Vilka Zipp ?

Skogling

Aktiv medlem
Vilka Zipp ?
Jag har ingen 40-års kris och är egentligen väldigt nöjd med mina Ksyrium SL. Men jag är sjukt sugen på ett par Zipp. Nu till frågan: Det är samma pris på alla 202,303 och 404 men det är stor skillnad på vikt.

202 väger 1070 gr (bara tub)

303 väger 1580 gr för kanttråd och 1106 gr med tub.

404 väger 1660 gr för kanttråd och 1232 gr för tub.

Min fråga är: Punkterar man mer med tub?
Är det så mycket skönare med tub ?
Känner du skillnad på aerodynamiken mellan ett par 303 eller 404?

Någon som har koll ?

-Skogling

Vilka Zipp ?
Ha ha, det tog inte många dagar efter att bigmollo sålde sina ksyrium tills du följde efter, mycket humoristiskt =)

Som vanligt när det gäller val av hjul är det ju en bra fråga till vad och när du ska ha hjulen. Pendling, träning, tävling?

Vilka Zipp ?
404 tub, jag skulle inte ta kanttråds 404 då finns det bättre högprofils kanttrådshjul.
404 har lagom profil för att vara allround och tillräckligt lätta.

tub rullar väl lite lättare men det är bökigare om du punkar, om du inte tävlar skulle jag ta kanttråd till 100%, att strula med punkteringar och hålla på och limma sulle jag bara göra om man vill ha det där lilla extra när man tävlar.

Vilka Zipp ?
Lew VC-1/Tune/CX-Ray = sub 880g

Om du har Shimano på din Cervelo du får testa samma Hed 60/90 kombo som Mollo tyckte inte om för att se vad du tycker om aeroegenskaper. De har bantat med Veloplugs, lättare slang och har bättre däck på nu (Pro3), så de är så bra som de kan vara.

Hör av dig så snart som möjligt om du är intresserad, jag flyger till SSWC tisdag.

Vilka Zipp ?
Bara om du har några kvar i kylen.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har några 7,2:or i kroppen så kan du komma
> förbi ? =D

Vilka Zipp ?
Håller helt klart med Öijer. Zipp 303 är riktigt lätta, mer aero än vanliga hjul men ändå snyggt låga. Perfekta till en lite tunnare ram som din t.ex. Givetvis köper man tub när man köper Zipp, annars är det ju väldigt dyrt och tungt.

Vilka Zipp ?
Köpte 404or med keramiska lager och tub tidigare i år. Tycker inte att de har bättre vägkänsla eftersom de känns stötigare än mina Ksyrim ES. Däremot är de betydligt snabbare på platten särskilt när det går fort. I farter över fyrtio känns det som någon skjuter på...

Senast redigerad av en moderator:
Vilka Zipp ?
Markus F skrev:
> Men Patrik, du skulle ju sluta ta SMS-lån när du
> hade druckit.

Jag har slutat med sms-lån. Det är så dyrt att skicka sms. Jag pantar burkar.

Vilka Zipp ?
Rask skrev:
> Köpte 404or med keramiska lager och tub tidigare
> i år. Tycker inte att de har bättre vägkänsla
> eftersom de känns stötigare än mina Ksyrim ES.
> Däremot är de betydligt snabbare på platten
> särskilt när det går fort. I farter över
> fyrtio känns det som någon skjuter på...

Intressant. Berätta mer !

Vilka Zipp ?
Rock skrev:
> Kör samma som Fabian så blir du grymt snabb.

vad många inte vet är att Fabian har byggt sin styrka genom att enbart köra sköna snabba ekerö/bålsta/gotlandsrundor. så skogling är i gott sällskap, kör hårt!

Vilka Zipp ?
DSC00138.JPG ht=544

Vilka Zipp ?
Patrik, det beror ju helt på vad du ska använda hjulen till. Eftersom du inte tävlar så tror jag att kanttråd passar dig bättre. Om du bara kommer ha ett par hjul så är 303 en bra kompromiss. Om du behåller SL-hjulen så kan ett par 404 tub funka fint som finhjul. Men jag tycker inte du ska köra tub om du bara ska ha ett par hjul. Du kan få testa mina 404 kanttråd.
/J

Vilka Zipp ?
Jan Ullrich skrev:
> tub rullar väl lite lättare

Det är inte säkert.
Det beror på däckens kvalite' och hos tubdäcken dessutom på vilket lim som har använts

ForcesTire_ClincherTubuarRR.gif

http://www.analyticcycling.com/ForcesTires_Page.html

Men skillnader i rullmotstånd är svåra att känna.

Däremot så både syns och låter kolfiberhjul med tubdäck väldigt speciellt.
Och man skall ALDRIG underskatta placeboeffekten.

/Håkan

Vilka Zipp ?
bigmollo skrev:
> Patrik, det beror ju helt på vad du ska använda
> hjulen till. Eftersom du inte tävlar så tror jag
> att kanttråd passar dig bättre. Om du bara
> kommer ha ett par hjul så är 303 en bra
> kompromiss. Om du behåller SL-hjulen så kan ett
> par 404 tub funka fint som finhjul. Men jag tycker
> inte du ska köra tub om du bara ska ha ett par
> hjul. Du kan få testa mina 404 kanttråd.
> /J

Jag håller nog med Mollebjörn. ( även om jag själv gillar tub och 303 höjden på fälg ).
Är du riktigt snäll, kan du nångång få pröva ett par lätta tubhjul innan du bestämmer dig. Det är ju trots allt ganska mycket pengar du ska lägga på ett par hjul.

Vilka Zipp ?
Har själv kört på Ksyrium SL2 tills en eker gick av i bakhjulet förra året (en vecka innan vättern..)
(Ingen verkstad i Gbg/västsverige kunde fixa ny eker med kort varsel innan vättern)

Hade länge fluktat på Zipphjul men tyckte det var alldeles för mkt pengar att lägga på ett par hjul.

Nu uppstod dock ett (dyrbart) läge att kitta upp sig (man lever ju bara en gång..) och valet stod mellan 303 tub eller 404 tub. Det blev 404 efter att lusläst måånga artiklar på nätet. 303 är förvisso ett hekto lättare/paret jmfrt. med 404 men långsammare på slätåkning och utför, samt känsligare för skador - speciellt om du är lite tyngre (typ väger över 80kg). Har nu kört över 200mil med dessa hjul och älskar dom verkligen!! Vill aldrig mer köra kanttråd & al.fälg men har ju kvar mina Ksyrium som tyvärr snart åker på i rent träningssyfte..Hade tänkt ha mina 404:or som 'finhjul' men de är ju så jäkla sköna att köra på..

Kör du mycket i jättestora berg typ alperna och är lätt som en bergsget så välj 202:orna!

Vilka Zipp ?
med tanke på den ringa prisskillnaden inne på vanadisvägen så skall du ju ha ett par 808or. Du vill ju märka skillnad mot de hjul du redan har. 808orna kommer göra dig snabbast på Gotland nästa sommar...

Vilka Zipp ?
cervelo o zipp låter ju fint men lite tråkigt mainstream :) tror din hoj skulle se fin ut med ett par reynolds dv46t utan loggorna, kanske med ett litet vitt R bara :D

Hurvida de e bra lr inte har jag iofs ingen aning om! fina e de iaf.

Vilka Zipp ?
Har Mollo zipp nuförtiden? Hade för mig att han hade fultyskhjul?

Till frågan:

definitivt tub. Singla slant som 303 eller 404. Jag skulle med tanke på kantvindar ta 303:or tub.

Men skulle spara ksyirium eller köpa billiga träningshjul. Vilket är hur PRO som helst. T.ex. Dura-ace/dt revo/open pro ceramic. Hur coolt som helst.

Vilka Zipp ?
castrello skrev:
> Men skulle spara ksyirium eller köpa billiga
> träningshjul. Vilket är hur PRO som helst. T.ex.
> Dura-ace/dt revo/open pro ceramic. Hur coolt som
> helst.

He he, Skogling tävlar inte, han ska ha zipp-hjulen på sina Ekerö-rundor.

Vilka Zipp ?
Näe det har jag inte. Det blir till våren i så fall. Tycker bara det är intressant att få lite feedback.

Det är precis som Johan och Anders säger enklast med kanttråd men om åkkänslan är så fantastisk på tub samt punkasäkerheten lika bra eller bättre på dem så är man ju sugen på ett par tubisar. :)

-Skogling

Vilka Zipp ?
fredrikw skrev:
>
> He he, Skogling tävlar inte, han ska ha
> zipp-hjulen på sina Ekerö-rundor.

............och Stockholm - Göteborg :)

Tillbaka
Topp