Vilka delar av Stockholms län har den starkaste MTB-kulturen?

123456789

Aktiv medlem
Vi bor i Enskede Gård viket vi tycker är perfekt, nära till Söder och nära Nackareservatet.
Mitt ex bor i Björkhagen, viket hon tycker är ännu bättre så klart, och hon kanske har rätt.
Blir lite avund när hon bara har några tampor så är hon i princip i skogen.
När det är snö tar hon gärna en sväng på skidor på lunchen.
Det är ett rätt nybyggt cityradhus, och fan vet om inte det är det optimala även om det var dyrt.

H.

Aktiv medlem
Ett kanske självklart tips är ju att inte bara gå på visningar utan också besöka de naturområden som finns i närheten om man inte känner dem sedan tidigare. Typ av natur och utbud av stigar kan skilja kraftigt mellan olika delar av en kommun.

Vi tittade på ett hus i närheten av Domarudden (väster om). Tänkte att det låg naturnära och fint men ändå med närhet till civilisation. Åkte dit och cyklade och upptäckte att skogen inte alls var så bra som jag hoppats på. Mest grusvägar eller leriga häststigar. Väldigt glest med rekreationsstigar. Glad att vi inte köpte det...

lostinforest

Ny medlem
Ett kanske självklart tips är ju att inte bara gå på visningar utan också besöka de naturområden som finns i närheten om man inte känner dem sedan tidigare. Typ av natur och utbud av stigar kan skilja kraftigt mellan olika delar av en kommun.

Vi tittade på ett hus i närheten av Domarudden (väster om). Tänkte att det låg naturnära och fint men ändå med närhet till civilisation. Åkte dit och cyklade och upptäckte att skogen inte alls var så bra som jag hoppats på. Mest grusvägar eller leriga häststigar. Väldigt glest med rekreationsstigar. Glad att vi inte köpte det...

Vi har precis varit där ute och tittade på en hus...bra att veta. Men nån annan har tipsad Åkersberga..hmmm

H.

Aktiv medlem
Vi har precis varit där ute och tittade på en hus...bra att veta. Men nån annan har tipsad Åkersberga..hmmm
Vi köpte till slut hus i östra Åkersberga. Jättefin skärgårdsnatur utanför dörren och 2 km till Trastsjöskogen som har ett myller av stigar för löpning och cykling.

20210502_100854.jpg

20210420_183943.jpg

mzi

Aktiv medlem
Med förbehåll att jag inte bott i Åkersberga så känns det väldigt långt bort men ändå inte på landet. Men det gäller det mesta i norrort. Svårt med kollektivtransport. Det lockar ju inte med två tre timmars pendling per dag.

Med det sagt så verkar man fortfarande kunna få hus hyggligt billigt i Nynäshamn och Norrtälje om man vill bo i Stockholms län. Mer landet på riktigt.

H.

Aktiv medlem
Med förbehåll att jag inte bott i Åkersberga så känns det väldigt långt bort men ändå inte på landet. Men det gäller det mesta i norrort. Svårt med kollektivtransport. Det lockar ju inte med två tre timmars pendling per dag.

Med det sagt så verkar man fortfarande kunna få hus hyggligt billigt i Nynäshamn och Norrtälje om man vill bo i Stockholms län. Mer landet på riktigt.
Nej, jag hade aldrig stått ut med att pendla till sthlm city från åkersberga...

kais01

Aktiv medlem
apropå åkersberga; roslagsbanan får inom ett par år nya vagnar med wifi och så, så visst mervärde att förutse. med en brompton kommer man sedan vidare i stan från östra station, norrmalm täcks in på ca 10, och inom 20 min är man på söder. bil från åkersberga riktning centrala stan via e20 är närmast uteslutet, och ännu värre är det riktning utåt på eftermiddagen.

det funkar lite bättre riktning häggvik och kista.

har haft nöjet att pendla mot förhärskande riktning även mot handen, och nynäsvägen är verkligen ett dåligt skämt. på morgonen riktigt dålig cykelfart från trångsund till globen. och det är bara början.

att folk står ut.

något att tänka på är också att trafiken just nu är nedlugnad pga pandemin, men antagligen bara tillfälligt.

OskarLodin

Aktiv medlem
Inte för att jag bor i människobyn men att kunna rulla ut från garaget och vara på stigen på några hundra meter är ju rätt gött. Öl har du i kylen och kan drickas på altanen, fly lägenheten medans du kan!

Äldsta dottern började cykla själv till skolan i ettan, cykelväg hela vägen från villaområdet till skolan är inte att underskatta.
Min erfarenhet av Hälsingland (har släktingar i Harsa-trakten) är annars att de flesta åker bil överallt och åker man inte bil åker man fyrhjuling.

kais01

Aktiv medlem
och att folk joggar, promenerar och åker mtb på genomgående huvudväg. antagligen pga brist på gångstråk och igenväxta stigar?

Hälsingland

Aktiv medlem
Min erfarenhet av Hälsingland (har släktingar i Harsa-trakten) är annars att de flesta åker bil överallt och åker man inte bil åker man fyrhjuling.

Hälsingland är stort, men det stämmer ändå till stor del. Tittar du i ett villaområde oavsett om det är på Djursholm eller Kiruna så åker de flesta bil överallt. Varför skulle det annars vara totalt igenkorkat in till city i sthlm på morgonen när man har Sveriges bästa lokaltrafik? Har du testat bussen i Harsa? Den går kanske ett par ggr om dagen och inte alls på helgen.

Eller att låta ungarna cykla 1,5 mil till skolan efter en av Sveriges sämsta vägar full med timmerbilar?

Jag bor 2 km utanför stan och en km från barnens skola med cykelväg hela vägen. Förutsättningarna ser olika ut även i Hälsingland, jag har 8 mil till Harsa.

123456789

Aktiv medlem
Men jag röstar fortfarande på Björkhagen.
3 min till skogen o 3 min till ett bra utegym o 10 min till Hellas gården med vinterbad med bastu. Trevlig restaurang med gott käk. Minigolf med ungarna ... om man känner för det en stund.
Helt fantastisk natur och cykling. Lätt till svår bara att utmana sig själv. Fina leder för en cx. Promenadavstånd till Hammarby backen. Etc etc.
Och blir man sugen på en öl på söder så rullar man dit på 10 min.
Oslagbart...enligt mig då 😊

Bele

Aktiv medlem
Personligen hade jag inte köpt hus utefter var cykelklubbarna ligger.

Nej det är alldeles för snävt tänkt. Beroende på om ni ser det som ett övergångsboende som ni tänker flytta från om ett antal år eller ett boende på lång sikt så blir ju förutsättningarna olika. Visserligen gammal statistik, men åtminstone tidigare bodde man i snitt i sju år i ett radhus och drygt 20 år i en villa.

Ser ni det som ett mer långsiktigt boende så tänk mycket bredare. Era intressen kan ändras över tid. Jag hade inte aning att jag skulle falla för långfärdsskridskor, men har tillbringat många timmar på Norrviken. Väldigt många timmar på pendelcykel till city på vettiga vägar. Hyfsat många på grusvägarna och i skogen på Järvafältet. Många på racer på Skålhamravägen och distansrundor via Sigtuna och Skokloster. Med det sagt gäller det att försöka få till en helhet som matchar mot behoven idag, men också kan också kan matcha framtida önskemål.

Faktorer att beakta är t.ex. resväg till olika områden med arbetsplatser. Väl utbyggd kollektivtrafik är bra, liksom bra infrastruktur för cykling. Närhet till grönområden inkl sjöar en annan. Områdets sammansättning av t ex boendeformer kan ha betydelse. Vi flyttade till ett för oss helt nytt område. I samband med visningen var vi runt i området och pratade då bl a med ett par vars barn skulle köpa hus och flytta tillbaka. Det var en mycket positiv signal. Sen ska man vara medveten om att områden kan utvecklas på olika sätt, både positivt och negativt och det kan vara svårt att förutse.

Senast ändrad:

123456789

Aktiv medlem
Jo.... det är väl det som är problemet..
Mest radhus jag tänkte jag på ... tänkte lite fel där kanske. Men det är nog svårt att få tag på ett sånt med .... dom som har lyckan att bo i dom är sällan till salu.
Men Kärringstan då ? Där säljs det ju en del.

Jag håller med Aron, att köpa villa utifrån så pass smala preferensen känns vanskligt. Vi flyttade ifs nånstans bara för att vi behövde och hade råd, sen anpassade vi oss efter där vi hade hamnat. Men sen är ju inte vår familj något att ta efter, målsättningen har ju ändå alltid varit att komma bort från sthlm överhuvudtaget så alla ställen häromkring känns som ett misstag och ett pengahål.

123456789

Aktiv medlem
Ja tyvärr så är det väl det som är problemet med Sthlm, priserna är inte roliga.
Det är inte kul..
Annars kan man göra som en kollega. Dom skaffade jobb i Falun, så hon och hennes
familj flyttar om en månad.
Har aldrig sett henne så lycklig som när hon berättade det ! :D
Men sånt får en att börja tänka......

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer