Kom igen, det finns inget alternativ. Köp absolut inte kanttrådshjulen! Tub är överlägset. Helt ok att montera (tom lite kul och väldigt manligt), mkt bättre känsla och framförallt lättare och mycket snyggare också. Möjligen kan jag se poängen med kanttrådsvarianten om man maler runt på rundor om 120 mil om dagen som bigmollo tycks göra. Och klart som fan du skall ha 404. Viktskillnaden jämfört med 303 är inte så jättestor. 404 är mer aero, snabbare och bättre. Du kommer ångra dig och känna dig halv om du väljer 303. Dessutom låter 404orna skönare när man cyklar. Släng på ett par Veloflex Carbon, pumpa till 6-7 bar, stick ut på slät asfalt, bomba på och NJUT!!
Några nackdelar:
- Zippnaven är snabba som attans, men inte jättetäta. Inte särskilt bra att köra i regn således. Om jag skulle köpa zipphjul nu så skulle jag ta mig en extra funderare på att låta bygga hjul med Zipp 404 fälgar, CX-Ray ekrar och DT nav istf Zippnaven.
- Om man inte är van vid bromskänslan i cf-hjul kan man bli missnöjd, kör hellre med korkbelägg (typ corimas röda) istf zippbeläggen. Zippbeläggen slits så att man ser att de blir mindre efter varje inbromsning och modulationen är antingen ingen broms alls eller också tvärnit, mkt bättre känsla i korkbeläggen alltså. Blir det blött är inte korkbeläggen sådär jättebra. Knepet är som alltid att inte bromsa alls ;-)
- Zippdekalerna på fälgarna påverkas snabbt av UV-ljus och värme: de gulnar som ett par gamla oborstade tänder och hela ekipaget ser helt plötsligt ganska B ut. Jag har lyckats hålla mina hjul fräscha genom att förvara hojen svalt och mörkt. Det är clearcoaten över kolfibret som gulnar över hela ytan, men det syns mest över de vita dekalerna, lite dåligt för så dyra hjul faktiskt.
Jag går och småfunderar på att uppgradera till Lightweight så möjligen kan mina otroligt fina och ömt vårdade tub 404 2007or bli till salu inom kort...