Vilka högprofilhjul (skivbroms)?

NiklasL

Aktiv medlem
Får väl be om ursäkt för att jag spårade ur tråden jag startade. Tack för alla förslag och synpunkter! Man lär sig ofta något på Happy.

glitch

Aktiv medlem
Jag velade mellan 50 och 60 och det blev 60 för att more is more :) med modern profil på fälgen är de inte lika vindkänsliga som v formade fälgar och blåser det orkan stannar jag hemma eller sätter på ett annat hjulpar :)
På scribehjulen är tl plättlätt, på mina gamla var det ett helvete. Stor skillnad även där på hjul och fälg mot för några år sen. Med 25 mm blev mina pro one nästan 29 mm och då kan jag köra under 5 bar tryck vilket också bidrar till att det är större chans att guckan tätar och inte bara sprutar ut.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vet inte hur du cyklar racer men jag får alla mina stick i slitbanan.
Jag cyklar nog lite grus också...

IMG_20200803_152405_848.jpg
IMG_20200804_124832_328.jpg

NLC

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem

Beställde ett bakhjul pga ANLEDNING i lördags, kom fram på onsdagen.
Givet att mina 25or blev nästan 29 på 21 id fälg så lär man få bra bredd på sulorna med dessa. Verkar de vettiga annars?

Bengt-re

Aktiv medlem
Givet att mina 25or blev nästan 29 på 21 id fälg så lär man få bra bredd på sulorna med dessa. Verkar de vettiga annars?
Det är ju fina hjul, men inte jättedjupa om det nu var tanken. Du vill väl btw få rätt bredd på däcket - är däcket markant bredare än fälgens ytterbredd blir den aerodynamiska inte så stor. Slätt och jämnt gillar luften!

Hunt-Super-Wide-Carbon-Aero-Disc-all-road-wheels_wider-rim-profile.jpg

NLC

Aktiv medlem

Nu kom de ju i onsdags så har bara hunnit med en 750 km så långt och det endast med GP5000 TL 32 mm (som officiellt sett inte är kompatibla, men med 40 PSI tryck är jag rätt komfortabel med att det funkar ändå). På Zipp 30 Course mäter de 31,6 mm, på 303 S 32,6 mm. Upplever bakhjulet som både styvt, snabbt och lagom "knatttrigt".

Tänkte kika på några andra TL-däck i 32 mm (som är godkända för hookless rims), några förslag på märken och modeller att testa ?

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack! Fast fortfarande har min Cinelli Saetta som jag byggde 2013 hastighetsrekordet på standardrundan men det är väl bara en tidsfråga… 😊
Snyggt med lite sidenfeel på både ram och hjul. Och lite flört ändå med det klassiska med de däcken.

Kvittar väl om cinellin är snabbare, de brukar trivas först... 😉

NiklasL

Aktiv medlem
Snyggt med lite sidenfeel på både ram och hjul. Och lite flört ändå med det klassiska med de däcken.

Kvittar väl om cinellin är snabbare, de brukar trivas först... 😉
Ja, det kvittar! Denna är väldigt skön att cykla på och inte minst i kurvor känns den lugn och trygg samtidigt som den lätt ändrar spår och tar dig precis dit du vill.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer