Vilken bil är bäst för MTB?

Kneecap

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Tjena!

Spenderade sjukt många timmar med att bygga helt absurda banor där det oftast handlade om att hoppa så långt som möjligt.
 

42Hz

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Såg nästan ut som Stunt car racer, ett av de första spelen vi "lanade", en parallellkabel mellan en Atari och en Amiga. =)
Jupp, så gammal är man... ;)


Såg att det finns en modern variant! =)
 

Tomcat1

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Lättaste lego-modellen hittills.
 

Bilagor

  • tesla-cybertruck-lego-by-peter-blackert.jpg
    tesla-cybertruck-lego-by-peter-blackert.jpg
    46.3 KB · Besök: 206

Anders Lantz

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
VW transporter combi är nog den ultimata bilen.
5 bekväma sittplatser och gott om plats för cyklar och packning.
 

Bilagor

  • IMG_20190719_082306_639.jpg
    IMG_20190719_082306_639.jpg
    341.5 KB · Besök: 192

42Hz

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
lundatok sa:
Hur står sig Ford Mondeo? Hittade en 2015 som gått 10000 mil. Några varningssignaler? Vad ska jag fråga efter?

FORD bostäverna i fronten är väl en varningssignal om något! ;)
Har inte ägt nån Ford men efter att åkt på långresa med en kompis Mondeo (firmabil) bestämde jag mig för att undvika ford. Det var några år sedan men jag tvivlar på att de blivit mycket bättre. Den var nästan ny men inredningen höll på att falla samman, noll motorbroms ("lågfriktionsmotor"), snedslitna däck, låg kvalitétskänsla överlag.. Törs inte tänka på hur den skulle vara med +10000mil på mätaren.
 

ooms

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
42Hz sa:
lundatok sa:
Hur står sig Ford Mondeo? Hittade en 2015 som gått 10000 mil. Några varningssignaler? Vad ska jag fråga efter?

FORD bostäverna i fronten är väl en varningssignal om något! ;)
Har inte ägt nån Ford men efter att åkt på långresa med en kompis Mondeo (firmabil) bestämde jag mig för att undvika ford. Det var några år sedan men jag tvivlar på att de blivit mycket bättre. Den var nästan ny men inredningen höll på att falla samman, noll motorbroms ("lågfriktionsmotor"), snedslitna däck, låg kvalitétskänsla överlag.. Törs inte tänka på hur den skulle vara med +10000mil på mätaren.
+1
Ingen Ford på min gård - ett motto att leva efter!
 

Kneecap

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Tjena!

Mondeo bygger på samma platta som sista generationens V70 och håller rent mekaniskt samma kvalitet. Vissa motorer är samma som Volvos. Mest skillnad på plastigheten i interiören plus att Ford har en tendens till att trycka in så förbannat mycket knappar vilket för mig blir för plottrigt.
Med det sagt så är det inte en bil som jag avråder från att köpa.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Och enda anledningen till att man startade Opel var för att Ford inte skulle vara sämst =)


Den generationen Mondeo är väl ett bra snäpp uppåt mot föregående modeller, hade nog inte varit så rädd för den även om jag generellt anser att Fordar har man nya och säljer efter 3 år.


Tjejens Ford Ranger är en fantastiskt hemsk katastrof.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
 

NickPick

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.

Första meningen för mig att tänka på en VW 😁
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.

Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.

Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.

Vill man åka äldre bil är det väl ok, jag har aldrig åkt så billigt som nu med tjänstebil. Det är ju det där "om det blir för struligt", för mig är det värt 2000 kr i månaden att inte hamna i den sitsen alls.
 

krip

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Har beställt en sådan här. Vad tror ni, är det bäst att bygga ett ställ i trä där man kan ställa cyklarna för att sedan säkra upp dem med remmar till fästena på sidan? Man skulle ju vilja bulta fast något i plåten eller liknande för att kunna lämna cyklarna fastlåsta bak på bilen när man laddar tex. Ofta går man ju iväg och äter under tiden.

2F245F5E-C2E9-48C0-BFCE-32AEF4FF1CDD.jpeg
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.

Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.

Vill man åka äldre bil är det väl ok, jag har aldrig åkt så billigt som nu med tjänstebil. Det är ju det där "om det blir för struligt", för mig är det värt 2000 kr i månaden att inte hamna i den sitsen alls.
Jag tar hellre än äldre från början dyrare bil än en ny billig alla dagar i veckan. Tekniken klarar jag mig utan men t ex säten är fortfarande mediokra i billiga bilar. Iaf alla jag lyckats provköra.

Ska jag ha en någorlunda motsvarande bil som förmånsbil räcker det inte med 2000 i månaden i skillnad mtp att jag hittills betalat typ 1500 i månaden för bilen utslaget på tre och ett halvt år. Bilar som jag utifrån mina önskemål bedömer som rimligt likvärdiga landar senare på 6-7000 i månaden när jag kollat. Så mycket att det inte värt för mig att ha bil.
 

Höjdskräck

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.

Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.

Vill man åka äldre bil är det väl ok, jag har aldrig åkt så billigt som nu med tjänstebil. Det är ju det där "om det blir för struligt", för mig är det värt 2000 kr i månaden att inte hamna i den sitsen alls.
Jag tar hellre än äldre från början dyrare bil än en ny billig alla dagar i veckan. Tekniken klarar jag mig utan men t ex säten är fortfarande mediokra i billiga bilar. Iaf alla jag lyckats provköra.

Ska jag ha en någorlunda motsvarande bil som förmånsbil räcker det inte med 2000 i månaden i skillnad mtp att jag hittills betalat typ 1500 i månaden för bilen utslaget på tre och ett halvt år. Bilar som jag utifrån mina önskemål bedömer som rimligt likvärdiga landar senare på 6-7000 i månaden när jag kollat. Så mycket att det inte värt för mig att ha bil.
Har haft både dyrare, billigare o beg bilar. För 1 år sedan köpte jag privat en ny Qashqai för ca 200 000 kr inkl service i 3 år. Jämför jag med de dyrare bilarna jag tidigare ägt så känns denna faktiskt nästan lika mkt premium överlag. Stolarna är mkt sköna o klarade en 700-milsrunda i somras galant.

Det jag vill ha sagt med detta är att jag har upptäckt att man inte behöver köpa ngt dyrt tyskt för att åka bekvämt. Man betalar (för) mkt för märket i grillen. Hur det är med tillförlitligheten med Nissan nu förtiden låter jag vara osagt men hoppas den håller ihop i 3 år i varje fall...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
SocialGimp sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)

Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>

Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.

Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.

Vill man åka äldre bil är det väl ok, jag har aldrig åkt så billigt som nu med tjänstebil. Det är ju det där "om det blir för struligt", för mig är det värt 2000 kr i månaden att inte hamna i den sitsen alls.
Jag tar hellre än äldre från början dyrare bil än en ny billig alla dagar i veckan. Tekniken klarar jag mig utan men t ex säten är fortfarande mediokra i billiga bilar. Iaf alla jag lyckats provköra.

Ska jag ha en någorlunda motsvarande bil som förmånsbil räcker det inte med 2000 i månaden i skillnad mtp att jag hittills betalat typ 1500 i månaden för bilen utslaget på tre och ett halvt år. Bilar som jag utifrån mina önskemål bedömer som rimligt likvärdiga landar senare på 6-7000 i månaden när jag kollat. Så mycket att det inte värt för mig att ha bil.
Har haft både dyrare, billigare o beg bilar. För 1 år sedan köpte jag privat en ny Qashqai för ca 200 000 kr inkl service i 3 år. Jämför jag med de dyrare bilarna jag tidigare ägt så känns denna faktiskt nästan lika mkt premium överlag. Stolarna är mkt sköna o klarade en 700-milsrunda i somras galant.

Det jag vill ha sagt med detta är att jag har upptäckt att man inte behöver köpa ngt dyrt tyskt för att åka bekvämt. Man betalar (för) mkt för märket i grillen. Hur det är med tillförlitligheten med Nissan nu förtiden låter jag vara osagt men hoppas den håller ihop i 3 år i varje fall...
Nej jag försöker undvika att vara märkesblind men jag blir ofta irriterad på att just sätena är dåliga i många bilar. Även dyrare bilar. Sedan skiter jag fullständigt i om det finns massa kameror och grejer som folk betalar en massa extra för.
 

Marte

Medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
En fördel med fordens risiga image är ju ett lågt andrahandsvärde vilket är fördelaktigt som begagnatköpare. Vår mondeo från 2012 (gubbversionen med lilla dieseln, stora stereon och läderstolar) rullar på utan anmärkning på besiktningen. Jämfört med A6an vi hade innan så är kvalitetskänslan inget vidare, så fort man börjar rota i nåt så är det rackliga panel och dåliga clips. Men skiten håller mycket bättre och verkstadsbesök, delar och service är avsevärt billigare. Bra innerutrymmen och skön att åka långt med.

Dålig koll på hur 2015 versionen är och tillverkningen är väl flyttad till Spanien, så tag köpråd med en stor nypa salt.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?

Larsifer

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
Starta en liten dödgrävarfirma och använd likbilen privat? Borde vara gott om plats för cyklar, om man lastar ur kistorna först! Dessutom brukar det ju vara billiga mil med firmabil privat..
 

ooms

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
Att det inte är en SUV är väl om något en helt enorm fördel?
Jag klassar nog familjebuss som snäppet värre...
Lika tråkigt och fult men inte stort och fult helt utan fördelar. De är ju åtminstone stora inuti. En SUV är ju bara en signal att man gett upp livet.
En SUV har många fördelar, men inte i storstäder där de flesta finns.
Väldigt få suvar tillför något utanför städer heller. Markfrigång och chassin som den vanliga bilen de är byggda på.

Högre utsläpp och farligare både att köra av vägen med och om man kör på nån annan däremot.
 
Topp