Vilka släta landvägsdäck till min gravel?

sikkel

Aktiv medlem
Jag skall åka orsasjön runt och tänkte byta ut mina WTB Resolute 700 x 42 till lättrullande släta däck. Innerbredden på fälgen är 23mm., (Kör med slang)

Har ni något förslag? Helst under 300kr styck.
//Ulf

CCS

Aktiv medlem
Continental Grand Prix Urban - Om man vill ha lite mer tåligare vägdäck än rena racerdäck, men ändå snabbrullat. Finns i 35 mm bredd som borde vara en bra kompromiss för en gravelbike. Vikt ca 350g/st. Prel. i lager hos Bike-Components 31/5 står det, pris ca 33 Euro/st. (kanske finns i lager hos nån annan, har inte googlat runt på alla ställen)

Test och recension:

HåkanC

Aktiv medlem
Många bra tips här😬
Är det några problem med 23mm innerfälg?
Fälgen funkar nog utan problem med däck på min 25mm, men om du är van hur cykeln känns och uppträder med 42mm däck kan så smala som 25mm ställa till det negativt,
även 32mm kan vara i smalaste laget.
Baserat på mina erfarenheter rekommenderar jag dig därför inte att köpa så smala däck utan att prova själv innan köp.

ooms

Aktiv medlem
Jag skall åka orsasjön runt och tänkte byta ut mina WTB Resolute 700 x 42 till lättrullande släta däck. Innerbredden på fälgen är 23mm., (Kör med slang)

Har ni något förslag? Helst under 300kr styck.
//Ulf
Har du fartambitioner och/eller tänker du cykla mer lvg/asfalt utöver Orsajön Runt? Om inte skulle jag köra de 7 milen på de graveldäck du redan har. De ser inte alltför illa ut för att köra asfalt med, pumpa dem lite hårdare bara. Det kan även vara bra att ha lite volym, då åtminstone tidigare tror jag att de som kört Orsasjön runt har fått köra vägen genom Vattnäs (som väl inte alltid är så bra) medan vi som kört 16-milsbanan tvingats köra E45 över berget.

nypan

Aktiv medlem
De här kanske borde funka; Panaracer Gravelking Slick för 29,40 €/däck (+ frakt men inkl svensk moms)
De skall finnas i lager där i både 38 (och 32)mm bredd. Men 38 borde väl vara bättre än 32 för dig?
Kör med dom på en av pendlarcyklarna och tycker dom är rätt så bra.
Ett annat alternativ i klassen "billiga+hållbara" är dessa, som dock bara finns i 28 mm som bredast.
Har dom på en annan pendlarcykel och kört med dom några år nu.

izar

Aktiv medlem
Continental Ultra Sport III är ett budgetdäck bra prestanda i förhållande till priset.

sikkel

Aktiv medlem
De här kanske borde funka; Panaracer Gravelking Slick för 29,40 €/däck (+ frakt men inkl svensk moms)
De skall finnas i lager där i både 38 (och 32)mm bredd. Men 38 borde väl vara bättre än 32 för dig?
Det blev HåkanC´s förslag tillslut. Jag använder graveln mest till pendling så då kan jag använda dom som sommardäck.
Det är 600 meter grovgrus på vägen till jobbet så då är det bättre med lite tåligare däck.
Tack för alla tips jag fått :)

//Ulf

sikkel

Aktiv medlem
Nu har jag åkt orsasjön runt 7 mil.
Dåcken rullade jättebra, rullade ifrån sambon på sin racer i nedförsbackarna.
Körde home edition på mtb med 1,6" däck två år men dessa rullade betydligt bättre.

Audioholic

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ett par gravelking slick till min pendlare..

Men räsern behöver också nya däck. Har kört conti gp4000 25mm innan. Är sugen på lite mer volym. Är GK slick 32mm ett vettigt val till en räser med?

Det är en tung klumpeduns (domane) med fälgbroms. Kör mest lite en-timmes rundor ensam i varierande fart (pga småbarn som försvårar strukturerad träning just nu).

roller

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ett par gravelking slick till min pendlare..

Men räsern behöver också nya däck. Har kört conti gp4000 25mm innan. Är sugen på lite mer volym. Är GK slick 32mm ett vettigt val till en räser med?

Det är en tung klumpeduns (domane) med fälgbroms. Kör mest lite en-timmes rundor ensam i varierande fart (pga småbarn som försvårar strukturerad träning just nu).
Om du var nöjd med GP4K kanske GP5K 32 mm skulle kunna vara något?

Köp & Sälj

Topp