Vilka högprofilhjul (skivbroms)?

NiklasL

Aktiv medlem
På en äldre cykel (2013) har jag Swiss Side Hadron 485 (alu/kolfiber) och de funkar väldigt bra. Min nya cykel kom med DT Swiss-hjul byggda på R470. Har fått för mig att det är hjulens fel att den nya cykeln inte snabbare än den äldre, trots GP5000 och latexslang. Så, vilka högprofilhjul ska man välja? I Hamb... Voldemorts test såg Yoeleo bra ut; SAT C50|50 DB PRO Offset för knappt 1100€? Hunt (en del verkar tveksamma)? Nya fin-Roval går bort med en prislapp på bortåt 30k men begagnat så klart ett alternativ.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya swissside.

Bygger man själv är light bicycle populära men sannolikt inte alls i närheten av dina gamla hjul i prestanda.

glitch

Aktiv medlem
Jag köpte precis Scribe 60+
Hittills väldigt nöjd med dem men inte hunnit cykla än. Tickar alla boxar med torroidprofil, bred innerbredd, tubeless, ratchet mm.
Finns lägre och därmed lättare.

NiklasL

Aktiv medlem
Scribe har jag kikat lite på, liksom Parcours Strade (men där tillkommer moms och tull). Holländska Scope kan vara intressant, FFWD, Zipp så klart (men de verkar inte funka med Conti), m fl. Jag vill gärna ha en fälg enligt senaste modet, d v s 19-20 mm innerbredd och med en ytterbredd som överstiger Conti 25 mm-däck ;-) Inte tubdäck, inte nödvändigt med slanglöst, går ju lika snabbt med latex.

Bengt-re

Aktiv medlem
Scribe har jag kikat lite på, liksom Parcours Strade (men där tillkommer moms och tull). Holländska Scope kan vara intressant, FFWD, Zipp så klart (men de verkar inte funka med Conti), m fl. Jag vill gärna ha en fälg enligt senaste modet, d v s 19-20 mm innerbredd och med en ytterbredd som överstiger Conti 25 mm-däck ;-) Inte tubdäck, inte nödvändigt med slanglöst, går ju lika snabbt med latex.
Går det snabbt med latex? Okej......

nisseson

Aktiv medlem
Screenshot_20210827-222923808 (1).jpg

Den här uppsättningen är ett bra exempel.

glitch

Aktiv medlem
Finns ju galet mycket nuförtiden.
Venn är väl holländska också

Zipps 303S verkar väldigt vettiga också men alltid slut :)

Leeze, tourvinnare! Som också har en svensk åf i lerdala sport

Progress, lite dyrare

9th wave

Senast ändrad:

richasaurus

Ny medlem
På en äldre cykel (2013) har jag Swiss Side Hadron 485 (alu/kolfiber) och de funkar väldigt bra. Min nya cykel kom med DT Swiss-hjul byggda på R470. Har fått för mig att det är hjulens fel att den nya cykeln inte snabbare än den äldre, trots GP5000 och latexslang. Så, vilka högprofilhjul ska man välja? I Hamb... Voldemorts test såg Yoeleo bra ut; SAT C50|50 DB PRO Offset för knappt 1100€? Hunt (en del verkar tveksamma)? Nya fin-Roval går bort med en prislapp på bortåt 30k men begagnat så klart ett alternativ.

Jag har just ett par såna Yoeleo med DTSwiss350 Nav. Tycker det är helt suveräna hjul för priset. Kundservice var väldigt bra att ha att göra med vid beställning också. Hade ursprungligen beställt 40/40 men de kontaktade mig och sa att det skulle ta sin lilla tid att få dom då de inte hade i lager i europa och föreslog då 50 / 50 istället.

Och om någon tänker "fulkina" så är de UCI godkända.

BobbyB

Ny medlem
Varför rekommenderar folk scribe över LB? LB är billigare och du kan få det exakt som du vill. 30mm breda med hookless tom. Nu har jag inte provat någon av de men på pappret ser det självklart ut?

glitch

Aktiv medlem
Varför rekommenderar folk scribe över LB? LB är billigare och du kan få det exakt som du vill. 30mm breda med hookless tom. Nu har jag inte provat någon av de men på pappret ser det självklart ut?

Ett par LB med 350 nav och 55 höga kostar runt 1000 $ plus frakt.

Scribe navet motsvarar snarare det dyrare 240exp navet som hade kostat ännu er hos LB.
Scribe har generösare garantier än LB med bland annat kostnadsfria lager under en period likt santa cruz mm. Det kan vara enklare med garantihantering med en europeisk motpart. Såg att LB har ett EU warehouse nu, vet inte om man kan skicka returer dit då eller hur det hanteras.

Så nog finns det argument för Scribe också eller någon av de andra många hjulfirmorna. :)
Man kan också säga vad är så bra med just LB? Konfigurera hjul kan man göra hos många andra också.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag kör med de här och är supernöjd. Det enda minuset var leveranstiden, men det kanske inte är så viktigt nu när säsongen lider mot sitt slut. Jag kör hookless tubless och det funkar klockrent. Har kört hjulen på alla långloppen jag kört under året.

glitch

Aktiv medlem
Jag har just ett par såna Yoeleo med DTSwiss350 Nav. Tycker det är helt suveräna hjul för priset. Kundservice var väldigt bra att ha att göra med vid beställning också. Hade ursprungligen beställt 40/40 men de kontaktade mig och sa att det skulle ta sin lilla tid att få dom då de inte hade i lager i europa och föreslog då 50 / 50 istället.

Och om någon tänker "fulkina" så är de UCI godkända.

Vad är det för innerbredd på dem? De anger bara yttermått för fälgen till 25 mm på de hjulen jag snabbkikat på vilket är "omodernt smalt" ;) nåt hjul hade valbart 27 mm men inget om id där heller.
Sen med DT350 nav blir det ju runt 1000 € i alla fall. Så priset är inget starkt argument mot andra liknande.

Lite fult också att skriva våra hjul är snabbast med grafer på vindtunnelmätning utan yaw angivelser och konkurrenthjul från 2017. Har ju hänt en del sen dess och 0 yaw vindtunnel är rätt ointressant då man aldrig cyklar så.

richasaurus

Ny medlem
Vad är det för innerbredd på dem? De anger bara yttermått för fälgen till 25 mm på de hjulen jag snabbkikat på vilket är "omodernt smalt" ;) nåt hjul hade valbart 27 mm men inget om id där heller.
Sen med DT350 nav blir det ju runt 1000 € i alla fall. Så priset är inget starkt argument mot andra liknande.

Lite fult också att skriva våra hjul är snabbast med grafer på vindtunnelmätning utan yaw angivelser och konkurrenthjul från 2017. Har ju hänt en del sen dess och 0 yaw vindtunnel är rätt ointressant då man aldrig cyklar så.

Jag tänker inte låtsas förstå allt kring aero och vem är mest aero och så där. Inte heller tänker jag påstå att Yoeleo är bättre än alla andra. Mitt resonemang när jag köpte Yoeleo var att jag ville inte köpa 100% aliexpress-hjul utan ville ha någon slags kvalitetsgaranti (dubbelmoral? Ja, kanske). Samtidigt ville jag ha någon som i alla fall är i samma "liga" rent aero som märkeshjulen men jag ville inte betala zipp/roval-premiumpriser. Där passade Yoeleo in väldigt bra i min mening. Är Zipp/roval bättre? Det har jag ingen aning om. Men mina hjul swooshar jävligt skönt åtminstone :cool:

Angående ID så hade dom 2 val på mina hjul. Yttre 25 med inre 19(tror jag) och yttre 27 med inre 21. Jag har de sistnämnda och har ett par 28mm Vittoria Corsa på och de sitter perfekt. Vill minnas att Yoeleo rekommenderade 28mm som minsta däckbredd för mina hjul också. Det kan jag inte säga så mkt om för har inte testat mindre än 28 på dom själv.

mkallstrom

Aktiv medlem
Min erfarenhet av garantiärende mot Light Bicycle är att dom är smidiga att ha att göra med. Fick en fälg med en mindre kosmetisk defekt, efter några mail med bilder skickade dom bara en ny utan att kräva tillbaka den gamla. Det är möjligt att dom agerar annorlunda med kompletta hjul. Det tar lång tid att få saker från dom, men det problemet verkar ju många tillverkare och leverantörer ha.

Det var en bra lista som glitch postade, verkar som sagt finnas mycket att välja på. Jag tycker att Light Bicycle har ett stort urval fälgar i vettig bred för landsväg och grus och det går att anpassa dom med hookless och valfritt antal hål. Köper man kompletta hjul så är det väl en fördel att dom kör med välkända nav som det är enkelt att hitta reservdelar till. Skulle å andra sidan mycket väl kunna tänka mig att köpa hjul från glitch lista också. Man får väl lista ut vad man är ute efter och köpa det som passar bäst in på det, om det finns flera att välja på köper man dom som är snyggast.

ooms

Aktiv medlem
Min erfarenhet av garantiärende mot Light Bicycle är att dom är smidiga att ha att göra med. Fick en fälg med en mindre kosmetisk defekt, efter några mail med bilder skickade dom bara en ny utan att kräva tillbaka den gamla. Det är möjligt att dom agerar annorlunda med kompletta hjul. Det tar lång tid att få saker från dom, men det problemet verkar ju många tillverkare och leverantörer ha.

Det var en bra lista som glitch postade, verkar som sagt finnas mycket att välja på. Jag tycker att Light Bicycle har ett stort urval fälgar i vettig bred för landsväg och grus och det går att anpassa dom med hookless och valfritt antal hål. Köper man kompletta hjul så är det väl en fördel att dom kör med välkända nav som det är enkelt att hitta reservdelar till. Skulle å andra sidan mycket väl kunna tänka mig att köpa hjul från glitch lista också. Man får väl lista ut vad man är ute efter och köpa det som passar bäst in på det, om det finns flera att välja på köper man dom som är snyggast.
Min erfarenhet av reklamation/klagomål mot kinesiska försäljare är också enbart goda. De bjäbbar aldrig emot utan är väldigt serviceminded. Då har jag faktiskt sämre erfarenheter fr Europa/USA.

mkallstrom

Aktiv medlem
Dom har väl bara kopierat in hambinis grafer, känns halvseriöst att göra det utan någon referens.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nyfiken fråga, vad är dåligt med CX Ray på båda sidorna?
Hjulet blir mindre lateralt styvt.
Med kraftigare eker v fram och hö bak så blir töjningen av ekrarna liknande .
Cx-ray överallt ger såklart jättetöjning på ena sidan och lagom på andra men ex grov på bägge sidor ger obetydlig töjning på lätta sidorna.

glitch

Aktiv medlem
Dom har väl bara kopierat in hambinis grafer, känns halvseriöst att göra det utan någon referens.
Precis, jag kände igen grafen men kom inte ihåg var jag sett den :).
Hur som, vill absolut inte påskina att det ena skulle vara sämre än det andra, utan bara att det numera finns väldigt många val rumt 10.000 kr och kinahjulens prisfördel mer eller mindre raderats ut. (Sen är väl allt Kina ändå :) )

BobbyB

Ny medlem
Jag kör med de här och är supernöjd. Det enda minuset var leveranstiden, men det kanske inte är så viktigt nu när säsongen lider mot sitt slut. Jag kör hookless tubless och det funkar klockrent. Har kört hjulen på alla långloppen jag kört under året.
Vilka däck kör du med? Såg att mina favoriter gp5000 inte funkar med hookless...

HåkanC

Aktiv medlem
Nyfiken fråga, vad är dåligt med CX Ray på båda sidorna?
Hjulet blir mindre lateralt styvt.
+1
Kan särskilt göra större skillnad med fåekrade hjul och styva fälgar, dvs typiska moderna aerohjul.
En följd av det, som kan vara viktig, är att ett lateralt styvare hjul ofta känns kvickare ("responsivare"/accelerationssnabbare),
det är alltså inte enbart den roterande vikten som är av betydelse.

Med kraftigare eker v fram och hö bak så blir töjningen av ekrarna liknande .
Cx-ray överallt ger såklart jättetöjning på ena sidan och lagom på andra men ex grov på bägge sidor ger obetydlig töjning på lätta sidorna.
Detta betyder i praktiken ffa lägre risk för ekerbrott/längre livslängd för hjulet.

Ytterligare en nackdel är att CX-Ray är dyra ekrar, tom de dyraste stålekrar som finns(?),
men att de i det här speciella fallet inte gör hjulet bättre på ngt sätt
Snarare sämre och dyrare!

BobbyB

Ny medlem
Jag kör GP 5000 TL 32mm. Funkar hur bra som helst. De håller tätt redan innan man fyller i guckan.
Nice. Conti avråder ju dock från att köra deras däck på hookless. Schwalbe går bra. Men min erfarenhet är att conti håller högre tillverkningskvalitet, det är alltid massa gummi-slamsor kvar på schwalbes däck. Conti är rena och fina.
Kommer nog också köra gp5000 på hookless. Kör ju ful-tl idag, så kan väl inte bli värre 😄🤞

NiklasL

Aktiv medlem
Verkar finnas två par beg Roval CLX64 ute för 18 resp 19k. De beskrivs dock i test som lite instabila i vind. Roval CL50 verkar trevliga men hade gärna köpt ett beg hjulpar för att komma ner i pris. Hittills ser Scribe Aero Wide+ 50D alt 60D bra ut. Utan att kunna något om aerodynamik så är 21 mm innerbredd och 30 mm ytterbredd tilltalande (ungefär som Roval CL 50). Pris och vikt ser också bra ut.

Så, ska man välja 50 eller 60 mm fälghöjd?

Det blir med slang och inte slanglöst (om ingen kan övertyga mig om motsatsen):

Bengt-re

Aktiv medlem
Tubeless is da shit, rullar lite bättre och du punkar normalt aldrig.
Man behöver inte pumpa lika ofta som med latexslang och rullar ungefär lika lätt.

Det går bra att punka med TL också. Högre trycket gentemot mtb gör att det finns fler skador som guckan inte klarar av.

Det är bra, men orkar bara ha det på ett hjulpar på ena racern - blir lite mycket underhåll trors allt.

NiklasL

Aktiv medlem
Man behöver inte pumpa lika ofta som med latexslang och rullar ungefär lika lätt.

Det går bra att punka med TL också. Högre trycket gentemot mtb gör att det finns fler skador som guckan inte klarar av.

Det är bra, men orkar bara ha det på ett hjulpar på ena racern - blir lite mycket underhåll trors allt.
Pumpar normalt bara innan jag ska ut och inte under turen ;-) Men kanske något att tänka på om man ska vara ute flera dygn och istället stoppa i en butylslang?

Manurhin2

Aktiv medlem

Det enda man behöver tänka på är att byta gucka nån gång för att den blir sämre över tid.

NiklasL

Aktiv medlem
Det enda man behöver tänka på är att byta gucka nån gång för att den blir sämre över tid.
Det är väl just det man inte ser fram emot, liksom att försöka få in den medhavda reservslangen i guckahjulet när punkan inte tätades (se artiklarna ovan). Är ute efter en renare, torrare känsla. Alltid.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer