Vilken allround-MTB med rak sittställning ska jag ha - en med överlägsen spec vs ett etablerat märke med prisad geometri?

Vilken allround-MTB med rak sittställning ska jag ha - en med överlägsen spec vs ett etablerat märke med prisad geometri?
Efter ett par års paus från MTBs har mina dåliga knän, just nu, satt stopp för trail-löpning och alla sorters löpning. Cykelpendlingen till jobbet blev ingen succe heller, speciellt under coronatider när jag jobbar hemma. Så det är dags återigen att köpa en ny MTB.

Jag ägde senast en Canyon Spectral AL 7.0 EX och generellt ligger min cyklingsbakgrund på DH/Freeride/endurosidan men över tid och med åldern så har jag blivit mer feg och det blivit mer vanliga ”skogsrundor”. Nu är tanken att cykla med plattisar och skippa SPD (har en liten-liten SPD skräck speciellt i tekniska uppförsbackar) och njuta av 1-2timmars rundor i skogen här nära utan någon strava-hets. Tanken är även att introducera mina barn och min fru till MTBs magiska värld och kanske till och med någon dag köra cykelvasan som en engångs-utmaning. Trots min något XC-aktiga kravbild vill jag ha en sittställning som liknar en rakare enduro-ställning med bra kontroll och blick framåt, som tar bort de flesta ”XC-hojar”. Jag ägde en Canyon Nerve 29” tidigare och tyckte att sittställningen var alldeles för liggande. Jag kan även tänka mig en hardtail men känns att de flesta hardtails med kvalitetskomponenter har väldigt XC:ig sittställning.

Efter att haft en vill köpa-annons ute och utan att ha hitta någon fullträff så börjar jag luta mot en ny cykel. Givet att det är Corona-tider så är inte utbudet gigantisk. T ex Canyon börjar väl snart sälja 2022 leveranser. En Scott Spark skulle kanske kunna vara något men det verkar vara slut i de flesta ställen, speciellt med tanke på att jag helst inte spenderar över 25tkr på cykeln. Så nu är mina alternativ följande:

Ghost SL AMR 4.9(2020) - har lyckats få priset till 20tkr i en butik.

https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/fully/bike/sl-amr-49-al-u

Specialized Stumpjumper Alloy (2021) – fått ner till 24,5tkr i en lokal butik.

https://www.tcmcykel.se/trail-all-m...bbJOyhEU5hUsUpb_0rm8i9XdJYJ0Z-2IaAmixEALw_wcB

Provkört båda och de känns båda bra på olika sätt. Stumpy känns mer stabil och Ghost lite ”rappare”. Kanske inte följt med utvecklingen de senaste åren men Ghost verkar ganska överlägset spec:ad och dessutom 4,5tkr billigare. Men Specilialized geometri etc brukar vara alltid grym samt den har ett bra andrahandsvärde. Så frågan är; ska jag gå vidare med Ghost, fundera på Stumpyn eller finns det någon annan som är bättre (och dessutom tillgänglig)?

Senast ändrad:

jiha

Aktiv medlem
Tycker att du har gjort ”jobbet” med att hitta det du söker och utvärderat cyklarna på ett bra sätt redan. Jag hade valt mellan Ghost och Stumpyn med sistnämnda som vinnare. LBS är underskattat och med Spech ramgeometri kan du uppgradera länge (💸).

Larsifer

Aktiv medlem
Varför står det Giant i rubrik och text, men länk till Ghost? Finns det en koppling mellan de märkena jag inte känner till?

Haha. Sorry det var en typo med rubriken som jag sedan upprepade med cooy-paste funktion längre ner. Fixar detta och ändrar rubriken så att den mer passar den "riktiga" frågan.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Finns ju inget på Stumpyn som man vill ha i längden medan den andra är i princip ”färdig”. Om du ville ha stumpyns geo så spana vidare, tycker jag.

Tack för svaren! Testade idag igen och det var förvånansvärt stor skillnad på cyklarna.

Stumpys sittställning och dämpning var fantastiska. Kände mig hemma. Men bromsarna behöver uppgraderas ganska omgående så det blir ytterligare 2.5-3tkr på det.

Ghost var snabb och smidig men bakre dämpare kändes inte alls ”plush” utan mer stum. Vi försökte justera trycket och reboundi i butiken med personalen men kom aldrig riktigt till några jättebra inställningar. Har någoen en idé vad som kan vara fel? Annars cykeln känns väldigt mycket valuta för pengarna.

så fortfarande väldigt 50/50 med detta. Lite begränsad utbud pga corona också....

jiha

Aktiv medlem
Angående Specialized och deras ”dämparavdelning” som tar in från underleverantör och ”trollar” med dem för att passa cykeln perkekt. Floskel eller försäljningstrick låter jag vara osagt men har haft 3 olika Stumpjumper nu i klass från alloy -> S-works och det har alltid varit bättre på Spech än samma gaffel (utan ovan anpassning) på andra cyklar jag provat.

Kan hålla med om att bromsarna från fabrik med organiska beslag inte är toppen, blev mkt bättre med sintrade stål även om de kan gnälla lite ibland 😉

yonsson

Aktiv medlem
Tack för svaren! Testade idag igen och det var förvånansvärt stor skillnad på cyklarna.

Stumpys sittställning och dämpning var fantastiska. Kände mig hemma. Men bromsarna behöver uppgraderas ganska omgående så det blir ytterligare 2.5-3tkr på det.

Ghost var snabb och smidig men bakre dämpare kändes inte alls ”plush” utan mer stum. Vi försökte justera trycket och reboundi i butiken med personalen men kom aldrig riktigt till några jättebra inställningar. Har någoen en idé vad som kan vara fel? Annars cykeln känns väldigt mycket valuta för pengarna.

så fortfarande väldigt 50/50 med detta. Lite begränsad utbud pga corona också....
Det där är inställningsfråga, vad gäller dämparna alltså. Svårt för personalen att ställa in grejerna för dig eftersom de inte vet hur hårt du kommer köra.

Tyckte du komponenterna på stumpyn kändes OK så kan du ju uppgradera allteftersom du hittar saker du vill förbättra. Man får inte topp-spec för det priset från den typen av tillverkare. Vissa är petiga medan andra är nöjda med ”grundspec”.

theBrand

Aktiv medlem
Jag hade inte köpt någon av dem, som yonsson skriver så är Specz utrustad riktigt snålt, Ghost-hojen har geometri från 2015.

(Att Specz skulle göra något magiskt med dämparen som inte andra tillverkare gör är ren BS)

moros

Aktiv medlem
Att priserna överlag gått upp senaste två åren är väl vedertaget men jäklar vad lite man får för pengarna på den stumpjumpern. Det sitter ju knappt något vettigt på den. Att deras ingenjörer trimmat varje detalj låter som säljssnack som gäller tvärs över hela produktlinjen. 35 silver är väl en coil-gaffel?

Med det sagt så kan det säkert vara en cyklingsbar cykel och ramen i sig kan man ju leva med ett tag. Men det blir ett högt slutpris om man börjar med uppgraderingar

Senast ändrad:

jiha

Aktiv medlem
@theBrand och @moros hörde att ni missade ”jorden är platt” mötet idag😥

Låt killen utgå från utbudet, få något att cykla på i nuläget/utbudet som finns och känna sig nöjd med det han väljer. sen är sen.. Vill inte skriva elitism eller mobbare men det är nära.

suck..

jiha

Aktiv medlem
Lika bra att vara lite proaktiv och svara på kommande invändningar direkt då det blir Sportlov weekend tidigt i morgon :love:

-Ja det var lite att generalisera då jag ”buntade” ihop era svar då ni faktiskt är konkreta och tydliga på några detaljer i respektive svar. Summan kvarstår dock Att ni totalsågar TS funderingar/alternativ utan att ge feedback på ett konkret alternativ.

J

moros

Aktiv medlem
Är det något jag inte är så är det elitistisk. Jag har själv ingen cykel som ligger över Stumpyn i pris och funderar själv över trådar där folk rotar fram saker ur lådorna till "spontanbygge" som ligger i klass som jag mer än gärna hade uppgraderat till.

Inlägget var snarare en reflektion över hur dyrt det blivit. Och hur lite man får för pengarna i det här läget hos Specialized. Ja man får kanske en vettig ram som utgång, men thats about it.

Det finns heller inte så mycket att välja på idag tyvärr. Så att komma med andra konkreta förslag är inte så lätt precis. Jag hoppas TS hittar något kul att cykla på.

Senast ändrad:

jiha

Aktiv medlem
Är det något jag inte är så är det elitistisk. Jag har själv ingen cykel som ligger över Stumpyn i pris och funderar själv över trådar där folk rotar fram saker ur lådorna till "spontanbygge" som ligger i klass som jag mer än gärna hade uppgraderat till.

Inlägget var snarare en reflektion över hur dyrt det blivit. Och hur lite man får för pengarna i det här läget hos Specialized. Ja man får kanske en vettig ram som utgång, men thats about it.

Det finns heller inte så mycket att välja på idag tyvärr. Så att komma med andra konkreta förslag är inte så lätt precis. Jag hoppas TS hittar något kul att cykla på.

Edit: känns som att Stumpjumpern ändå är utrustad lite i stil med andra märken i prisklassen. Kollar man på en del av konkurrenterna så verkar man i vissa fall inte få mycket mer för pengarna. Priserna har verkligen dragit iväg

Tack för bra mottagen feedback Moros, uppskattas(y)

Kneecap

Aktiv medlem
Att priserna överlag gått upp senaste två åren är väl vedertaget men jäklar vad lite man får för pengarna på den stumpjumpern. Det sitter ju knappt något vettigt på den. Att deras ingenjörer trimmat varje detalj låter som säljssnack som gäller tvärs över hela produktlinjen. 35 silver är väl en coil-gaffel?

Med det sagt så kan det säkert vara en cyklingsbar cykel och ramen i sig kan man ju leva med ett tag. Men det blir ett högt slutpris om man börjar med uppgraderingar

Tjena!

Nu står det ju i beskrivningen att det är bakdämparen som fått genomgå deras tubningprogram.

yonsson

Aktiv medlem
Nu står det ju i beskrivningen att det är bakdämparen som fått genomgå deras tubningprogram.
Jag är också skeptisk till sådant snack. Förutom att anpassa spacers, vad görs? Om man behöver shimsa om en bakdämpare för att den ska passa ramen så låter det som att det är fel på ramen, inte dämparen. Alla tillverkare beställer ju en specifik mängd spacers i sina bakdämpare.

wukkaN

Aktiv medlem
@theBrand och @moros hörde att ni missade ”jorden är platt” mötet idag😥

Låt killen utgå från utbudet, få något att cykla på i nuläget/utbudet som finns och känna sig nöjd med det han väljer. sen är sen.. Vill inte skriva elitism eller mobbare men det är nära.

suck..
Att förolämpa folk för att sedan kalla de för mobbare är lite väl kaxigt :)
TS har ju vänt sig hit för att få råd om bland annat just de där cyklarna, det är väl bra att hen får det? Det där med att inte få ge kritik/feedback utan att själv komma med lösningen är något chefer hittat på för att tysta sina medarbetare. Ibland finns det inga uppenbara alternativ, det betyder inte att första förslaget är bra.

jonte987

Aktiv medlem
I så fall är det väl fel på antingen dämparen eller ramen om det behövs spacers.
Det finns dämpare med olika tuning, det är väl detta det handlar om. Speciellt de med få inställningsmöjligheter måste ha en grundinställning men även ytterläggen på tex retur kan väl ändras?

Men det är ju ett intressant argument. Vi har satt på en dämpare som passar ramen. - stort tack.

moros

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilken storlek TS söker men Bikester har ju Rift Zone 2 hemma i S, M och XL för ca 22' (20' efter rabattkodstiggeri). Har ingen koll på geo men den brukar ju dyka upp som rekommendation. Långt ifrån lika bra utrustning som Ghosten men snäppet över Stumpjumpern tycker jag. RS Deluxe bak, Recon med solo air fram, nya 12 delade deore och mt201 bromsar

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Jag är också skeptisk till sådant snack. Förutom att anpassa spacers, vad görs? Om man behöver shimsa om en bakdämpare för att den ska passa ramen så låter det som att det är fel på ramen, inte dämparen. Alla tillverkare beställer ju en specifik mängd spacers i sina bakdämpare.

Tjena!

Du svarade ju på det själv där. Det är inte så att Spesch sitter och bygger om bakdämparna, dom beställer dom bara specifikt så som dom vill ha dom. Sen om det är spacers eller shims är väl lite skit samma. Att man behöver shims betyder ju inte att det är fel på ramen. Ramen säljs ju i olika prisnivåer med olika bakdämpare och alla bakdämpare fungerar ju inte på samma sätt. Då måste man ju anpassa bakdämpare till ramens konstruktion. Så gjordes inte förr, då tog man bara rakt från tillverkaren. Specialized var bland dom första att specifiera gafflar och dämpare specifikt till cykelmodeller.

yonsson

Aktiv medlem
Så gjordes inte förr, då tog man bara rakt från tillverkaren. Specialized var bland dom första att specifiera gafflar och dämpare specifikt till cykelmodeller.
Tolkar detta som att de inte gör något som ingen annan gör. Min bakdämpare kom också med ramspecifika spacers i sig.

Kneecap

Aktiv medlem
Tolkar detta som att de inte gör något som ingen annan gör. Min bakdämpare kom också med ramspecifika spacers i sig.

Tjena!

Alla gör det inte. Sen kan man kalla det Marknadsföringsbullshit om man vill, men sanningen är ju att dom gör något.

Specialized är det märker jag behövt labbar minst med bakdämpare för att trivas, det säger väl en del.

yonsson

Aktiv medlem
Tjena!

Alla gör det inte. Sen kan man kalla det Marknadsföringsbullshit om man vill, men sanningen är ju att dom gör något.

Specialized är det märker jag behövt labbar minst med bakdämpare för att trivas, det säger väl en del.
Jag vet inte vad det säger mig. Min bakdämpare kom med 0.4 spacer och LSC+10. Så den var uppenbart inställd utifrån vad NS tyckte. Pumpade upp den och drog successivt ner LSC till +3. Kan inte påstå att det var jobbigt men de hade ju inte 100% rätt utifrån min smak. Man får räkna med att dämpare behöver finjusteras.

jonte987

Aktiv medlem
Nu är jag kanske dum i huvudet men skiljer sig inte en custom tune sig från att skruva på rattarna?

Larsifer

Aktiv medlem
Även om Ghost gör bra musik tror jag inte att ramarna kan mäta sig med Specializeds. Gammaldags geometri och dåliga toleranser på t ex vevlagerhus är inget du kan fixa till själv.
Allmän regel vid cykelköp är att man måste dubbla sin tänkta budget. Måste du t ex käka varje dag? :-)
Vidare reagerar jag lite på att Scott Spark nämns som en bra kandidat. Det är ju en XC race bike, och inget som passar den som känner sig feg i branta partier. Mer jämförbar spesch-bike är epic, IMHO.

Tack för svaren alla! Jag har nog haft hyfsad koll på cyklarna men när man varit i en 50/50 situation så uppskattar jag väldigt mycket all expertis och argumentation på detta forum. Tycker att det är ju bäst ju mer olika argument man får för att komplettera sin egen bild. Och det tycker jag man har lyckats här.

Det är som konstaterats ganska mycket brist på cyklar just nu. Jag tycker Marin som föreslogs här på forumet verkar bra men lite fundersam om att köpa utan man provkört, är inte så bra på att läsa geometri på papper. Däremot Orbea Occam har jag någon gång testat och den verkade bra. Den där H20 är ju ganska nice om man skulle få tag på en bikester rabattkod. Tar också fortfarande gärna emot idéer om andra cyklar.

Men det ursprungliga problemet löste sig på ett väldigt konstigt sätt idag. Jag skulle ha köpt Ghost idag och var i affären för att köpa den. Jag hade svårt att motstå Spec:en man fick för priset. Skulle köpt en Medium som rekommenderas för 165-180cm cyklist. Jag är själv 175cm med ganska standard-långa ben. Det visade sig att man inte kunde sänka sadelstolpen så lågt ner, pga böjda ramen, så att jag kunde ha cyklat med droppern uppe. Tycker det var ganska dåligt jobbat av Ghost givet att jag är närmare toppen av rekommenderade intervallet. Förutom det har cykeln en felbyggd kabel som kan slitas loss. Så det blir antagligen en Stumpy med ”dåliga” spec då. Nu måste man bara välja färg mellan svart och laxröd. Gillar nog mest svart trots Laxröd är ganska cool. Laxröd har de i en lokal affär, som har fantastiskt kundservice, 700kr billigare än den svarta i en annan affär. De har inte svarta men skulle gärna supportera dem. Svåra problem man har… 😊

Men man skulle säkert klara sig väldigt väl med vilken som helst av alla dessa alternativ om man jämför med vad man ägt under åren.

Tack för alla svaren återigen!

Ps. angående Scott Spark så upplevde jag ändå att den hade en hyffsad bra och rak sittställning. Och jag är mest rädd för branta partier i uppförsbackar… 😊

yonsson

Aktiv medlem
Tack för svaren alla! Jag har nog haft hyfsad koll på cyklarna men när man varit i en 50/50 situation så uppskattar jag väldigt mycket all expertis och argumentation på detta forum. Tycker att det är ju bäst ju mer olika argument man får för att komplettera sin egen bild. Och det tycker jag man har lyckats här.

Det är som konstaterats ganska mycket brist på cyklar just nu. Jag tycker Marin som föreslogs här på forumet verkar bra men lite fundersam om att köpa utan man provkört, är inte så bra på att läsa geometri på papper. Däremot Orbea Occam har jag någon gång testat och den verkade bra. Den där H20 är ju ganska nice om man skulle få tag på en bikester rabattkod. Tar också fortfarande gärna emot idéer om andra cyklar.

Men det ursprungliga problemet löste sig på ett väldigt konstigt sätt idag. Jag skulle ha köpt Ghost idag och var i affären för att köpa den. Jag hade svårt att motstå Spec:en man fick för priset. Skulle köpt en Medium som rekommenderas för 165-180cm cyklist. Jag är själv 175cm med ganska standard-långa ben. Det visade sig att man inte kunde sänka sadelstolpen så lågt ner, pga böjda ramen, så att jag kunde ha cyklat med droppern uppe. Tycker det var ganska dåligt jobbat av Ghost givet att jag är närmare toppen av rekommenderade intervallet. Förutom det har cykeln en felbyggd kabel som kan slitas loss. Så det blir antagligen en Stumpy med ”dåliga” spec då. Nu måste man bara välja färg mellan svart och laxröd. Gillar nog mest svart trots Laxröd är ganska cool. Laxröd har de i en lokal affär, som har fantastiskt kundservice, 700kr billigare än den svarta i en annan affär. De har inte svarta men skulle gärna supportera dem. Svåra problem man har… 😊

Men man skulle säkert klara sig väldigt väl med vilken som helst av alla dessa alternativ om man jämför med vad man ägt under åren.

Tack för alla svaren återigen!

Ps. angående Scott Spark så upplevde jag ändå att den hade en hyffsad bra och rak sittställning. Och jag är mest rädd för branta partier i uppförsbackar… 😊
Sittställning går ju också justera. Köp ett 40mm rise styre för under 1000kr och flytta upp stammen så lär du få upprätt sittställning oavsett Mtb. Dropper går att byta kostar någon tusing. Då är det värre med en gaffel som på Stumpyn som man vill byta ut till motsvarande en Pike (som sitter på Ghosten), det kostar nämligen 7000kr.

Sittställning går ju också justera. Köp ett 40mm rise styre för under 1000kr och flytta upp stammen så lär du få upprätt sittställning oavsett Mtb. Dropper går att byta kostar någon tusing. Då är det värre med en gaffel som på Stumpyn som man vill byta ut till motsvarande en Pike (som sitter på Ghosten), det kostar nämligen 7000kr.
Ja, håller med. Men är inte jättesugen på att börja fixa utan vill köpa en ”färdig” cykel och sen cykla. Alla missen som Ghost har känns att det är inte riktigt rätt.

Däremot började jag kolla på videon på Orbea Occam och börjar bli lite sugen. Har någon erfarenhet av denna cykel?

moros

Aktiv medlem
Rift Zone 2 har väl bra geo så vitt jag kan se. Reach 455 i strl M som du nog skall ha. 400 sadelrör (vilket du kan jämföra med Ghost som har 460 sadelrör och 432 reach om jag såg rätt). Vettiga vinklar på HT och ST

Vet inte hur occam är prisad och utrustad men för 22' skulle jag skulle valt Rift Zone över Stumpjumpern eller Ghosten. Bara baserat på internetcykling.

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Det är ju för fan det jag frågat 😂
De flesta tillverkare väljer vilken base-tune deras respektive cyklar ska levereras med. Fox har en uppsjö olika varianter, där det senaste är att man kan få den med en regressiv stack, RS har tidigare haft L/M/H kompression/retur att välja på, möjligt att det finns fler alternativ numera.

theBrand

Aktiv medlem
Ja, håller med. Men är inte jättesugen på att börja fixa utan vill köpa en ”färdig” cykel och sen cykla. Alla missen som Ghost har känns att det är inte riktigt rätt.

Däremot började jag kolla på videon på Orbea Occam och börjar bli lite sugen. Har någon erfarenhet av denna cykel?
Vilken typ av cykling har du tänkt använda cykeln till?

Vilken typ av cykling har du tänkt använda cykeln till?
Jag vill komma ut till skogen. Enkla stigar inte något supertekniskt. 1-2 timmars söndagsturer med en annan ”pappa” ute i skogen. Kommer att köra med plattisar. Det är inte särskilt höga backar vr jag bor.
Gillar en rak sittställning över att spara 5 sekunder på en strava segment.

Rift Zone 2 har väl bra geo så vitt jag kan se. Reach 455 i strl M som du nog skall ha. 400 sadelrör (vilket du kan jämföra med Ghost som har 460 sadelrör och 432 reach om jag såg rätt). Vettiga vinklar på HT och ST

Vet inte hur occam är prisad och utrustad men för 22' skulle jag skulle valt Rift Zone över Stumpjumpern eller Ghosten. Bara baserat på internetcykling.
Ja, men jag vill testa cykeln. Siffror säger mig inte så mycket, vill känna känslan. Orbea har jag testat en gång

theBrand

Aktiv medlem
Då kommer nog Speczen funka fint, du kommer nog vilja uppgradera gaffeln så småningom, men den är inte värdelös på något sätt.
Jag (och många andra på forumet) var väldigt nöjd med den RS gaffel jag hade med samma dämpare (ungefär) för så där 5-10 år sedan.

Nu har jag köpt en svart Stumpy. Testade ännu idag back-to-back med en Orbea Occam H20 som är något dyrare men som har bättre delar. Orbean är säkert snabbare men sittställningen I Stumpyn är hel fantastisk och gillar att man sitter lite lägre där man kan enklare få ner foten om(…när) man stannar mitt i en teknisk parti. Som sagt, jag var ute efter geometri som jag skrev i rubriken och fick geometri. Tror delarna är nog tillräckliga för mig att börja med. Riktigt nöjd! Stort tack för hjälpen alla, uppskattar verkligen era input!

edit: första testrundan avklarad. Cykeln gav exakt det självförtroende som jag hoppades på. Riktigt nöjd!

Bilagor

• CBDE1056-D2B3-4AC4-9F29-24404EE9479C.jpeg
    CBDE1056-D2B3-4AC4-9F29-24404EE9479C.jpeg
    1.9 MB · Besök: 45
Senast ändrad:

Larsifer

Aktiv medlem
Bara att sätta igång med att logga rundor i Trailforks/Strava/xx då! Kul!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer