Vilka hjul 2?

fphotography

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Väljer man 40mm och 1550g eller 55mm och 1660g? På hemmaplan är det med cykelmått mätt väldigt platt. Priset är ungefär samma.

Så det är messar när jag är iväg på motionslopp som det möjligen blir lite uppför som t ex Vätternrundan.

Freddo

glitch

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Det beror rätt mycket på fälgprofil. Moderna 55or med bred fälg och rundad profil så de inte blir så vindkänsliga kan vara helt okej även blåsiga dagar, medan andra i den höjden kan bli rätt jobbiga.

fphotography

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
55:orna har 19mm i innerbredd om jag minns rätt. Har kört på 55mm tidigare men med skarp kant/topp. Har aldrig upplevt de som ett problem men så är jag iofs lite av en solskenscyklist.

40mm-hjulen minns jag inte bredden.

kais01

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
vid nyköp av fälgar idag kan man också fundera på om man vill kunna köra slanglöst. nu eller senare.

till det behövs ett visst mått av bredd, för att få plats med de raka hyllorna åt sidan som krävs för att hindra ögonblicklig och farlig burp, och insänkningen dem emellan. och som ävenledes bör vara generös för att inte monteringen av däcken ska bli ett riktigt helvete.

på köpet med den bredare fälgen kommer bättre rull med varje given däckdimension, samtidigt möjlighet till lägre tryck och bättre komfort.

Singular

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Det låter som att du inte har en ambition att köra ifrån andra - då skulle jag valt 40mm-hjulen. Lätta och lättkontrollerade hjul är positivt för hela åkupplevelsen på ett sätt som snabba, höga hjul inte är (man kommer bara fram lite, lite snabbare). Moderna 40mm-hjul är dessutom redan ordentligt hala, så vinsten med ytterligare 15mm profilhöjd är begränsad.

Hade det gjort dig glad att ha ett par stöddigare hjul på cykeln ur ett estetiskt perspektiv? Ja, då ska du välja de istället.

fphotography

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Finns ju inte jättemånga hjulpar som är överdrivet lättare om man inte vill langa upp runt 20+ och det vill jag inte.

Budgeten ligger runt tio och det måste vara för fälgbroms.

40mm fälgen var för övrigt 17mm bred.

fphotography

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Sett en del positiva omdömen om LB’s hjul, kanske kan vara värda att läsa mer om och utvärdera?

I min tidigare tråd så var det en som skrev att de hade lite dåligt rykte med att de limmade ekrarna för att följa fel och som ställde till det rätt mycket när man skulle försöka fixa dem.

Utbudet på aero-hjul och fälgbroms är rätt begränsat så man får inte vara allt för kräsen.

Flera tillverkare har helt slutat med fälgbroms numera.

Singular

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Wiggles husmärke Prime har prisvärda (för att vara tillgängligt nu-nu, i verkligheten, utan extra momsinbetalningar et cetera) hjulpar för fälgbroms.

weldion

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Wiggles husmärke Prime har prisvärda (för att vara tillgängligt nu-nu, i verkligheten, utan extra momsinbetalningar et cetera) hjulpar för fälgbroms.
De finns på Bikester nu:

ejma

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Utbudet på aero-hjul och fälgbroms är rätt begränsat så man får inte vara allt för kräsen.
Hur breda däck får din cykel plats med? De flesta moderna fälgbromsade fälgar är 28 mm breda vid bromsytan.
För att dra nytta av en högre fälgs eventuella aero-egenskaper bör däcket ej vara bredare än fälgen.

Youtubern "Peak torque" publicerade nyligen en film där han testar breda däck och fälgar mha effekt och cdA mätare. Hans resultat visar att även hjul med 40 mm höga fälgar bromsar mer om däcket är bredare än fälgen.

Det intressantaste i testet är kanske att ett lite robustare däck har större inverkan på motståndet än fälg/däck kombination.

Lingon

Aktiv medlem
Vilka hjul 2?
Om man skiter i trender, tester och utseende tycker jag att ett par lätta klätterhjul ger absolut störst cykelglädje. Cykeln får en otroligt lätt och rapp känsla om man byter ett par 1800 grams högprofilare mot ett par 1300g lågprofilare.
Sen vad som är snabbast kanske är en annan sak. 😄

Topp