Vilka vägar ska man helst undvika i Göteborg med omnejd (LVG cykling)

Hej!

Vilka vägar, trots att man får cykla på dem i laglig mening, ska man helst undvika i göteborgstrakten med omnejd (kan säga kungälv, lerum, kungsbacka som någon slags yttre gräns)?

Singular

Aktiv medlem
Det finns förstås grader i helvetet, men en av de få vägarna som jag nästintill kategoriskt undviker är 156 (framförallt norr om Källarbacken) - det är trångt, det går fort och det finns (fanns?) ingen vettig alternativväg/cykelbana.

Om jag får rida på min käpphäst: Säröbanan, så fort man cyklar snabbare än man kan göra med en glass i handen.

Roadfinder kan väl ge en skaplig vink.
Mmm, men den är också helt styrd av data och vill om jag minns rätt rödlista både Härskogen, Landvettersjön och Konghällavägen (vilka alla är riktiga klassikervägar).

Klubban

Medlem
Det finns förstås grader i helvetet, men en av de få vägarna som jag nästintill kategoriskt undviker är 156 (framförallt norr om Källarbacken) - det är trångt, det går fort och det finns (fanns?) ingen vettig alternativväg/cykelbana.

Om jag får rida på min käpphäst: Säröbanan, så fort man cyklar snabbare än man kan göra med en glass i handen.

Mmm, men den är också helt styrd av data och vill om jag minns rätt rödlista både Härskogen, Landvettersjön och Konghällavägen (vilka alla är riktiga klassikervägar).
Personligen undviker jag Härskogen numer, det går inte att cykla där utan att bli osäkert omkörd av personbilar eller för den delen att man agerar stoppkloss för tung trafik - tyvärr då det ju är en väldigt fin väg!
168:an ut till Marstrand är ju värdelös där cykelbanan tar slut också... (gästspelar ibland på rundor runt Svartedalen)

d_anders

Aktiv medlem
Årstid, veckodag och klockslag har också en markant påverkan på upplevelsen av stundtals högtrafikerade vägar.

fiskarn

Aktiv medlem

156an hela vägen mellan Skene och 40an är inget rolig tycker jag. Kanske funkar en söndagsmorgon dock.

Bikzz

Aktiv medlem
Alla vägar i närheten av Bergsjön, Hammarkullen, Biskopsgården, Hjällbo, Hisingsbacka, Rannebergen och Lövgärdet.

Klubban

Medlem
Alla vägar i närheten av Bergsjön, Hammarkullen, Biskopsgården, Hjällbo, Hisingsbacka, Rannebergen och Lövgärdet.
Oj, det var utförligt. Vad baserar du detta på?

Cyklade Lärjedalen och Bergsjön så sent som i förrgår utan besvär. Drar regelbundet genom Hisings backa samt Biskopsgården också. Tror du blandat ihop frågeställningarna här.

Ptotheg

Ny medlem
Jag har precis börjat köra landsvägscykel och har frågat flera mer rutinerade cyklister samma fråga och de har alla lyft fram Härskogen som farligast i GBG-området. Jag har kört den med bil ett par gånger och min uppfattning är att den verkar poppis bland bilister och motorcyklister som vill busköra.

OldBones

Aktiv medlem
Säröleden, ett jävla helvete med flanörer och gubbar på alldeles för dyra cyklar och alldeles för tajta kläder som tror de kör Touren där mållinjen är en äckligt dyr öl på Blomstermåla.

Undvik för i... Varenda jävel morsar också 😭

Senast ändrad:
Söderleden, Västerleden, Älvsborgsbron, Oscarsleden samt Säröleden. Förstår man ganska så lätt om man sett utformningen och trafikflödet. :)

Tillåtet att cykla, gå och köra moped på Göteborgs fyrfiliga trafikleder – bara förbud på E6/E20 och rv 40
(Y)
Hamnade på oscarsleden en gång. Såg inte att det var skyltat som motorväg eller motortrafikled när jag åkte in på den från järntorget, men trodde inte den skulle bli så mångfilig (i laglig mening inget fel alltså, vilket inlägget bekräftar nu). Men fan vad folk tutade.

Säröleden, ett jävla helvete med flanörer och gubbar på alldeles för dyra cyklar och alldeles för tajta kläder som tror de kör Touren där mållinjen är en äckligt dyr öl på Blomstermåla.

Undvik för i... Varenda jävel morsar också 😭
Ser ut som en stor väg. Tom stängsel i mitten. Skulle nog inte få för mig att åka där :P

marr

Moderator
Forumvärd
Oj, det var utförligt. Vad baserar du detta på?

Cyklade Lärjedalen och Bergsjön så sent som i förrgår utan besvär. Drar regelbundet genom Hisings backa samt Biskopsgården också. Tror du blandat ihop frågeställningarna här.
Det är nog enkom baserat på främlingsfientlighet skulle jag tro.... Rätt unket helt enkelt.

Topp