Vilka skivbromsar för street trial?

svebilius

Medlem
ViIka skivbromsar passar bäst för street trial?

Stort bromsmoment är viktigare än god modulering, lite fade eller låg vikt.

Det enda tillförlitliga test som jag hittat, där bromsmomentet mäts, är detta:

Dock är det ju bromsförmågan över en viss tid, vid hög hastighet som bedöms och inte det initiala bromsmomentet vid låg hastighet, vilket ju är det relevanta vid trialåkning. Bromsar som är mer binära såsom Magura HS33.

Alla grabbarna från Inspired verkar ju köra med Magura MT7:or. Men det kan ju lika gärna handla om sponsoravtal.

Shimagura (Saint bromsahandtag och MT7 bromsok) har jag sett flera på internet hävda ska vara bra. Men som jag förstått det så är det bara för att bromshandtagen på Magurabromsarna är av dålig kvalité/konstruktion, eller finns det ytterligare skäl? Har nyare MT7:or rentutav fått bättre handtag?

Trickstuff Direttissima är för dyra för att vara ett alternativ, åtminstone för mig, ska väl tilläggas.

Går det att motivera att köpa nästan dubbelt så dyra MT7:or istället för MT5:or, eller är bromsmomentet ändå inte skönjbart olika.

Någon som har en åsikt om bromsval, eller vill protestera mot något?

erolwi

Aktiv medlem
Har MT7:or på min streettrial. Har inget att klaga på, otroligt bra bromsar. Har MT5 på min lastcykel och de är lika bra även om de används helt olika. Tror mest det är belägg och material i bromshandtagen som skiljer. Däremot har ju MT5 2-fingers handtag vilket är kasst så du måste lägga till kostnaden för 1-fingers eller köpa MT5 Fabio versionen.

Senast ändrad:

svebilius

Medlem
Ja just det, jag glömde ju helt bort Hopes bromsar här ovan. Men de är såklart också intressanta. Hopes bromsar håller väl generellt väldigt hög kvalité. Relativt till Maguras bromsar så har de ju fått rätt så låga värden i testet ovan, men återigen är det svårt att veta om det gäller vid låg hastighet. Kanske är Hopes trialspecifika bromsar bättre i det området, men å andra sidan så har de inte fyrkolvsok och kanske är mer inriktade på låg vikt?

Det var lite i förhoppningen att någon provat båda som jag skrev här.

svebilius

Medlem
Har MT7:or på min streettrial. Har inget att klaga på, otroligt bra bromsar. Har MT5 på min lastcykel och de är lika bra även om de används helt olika. Tror mest det är belägg och material i bromshandtagen som skiljer. Däremot har ju MT5 2-fingers handtag vilket är kasst så du måste lägga till kostnaden för 1-fingers eller köpa MT5 Fabio versionen.
Aha, ja MT7 verkar ju bra. Jag visste inte att MT5 hade tvåfingershandtag, det var en bra upplysning. Tack!

svebilius

Medlem
Det finns inte någon som sitter på data över maxmomentet för lite olika bromsar? Antingen det, eller bara själv har provat flera stycken olika på cykeln.

Det vore framförallt intressant att få veta om de trialspecifika bromsarna faktiskt kan generera ett större kortvarigt bromsmoment på bekostnad av sämre värmeupptagning och modulering. Det är inte helt osannolikt.

Jag hittade detta test som även det redovisar genomsnittliga bromsmoment över en belastningscykel.
Det framgår åtminstone i texten att Saint-bromsarna toppar på över 120 Nm. Alltid någonting...

Det innehåller åtminstone en intressant jämförelse mellan ett par organiska och ett par sintrade belägg.

WSB

Aktiv medlem
Shimanooken är inte starka nog för trial :) Och då menar jag inte prestandan utan hållfastheten i oket. Jag har sabbat bromsok och jag vet fler som har gjort det, så Hope eller Magura skulle jag säga!

Edit: Bildbevis, streettrial (Inspired)
IMG_20200724_162308.jpg

svebilius

Medlem
Jag har faktiskt också kört av ett nästan nytt XT bromsok på det viset. Det är många som förespråkar att använda en grövre adapter för att avhjälpa problemet. Det kan nog hjälpa något. Den du har på bild ser ju ganska så vek ut.

Jag tänker att Saint kanske har bättre ok också. Något annat från Shimano är knappast aktuellt. Men klart något man bör ha i åtanke.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer