Vilka glasögon för cykling i skog med lampa?

BuTTuS

Aktiv medlem
Vilka glasögon/linser använder ni i skogen nu under höstmörkret och i lampans sken?
När det är snö tycker jag det funkar bra med gula kontrast-linser, men dom är ingen hit på barmark tycker jag? Så sista turerna har jag använt mig av mina vanliga glasögon istället som jag tycker ger bättre sikt, men tårarna börjar ju spruta nu i kylan... Är det klara linser som gäller för skog, natt och lampa, eller finns det bättre färger för det än gul?

Makten

Aktiv medlem
Oakley Prizm low light (svagt rosa) är skitbra med lampa. Jag upplever dem som lite för mörka i skymning strax innan man tänder lampan, men så fort man kör med lampa så ger de väldigt fin kontrast och vettigare färger. Jag tror nämligen att LED:arna ger ett ganska grönt ljus jämfört med dagsljus, så den linsens "effekt" är mer lämpad för det än dagsljus/mulet/skymning.

BuTTuS

Aktiv medlem
Tack för tipsen alla, beställde några billiga Bliz igår där det ingick klarglas, får se om de duger.

Makten

Aktiv medlem
Ska man ha klarglas så duger det säkert med ett par finare skyddsbriller. Det är polykarbonat i även fräsiga briller, så om man inte är ute efter nån specifik egenskap så är det lite bortkastat.

Huruvida ickefärgen i klarglas duger testas enklast genom att helt sonika cykla några meter utan glasögon. 😉

BuTTuS

Aktiv medlem
Huruvida ickefärgen i klarglas duger testas enklast genom att helt sonika cykla några meter utan glasögon. 😉
Om man inte som jag är närsynt som en daggmask (-4.50) så funkar det säkert, för mig hade det blivit lite väl spännande :-)
Men som jag skrev, jag tyckte man såg bra i vanliga brillor men behöver något med mer vindskydd (tillsammans med linser då...)

SGS

Aktiv medlem
Så vanliga skyddsglasögon går lika bra nu när det börjar bli för mulet, grått och ibland rentav mörkt för mörka linser?
Ja, det är en klassiker. Gärna tillsammans med ett par rejäla arbetsskor/kängor istället för sedvanliga Five Tens nu när vintern snart är över oss.

Nästan så man blir varm inombords av blotta tanken.

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur gör ni glasögonormar?

Jag har varken möjlighet till att köra linser och specialbeställa någon slipad specialbåge blir allt för dyrt.

Makten

Aktiv medlem
Så vanliga skyddsglasögon går lika bra nu när det börjar bli för mulet, grått och ibland rentav mörkt för mörka linser?
På dagtid fram till skymning tycker jag att Oakley prizm trail är enormt mycket bättre och trevligare än klarglas. De upplevs nästan som ljusare än inget alls för att man ser de färger som är viktigast tydligare. När man cyklar med lampa i mörker däremot funkar klarglas bra, fast jag även då föredrar Prizm low light, som sagt. Det finns såklart motsvarigheter från andra tillverkare som jag dock inte kan uttala mig om.

Klarglas i dyra glajjer är väl vettigt om man redan har ett par där man kan byta lins, men jag skulle ju inte lägga över tusen spänn på ett par fräsiga bågar med klara glas när kvaliteten på glaset i bättre skyddsglasögon är "tillräckligt" bra (så bra att de inte märks om de är rena. Edit: Antagligen kostar såna i alla fall ett par-tre hundralappar, om det ska vara polykarbonat och en båge, inte bara helplast med halvtafflig gjutning.

fredrikw

Aktiv medlem

Jag har varken möjlighet till att köra linser och specialbeställa någon slipad specialbåge blir allt för dyrt.
Det är dyrt med slipade cykelglasögon, men jag tycker det har varit värt varenda krona faktiskt. Jag köpte ett syntest hos en lokal optiker och beställde sedan glasögon från https://www.extreme-eyewear.co.uk Sjukt nöjd, och mina fotokromatiska glas funkar utmärkt även när man kör i mörker med lampa.

Så visst, det är dyrt, tror jag betalade runt 4500:- för mina (progressivt slipade glas, antireflex, fotokromatisk lins plus Rydon-båge), men med tanke på hur mycket jag använder dom året runt när jag tränar är det ju helt klart värt det. Det finns gott om cykelgrejer som kostar mycket mer som jag inte använder nästan varje dag.

SIE

Aktiv medlem

Kör i mina vanliga glasögon som är rätt stora (konverterad solglasögonbåge) och billiga, funkar fint.

kais01

Aktiv medlem
Oakley Prizm low light (svagt rosa) är skitbra med lampa. Jag upplever dem som lite för mörka i skymning strax innan man tänder lampan, men så fort man kör med lampa så ger de väldigt fin kontrast och vettigare färger. Jag tror nämligen att LED:arna ger ett ganska grönt ljus jämfört med dagsljus, så den linsens "effekt" är mer lämpad för det än dagsljus/mulet/skymning.
eller man kan utan ljusförlusterna på bortåt 50 procent redan i ett par svagt tonade glasögon sätta motsvarande filter på lampan.

eller hellre köpa lampor som har denna färgtemperatur redan inbyggd. och slippa den blågråa känslan av dimma som led med hög färgtemperatur framkallar.

Makten

Aktiv medlem
eller man kan utan ljusförlusterna på bortåt 50 procent redan i ett par svagt tonade glasögon sätta motsvarande filter på lampan.

eller hellre köpa lampor som har denna färgtemperatur redan inbyggd. och slippa den blågråa känslan av dimma som led med hög färgtemperatur framkallar.
Var ska du hitta såna filter eller LED:ar? Det är inte färgtemperatur det handlar utan filter som sänker vissa (ej nödvändigtvis närliggande) våglängder. Stor skillnad mot "färgat glas", vilket vi diskuterat tidigare i andra glasögontrådar. 😉

Edit: Genomsläppet på prizm low light är 75%, alltså 25% förlust.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Skvätter titt som tätt upp lera i ögonen. Men det kanske är oundvikligt?
Tror inte jag skulle har problem med det med vanliga glasögon. Jag skulle har problem med det med kontaktlinsen, men jag använder dom i kombination med tillräckligt stora glasögonen.

Största problem jag har med vanliga glasögonen är att dom glider ner på näset nar jag kör i stök. Jag ser andra cykla i Hellas med vanliga glasögon, vet inte varför dom inte har samma problem. Nuförtiden har man väl inte längre 180 grader hake bakom öronen?

SIE

Aktiv medlem
Tror inte jag skulle har problem med det med vanliga glasögon. Jag skulle har problem med det med kontaktlinsen, men jag använder dom i kombination med tillräckligt stora glasögonen.

Största problem jag har med vanliga glasögonen är att dom glider ner på näset nar jag kör i stök. Jag ser andra cykla i Hellas med vanliga glasögon, vet inte varför dom inte har samma problem. Nuförtiden har man väl inte längre 180 grader hake bakom öronen?
Många löparglasögon iaf brukar ju skryta just om att de har gummi där de sitter på näsan, så du är nog inte ensam. Själv svettas jag aldrig så mycket i ansiktet att näsan blir hal, men det varierar säkert mellan folk.

kais01

Aktiv medlem
Var ska du hitta såna filter eller LED:ar? Det är inte färgtemperatur det handlar utan filter som sänker vissa (ej nödvändigtvis närliggande) våglängder. Stor skillnad mot "färgat glas", vilket vi diskuterat tidigare i andra glasögontrådar. 😉
just det:)) men det är väl bara att sätta en lins från ett par kasserade av dina favoglasögon framför lampan. var man filtrerar bort det oönskade våglängderna är väl mindre intressant. så kan du slippa du skymningsproblemet på kvällsturerna.

att dina filterglas ger ökad kontrast, särskilt mellan grönt och brunt i flackt ljus t ex ute på en disig regning landssväg är ju lätt att konstatera, och ganska attraktivt egentligen. men alltså enligt mig av mindre värde när det mörknar. och är ju tyvärr liknande problem i skuggningarna inne i en mörk skog, vilket jag och några till försökt påpeka. de bland mina kompisar som har dessa byter regelmässigt till klarglas när man kommer in i tät skog. men dina hökögon tycks klara detta:)

t ex bt40s-lampor har en liknade kontrastökande effekt mellan just dessa färger. skillnaden mot en 'vanlig' led-lampa där det mesta ser grått ut är betydande. och man slipper med sin ändå dyrköpta batterikapacitet elda för kråkorna för att kompensera ljusbortfallet i diverse filter. tyvärr tycks den inte säljas i nuläget.

för att vara on topic kör jag själv med 1+ läsglasögon av billig sort eftersom jag i likhet med största delen av befolkningen är översynt. de flesta vet dock inte om detta, men det är ju billigt att bara prova på ett par av dessa överallt tillgängliga glasögon. funkar de för avstånd så är man översynt.

Makten

Aktiv medlem
just det:)) men det är väl bara att sätta en lins från ett par kasserade av dina favoglasögon framför lampan. var man filtrerar bort det oönskade våglängderna är väl mindre intressant. så kan du slippa du skymningsproblemet på kvällsturerna.
Det verkar betydligt enklare att ha glasen framför ögonen eftersom det finns färdiga såna produkter att köpa, som dessutom skyddar ögonen. Jag vill inte cykla utan glasögon. Varför krångla till det i onödan?

att dina filterglas ger ökad kontrast, särskilt mellan grönt och brunt i flackt ljus t ex ute på en disig regning landssväg är ju lätt att konstatera, och ganska attraktivt egentligen. men alltså enligt mig av mindre värde när det mörknar. och är ju tyvärr liknande problem i skuggningarna inne i en mörk skog, vilket jag och några till försökt påpeka. de bland mina kompisar som har dessa byter regelmässigt till klarglas när man kommer in i tät skog. men dina hökögon tycks klara detta:)

t ex bt40s-lampor har en liknade kontrastökande effekt mellan just dessa färger. skillnaden mot en 'vanlig' led-lampa där det mesta ser grått ut är betydande. och man slipper med sin ändå dyrköpta batterikapacitet elda för kråkorna för att kompensera ljusbortfallet i diverse filter. tyvärr tycks den inte säljas i nuläget.

för att vara on topic kör jag själv med 1+ läsglasögon av billig sort eftersom jag i likhet med största delen av befolkningen är översynt. de flesta vet dock inte om detta, men det är ju billigt att bara prova på ett par av dessa överallt tillgängliga glasögon. funkar de för avstånd så är man översynt.
Du påpekar saker som inte stämmer och du har ju inte provat själv. Känns helt meningslöst att försöka argumentera emot när det inte är så det funkar i praktiken. Jag behöver inte öka lampeffekten ett skvatt med de glas jag kör vid lampturer.

kais01

Aktiv medlem
makten, vi är många som försökt puscha tonade glas in i skymningen.

det är uppenbart vad det ger för effekter.

Makten

Aktiv medlem
makten, vi är många som försökt puscha tonade glas in i skymningen.

det är uppenbart vad det ger för effekter.
Jag har ingen aning om vad du menar. Var hittar du filterglas till lampor som inte bara är bandpassfilter? I så fall, vad ger det för effekter jämfört med de glasögon du provat, och vilka glasögon var det?

Edit: Och missförstå mig nu inte, jag tror visst att ett rimligt filter framför lampan och/eller LED:ar med annan karaktäristik kan ha fördelar. Jag tror bara inte att det går att ordna utan ett jädra meck. Mina lampor är inte ens cirkulära, till exempel. Dessutom ska skiten vara vattentätt för att funka i regn. Att då låta skära ut skyddsglas i rätt form med bra passning som dessutom har specifika filteregenskaper känns som ett jätteprojekt jämfört med att bara sätta på sig ett par glasögon som åtminstone gör synen bättre än med klarglas. Att det under en ganska kort tid vid skymning innan man tänder lampan skulle vara en liten skvätt bättre med klarglas kan jag leva med. Glasögon vill jag ändå ha på mig för att skydda mot vind, skräp och grenar i ögonen, så det är inget extra jobb att ha med sig. 😊

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
jo jag har all förståelse för att du föredrar att mildra den blågrå washout-effekten som en del lampor dras med. samtidigt är ju den modäärn, och det vita ljuset har ju en rätt kraftig imponatoreffekt. det ser djävligt ljust ut helt enkelt. att kontrasten samtidigt är låg tänker de flesta inte på. men det vore bättre med rätt ljustemperatur sas från källan. bt40s är alltså exempel på en sådan.

det är förstås ett liknande problem med aktiviteter i flackt dagsljus, särskilt kombinerat med dis och stora avstånd. att blockera ut delar av det kringflackande blåa ljuset kan då absolut vara fördelaktigt.

men där jag alltså inte tycker detta just i mörk och skuggig skog dels inte är ett problem som behöver lösas, för det det finns inte en massa flackt ljus att filtrera bort, dels att filtreringen snarare riskerar att ställa till problem. förutom att det vidgar pupillerna och då ökar eventuella synfel blir det enligt mig helt enkelt för mörkt i vissa lägen.

men alltså inte med dina hökögon makten:)

kaj a

Aktiv medlem
Glasögonorm, just köpt nya brillor och vill ogärna krascha dom här också.

Min optiker pushar Sunocchi, solglasögon med slipad insats. Är det nån som testat liknande, ser att tex Rudy har liknande lösningar. Funkar det?

Makten

Aktiv medlem
jo jag har all förståelse för att du föredrar att mildra den blågrå washout-effekten som en del lampor dras med. samtidigt är ju den modäärn, och det vita ljuset har ju en rätt kraftig imponatoreffekt. det ser djävligt ljust ut helt enkelt. att kontrasten samtidigt är låg tänker de flesta inte på. men det vore bättre med rätt ljustemperatur sas från källan. bt40s är alltså exempel på en sådan.

det är förstås ett liknande problem med aktiviteter i flackt dagsljus, särskilt kombinerat med dis och stora avstånd. att blockera ut delar av det kringflackande blåa ljuset kan då absolut vara fördelaktigt.

men där jag alltså inte tycker detta just i mörk och skuggig skog dels inte är ett problem som behöver lösas, för det det finns inte en massa flackt ljus att filtrera bort, dels att filtreringen snarare riskerar att ställa till problem. förutom att det vidgar pupillerna och då ökar eventuella synfel blir det enligt mig helt enkelt för mörkt i vissa lägen.

men alltså inte med dina hökögon makten:)
Jag vet inte ens var jag ska börja, eller om jag ens borde, men...

– Vad i helsike är "flackt" ljus?
– Vem har talat om blått ljus? De glasögon jag nämner filtrerar bort cyan snarare.
– Varför skulle jag välja en lampa som är "imponerande"? Jag kör med 25% av effekten på styrlampan även med glasögonen ifråga. Mer behövs inte.
– Kontrasten med lampa även utan glasögon är klart högre än vid mulet dagsljus.

Jag tror fortfarande att du helt missförstått funktionen hos de glasögon jag har pratat om i denna tråd och andra trådar. De upplevs inte alls som mörka på något sätt. Snarare tvärtom. Det de gör är att filtrera bort "skräpvåglängder" som inte tillför något, och effekten är att man ser bättre än utan glajjer. Fler färgnyanser, högre kontrast, större skillnader mellan olika typer av underlag och vegetation. Tar man av glasögonen så ser allt helt färglöst ut en kort stund. Det går INTE att jämföra med gula eller oranga glas av enkel bandpassfiltertyp.
Enda undantaget är när ljuset är så lågt att man måste tända lampan men lampan ändå inte riktigt hjälper. Då hade jag föredragit klarglas, men i alla andra situationer föredrar jag filtrerande glas (dock inte samma på dan som vid lampcykling, även om båda funkar till båda användningsområden).

kais01

Aktiv medlem
det du skriver makten, är ju bara en omskrivning än det jag säger. jag tycker vi verkar rörande överens om allt förutom att du tycker om att färgoptimera även i en mörk skog:)

blått ljus dvs cyan bryts lättare, och kan då studsa runt i en del miljöer och försämra kontrasten. t ex i dimma. det är det som menas med flackt ljus, och du har hittat en produkt som minskar det problemet. av samma orsak är himlen blå, och solnedgången röd. det röda ljuset tränger igenom atmosfären bättre, och det blåa sprids bort.

av samma fysikaliska skäl är blåljus olämpliga för utryckningsfordon som skall synas långt bort, varför ambulanser i trängda lägen numera lägger till blinkande vitt ljus.

nu la du till det jag sagt tidigare, nämligen att ögonen efter några minuter försöker kompensera de färgfilter man använder. effekten när man tar av glasögonen blir sas reverserade, vilket du tydligen med dina glas märker genom att allt ser grått ut ett litet tag. det är samma effekt som när man tittar på tv och sedan flyttar blicken och en kort stund kan lägga märke till en negativ dvs mörk bild av tv-rutan.

ögonen kompenserar även för ljusförluster. men bara till en viss gräns.

ha det så kul i skogen nu:))

Makten

Aktiv medlem
det du skriver makten, är ju bara en omskrivning än det jag säger. jag tycker vi verkar rörande överens om allt förutom att du tycker om att färgoptimera även i en mörk skog:)
Vad är "mörk skog" för dig?

blått ljus dvs cyan bryts lättare, och kan då studsa runt i en del miljöer och försämra kontrasten. t ex i dimma. det är det som menas med flackt ljus, och du har hittat en produkt som minskar det problemet. av samma orsak är himlen blå, och solnedgången röd. det röda ljuset tränger igenom atmosfären bättre, och det blåa sprids bort.

av samma fysikaliska skäl är blåljus olämpliga för utryckningsfordon som skall synas långt bort, varför ambulanser i trängda lägen numera lägger till blinkande vitt ljus.

nu la du till det jag sagt tidigare, nämligen att ögonen efter några minuter försöker kompensera de färgfilter man använder. effekten när man tar av glasögonen blir sas reverserade, vilket du tydligen med dina glas märker genom att allt ser grått ut ett litet tag. det är samma effekt som när man tittar på tv och sedan flyttar blicken och en kort stund kan lägga märke till en negativ dvs mörk bild av tv-rutan.

ögonen kompenserar även för ljusförluster. men bara till en viss gräns.

ha det så kul i skogen nu:))
Färgskillnaden upplevs direkt även när man sätter på sig dylika glasögon. Du kommer inte inse förrän du provar själv och det gjorde inte jag heller. Tyckte det var skitlöjligt men det behövdes inte många minuters test för att inse hur bra det var.

Men visst, vill man krångla till det för sig så kan man ju fortsätta applicera felaktiga teorier och därför låta bli att komma till rätt slutsats. 😁

marr

Moderator
Forumvärd
Vad är "mörk skog" för dig?

Färgskillnaden upplevs direkt även när man sätter på sig dylika glasögon. Du kommer inte inse förrän du provar själv och det gjorde inte jag heller. Tyckte det var skitlöjligt men det behövdes inte många minuters test för att inse hur bra det var.

Men visst, vill man krångla till det för sig så kan man ju fortsätta applicera felaktiga teorier och därför låta bli att komma till rätt slutsats. 😁
Makten, det går inte att förklara för någon som aldrig provat... Lite som mina fiskeglasögon, costa med linsfärg anpassade för vattnen jag fiskar i. Gemene tron är att det bara ska vara polariserat, sen kvittar resten.. Inte riktigt så enkelt.

Makten

Aktiv medlem
det blir nog bra det där makten:)
Makten, det går inte att förklara för någon som aldrig provat... Lite som mina fiskeglasögon, costa med linsfärg anpassade för vattnen jag fiskar i. Gemene tron är att det bara ska vara polariserat, sen kvittar resten.. Inte riktigt så enkelt.
Jag är positiv till alla typer av ifrågasättanden av vedertagna "självklarheter" och jag tror absolut att filter framför lampan och/eller andra LED:ar skulle fungera. Problemet är att det inte går att köpa över disk. Alltså blir tjabbandet helt meningslöst.
Tråden handlar om bra glasögon för lampcykling (med vad man får anta är lampor som köps över disk) och så länge ingen konkret alternativ lösning presenteras så blir det rätt tjatigt. Särskilt när det dras massa felaktiga slutsatser om vad glasögonen som nämnts faktiskt gör. Det kommer inte hjälpa trådskaparen ett endaste dyft.

Så ja, det blir definitvt bra. Det vet jag redan eftersom jag provat hundratals gånger redan.

moros

Aktiv medlem
Finns det någon annan som har glasögon med en lins med samma egenskaper som Prizm Low Light?

kais01

Aktiv medlem
Jag är positiv till alla typer av ifrågasättanden av vedertagna "självklarheter" och jag tror absolut att filter framför lampan och/eller andra LED:ar skulle fungera. Problemet är att det inte går att köpa över disk. Alltså blir tjabbandet helt meningslöst.
Tråden handlar om bra glasögon för lampcykling (med vad man får anta är lampor som köps över disk) och så länge ingen konkret alternativ lösning presenteras så blir det rätt tjatigt. Särskilt när det dras massa felaktiga slutsatser om vad glasögonen som nämnts faktiskt gör. Det kommer inte hjälpa trådskaparen ett endaste dyft.

Så ja, det blir definitvt bra. Det vet jag redan eftersom jag provat hundratals gånger redan.
kan ju eventuellt om du är nyfiken framför dina lampor prova gamla hederliga skylightfilter för fotografi. påstods när det begav sig ha närmast sammalika egenskaper som nu prizm low light. men typ en faktor 10 i prisskillnad.

en fördel är att man framför ögonen då är fri att använda vilka brytande glas man så skulle önska. och där de flesta av oss hamna vad det lider.
E79DC755-56F2-4F33-A6A5-87825AEBBA17.jpeg

Makten

Aktiv medlem
kan ju eventuellt om du är nyfiken framför dina lampor prova gamla hederliga skylightfilter för fotografi. påstods när det begav sig ha närmast sammalika egenskaper som nu prizm low light. men typ en faktor 10 i prisskillnad.

en fördel är att man framför ögonen då är fri att använda vilka brytande glas man så skulle önska. och där de flesta av oss hamna vad det lider.
Visa bilaga 448795
Tack, äntligen ett konkret förslag! 😊 Idén är god men jag tror ett skylight-filter är alldeles för begränsat i sin filtrering för att göra lika påtaglig skillnad. Såhär ser ett skylight 1B ut i jämförelse med Oakley prizm low ligh, dock mobilbild (i råformat med rätt vitbalans visserligen) under lågenergilampa, så den är inte riktigt rättvisande. Bör dock framgå hur stor skillnaden är.

20201019_223547_fb.jpg

Edit: Sen får man ju ändå "elda för kråkorna" oavsett om man filtrerar framför lampan eller framför ögat. Lika mycket måste bort oavsett för samma resultat.

Nån faktor tio är det inte i prisskillnad. Ett bra fotofilter kostar ett antal hundralappar och glasögonen kring tusenlappen. Så en faktor tre är mer rimligt.

kais01

Aktiv medlem
ja bättre är förstås att lampan har rätt färg från början.

filtret behöver inte ha optimerad optisk kvalitet om det ska sitta framför lampan. finns kring en hundring.

glasögonen på bilden ser mörka ut, är det verkligen low light-modellen?

Makten

Aktiv medlem

filtret behöver inte ha optimerad optisk kvalitet om det ska sitta framför lampan. finns kring en hundring.

Det går naturligtvis inte att avgöra hur mörka glasen är på en bild eftersom det beror på kontrasten i bilden. Däremot kan man få en hyfsad uppfattning om den relativa skillnaden mot filtret, som är stor. Genomsläppet (medelvärde får vi anta) är 75% och det upplevs som nästan lika ljust som utan, fram till att det är såpass mörkt i omgivningen att man har problem att se ordentligt alls. Då är skillnaden rätt stor med och utan glasögonen.

Optisk kvalitet har inte så mycket med filterkurvan att göra. Nu vet jag inte hur Prizm low light ser ut i spektrat, men gissningsvis har det en mycket större dipp kring grön/cyan. Skylight sänker ganska linjärt (och väldigt lite) från grönt till blått. Lustigt nog tycks det blockera UV sämre än ett UV-filter.

skylight.png
uv.png

Om man nu skulle vilja experimentera med detta så stöter man raskt på problemet med infäsningen. Ingen av mina lampor är cirkulära, och vore de det så skulle det ändå krävas en redig modifiering. Objektivfilter är därtill rätt tunna och spricker ganska lätt. Jag tror att man skulle behöva en tjockare glasbit om det ska hålla på sikt.

Edit: Sen vet jag inte om det framgått, men jag gillar alltså inte Prizm low light för annan användning än med lampa. I alla fall inte för cykling i skogen där de fimpar för mycket grönt på dagtid. Då är Prizm trail mycket bättre, ända ner tills det är så mörkt att man hellre kör utan glasögon eller med klarglas, eller tänder lampan. Prizm trail funkar också med lampa men ger då tämligen extrem kontrast och då måste man kräma på med lite mer ljus.

Bengt-re

Aktiv medlem

Säga vad man vill, men jag tror nog att det stämmer det makten kommit fram till. Dels är han en erkännt duktig fotograf och har genom åren visat sig att analytiskt, empriskt och strukturerat utvärderat olika komponenter i en skogscyklist verklighet. Du får väl helt enkelt testa och bilda dig en egen uppfattning baserat på samma empiriska data?

Jag kör med ett annat fabrikat (julbo), men snarlik filtrering(tror jag iaf). Mina upplevelser är också att det gör stor skillnad i kontrast. Det är nog dessutom så att problembilden är ganska komplex och bedömning i någon mån subjektiv så att allt i upplevt utfall kommer nog inte entydigt gå att "bevisa" med teoretiska studier på vad som borde vara bäst.

Tar av mig hatten som före detta lärare i oprtonik och före detta konstruktör av visionsystem.

kais01

Aktiv medlem
72B861AD-239B-49F9-8FD1-7856367A4A12.jpeg

ja det är inget fel på maktens dedikation iaf. och det är alltid bra och kul med en öppen debatt.

utan att gå in på detaljer är vi dock fler som sitter på yrkesmässiga erfarenheter inom t ex fotografi liksom ögonproblem. eller erhållit premium som mest värdefulla student inom sådant gebit.

att det skulle vara ens i fjärran svårt att anpassa t ex ett 10x10 cm skylightfilter i plast till vilken lampa som helst är dock ägnat att ställa även andra utsagor i fråga?

06CE790C-6FB5-47F2-AAA8-E7CAEB4BAE1A.jpeg

kais01

Aktiv medlem
(ot) apropå professionell fotografering måste jag bara bibringa er den här för sin tid helt fantastiska bild i dagens tidning. den är från juni 1929, och till skillnad från allt uppstyltat stillastående från den tiden visar den liv, rörelse och atmosfär. man känner sig verkligen närvarande. händelsen är invigning av en utställning i västerås och vi ser dåtida kronprinsparet till vänster om landshövdingeparet.

vet inte vad fotografen david eriksson hade för kamera, men den bör ha varit rimligt mobil, leican har funnits några år, men jag misstänker större negativformat. bilden har riktigt hög upplösning och trots soligt motljus och kort slutartid utan rörelseoskärpa har han lyckats mätta även de mörka kläderna och skuggade ansikten med god kontrast och detaljrikedom.

förutom att bilden är så livfull är den alltså en teknisk prestation, och ett exempel på att man bör exponera efter de mörkare delarna av ett motiv så man har lagrad info att jobba med i mörkrummet eller numera snarare datorn

faktiskt ett liknade problem som vi har vid skuggningar vid skogsåka;)

7FA738D6-C7D5-479D-A9B1-5E95B5FEAE72.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Visa bilaga 449021

ja det är inget fel på maktens dedikation iaf. och det är alltid bra och kul med en öppen debatt.

utan att gå in på detaljer är vi dock fler som sitter på yrkesmässiga erfarenheter inom t ex fotografi liksom ögonproblem. eller erhållit premium som mest värdefulla student inom sådant gebit.

att det skulle vara ens i fjärran svårt att anpassa t ex ett 10x10 cm skylightfilter i plast till vilken lampa som helst är dock ägnat att ställa även andra utsagor i fråga?

Visa bilaga 449020
Varför gör du inte det då?

(ot) apropå professionell fotografering måste jag bara bibringa er den här för sin tid helt fantastiska bild i dagens tidning. den är från juni 1929, och till skillnad från allt uppstyltat stillastående från den tiden visar den liv, rörelse och atmosfär. man känner sig verkligen närvarande. händelsen är invigning av en utställning i västerås och vi ser dåtida kronprinsparet till vänster om landshövdingeparet.

vet inte vad fotografen david eriksson hade för kamera, men den bör ha varit rimligt mobil, leican har funnits några år, men jag misstänker större negativformat. bilden har riktigt hög upplösning och trots soligt motljus och kort slutartid utan rörelseoskärpa har han lyckats mätta även de mörka kläderna och skuggade ansikten med god kontrast och detaljrikedom.

förutom att bilden är så livfull är den alltså en teknisk prestation, och ett exempel på att man bör exponera efter de mörkare delarna av ett motiv så man har lagrad info att jobba med i mörkrummet eller numera snarare datorn

faktiskt ett liknade problem som vi har vid skuggningar vid skogsåka;)

Visa bilaga 449031
Helt fel när det gäller digitalt. Funkar mer eller mindre omvänt mot film. Fast du kanske menade skannad film?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer