Vilka SPD-SL pedaler ska jag ha? 105? Ultegra? Annat??

Putteman

Medlem
Jag är en medelmåttig motionär, och kostar på mig en onödigt fin kolfiberhoj nu, med bl.a. Ultegra Di2.

Ja,vilka SPD-SL pedaler ska jag ha då?

Jag har i flera år haft Shimano 105, och varit nöjd med dom antar jag. Har liksom aldrig ägnat pedalerna någon tanke egentligen. Jag gillar tanken på att dom är i kolfiber typ.

Vad ska jag ha nu? Shimano 105? Ultegra? ANNAT?? Och varför?

T.ex. Ultegra är ju inte jättemycket dyrare än 105, men väger ett fåtal gram mindre, så just den skillnaden är ju försumbar. Vad är det mer för skillnad? Nåt i känsla, förluster eller liknande? Förväntad livslängd kanske?

Helt enkelt vad ska man välja och varför?

Grimpeur

Aktiv medlem
Är det en onödigt fin cykel så förtjänar den onödigt fina kringtillbehör. Om cyklingen även omfattar fikande och gående med cykelskor så skulle jag även betänka att gå över till spd.

Mayhem

Aktiv medlem
Köper du en hoj med Ultegra Di2 så är väl valet om man är fåfäng och vill ha matchande delar/logotyper…?

Spacekitty

Aktiv medlem
T.ex. Ultegra är ju inte jättemycket dyrare än 105, men väger ett fåtal gram mindre, så just den skillnaden är ju försumbar. Vad är det mer för skillnad? Nåt i känsla, förluster eller liknande?

Ultegra-pedalen fäster hårdare runt klossen än 105-pedalen, du får alltså knycka till lite mer med foten för att komma loss.

Putteman

Medlem
Ultegra-pedalen fäster hårdare runt klossen än 105-pedalen, du får alltså knycka till lite mer med foten för att komma loss.
Aha, har tänkt att det är en inställningssak bara. Alltid haft det rätt löst spänt och aldrig klickat ur av misstag. Kan det vara gött att sitta lite hårdare när man trampar, eller märks det bara när man ska klicka ur?

kntzn

Aktiv medlem
Aha, har tänkt att det är en inställningssak bara. Alltid haft det rätt löst spänt och aldrig klickat ur av misstag. Kan det vara gött att sitta lite hårdare när man trampar, eller märks det bara när man ska klicka ur?
Det är ffa om du tävlar och drar riktigt höga effekt-siffror i ett igångdrag eller spurt som det är viktigt att sitta fast ordentligt.

NLC

Aktiv medlem
Välj pedal och kloss som passar dina knän och leder. Funktion >> utseende tycker jag, så kika på float, stack, Q-faktor etc isf modellnamnet

Putteman

Medlem
Välj pedal och kloss som passar dina knän och leder. Funktion >> utseende tycker jag, så kika på float, stack, Q-faktor etc isf modellnamnet
Låter såklart vettigt, men hur tar man reda på vad man behöver? Gjorde nyss en bike-fit med såklart bl.a justerade klossar på skorna.

NLC

Aktiv medlem
Man köper de snyggaste och övertygar sig att se duger ;-)

Stumpy

Aktiv medlem
Man kan inte sänka helheten genom att montera 105-pedaler på en Ultegracykel. Valet står alltså mellan Ultegra och DuraAce. Funktionsmässigt kommer du inte märka någon skillnad.

NLC

Aktiv medlem
Shimano - Schmimano
Time Xpresso 10-15

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer