Vilka standardbredder på vevpartier finns det?

almgren.t

Medlem
Hej!

Har just bytt vevparti på min gamla cross. Det sitter ett BB30 lager i som är 68 mm (dvs som på en racer) brett. Vevpartiet (Sram NX med direct mount) jag fick på plats var ganska mkt bredare vilket gör att jag måste använda spacers. Det funkar o ser ok ut, men det blir rätt brett mellan pedalerna, känns lite sådär. Se bild.

Nu till frågan - finns det olika standardbredder för vevpartier (dvs axel-längd). Jag finner det svårt att veta vilken bredd på vevparti som bör funka för viss bredd på vevlagret.

Gärna några tips på vevpartier ni tror passar, jag har 1X11 system på. Förutom just bredden funkade detta NX partiet bra.

Tacksam för svar!

mvh Tomas
2FC96DDA-ADC4-48FB-AAD3-E0FE6B18452B.jpeg

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Ca 100-140mm.
Men det är väl bara att stoppa i ett nxvevlager så funkar det sedan? Finns väl iofs möjligen boost/icke boost till dem.

/T

Pfaff

Aktiv medlem
Vevlager brukar väl komma för 68/73 mm vevaxelrör, anpassas med medföljande distanser. Och till de vevlager passar de flesta vevpartier för lvg/CXoch gravel.
Sedan finns det ju en uppsjö av nya ”standarder” för MTB och fatbikevärlden men det är bortom min horisont.

Mayhem

Aktiv medlem
OK, men det finns inga standardbredder, typ fasta mått?

Ja det finns givetvis standarder. Problemet är att det finns alldeles för många.

standards.png

Din ram är uppenbart strikt BB30 eller PF30 dvs 68 mm bred. SRAM kallar visserligen ditt vevparti för BB30 men det stämmer inte riktigt då det är "wide" BB30 med längre axel för att samma vev (med annat lager) skall gå att använda i ramar specade som BB386EVO, OSBB, BBRight och annat djävulskap.

almgren.t

Medlem
Tack för svar. Jag behöver således ett parti för Gravel/CX, finns några tips på sådana som funkar? Helst Sram direct mount.

cerro

Aktiv medlem
lvg/gravel/cx har smalare vevpartier/Q-faktor än mtb. Så gäller att köpa ett lvgvevparti på en cross. MTB vevpartier som NX är alldeles för breda som du upptäckt.

För direct mount så finns Sram Rival, Force, Red och Praxis för Sram Direct mount.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har ett XTR vevparti på min gravel, det har en q-faktor på 158mm. Fungerar utmärkt, vet inte vilka andra Shimanovevar som har det tyvärr.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer