Vilka landsvägsdäck ska jag välja?

Putteman

Medlem
Jag har skaffat ny hoj och ska sätta dit Roval CL50 hjul. Dom har innermått 20,7 och yttermått 29,4. Hojen är en Bianchi Oltre XR4 Disc (nämner det för jag hittar fasen inte skrivet hur breda däck dom anses klara?).

Just nu sitter det original 25 mm däck på, inte så jättemycket marginal tycker jag, men borde gå lite bredare.

Jag har blivit övertalad att gå mot modernare däcksbredd, tänker typ 28 mm. För mig är ett ganska självklart val Continental GP5000.

Men en sak jag funderar på är ifall däcken riskerar att svälla ännu mer pga det relativt breda innermåttet på fälgen? Kan man ev tänka sig att ett 28 t.o.m blir ca 30 mm? Är det eventuellt smartare att gå på 25 mm bredden så kanske det blir 27? Vad tror ni?

Ett annat "problem" är att det däcket finns bara med tan-wall i 25, och jag hade tyckte det vore snyggt med tan-wall helt enkelt.

Om man inte väljer GP5000, finns det något annat däck idag som är lika jäkla bra på alla sätt och vis som detta?

nieves

Aktiv medlem
Testat dessa
20200805_142355.jpg

20200805_163526.jpg

Dom är lika bra som mycket annat. Tycker inte dom rullar sämre än GP4000. 28mm mer fick inte plats, inga punkteringar än men dom har rullat 1000km typ. Lätta att få på till skillnad mot svarta René Herse som är helt omöjliga och dessutom halva priset.

lundatok

Aktiv medlem
Specialized Turbo Cotton 26/28 mm skulle jag vilja slå ett slag för, jag har dom på min Venge med Roval CLX64 och är mycket nöjd. Inte tubeless men riktigt sköna med tunna slangar.

Putteman

Medlem
Testat dessa
Visa bilaga 454218
Visa bilaga 454219
Dom är lika bra som mycket annat. Tycker inte dom rullar sämre än GP4000. 28mm mer fick inte plats, inga punkteringar än men dom har rullat 1000km typ. Lätta att få på till skillnad mot svarta René Herse som är helt omöjliga och dessutom halva priset.
Har faktiskt funderat på att ev testa just Vittoria.

Vilket är deras "bästa" modell för oss motionärer? Deras "GP5000" så att säga? Jag tänker att jag köper däck så sällan så nån hundring hit eller dit är inte så viktigt, utan vill ha bra skit. Just dessa på bilden var ju även grymt snygga. :-)

Och frågan är som sagt hur breda man vågar köpa hem? Nu sitter det enklare Vittoria däck original i 25 bredd. Se bilden hur det ser ut. Knappt 3 mm till gaffeln på ena sidan. Sen kommer jag ju ha en fälg med större innerbredd också, det sitter det inte nu. Tror ni man kan gå för 28?

Vittoria.jpg

Putteman

Medlem
Specialized Turbo Cotton 26/28 mm skulle jag vilja slå ett slag för, jag har dom på min Venge med Roval CLX64 och är mycket nöjd. Inte tubeless men riktigt sköna med tunna slangar.
Ok, tack för tipset!

Då dyker det upp två "viktiga" frågor direkt.

Är den ok att sätta Specialized däck på en Bianchi??

Och har funderat på tubeless eller inte, men om man inte kör tubeless vilka latex slangar kör folk med?

Bengt-re

Aktiv medlem

Vilket är deras "bästa" modell för oss motionärer? Deras "GP5000" så att säga? Jag tänker att jag köper däck så sällan så nån hundring hit eller dit är inte så viktigt, utan vill ha bra skit. Just dessa på bilden var ju även grymt snygga. :-)

Och frågan är som sagt hur breda man vågar köpa hem? Nu sitter det enklare Vittoria däck original i 25 bredd. Se bilden hur det ser ut. Knappt 3 mm till gaffeln på ena sidan. Sen kommer jag ju ha en fälg med större innerbredd också, det sitter det inte nu. Tror ni man kan gå för 28?

Visa bilaga 454238
Jag hade inte gått på bredare däck om det ser ut sådär. Du behöver disha hjulet btw ...

Btw är GP5kTL trevliga däck även som 25or.

Senast ändrad:

Putteman

Medlem
Jag hade inte gått på bredare däck om det ser ut sådär. Du behöver disha hjulet btw ...

Btw är GP5kTL trevliga däck även som 25or.
Jag antar att "disha" innebär att centrera det något? Har såklart noterat detta också.

Jag är inget vidare på att skruva. Hur gör man det och är det viktigt mer än av estetiska skäl?

jakubkollar

Medlem
Ok, tack för tipset!

Då dyker det upp två "viktiga" frågor direkt.

Är den ok att sätta Specialized däck på en Bianchi??

Och har funderat på tubeless eller inte, men om man inte kör tubeless vilka latex slangar kör folk med?
Själv kör jag också med Specialized Turbo Cotton 26 mm, fantastiska däck. Känns mycket skönare än GP5000 25 mm som jag hade tidigare.

Jag ser inga problem med att ha Specialized däck på en Bianchi, jag har en Cannondale och livet fortsätter som vanligt :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag antar att "disha" innebär att centrera det något? Har såklart noterat detta också.

Jag är inget vidare på att skruva. Hur gör man det och är det viktigt mer än av estetiska skäl?
Det är inte så svårt. Kör ett halvt varv i taget. Lossa först varannan, den sidan du vill flytta ifrån, sen spänner du ett halvt varv på den sidan dit du vill, repetera tills klar.

Syftet är att få bromsar( vid fälgbromsar) att fungera så bra som möjligt, estetiskt och för att få frigången centrerad för att kunna maximera däcksbredd/ frigångsmarginal.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om gp5000 passar på fälgarna så visst går det....
Men nya pro one tle är mkt bättre än föregångaren som lätt fick slärsår i slitytan, 50g lättare och passar garanterat.
Duger åt mig....

Putteman

Medlem
Det är inte så svårt. Kör ett halvt varv i taget. Lossa först varannan, den sidan du vill flytta ifrån, sen spänner du ett halvt varv på den sidan dit du vill, repetera tills klar.

Syftet är att få bromsar( vid fälgbromsar) att fungera så bra som möjligt, estetiskt och för att få frigången centrerad för att kunna maximera däcksbredd/ frigångsmarginal.
Aha, låter som nåt man gör när man har quick release eller vad det heter?

Jag har thru axle och skivbroms, och det går ju liksom inte att spänna på båda sidor. Nåt att göra då eller bara att somna om?

Putteman

Medlem
Om gp5000 passar på fälgarna så visst går det....
Men nya pro one tle är mkt bättre än föregångaren som lätt fick slärsår i slitytan, 50g lättare och passar garanterat.
Duger åt mig....
Det där är väl Schwalbes "findäck" eller? TLE antar jag är så det går att köra tubeless. Även jämfört med latex slang så borde det ju spara några gram antar jag. Har haft tubeless på min MTB i flera år och funkar ju hur bra som helst.

Hur många ml brukar man köra i lvg däcken?

Singular

Aktiv medlem

Då är det Corsa G+ / G+ 2.0 / G2 (olika benämningar på samma däck) du ska ha.

Jag har thru axle och skivbroms, och det går ju liksom inte att spänna på båda sidor. Nåt att göra då eller bara att somna om?
Det är alltså ekrarna/nipplarna som avses.

Putteman

Medlem
Om du kan sätta Roval (division i Specialized) på Bianchin, så kan du nog ha Specialized däck. :)
Sssch! Berätta inte det för någon. Jag tänkte att folk inte vet att Roval kommer därifrån. ;-) Det smärtar mig att erkänna att det sitter en helsvart Specialized sadel på nu också helt enkelt för att den passar mig......

Kanske blir jäkligt rätt då med Specialized däck plötsligt? :-)

Sånt här är ju inte viktigt i den riktiga världen, men roligt!

ejma

Aktiv medlem
Oltre XR4:an har en specad maxbredd på 25 mm. Däcktillverkare brukar ange 4 mm som minsta frigång mellan däck och ram. Med bred fälg får du större luftkudde och kan köra med lägre tryck utan att få genomslag.
Om du kör på dåliga vägar och grus är säkert ett bredare däck bekvämare, men på normaldålig svensk väg tycker jag att 25 mm sväljer ojämnheter tillräckligt bra.
Är inne på mitt andra par GP5000 TL och de har båda vuxit med tiden. 25 mm nymonterade och ca 27 mm efter 1 år och slutet av livslängden. Sitter på fälgar med IB 19 mm.

Putteman

Medlem

Aha, innebär alltså att själva hjulet är något ocentrerat byggt?

Nu får jag som sagt mina nya hjul om ett par veckor så "löser" sig det isf., eller blir värre.

Putteman

Medlem
Oltre XR4:an har en specad maxbredd på 25 mm. Däcktillverkare brukar ange 4 mm som minsta frigång mellan däck och ram. Med bred fälg får du större luftkudde och kan köra med lägre tryck utan att få genomslag.
Om du kör på dåliga vägar och grus är säkert ett bredare däck bekvämare, men på normaldålig svensk väg tycker jag att 25 mm sväljer ojämnheter tillräckligt bra.
Är inne på mitt andra par GP5000 TL och de har båda vuxit med tiden. 25 mm nymonterade och ca 27 mm efter 1 år och slutet av livslängden. Sitter på fälgar med IB 19 mm.
Just så ja gissade, då känns det som att 25 ska jag ha helt enkelt.

Vad jag hittar så verkar GP5000 i tan-wall/cream inte göras i TL dock. Då behöver jag ta ställning till vilket jag ska prioritera....

Bengt-re

Aktiv medlem

Ja precis... fast är det nya hjul på väg in så går det kanske leva med att befintliga är feljusterade. Det är dock på riktigt inte svårt. En bra ekernyckel och 10 minuters jobb.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det där är väl Schwalbes "findäck" eller? TLE antar jag är så det går att köra tubeless. Även jämfört med latex slang så borde det ju spara några gram antar jag. Har haft tubeless på min MTB i flera år och funkar ju hur bra som helst.

Hur många ml brukar man köra i lvg däcken?
Typ 30ml, inte så noga.
MEN, ska du köra tl så välj ett däck som du kan skifta enkelt på ditt hjul.
Många iaf på fb monterar gp5000 på 2 timmar i garaget och tror att dom aldrig punkar verkar det som. Punka ska inte innebära taxi. Det går bort för mig.

M

M

weldion

Aktiv medlem
Typ 30ml, inte så noga.
Många iaf på fb monterar gp5000 på 2 timmar i garaget och tror att dom aldrig punkar verkar det som. Punka ska inte innebära taxi. Det går bort för mig.

M

M
Senast igår så monterade jag av 2 st GP5k i 25 mm bredd utan svett eller problem för att sedan sätta dit samma däck på ett par andra hjul. Märkte inte någon skillnad mot de 2 GP4k i 25 mm bredd som jag krängde av samtidigt från ett par hjul.
Använde ett däckjärn i plast, samma som jag har med mig när jag cyklar på min räser. Inga problem i fält alltså.

Putteman

Medlem
Typ 30ml, inte så noga.

M

M
På min MTB så har jag inte punkat en enda gång sedan jag började med tubeless för ett par år sedan. Även fast jag hittar taggar o grejer i däcket så funkar vätskan.

Förekommer det punka i praktiken när man kör TL på landsväg eller är det mer i teorin bara?

ejma

Aktiv medlem
Många iaf på fb monterar gp5000 på 2 timmar i garaget och tror att dom aldrig punkar verkar det som.
Kan hålla med om att GP5000 Tl är svåra att få på, men de håller ganska bra.

Angående montering har jag hittat en hyggligt snabb metod.

• VVS smörjmedel stryks på däckkanterna som har kontakt med fälgen. Däcket glider på plats. Betydligt bättre än diskmedel eller såpa.
  • SKS oranga däckkrängare är tillräckligt starka och styva. Hakar kroken i fälgkanten och bänder däcket på plats.
  • En trätving fungerar som stopp när däcket skall krängas på. Att jobba från båda håll med däckkrängare eller starka nypor är betydligt jobbigare. Jag har fälgbromsade hjul som tål lite klämkrafter. Osäker på hur skivbromsade fälgar klarar klämning. Behöver inte klämma speciellt hårt och däcket glider inte över fälgkanten. Lite fingertopskänsla dock och låt gärna tvingen ligga mot golvet när däcket bänds på sista biten för att undvika onödig belastning på fälgen. Med två händer är det enkelt att från ett håll metodiskt bända på däcket.
Monterar ett däck på under 5 minuter utan att knäcka fingrar eller svettas.

ejma

Aktiv medlem
Förekommer det punka i praktiken när man kör TL på landsväg eller är det mer i teorin bara?
Lösgrus på asfalt kan skära sönder däck. Tankbeläggning kan vara jävligt när det är nylagt med lösgrus. Nästan alla enkla landsvägar får numera tankbeläggning i norra stockholm. Antar att andra delar av landet också får denna beläggning. Lite olika kvalitet på beläggningen. Vissa vägar blir jättebra från start medan andra är jättegrova första året.

Stumpy

Aktiv medlem
Körde ner i en längsgående spricka i asfalten i 50-60 knyck på pelotonen och stansade upp ett hål i sidoväggen på däcket som inte kunde tätas. Fick stopp på ekipaget 100 m senare och kunde i godan ro lägga i en slang. Samtidigt gick en flisa i fälgen, så det var en ordentlig smäll. Misstänker att det var samma vägskada som @zodah knäckte en tubfälg i.

Manurhin2

Aktiv medlem
På min MTB så har jag inte punkat en enda gång sedan jag började med tubeless för ett par år sedan. Även fast jag hittar taggar o grejer i däcket så funkar vätskan.

Man kan alltid få punka, tror jag körde 2 år helt utan och sen 2 punkor samma år.
Slang däckjärn och pump ryms ju i en ficka så det åker alltid med.

Putteman

Medlem
Man kan alltid få punka, tror jag körde 2 år helt utan och sen 2 punkor samma år.
Där berör du en annan tanke jag har nu med ny hoj. Tidigare så har jag alltid åkt med sadelväska där slang, pump och multiverktyg åkt med. Jag antar att sadelväska är inte ok stilmässigt?? :-)

Manurhin2

Aktiv medlem
Och viktigast av allt, lägg upp bilder på nyoljade rakade ben i tråden innan 1a provtur.
Kör du med långkalsonger på kan du också ha sadelväska(men det blir jobbigt att gömma sig hela tiden om det är mkt folk ute) 😉

Pfaff

Aktiv medlem
Man kan ju alltid ha de grejorna i en sadelväska, då finns de där när de behövs. 😎
Fick stanna hos en tjej här om dagen som glömd prylarna. Men kunde tyvärr inte hjälpa då till jag kör slanglöst...
@Putteman - stilpoliser skall hållas kort!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer