detta är vi villiga att byta snabb tillgång till öl med kompisar på söder :)

Naturligtvis är det lättare att veta var spåren är än om dina grannar där sannolikt kommer att åka!

Skicka gärna dina tips!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Kompisen bor mellan Kummelnäs och velamsund och har sina barn på nån mtb-skola i närheten där, åt velamsundshållet tror jag, han berättade att det var fullsatt på den barn-mtb-skolan. Det finns säkert mtb-farsor här som kan bekräfta och förtydliga det.
Uppe på fannydal precis norr om Nacke-branten tror jag också det bor lite mtb-folk med ungar.
Överhuvudtaget finns det säkert massa mtb-familjer i varenda förort runt Nackareservatet....

H.

Aktiv medlem
Kan inte klaga på varken cyklingen eller engagemanget i vare sig Vallentuna, Täby, Åkersberga eller Väsby. MTB Täby är en aktiv förening som jag tror har verksamhet i flera av nordostkommunerna.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Här ute i Järfälla (Nordväst-ish) så driver Järfälla CK mycket bra aktivitet för alla åldrar. Generellt finns det mycket bra cykling i Görvälns naturreservat/Järvafältet och väldigt mycket aktivitet från familjer till soloåkare.

Hälsingland

Aktiv medlem
Inte för att jag bor i människobyn men att kunna rulla ut från garaget och vara på stigen på några hundra meter är ju rätt gött. Öl har du i kylen och kan drickas på altanen, fly lägenheten medans du kan!

Äldsta dottern började cykla själv till skolan i ettan, cykelväg hela vägen från villaområdet till skolan är inte att underskatta.

Berk

Aktiv medlem
Inte för att jag bor i människobyn men att kunna rulla ut från garaget och vara på stigen på några hundra meter är ju rätt gött. Öl har du i kylen och kan drickas på altanen, fly lägenheten medans du kan!

Äldsta dottern började cykla själv till skolan i ettan, cykelväg hela vägen från villaområdet till skolan är inte att underskatta.

Det finns en hel land där det går överallt: Nederländerna!
(Men där har man dock inte hundra meter till stigen, ofta inte ens hundra kilometer)

etnica

Aktiv medlem
Gudö/Vendelsö valde jag.

Får hela tutviken utanför dörren att cykla i för vardagsrundor och Hellas/västerhaninge/Rudan m.m. är nära.

Flottsbro är väll närmare än om man bor norröver också. Tar dock en stund att ta sig dit ändå.

Hälsingland

Aktiv medlem
Det finns en hel land där det går överallt: Nederländerna!
(Men där har man dock inte hundra meter till stigen, ofta inte ens hundra kilometer)
För någon som får allergiska utslag av att vara i större städer längre än nödvändigt låter inte det något vidare, jag hinner en 8km stigrunda på lunchen inkl matlåda på en timme. Ändå har jag inte mer än 7 min till kontoret med bil då iofs, cykel tar några min till. Även om jag kan förstå tjusningen med cykelvägar överallt men inte brist på skog!

Skoterleden går förbi villaområdet också så jag kan öppna garaget och bränna ut direkt på vintern. Jag blir ofta sjukt uttråkad av brist på verklighet i mitt ingenjörsarbete så jag brukar gå ut och skruva på skotern eller cykeln på lunchen om jag inte tränar. Jag skulle nog bli mer och mer likt Lasse Kongo för varje dag jag bodde i lägenhet 😁

Men att inte göra sig beroende av bil för allt även om man bor i hus är inte dumt. Att slippa behöva skjutsa barnen till skolan jämt är tex grymt najs.

Berk

Aktiv medlem
För någon som får allergiska utslag av att vara i större städer längre än nödvändigt låter inte det något vidare, jag hinner en 8km stigrunda på lunchen inkl matlåda på en timme. Ändå har jag inte mer än 7 min till kontoret med bil då iofs, cykel tar några min till. Även om jag kan förstå tjusningen med cykelvägar överallt men inte brist på skog!

Jag överlever i städer, men bara när det finns riktigt natur nära, så jag är glad att jag flyttade till Sverige.
Är just tillbaka från att hämta sonen från 4H-gården med stig-cykel och hälften av vägen på riktiga stig, så fint!

EDIT: och sonen som kör frus gamla MTB ombyggt till helstel citybike med smala däck på stökig stig med plastkängor på fötterna :)

Senast ändrad:

lostinforest

Ny medlem
Tusen tack för alla infon! Nu för att balansera det med min frus krav att inte bo i ett 'för litet hus som är 50 år gammalt'. Jag borde börja med en side hussle asap $$$ :)

Stumpy

Aktiv medlem
Tusen tack för alla infon! Nu för att balansera det med min frus krav att inte bo i ett 'för litet hus som är 50 år gammalt'. Jag borde börja med en side hussle asap $$$ :)
Vårt hus i Tyresö är snart 60 år gammalt (iofs inte så litet), men det är alldeles utmärkt att bo i. Har gjort det i 25 år. 5 minuter till Tyresta nationalpark och 10 minuter till Nackareservatet.

kalis

Aktiv medlem
Gudö/Vendelsö valde jag.

Får hela tutviken utanför dörren att cykla i för vardagsrundor och Hellas/västerhaninge/Rudan m.m. är nära.

Flottsbro är väll närmare än om man bor norröver också. Tar dock en stund att ta sig dit ändå.
Dessutom har man klubbcykling för de små med Tyresö CK som brukar köra i Skrubba eller med Länna Sport CK vid Rudan.

Jag tycker också att Gudö/Vendelsö är ett utomordentligt utångsläge för grus/gravelcykling!

kais01

Aktiv medlem
vid pendling är det ett mervärde om transporten kan ske utan oftast helt bortkastad tid i bil, och värdefullt kunna äta frukost eller sitta och jobba på ett fjärrtåg hellre än pendeltåg eller tunnelbana.

t ex enköping eller strängnäs en dryg halvtimma bort, eller varför inte nyköping, eskilstuna eller västerås. åtminstone sistnämnda två har vet jag livaktiga verksanheter inom mtb och för den delen långfärdsskridsko. vettig bostadsmarknad och stigar nästan rakt ut från dörren.

med fyra tågspår nära tokholm har stabiliteten från dessa orter nu ökat väsentligt, och är nu närmast helt bra.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Vet inte med kultur, men i Bagis och typ Enskededalen på ena sidan och Sickla och Nacka på andra sidan så har du ju nackareservatet utanför dörren och öl på söder på en pisskvart. Bagis är väl exakt samma folk du hittar på söder, i Nacka är det inte jättemycket bohem-vibes.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Vet inte med kultur, men i Bagis och typ Enskededalen på ena sidan och Sickla och Nacka på andra sidan så har du ju nackareservatet utanför dörren och öl på söder på en pisskvart. Bagis är väl exakt samma folk du hittar på söder, i Nacka är det inte jättemycket bohem-vibes.

Obs: inte billigt 🙂

grondahl

Aktiv medlem
I Stockholm är det rätt få platser som inte ligger nära ett större grönområde. Det är både en förbannelse och en välsignelse av bilcentrerad, icke-urban stadsplanering.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Vill man ha litet större hus för pengarna får man leta sig längre ut. I Älta byggs det en hel del nytt, och skogen är ju inte långt bort. Kan inte uttala mig om den lokala kulturen direkt, men folk som cyklar lär det ju göra...

Stervelo

Aktiv medlem
Pendla till jobb går, pendla till aktivitet går inte tänker jag. jag har starten på sörmlandsleden 150 m från min dörr och lite drygt 15 min t-bana till city.
Trampa 10 min till stig går bra, uppvärmning.

Svårare med bra lvg där jag bor, cyklar det knappt.

Stumpy

Aktiv medlem
Svårare med bra lvg där jag bor, cyklar det knappt.
Enkelt där jag bor. Tog en sväng efter jobbet igår.

1620120256559.png

H.

Aktiv medlem
Det känns som norrort/söderort är en ganska tydlig vattendelare om man ska bo i Sthlm. Finns det någon tanke där?

Stumpy

Aktiv medlem
Har man ingen anknytning till Stockholm, så kan det väl kvitta. Annars är väl öst (nära skärgården) att föredra framför väst. :)

H.

Aktiv medlem
Har man ingen anknytning till Stockholm, så kan det väl kvitta. Annars är väl öst (nära skärgården) att föredra framför väst. :)
Ja, men det är ju ingen vattendelare, det är ju fakta. Vilket tyvärr återspeglas på huspriserna kanske...

Berk

Aktiv medlem
Det känns som norrort/söderort är en ganska tydlig vattendelare om man ska bo i Sthlm. Finns det någon tanke där?

Enkla regeln där, som jag har förstod, är att man aldrig flyter över gamla stan.

Och det är väl en landdelare, ingen vattendelare.

Senast ändrad:
Funderat på Falun? Bygg ett hus i Lilla Källviken, så har du nära till allt, och frugan får ett nytt hus. Inom 400-800m, så har du källviksbacken (alping och cykling), golfbana, bad (runn) samt skola. Samt fina stigar överall. Öl finns det här också...

Just nu har vi dessutom fler än 240 barn och ungdomar i Falu CK som cyklar MTB :-).

Är det klubbverksamhet för dina barn du är ute efter, eller bara barn som är aktiva och hellre cyklar cykel än spelar tv-spel?

Jag slår ett slag för Frösön. Verkar trevligt, lite billigare än runt sthlm men fortfarande dyrt och nyproducerat.

izar

Aktiv medlem
Slår ett slag för Järfälla, du har Fredrikshof och JCK som anordnar MTB turer. Närhet till Järvafältet och Görveln som numera har en helt ny pumptrack. Finns även ett dedikerat MTB spår som går runt skidbacken. Järfälla är en cykelvänlig kommun där man satsar på cykling vilket märks på breddning av cykelbanor och sopsaltning på huvudstråken under vintern

Pendeltåget tar 18-24 min (Barkarby/Kallhäll) in till Centralen.

lostinforest

Ny medlem
Är det klubbverksamhet för dina barn du är ute efter, eller bara barn som är aktiva och hellre cyklar cykel än spelar tv-spel?

Jag slår ett slag för Frösön. Verkar trevligt, lite billigare än runt sthlm men fortfarande dyrt och nyproducerat.

Jag skulle gärna överväga att lämna Sthlm, men arbetet för min fru och jag kan inte flyttas permanent (ännu?).

Jag vet att det är mer en abstrakt oro att vilja att barn inte bara spelar videospel, men från min egen erfarenhet av att växa upp på plats med friluftskultur (utomlands) vet jag att det gör skillnad. Jag kan säga att det verkar som de unga tonåringarna framför gallerian på Liljeholmen har lite intresse för cykelklubbar :)

Och samtidigt är det svårt att hitta vad vi letar efter i huvudstaden när knappen på hemnet sitter på Max 7 miljoner. Så kanske lite mindre Täby / Nacka och mer typ längre ut ...

Hälsingland

Aktiv medlem
Varför skulle man tjafsa är om vem ska få cykla?

Problemet är snarare tvärtom, att inte alltid alla vill cykla?

Det jag menade var om båda är cyklister vill båda cykla ofta. Någon måste vara med barnen så länge de är småa, är bara en cyklist =inget problem och någon (jag) kan cykla ofta.

Skulle båda vilja ta dom luckor som blir leder ju det till mindre tid på cykeln 😁

Berk

Aktiv medlem
Det jag menade var om båda är cyklister vill båda cykla ofta. Någon måste vara med barnen så länge de är småa, är bara en cyklist =inget problem och någon (jag) kan cykla ofta.

Skulle båda vilja ta dom luckor som blir leder ju det till mindre tid på cykeln 😁

Det är vad jag gissade :)

Vi hade dock inte den problem. Vi hade en cykelsits på citycykel och en Chariot bakom lvgcykel till sonen var 4 år och nu har alla i familjen citycykel, stigcykel och lvgcykel, så vi kan cykla alla tillsammans.

Bosse80

Medlem
Som nån annan skrev så tror jag att de flesta villaförorter i STHLM har närhet till bra MTB-klubbar för barn numera. Med det sagt, köp i ett så bra område som du har råd med. Med tanke hur segregerat Sthlm är redan nu så lär de dyrare/bättre områdena bara bli dyrare framgent i relativa termer så länge som den nuvarande riktningen på segregationstrenden fortsätter.

Aron

Moderator
Personligen hade jag inte köpt hus utefter var cykelklubbarna ligger. Om det kniper kan man skjutsa till träningarna. Hellre då att snabbt kunna rulla ut i skogen på lunchen, när barnen somnat etc. Eller tillsammans med barnen när de kommer hem från skolan. Eller att de drar ut själva med sina kompisar när de blir såpass stora. Köper ni hus kring något av de stora grönområdena kommer ni snart att upptäcka att var och varannan granne har en MTB i garaget.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer