Vilka Zipp ?

Vilka Zipp ?
- Åh Magaluf
magaluf.jpg ht=450

Vilka Zipp ?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men skulle spara ksyirium eller köpa billiga
> > träningshjul. Vilket är hur PRO som helst.
> T.ex.
> > Dura-ace/dt revo/open pro ceramic. Hur coolt
> som
> > helst.
>
> He he, Skogling tävlar inte, han ska ha
> zipp-hjulen på sina Ekerö-rundor.

Men man kan ju ändå ha ett par fulhjul om man är ute och kör i regn.

Vilka Zipp ?
castrello skrev:
> ...men egentligen så är livet för kort för att
> inte alltid köra med kolfiber.

Exakt. Och man har ju bara ett liv ! :)

Vilka Zipp ?
fredrikw skrev:
> regn? vi pratar om skogling nu :)

Och tubdäck är inte heller ett problem, det finns rutin när det är dags att ta taxi hem.

Vilka Zipp ?
Vic skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > regn? vi pratar om skogling nu :)
>
> Och tubdäck är inte heller ett problem, det
> finns rutin när det är dags att ta taxi hem.

Ja det har du rätt i. Då är det ju inget snack om saken, bara köpa och börja träna så formtoppen kommer i april.

Vilka Zipp ?
Jag föreslår ett par skittunga högprofilhjul med alufälg och saggiga kanttrådsdäck, varför lägga ut em massa pengar på nya lätta snabba och styva hjul när du kan få klumpiga trista och tungtrampade hjul för halva priset ? Tänk allt vin och öl du kan köpa för mellanskillnaden... ;-) T

Vilka Zipp ?
Ytterligare argument för att du ska välja tub:

- Risken för genomslagspunktering minskar då du kan hålla ett högre tryck i 'tubisarna'

- Vid en eventuell punka byter du däcket snabbare jmfrt. med kanttråd (med lite träning), dessutom slipper du tänka på att behöva använda däckavtagare.

- Längre livslängd på tubisarna jmfrt. med kanttråd förutsatt att du väljer 'premiumdäck'..

Om pengar inte e´ ngt problem och du vill skilja dig mer från 'mängden', välj Zipp i Zedtechutförande..läs mer på www.zipp.com

Vilka Zipp ?
Little Stereo skrev:
> Jag föreslår ett par skittunga högprofilhjul
> med alufälg och saggiga kanttrådsdäck, varför
> lägga ut em massa pengar på nya lätta snabba
> och styva hjul när du kan få klumpiga trista och
> tungtrampade hjul för halva priset ? Tänk allt
> vin och öl du kan köpa för mellanskillnaden...
> ;-) T

Ja, tänk vad med pengar till taxi man kan spara ihop då ! :)

Vilka Zipp ?
Speedrobby skrev:
> Ytterligare argument för att du ska välja tub:
>
> - Risken för genomslagspunktering minskar då du
> kan hålla ett högre tryck i 'tubisarna'
>
> - Vid en eventuell punka byter du däcket snabbare
> jmfrt. med kanttråd (med lite träning), dessutom
> slipper du tänka på att behöva använda
> däckavtagare.

med lite träning kan man ju byta däck o slang på mindre än en minut på kanttråd :D så vetefan ja :D dessutom äre ju mycket jobbigare att släpa me sig nytt däck ut på turen, än att släpa med sig en slang :D o frågan är om man inte kan ta av däcket utan däckavtagare med, brukar gå utmärkt på vissa däck även på racer (på mtb äre ju ganska lätt me de flesta däck o fälgar)

visst kan man köra me punkasprej, men det borde man ju kunna göra me slang med :D

Vilka Zipp ?
Kom igen, det finns inget alternativ. Köp absolut inte kanttrådshjulen! Tub är överlägset. Helt ok att montera (tom lite kul och väldigt manligt), mkt bättre känsla och framförallt lättare och mycket snyggare också. Möjligen kan jag se poängen med kanttrådsvarianten om man maler runt på rundor om 120 mil om dagen som bigmollo tycks göra. Och klart som fan du skall ha 404. Viktskillnaden jämfört med 303 är inte så jättestor. 404 är mer aero, snabbare och bättre. Du kommer ångra dig och känna dig halv om du väljer 303. Dessutom låter 404orna skönare när man cyklar. Släng på ett par Veloflex Carbon, pumpa till 6-7 bar, stick ut på slät asfalt, bomba på och NJUT!!

Några nackdelar:
- Zippnaven är snabba som attans, men inte jättetäta. Inte särskilt bra att köra i regn således. Om jag skulle köpa zipphjul nu så skulle jag ta mig en extra funderare på att låta bygga hjul med Zipp 404 fälgar, CX-Ray ekrar och DT nav istf Zippnaven.
- Om man inte är van vid bromskänslan i cf-hjul kan man bli missnöjd, kör hellre med korkbelägg (typ corimas röda) istf zippbeläggen. Zippbeläggen slits så att man ser att de blir mindre efter varje inbromsning och modulationen är antingen ingen broms alls eller också tvärnit, mkt bättre känsla i korkbeläggen alltså. Blir det blött är inte korkbeläggen sådär jättebra. Knepet är som alltid att inte bromsa alls ;-)
- Zippdekalerna på fälgarna påverkas snabbt av UV-ljus och värme: de gulnar som ett par gamla oborstade tänder och hela ekipaget ser helt plötsligt ganska B ut. Jag har lyckats hålla mina hjul fräscha genom att förvara hojen svalt och mörkt. Det är clearcoaten över kolfibret som gulnar över hela ytan, men det syns mest över de vita dekalerna, lite dåligt för så dyra hjul faktiskt.

Jag går och småfunderar på att uppgradera till Lightweight så möjligen kan mina otroligt fina och ömt vårdade tub 404 2007or bli till salu inom kort...

Senast redigerad av en moderator:
Vilka Zipp ?
cerro skrev:
> JKolmo: Är inte 6-7 bar väldigt lågt tryck i
> ett par tubdäck?

Good point. Det gäller naturligtvis att hitta sitt optimala däckstryck. Det hela beror ju som bekant på cyklistens vikt, underlaget, däcken, yttertemperaturen samt Jupiters förhållande till solen.

Fördelen med tubisar är bl a just att man inte behöver bomba i ett sjuhelvetes tryck (om man inte kör med Tufodäck förståss), utan kan anpassa för att hitta sin sweet spot i ett större register än med kanttrådsdäck. Lägre tryck ger mindre stötighet och inte nödvändigtvis jättemycket högre rullmotstånd. Det kan ge bättre fäste i kurvor, och lite bättre känsla också.

Eftersom jag själv väger typ 61 pannor och hojen 6,3 ca så behövs inte skyhöga bars för mig. Någonstans mellan 6-7 bar är superduper. På träningshojen (med semihhöga alufälgar och Michelin Pro3race kanttrådsmackor) behöver jag ha ca 7-8 bar. Typ.

Senast redigerad av en moderator:
Vilka Zipp ?
Som de flesta sagt redan: Ska du ha carbonhjul ska det vara tub.
Kantråd blir klart tyngre när vi pratar Zipp o då finns det faktistk bättre alternativ.

En märkbar, iaf för mig, effekt av carbonhjulen är styvheten jämfört med tex Ksyrium ES.
Det svarar mycket bättre.
Jag trodde innan köp att ett par lätta hjul skulle var lite sladdriga, men som tur var hade jag fel.

Att välja mellan 202, 303 och 404 är ju toksvårt, men jag köpte 303 eftersom jag gillar låg vikt och aero. Det blev liksom en kombination.

Ska du köra mycket platt, köp 404or.
Ska du köra mycket backe, köp 202or och
ska du köra både och, köp 303or.. det är mitt tips.

Jag liksom andra tänkte ha dom som finhjul, men när man provat suger det att köra "vanliga" hjul
och Ksyrium hjulen får mest ut o köra i riktigt sunkväder.

Vilka Zipp ?
Med tanke på att 202 och 303 numera är väldigt lika varandra så tycker iaf inte jag att 303 är något alternativ längre. 606 (404 fram/808 bak) är ju det rätta valet egentligen i Sverige. Själv har jag inga problem att köra detta i rejäl vind. Tycker först det är med 808 fram som det börjar bli lurigt. 808 är dock märkbart snabbare, dom håller fart grymt bra.
Tycker inte det är någon större skillnad på 202 och 404 i vindkänslighet. Däremot är ju 202 lättare, men om det gör nån stor skillnad här hemma, nja, det vet jag inte om jag tycker. Kompromissen skulle då vara 404, som absolut inte är tunga, men jag tycker det är mest en smaksak. Så jäkla mycket tyngre är ju varken 404 eller 606. Det är ju typ bara ett hekto totalt mellan varje hjulpar som skiljer.

Sammanfattning:
1. 606 (404 fram/808 bak)
2. 404
3. 202
4. 808 (klart fladdrigare i vind)
5. Campagnolo Record flaskhållare
999. 303 (alldeles för lika 202 numera, men tyngre = dåligt)

Ang tub/kanttråd så är det inget alternativ. Det är bara tub som gäller. Kanttråd finns det andra märken än Zipp som gör bättre.

Vilka Zipp ?
Fast LEW-fälgarna fanns uppe i en tidigare tråd för runt 16000 som handbyggda hjul från Tüskland, det är ganska nära Zipparna iaf... Själv trodde jag han skulle tagit sitt förnuft till fånga för länge sen och myst med att informera om sina nybeställda tub-404:or ;-) T

Vilka Zipp ?
Skogling: Zipp håller på att ändra tubfälgarna till samma lösning som nya 202 har.
dvs utan förstärkningsvägg Carbon bridge TM.
Googla Zipp Carbon bridge.

Vilka Zipp ?
Skogling skrev:
> Jag har ingen 40-års ........
>

> Någon som har koll ?
>
> -Skogling

Jag har inte heller 40-års kris, men jag skulle nog ha det om jag inte körde på
Kolfiberfälgar och tubdäck. Jag har hört att dom botar alla typer av kriser.
Så det är klart du ska köpa ;-)
/M

Vilka Zipp ?
48/16 skrev:
> Jag har inte heller 40-års kris, men jag skulle
> nog ha det om jag inte körde på
> Kolfiberfälgar och tubdäck. Jag har hört att
> dom botar alla typer av kriser.
> Så det är klart du ska köpa ;-)
> /M

De botade min 35-års kris. :)

Vilka Zipp ?
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Han vill ha aero-hjul, inte bara dyra... :-) T

Är du säker på det?
Ett sånt koncept verkar vara väldigt oskoglingskt. ;-)

Vilka Zipp ?
Skogling skrev:
> Jag gillar Zipps logga.. ;p

Ah, det var ett riktigt skoglinskt argument! Nu kan jag somna om igen.

Vilka Zipp ?
Skogling skrev:
> Zipp och Pripps rimmar så bra. Jag gillar
> nämligen god öl också.

Men då köper du väl knappast Pripps? Zipp-loggan är klassisk och bara den värd pengarna, helt rätt tänkt och nu för tiden brukar väl inte Zipp-hjulen spricka. Borde kanske märka om mina Cosmic Carbone med Zipp-klibbor från e-bukten - "Speed Weaponry", coolt.

Ska du köpa Zipp ska du självklart ha 404 fram och 808 bak, mulligt så det förslår. Med aero-ekrar och röda Tune-nav. Inte för att jag vet vad jag skriver om...

Tillbaka
Topp