Vilka hjul/däck för asfalt till min Bianchi Impulso Allroad GRX600?

Eriksim

Ny medlem
Hej,
Är ganska ny men totalt fast i cykling som träning för kropp och knopp!

Jag åker idag på en Bianchi Impulso Allroad GRX600 (nyinköpt i våras) som är gravel men jag kör enbart på landsväg. Mina vanliga turer är 20-30 km / gång ca 2-3 gånger i veckan.

Till min fråga - jag vill ha bäst lämpade däck som gör att jag får upp farten men med vettig komfort.
Med lite medvind i vår planerar jag att åka Halvvättern 2023 😃

Vad har ni för tips och råd? Både tips för att ha kvar samma hjul men att byta däck och även tips på att byta upp hela hjulen? Fördelar och nackdelar?

Jag är som sagt en glad motionär men gillar ju att ha bra grejer bara det inte kostar för mycket!

HåkanC

Aktiv medlem
Jag åker idag på en Bianchi Impulso Allroad GRX600 (nyinköpt i våras) som är gravel men jag kör enbart på landsväg. Mina vanliga turer är 20-30 km / gång ca 2-3 gånger i veckan.

Till min fråga - jag vill ha bäst lämpade däck som gör att jag får upp farten men med vettig komfort.
Med lite medvind i vår planerar jag att åka Halvvättern 2023
Ingen spec eller länk! Har din cykel samma utrustning som den här?

I så fall borde svaret vara
Conti GP 5000 i 32mm med slang (enl länken skall det vara slang i dina däck)
Men GP 5000 är populära och svårt att hitta ngn som har den i lager nu, men skall de finnas i lager
Även slangarna har betydelse och troligen behöver även de bytas, bra slangar är Schwalbe SV20
De skall funka i 32mm däck, se bara till att ventilen är tillräckligt lång.

GoranS

Aktiv medlem
Ingen koll på hjulen, om de nu är de i HåkanC:s länk ovan. Allmänt är min uppfattning dock att däck gör minst lika mkt för känslan som hjulet självt. Så vill man med måttlig summa pengar påverka känslan så skulle jag börja med däcken, i synnerhet då du bara kör asfalt och jag är rätt säker på att de där däcken inte är nischade mot asfalt. Dessutom rullar de knappast speciellt lätt på asfalt så du bör få en viss fartvinst med byte till, ex. GP5000 som HåkanC tipsade om.

Eriksim

Ny medlem
Tack för svar och specen stämmer bra 👍🏼

Fråga, om jag går ner i mm på däcken också? Det blir säkert stötigare men vore intressant att prova.
Är det Conti GP 5000 då med?

GoranS

Aktiv medlem
Ju smalare däck du har desto hårdare behöver du pumpa däcken för att inte risken för genomslagspunktering ska öka. Så, ja, det blir i praktiken stötigare med smalare däck.

Anledningen att gå ner i bredd är minskat lutfmotstånd, men där spelar fälgbredd också in. För en viss fälg kommer du typiskt att ha en gräns under vilken du inte tjänar ngt i luftmotstånd, kanske snarare förlorar. Då det verkar sitta 35 mm:s däck på din cykel enligt specen kan man ju hoppas/gissa att de är hyggligt anpassade till den fälgen. Att HåkanC föreslår 32 mm gissar jag beror på att GP5000 är ett bra däck, men att det (väl?) inte finns i större bredd.

Naturligtvis är det inte fel att laborera, men min gissning är att du inte kommer att bli gladare att gå ner till, säg 28 mm, istället för 32 mm, givet att det är samma däck i övrigt.

Detta sagt av en som på lvg bara kört 23 och 25 mm (men som kraftigt föredrar 25:or).

roller

Aktiv medlem
Kan bara instämma med HåkanC. Kör på GP5K 32 mm. Jag använder både 25mm och 32 mm. Jag kan säga att 32 med "lagom" tryck är riktigt sköna att cykla på. Jag har inte gjort några jämförelser av vilka jag cyklar snabbast på, men jag upplever inte de bredare däcken som långsammare. Jag kör med latexslang i mina.

Eriksim

Ny medlem
Tack för alla inputs!

Om jag skulle byta hela hjulen, vad hade ni förespråkat då inkl däck osv?

HåkanC

Aktiv medlem
Tack för svar och specen stämmer bra 👍🏼

Fråga, om jag går ner i mm på däcken också? Det blir säkert stötigare men vore intressant att prova.
Enl specen skall din ram klara 40mm däck, det betyder att om den är gjord för att ha bra egenskaper med 40mm däck kan den bli "konstig", eller kanske snarare upplevas väldigt "annorlunda" med däck som avviker mkt i dimension, typ 23mm.
Alltså det blir inte endast stötigare med riktigt smala riktigt hårt pumpade däck.
Dessutom är det så att om det enda som ändras hos däcken är bredden så rullar det bredare däcket lättare även med lite lägre tryck.
Varför visas i bilden nedan
patch.gif

Det kan vara stor skillnad mellan olika däck och trots alla fördelar med bredare däck är de inte bättre än smalare däck om inte de bredare däcken är (minst) lika bra som de smalare.
Det går alltså inte att generellt säga att bredare däck är bättre än smalare.
Men som andra redan har skrivit Conti GP5000 är ett riktigt bra däck, både i 25mm och 32mm

Zipp 303 Firecrest (eller S) med GP 5000 TR 32 mm monterat slanglöst.
Tyvärr verkar däcken svåra (kanske omöjliga tom?) att få tag på (för tillfället?).

Topp