Vilka hjul till ny racer??? Förvirrad, hjälp! Aero?

Putteman

Aktiv medlem
Hej

Jag håller på och ska skaffa mig en ny racer, en Bianchi Intenso. Det är en komfortracer med kolfiber ram som har fått mycket goda recensioner över sina egenskaper för motionärer.

Hjulen original är Fulcrum Racing Sport, vilket såklart är en enkel modell. Jag är sugen på att omgående sätta på något bättre, men saknar kunskap om vad som är lämpligt för mig?

Jag är en lönnfet motionär på 80+ kg, inte snabb och är glad om jag snittar 30 km/h. Jag vet att många tycker att man lika gärna kan åka runt på original hjul, men jag gillar känslan av lite lättare och starkare hjul. Eller rättare sagt så har jag erfarenhet från enkla hjul på min gamla racer och tycker helt enkelt dom känns trötta, Shimano R501. Jag vill ge Bianchin lite bättre förutsättningar till att göra mig glad helt enkelt, för det är det det handlar om för mig, cykelglädje.

Jag har surfat runt en massa och försökt förstå vad det är jag ska ha, men känner mig rätt förvirrad. Min cykling är väl oftast en 5-7 mila runda runt Växjö, dvs. inte extra backigt eller extremt långt. Har även tänkt att ge mig på Vättern nästa år för övrigt. Hjul med lite aero profil ser ju väldigt snygga ut tycker jag, men dom verkar generellt vara tyngre än hjul med lägre profil?? Har jag någon som helst glädje av lite aero profil i min hastighet, eller är det bara helt meningslöst?

I första hand så vill jag såklart att hjulen ska vara lätta, styva och rappa. Det vet jag att jag kan känna, så den diskussionen behöver vi inte ta en gång till. Men tillför aero profil något som ni tror jag kan märka av? Alltså egenskaperna får vara första prio, om hjulen sen råkar vara snygga också så är det ett klart plus (t.ex. Campa Zonda längre ner).

Min tänkta budget för hjulen är väl ca 3-4000:- (ju billigare desto bättre såklart), och där verkar det finnas väldigt mycket vettiga alternativ om man letar rea hjul. Jag tänkte lista några exempel som jag har hittat för vettig peng. Hur mycket kan skilja mellan t.ex. dessa modeller? Vad är mest "bang for the buck"? Vad finns det för för och nackdelar på dom olika? Andra alternativ som jag inte har hittat? Tänker jag rätt överhuvudtaget? Jag känner mig som sagt förvirrad i hjul-djungeln. Hjälp!

Fulcrum Racing 3.5

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/fulcrum-racing-3-5-road-wheelset/rp-prod131437

Shimano Ultegra 6800

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-ultegra-6800-road-wheelset/rp-prod109835

Campagnolo Zonda

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/campagnolo-zonda-road-wheelset-2015/rp-prod88911

Fun Works N-Light Road Universe 22 CCR

http://www.actionsports.de/en/fun-w...rse-22-ccr-road-laufradsatz-1450g-14498?c=404

Tack på förhand för hjälpen.

/Putteman

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Finns det några dåliga hjul?
Resten är väl bara om att betala mer och mer för mindre och mindre förbättring.

Men Fulcrum/Campa är väl sällan dåliga hjul så det borde väl kännas tryggt?

En U-formad aluminiumfälg runt en tum hög som inte är för bred med måttligt antal radiella (utom på drevsidan) tillplattade ekrar och med stadiga nav med lager som man kan justera glapp på är väl vad som krävs?
Och det har väl det mesta runt fyra laxar.

Faema

Medlem
Du vill ha lättare och starkare hjul. Det är en omöjlighet, blir dom lättare blir dom med automatik vekare. Med 80+ kanske man ska ta nåt mittemellan. Har du campa på cykeln så blir Zonda fint.

Altberg

Medlem
Faema skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vill ha lättare och starkare hjul. Det är en
> omöjlighet, blir dom lättare blir dom med
> automatik vekare.

Apapap! Det stämmer inte. Det går att göra konstruktioner lättare och starkare.

Putteman

Aktiv medlem
Tack för svar så långt!

Jag skulle tro att jag väger in på runt 85kg med full mundering på mig.

"Rätt" hjul till cykeln vad gäller stilen kan såklart vara en poäng med, även om jag i första prio anser att rätt egenskaper måste få vara viktigast. Det är en Bianchi Intenso 105, dvs. med Shimano prylar på. Å andra sidan så är ju Bianchi italienskt då också.

/Putteman

Husabuse

Medlem
Jag snurrade runt VR i somras och hade rullsnitt på 30 knyck (och fikade bort nästan en timme) på sunkiga originalmonterade shimano wh-r501, det var inte hjulen som satte begränsningen iaf.

Det är mycket snack om hjul...jag sneglar på kol-hjul (lagom hög, tub), mest för porr-faktorn, inget annat, och inbillar mig inte en sekund att det kapar en timme runt sjön, det är det min kropp, och hur tränad den är - som ser till.

/J

Senast ändrad:

zirxo

Medlem
Jag har ett par Campagnolo Zonda, vilket är samma hjul som Fulcrum Racing 3.
De är, för priset, lätta. Väldigt styva samt stryktåliga cyklat på dem i ett drygt år med en kroppsvikt på 82-92kg utan minsta problem.

Min sambo har ett par Ultegra och jag har inte provcyklat dem men de verkade schyssta när jag monterade dem på hennes cykel. Lite billigare och typ 50gr tyngre än Zonda.

Putteman

Aktiv medlem
Har någon nån idé angående lite aeroprofil i jämförelse? Vad märker man av det? Och vad är för och nackdelarna?

/Putteman

emmer

Ny medlem
Ovansidan hjulet färdas ju med dubbla hastigheten (säg 60km/h när man är i sina ljusaste stunder :-) ) och i de hastigheterna börjar ju aerodynamik bli viktigt.
Nu har ju tvärsnittet på övre delen av ett hjul en ganska hög aerodynamisk form (elipsform eller dropform) nästan oavhängigt hur fälgen ser ut (nästan då alltså :-) ).
Så frågar du mig så är teplattning av ekrarna viktigare.
Frågar du någon annan så kommer de säkert dragandes med tyska kurvor och diagram :-)

HåkanC

Aktiv medlem
emmer skrev:
> Så frågar du mig så är teplattning av ekrarna
> viktigare.

Enl de vindtunneltester, med roterande hjul, jag har sett gör aeroekrar <1W skillnad i 30km/h och 1-2W skillnad i 40km/h.
(Detta gäller för 28 ekrade hjul med DT RR 1.1-fälg)
Dvs aeroekrar eller ej gör <1% skillnad på totala aerodynamiken och då ännu mindre skillnad på hastigheten.

/Håkan

Redigerat:
Förtydligande

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Men de går ju som sagt var med dubbla hastigheten på oppasidan och det är ju kubiker inblandat (sex ggr).

a.svensson

Aktiv medlem
zirxo skrev:
> Jag har ett par Campagnolo Zonda, vilket är samma
> hjul som Fulcrum Racing 3.
> De är, för priset, lätta. Väldigt styva samt
> stryktåliga cyklat på dem i ett drygt år med en
> kroppsvikt på 82-92kg utan minsta problem.
>
> Min sambo har ett par Ultegra och jag har inte
> provcyklat dem men de verkade schyssta när jag
> monterade dem på hennes cykel. Lite billigare och
> typ 50gr tyngre än Zonda.

Har också Zonda som träningshjul numera och har hittills inget negativt alls att säga om hjulparet.
Relativt lätta, styva och stryktåliga till ett i sammanhanget lågt pris.
Snygga är dom dessutom vilket naturligtvis inte är en nackdel i sammanhanget.
Vill man inte ha Campahjul på en Shimano hoj så finns precis som du skriver Fulcrum Racing 3 istället.

Igino Cazzola

Ny medlem
Putteman skrev:
> ...Å andra sidan så är ju Bianchi italienskt...

Det var längesedan det var det.

Putteman

Aktiv medlem
Hej igen

Väcker tråden då första rundan för säsongen är avklarad men inga hjul inhandlade ännu.

Det givna valet just nu är nog Shimano Ultegra. Men jag kan inte släppa tanken på ifall ett par lite mer aero hjul är vettigare? Ingen erfarenhet alls av det.

Vad tycker happy-rådet? Mot min beskrivning ovan, blir man gladast av relativt lätta Ultegra, eller av något som är lite mer aero o därmed tyngre? Och vad finns det för hjul i prisklassen som har lite aeroprofil?

Någon kanske har koll på något begagnat trevligt nånstans förresten?

Tack!

/Putteman

schäfer

Medlem
Shimano rs81 c24 lätt starkt bombproof brukar finnas beggade på k&s annars c:a 4000 kr cykeltjänst Södertälje

//Per
Putteman sa:
Hej igen

Väcker tråden då första rundan för säsongen är avklarad men inga hjul inhandlade ännu.

Det givna valet just nu är nog Shimano Ultegra. Men jag kan inte släppa tanken på ifall ett par lite mer aero hjul är vettigare? Ingen erfarenhet alls av det.

Vad tycker happy-rådet? Mot min beskrivning ovan, blir man gladast av relativt lätta Ultegra, eller av något som är lite mer aero o därmed tyngre? Och vad finns det för hjul i prisklassen som har lite aeroprofil?

Någon kanske har koll på något begagnat trevligt nånstans förresten?

Tack!

/Putteman

Strakka

Ny medlem
Pro-Lite Bracciano A42 SE. Helt suveräna. Lite tyngre, så responsen är inte styrkan direkt. När man väl fått snurr på hjulen så snurrar de fint.

Putteman

Aktiv medlem
Tack för bra svar!

Känns som om både RS81 C24 och Novatec är två riktigt bra val. Då kommer man till slutfunderingen egentligen. Vad ger mest fördelar och roligast hoj, 24 eller 32 (Novatec) mm profil? Såg att RS81 finns t.ex. även i 35 mm profil, vilket kunde varit acceptabelt pris om man handlar begagnat.

Någon som kört med lite olika höjd och vågar sig på att bedöma hur höga jag skulle satsa på?

/Putteman

Jeppe_E

Aktiv medlem
Desto högre - desto coolare. Jag blev jättecool när jag bytte från mina Fulcrum racing sport till mina 50mm profil i kokosplast.

Putteman

Aktiv medlem
Putteman sa:
Jag förstår att lite bredare fälg är uppskattat när man vill köra t.ex. 25mm däck på. Hur blir det med 23mm däck på en sådan fälg? Funkis?

/Putteman

Laser-Björne sa:
Fulcrum Racing Quattro LG kanske?
http://www.wiggle.se/fulcrum-racing-quattro-lg-hjulset-for-kanttradsdack-2016-legering/

23 mm breda, 35 mm höga och endast 2254:- hos Wiggle. Hade nog slagit till själv om det inte vore för att jag lutar mot att köra slanglöst i sommar.
Idealet rent aerodynamiskt påstås vara att fälgen ska vara två mm bredare (jepp, bredare) än däcket, så 23 mm däck på en 23 mm fälg borde inte vara några problem.

calleking

Aktiv medlem
Quattro LG har 19,2mm innerfälgsbredd. 23mm däck kommer bli aningen bredade än fälgen men inte extremt. Kör du 25mm så kommer du få en trist glödlampsprofil på däck/fälg som inte är så aero. Om inte det spelar någon roll för dig så kan du absolut köra 25:or som ger lite mer komfort.

ething

Aktiv medlem
Vill döda viktsmyten lite. Jag har kört med ultegrahjul som troligen passerat 1000 mil vid det här laget. 16 platta ekrar fram och 20 bak. Jag har aldrig vägt under 100 kg och under dessa år har jag inte ens rört ekerspänningen.

Slutsats: Kör du inte CX och skall droppa trappor så funkar lätta hjul alldeles utmärkt till tjockisar.

Topp