Vilken bil är bäst för MTB?

Per

Ny medlem
Vi är på jakt efter en bil som uppfyllar följande kriterier:

i) skön att åka långt med, även mycket långt, rolig att köra och verkigt bekväm;

ii) plats för två heldämpade hojar innuti bilen. Det ska alltså vara någon variant av kombi/stationsvagn. Resten av ett rejält semesterbagage ska åxxå få pltes.

Att hojarna får plats inne i bilen är centralt. Vill känna att de är någorlunda säkra, tillräckligt säkra för att vi ska kunna ta en klättertur, eller bada eller göra något annat, utan att man behöver oroa oss för att de blir stulna. Tänker oss, att vi tar av framhjulen och låter dem stå fästa i framgafflarna på golvet.

Tacksam för alla förslag synpunkter!

Någon med erfarenhet av att stuva cyklar i Volvo V70?

Per

freddan

Ny medlem
Jajamensan, det går t.ex. in fyra kompletta recerhojar, fyra hjälmar, en veckas mat för fyra personer sovsäckar plus lite annat småkrafs.. :) Men man får plocka av sadelstolpen och hjul för att få in dom. MTB får man göra likadant med men där ryms det nog inte mer än tre.. Bekväma är dom, även att åka långt med, har bilat ner till Frankrike och TdF två gånger med en V70, runt 220 mil en väg.. Men lite högre i tak hade inte gjort nåt så man kan ställa dom upp som du sa..

TobiasLj

Aktiv medlem
Två MTB och en racer får utan problem plats innuti en V70. Givetvis krävs det att hjulen plockas av samt att styret vrids för att övrig packning skall få plats.

Om bakhjulet skall vara kvar så kräver det att sadeln plockas bort, eller sänks så mycket som möjligt.

Jag har alltid fått in det jag behöver i min V70, oftast behöver jag inte ens fundera på hur jag skall packa...

Givetvis krävs det att baksätet fälls för att få plats med två stående cyklar och övrig packning.

I övrigt fungerar den utmärkt att sova i med fällt baksäte, iaf om man som jag är 1.729 m lång (kort) ;-)

*micke*

Ny medlem
Ford Mondeo kombi, modellen som kom -01.
Lastar mer än V70, rolig att köra, bekväm, prisvärd. Nya Volvo 740 helt enkelt :-)
Se till att köpa 2.0 motorn bara om du kommer köra "fullastat" ofta, 1.8 är svagare utan att dra mindre bensin enligt mina efterforskningar.
Funderar själv på att ersätta min Audi 80 Avant 2.6 med en sådan. Audin är lite liten och har passerat 20000. Jag kommer antagligen sakna V6:ans vrid men rent ekonomiskt (eller miljömässigt) kan jag inte försvara den.

[Edit]
Glömde en sak, det går utmärkat att sova i Mondeon även om man som jag är en bit över 180. Jag hade tom plats över på längden, personer upp till 190 borde inte vara nåt problem.

Senast redigerad av en moderator:

freddan

Ny medlem
Dom hade en "bästa MTB-bil-test" i WMB för några nummer sen har jag för mig. Lagom seriöst men roligt iallafall. Kommer inte ihåg om det var nån som vann.. :)

Obed

Aktiv medlem
Focus kombi får plats med tre heldämpade i bagageutrymmet på tvären utan att fälla baksätet fast då får man plocka av hjulen och trycka ihop Shivergafflen med spännband samt skruva av skivbromsoken(på cyklarna). Sedan får man även plats med massor av hjul mellan ramaran och på ramarna mot taket, mellan cyklarna bildas ändå en sikttunnel så innerbackspegeln funkar ändå.
Fucus har väldigt trevliga vägegenskaper och klarar undanmanöver även med full last som jag fick göra efter Åre på hemresan.
Fast kvaliteten är inte helt optimal och bilen rostar trots 12 års rostskyddsgaranti.

Nu har jag beställt en ny mtb-transporter.

Per

Ny medlem
jtl Skrev:
-------------------------------------------------------
> Två MTB och en racer får utan problem plats innuti
> en V70. Givetvis krävs det att hjulen plockas av
> samt att styret vrids för att övrig packning skall
> få plats.

Tar gärna av framhjulet, inget svettigt, men vill inte hålla på ta av bakhjulet, än mindre spänna om styrlagret, dagligen o stundligen. Funderar i termer av att ha den ena lite framför, eller bakom om man så vill, den andra, för att de ska kunna stå tätt utan att vi behöver strula med styrena. Har du någon reaktion på den tanken?

> Om bakhjulet skall vara kvar så kräver det att
> sadeln plockas bort, eller sänks så mycket som
> möjligt.

Kan leva med att sänka sadeln eller ta bort den, lätt fixat med snabbkoppling, o kanske en diskret märkning på sadelstolpen så man alltid hittar rätt läge snabbt.

> Jag har alltid fått in det jag behöver i min V70,
> oftast behöver jag inte ens fundera på hur jag
> skall packa...
>
> Givetvis krävs det att baksätet fälls för att få
> plats med två stående cyklar och övrig packning.

Det är precis så vi tänkt oss att resa, två personer, två cyklar, o så rätt mycket bagage, tält, kök, lite klätterprylar, kläder så man kan göra något annat om man känner för det.

Är tilltalad av V70, snygg, o stark, frågan är bara om vi får plats på rätt sätt? Ska ta högst tio minuter o lasta ur o få hojarna redo.

Det finns en del rymliga amerikanare men det känns tveksamt av flera skäl.

Per

dag

Aktiv medlem
En "liten familjebuss", kanske? Eller varför inte en "riktig" familjebuss? Världens mest praktiska fordon om man inte har en familj ;)

Jag åker runt i en Renault Megane Scénic (-99). Den ser ganska larvig ut. Den är inte särskilt kul. Den är sannerligen inte snabb. Sätena är lite för mjuka för att vara bekväma på långturer. Så den är inte för dig. Men som cykeltransportör är den suverän. Fem cyklar får man in i bilen om man plockar ut baksätena. Det enda man behöver göra med cyklarna är att skruva av framhjulen, sen ställer man in dem.

De senaste årsmodellerna av de små familjebussarna har utvecklats rejält. De är inte lika trista att köra längre, men fortfarande riktiga laståsnor. Det finns ett antal bilar i klassen: Renault Scénic, Toyota Corolla Verso, Ford C-Max, VW Touran, Peugeot 307 SW, Opel Zafira, ... Stora familjebussar finns också en hel hög av. Tuffast design har helt klart Renault Espace, och där behöver man nog inte ens skruva av framhjulet :)~

/Dag, som inte är imponerad av V70...

Dudster

Aktiv medlem
Volvo V40 klara att lasta 2 vekors semesterutrustning inkl cyklar, tält, golfklubbor etc. Cyklarna läggs på varandra och framhjulen måste tas av. Ej prövat att få in den stående.

Väljer du 2.0T är den dessutom rätt kul att köra (för att vara en Volvo).

/Thomas

jomper

Forumpappa
Forumvärd
V40 är aldrig kul att köra, inte ens T4 (så länge man inte kör rakt fram bara). Måste vara en av de tristaste bilar jag kört. :)

Leo kommer snart berätta det, men i Saab 9000 får du in tre cyklar, tar bara av framhjul och sadel, fäller halva baksätet. Dvs 3 pers och 3 cyklar + lite packning går in fint.

V70 tror jag är utmärkt. Tona rutorna från passagerardörrarna och bakåt så syns inte bagaget heller, känns lite tryggare. Det finns dock mängder med alternativ till V70, många av de här små "MPV"-bussarna med 3 stolsrader torde vara särdeles rymliga om man struntar i att ha med sig sista stolsraden.

Själv skulle jag överväga pickup med kåpa eller en liten skåpbil om enda syftet är att köra cyklar, men då faller väl bekvämlighetsaspekten lite förstås.

Aktiv medlem
Denna kanske, himmla praktisk!

ateam_tactical_van_2_crop.jpg

Känner ni inte igen den?. så får ni ett litet tipps här;)

chev_g20_a-team_lg.jpg

Per

Ny medlem
Dag: vad har du mot V70? Elisabeth, min fru, är mkt tveksam till familjebussar, vill knappt titta på dem. Men vi borde nog göra det ändå.

Dudster: vi provade en V70 2.5T o den kändes hyfsat kul att köra o som om man skulle kunna åka långt utan att helt tappa sugen.

Frågan är om vi får in två stående cyklar i en V70, tror inte det är bra att lägga dem på varandra, det ska vara lätt o bekvämt att få i o ur dem, ett ögonblicks verk, i det avseendet är vissa amerikanska bilar (Chevy Lake Tahoe, m fl) perfekta, vore det inte för att de är rullande ekologiska katastrofer, dyra i drift, rostar, etc, etc.

Per

Martin W

Medlem
Ett annat sätt att packa två cyklar i en V70N är att lägga dom ovanpå varandra, med t ex en filt mellan. Sen stuvar man övrig packning runt omkring och ovanpå. Så förvarar jag alltid min cykel när jag behöver låsa in den i bilen. Då slipper man ta av hjulen och kan bara stoppa in cyklarna som dom är.

Det finns både fördelar och nackdelar med V70:
+ Vanlig bil som är lätt att köpa, sälja och reparera
+ Stora utrymmen
+ Bra långfärdskomfort och fin förarmiljö
+ Säker
+ Finns med 300 hk motor för snabba transporter :)

- Tveksam kvalitet
- Högt pris

Vill man ha stora utrymmen är annars den nya Mondeon ett bra val till ett tvettigt pris.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Här har ni den perfekta mtb bilen:
dieseltransfer.jpg

volvo 245T där T:et står för transfer.

Har ägt en sådan skönhet dock en blå utan reklamtexten; I miss her damnit!

Tex kan man lasta 2 st optimistjollar efter varandra på taket och en inuti bilen och ändå ha fem bältade platser. Cyklar kan man nog ta tio på taket, tre på dragkrogsstället och tre inuti och fortfarande ha plats för fem bältade personer.

Rolig att köra är den åtminstonde på vintern. Det är en härlig kännsla att ligga på bredställ med en sådan pärla!!!!!

Senast redigerad av en moderator:

Zeb

Medlem
Avdelningen stora, opraktiska bilar: Jag har erfarenheter 9-5, V70 samt Ford Mondeo, nyaste modellerna. Jag upplever 9-5 som rymligare och mer praktisk att packa än V70, dock mindre oöm. Sämre kvalité. Forden är störst och har roligast väghållning. Dock har jag bara kört den med mycket mindre motorer än de svenska bilarna, trist men tillräckligt. Slutsats Forden vinnare!

Liten, praktisk bil: Om du inte är bilentusiast skulle jag dock överväga minifamiljebussarna. Där vill jag avråd från franskt. Har flera bekanta som köpt och INGEN är nöjd. Rost och dålig kvalité. Obekväma stolar på långresa och fruktansvärt andrahandsvärde. Jag skulle överväge främst Toyota Verso och Ford C-max. Båda är riktigt kul att köra, toyotan smaratare att lasta, samt har nog bättre andrahandsvärde. Slutsats: toyota blir nog billigast i längden.

Eller så kollar du på äldre begagnade VW Sharan, Seat Almhambra, Chrysler Voyager. Då kan ni ta med två polare med cykel också...

Lycka till!

Mr Handley

Ny medlem
Kanske lite förstor, och är Elisabeth tveksam till det kan det bli svårt, men jag tipsar ändå om Toyota Hi-Ace Traveller.

Gott om sittplats på alla 8 sittplatser. En plats (den nionde) är lite smal.

Men den är en fruktansvärd packåsna. 4 vuxna, fyra barn, tre cyklar och packning får plats utan problem, och då sitter man bekvämt.

Cyklarna rullar man bara in och man behöver inte ta loss eller vrida på något. Dessutomkan man sova i bilen om det skulle vara svårt att hitta sovplats.

Nackdelen är väl att det är svårt att fickparkera med dom :)

Newsboy

Ny medlem
Vi har ett par Peugeot 307or på firman och de lastar absurt mycket och högt.
Ett helt annat prisläge än V70, så köp två!
Vi skippade glastaken(SW) men det tycker jag man ska kosta på sig när man
är ute i skog och berg mycket. Kolla också nya 407 med glastak.
Vi får in minst 4 cyklar med avplockade framhjul stående med något
sänkta sadelstolpar plus packning.

OBS! Vi har haft extremt mycket problem med lampor som pajjar i tid och otid.
Ibland flera i veckan. Främst gäller det lampan H7 som de inte får någon
ordning på utan att installera ett nytt motstånd för typ 2000kr.

Om du tittar seriöst på Peugeot så ska du tvinga dem att leverera
den med nämnda motstånd utan kostnad.

Linn

Ny medlem
Nissan X-trail!!
Den är lite högre än en normal kombi och detta gör att man inte behöver demontera så mycket! Jag har på mina visningsturer, fem cyklar inne och två på taket, plus kläder tillbehör mm! I dieselmodell får man en stark, oöm, flexibel kamrat med drivning på alla hjul och fullastad drar den 0,85 när man fräser fram!

Lycka till!

Per

Ny medlem
Linn Skrev:
> Nissan X-trail!!

Tackar, fann den på webben, klart intressant, men en stilla undran: hur är det att köra långt med en SUV? Blir man inte tröttare än med en bekväm stationsvagn, typ V70?

Per

nilebiker

Medlem
VW Sharan/ Ford Galaxy/ SEAT Alhambra. Samma Kaross, hur stor som helst. Min HT går in med hjul, sadel och allt orört, stående.

Kör V70 själv med baksätet fällt och hojen liggandes med hjulen på därbak, två känns lite trångt.

Annars vore gamla kultbilar som Duett, Volvo 145 Express och liknande coola att åka i. Helst med flames:)

dag

Aktiv medlem
Per Skrev:
> Dag: vad har du mot V70? Elisabeth, min fru, är
> mkt tveksam till familjebussar, vill knappt titta
> på dem. Men vi borde nog göra det ändå.

Jag var också negativ till minibussar ända tills jag provkörde och provlastade en. Nu skulle jag bli förvånad om jag nånsin köper en vanlig personbil igen. De ger mig klaustrofobi. *ryser*

Vi har en V70 (ett par år gammal) på jobbet. Rent objektivt har jag egentligen bara en sak mot den: bagageutrymmet är för lågt för cykeltransport! Jag vill kunna ställa min cykel i bilen. Generellt känns det som att utrymmena är väldigt dåligt utnyttjade.

Mina övriga negativa åsikter om V70 är högst subjektiva, så de är inte relevanta här...

/Dag

Tobe

Aktiv medlem
En bil som är skön, men tråkig att köra och lastar en hel del är Cheva Suburban. Dyr? Ja. Törstig? Ja. Stor? Ja. En totalt politisk inkorrekt bil mao. En sån skulle jag vilja ha. En diesel med fyrhjulsdrift. Helst de med tdimotorn.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Komforten är inte på något vis sämre i SUVar och minibussar. Tvärtom sitter man ofta högre upp och får en vettigare sittställning. Däremot kan de sällan beskyllas för att vara *roliga* att köra med, men det kan ju egentligen varesig V70 eller nån annan familjekombi heller göra om man jämför med små roliga bakhjulsdrivna sportbilar (som nödvändigtvis inte behöver ha jättestor motor ens).

C

cal

Guest
Både V70 och 9-5 blir ju bra mycket roligare att köra med sportchassi och lite hetsigare motor. Men de är trots allt bra tråkiga. 9-5:an är dock betydligt roligare på vägen än en V70 tycker jag (talar om T5 vs. Aeron). Vilken som lastar mest är ju en bra fråga, båda har väl egentligen lite för låg lasthöjd för att vara praktiska att transportera cyklar inuti, men det går ju bra ändå om man skruvar isär lite eller läggar dem ned.

Du får nog bestämma dig för vilken kategori av bil du vill ha först Per. Provkörning och inspektion av lastmöjligheter osv. ger ju en ganska bra bild. :)

Vilken cykel är bäst att cykla med i terräng? :)

Per

Ny medlem
jomper Skrev:
> Däremot kan de sällan beskyllas för att vara *roliga* att köra med, men det kan ju egentligen varesig V70 eller nån annan familjekombi heller göra om man jämför med små roliga bakhjulsdrivna sportbilar (som nödvändigtvis inte behöver ha jättestor motor ens).

Vi kollade in BMW Touring (5-serie) men den verkar inte rymma två hojar :(

Per

Järvholm

Ny medlem
Ford Focus kombi klarar av att lasta MTB stående med framhjulet demonterat. Är iof inte världens roligaste bil men fungerar bra till att lasta cyklar.

Leo

Ny medlem
Saab 9000 CC/CS(halvkombi): Bekväm långsfärdsbil med mer utrymme inuti än man anar, billig dessutom då senaste årsmodellen som finns är väl 97/98. Annars är nog 9-5 inte fel heller, men har inte provlastat en sådan med 3 mtb och 3 personer än, vilket min 9000 sväljer utan problem.

/Leo

ps. Var det Jidetoft som tog en bild av min fullastade bil i Kinnekulle, släng gärna upp den här? :-)

Daner

Aktiv medlem
Kolla också en Subaru Forester 2.5 XT. Massor med kraft, bra utrymme, 4-hjulsdrift och mycket bra pålitlighet. Hade själv en Outback i USA men Forester blir troligen bättre för både lastningar av MTB och framkomlighet på svåra vägar pga bättre approach/departure angles.

Har nu en 98 Renault Scenic som lastar bra, men borttagandet av stolarna bak är krånglig. Kolla på en Toyota Corolla Verso eller ny Mazda5 som ersättare.

> ps. Var det Jidetoft som tog en bild av min
> fullastade bil i Kinnekulle, släng gärna upp den
> här? :-)

Annars har jag en från BST: http://thetnt.no-ip.org/2004/04-06/...Leo visar att tre cyklar i en Saab funkar.jpg

Vad gäller åka bekvämt och länge sägs Citroën vara överlägsna. Så bekväma att man hellre åker lite för sakta så man kan njuta lite längre. Om det är sant och om det finns någon modell med lastutrymme låter jag vara osagt.

Även min gamla Camry '90 kan ta två cyklar. Ur med sitsen i baksätet, av med hjulen och in med rubbet. Tycker inte det är något bekymmer att ta loss bakhjulet men så har jag skivbroms också.

Jag skulle vilja ha en gammal Volkabuss på mina cykelfärder :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Justja. Citroën C5 kombi är större än både V70 och Mondeo och klart bekväm att åka i. Vill man ha en STOR långfärdsbil är den antagligen det mest prisvärda du hittar i Sverige. Har ingen aning om hur de är kvalitetsmässigt dock.

F

FREAK

Guest
finns inget skönare att åka än van, 5 fotöljer :D benutrymma som ingen annan bil har :D och pakningen, man behöver inte ens fundera på hur man ska packa, bara att slänga in allt. den enda nackdelen jag kan finna är väll soppatörsten.

Wilier

Aktiv medlem
[yrkesskada]
V70 är en väldigt säker bil.
V70 har mycket bra framstolar (du blir utvilad av att köra den och inte tvärt om som i en Peugeot)
V70 2.5T är klart att rekommendera.
Själv är jag inne på en V50 (måste bestämma mig för motor bara) men då lastar jag cyklarna på taket.

SebbeK

Aktiv medlem
Lite OT....

Cal! Du kan ju inte jämföra V70 T5 med 9-5 Aero!! Du får väl jämföra toppmodell vs. toppmodell!
Det vill säga V70 R vs. 9-5 Aero. Och en V70 R kan ingen beskylla för att vara tråkig att köra.

Jag har en pistagegrön V70 R precis utanför fönstret, som bara väntar på att få luftas.
Och en S40 T5.... Och en XC90 T6 AWD.... *mumma* svårt att välja....

Topp