Tomcaten sa:Det fanns också looping?
Det var bättre förr! 😉Tomcaten sa:Du glömde spruckna fönster.
Skitbil.
lundatok sa:Hur står sig Ford Mondeo? Hittade en 2015 som gått 10000 mil. Några varningssignaler? Vad ska jag fråga efter?
+142Hz sa:lundatok sa:Hur står sig Ford Mondeo? Hittade en 2015 som gått 10000 mil. Några varningssignaler? Vad ska jag fråga efter?
FORD bostäverna i fronten är väl en varningssignal om något! ;)
Har inte ägt nån Ford men efter att åkt på långresa med en kompis Mondeo (firmabil) bestämde jag mig för att undvika ford. Det var några år sedan men jag tvivlar på att de blivit mycket bättre. Den var nästan ny men inredningen höll på att falla samman, noll motorbroms ("lågfriktionsmotor"), snedslitna däck, låg kvalitétskänsla överlag.. Törs inte tänka på hur den skulle vara med +10000mil på mätaren.
Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Kanske inte så många som hinner att göra det inom 3 års tid från tillverkning?unsuspected sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Finns faktiskt de bilar som ökar i värde så behöver inte vara en dålig affär.
De modellerna är rätt lätt räknade ;-)unsuspected sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Finns faktiskt de bilar som ökar i värde så behöver inte vara en dålig affär.
Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>
Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Vissa bilar är det betydligt billigare att byta än att fortsätta äga. Väger man sen in tillförlitlighet och komma fram i affären t ex så kan det vara en bra affär att byta var tredje år. Slippa bry sig om bekymmer är värt olika mycket för oss alla, då har jag ändå en egen bilverkstad - men orkar inte skruva standardbilar längre så kör leasing.... :>
Min far hade bilverkstad och han gillade Ford, man behövde inte så många olika kunder.
Rattnalle sa:Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.
Jag tar hellre än äldre från början dyrare bil än en ny billig alla dagar i veckan. Tekniken klarar jag mig utan men t ex säten är fortfarande mediokra i billiga bilar. Iaf alla jag lyckats provköra.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Det är väldigt mycket dyrare totalt sett att leasa eller köpa något som är ens nära likvärdigt med nuvarande bil som redan tappat allt ekonomiskt värde den haft. För mindre än ett års värdeminskning på en ny bil vaskar jag den här och byter om det blir för struligt. Hittills är det en i sammanhanget lysande affär.
Edit: Men har man inget som helst intresse för att småfixa själv är det givetvis inget rimligt alternativ.
Vill man åka äldre bil är det väl ok, jag har aldrig åkt så billigt som nu med tjänstebil. Det är ju det där "om det blir för struligt", för mig är det värt 2000 kr i månaden att inte hamna i den sitsen alls.
Har haft både dyrare, billigare o beg bilar. För 1 år sedan köpte jag privat en ny Qashqai för ca 200 000 kr inkl service i 3 år. Jämför jag med de dyrare bilarna jag tidigare ägt så känns denna faktiskt nästan lika mkt premium överlag. Stolarna är mkt sköna o klarade en 700-milsrunda i somras galant.Rattnalle sa:Jag tar hellre än äldre från början dyrare bil än en ny billig alla dagar i veckan. Tekniken klarar jag mig utan men t ex säten är fortfarande mediokra i billiga bilar. Iaf alla jag lyckats provköra.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Vill man åka äldre bil är det väl ok, jag har aldrig åkt så billigt som nu med tjänstebil. Det är ju det där "om det blir för struligt", för mig är det värt 2000 kr i månaden att inte hamna i den sitsen alls.
Ska jag ha en någorlunda motsvarande bil som förmånsbil räcker det inte med 2000 i månaden i skillnad mtp att jag hittills betalat typ 1500 i månaden för bilen utslaget på tre och ett halvt år. Bilar som jag utifrån mina önskemål bedömer som rimligt likvärdiga landar senare på 6-7000 i månaden när jag kollat. Så mycket att det inte värt för mig att ha bil.
Nej jag försöker undvika att vara märkesblind men jag blir ofta irriterad på att just sätena är dåliga i många bilar. Även dyrare bilar. Sedan skiter jag fullständigt i om det finns massa kameror och grejer som folk betalar en massa extra för.SocialGimp sa:Har haft både dyrare, billigare o beg bilar. För 1 år sedan köpte jag privat en ny Qashqai för ca 200 000 kr inkl service i 3 år. Jämför jag med de dyrare bilarna jag tidigare ägt så känns denna faktiskt nästan lika mkt premium överlag. Stolarna är mkt sköna o klarade en 700-milsrunda i somras galant.Rattnalle sa:Jag tar hellre än äldre från början dyrare bil än en ny billig alla dagar i veckan. Tekniken klarar jag mig utan men t ex säten är fortfarande mediokra i billiga bilar. Iaf alla jag lyckats provköra.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Att vissa bilar är konstruerade för att vara en dålig affär att äga gör det inte till en bra affär, bara mindre dåligt att sälja i tid.Raggamuffin sa:Rattnalle sa:Köpa bil ny och sälja efter tre år är ju ett utmärkt sätt att göra alla bilar till en usel affär :-)
Ska jag ha en någorlunda motsvarande bil som förmånsbil räcker det inte med 2000 i månaden i skillnad mtp att jag hittills betalat typ 1500 i månaden för bilen utslaget på tre och ett halvt år. Bilar som jag utifrån mina önskemål bedömer som rimligt likvärdiga landar senare på 6-7000 i månaden när jag kollat. Så mycket att det inte värt för mig att ha bil.
Det jag vill ha sagt med detta är att jag har upptäckt att man inte behöver köpa ngt dyrt tyskt för att åka bekvämt. Man betalar (för) mkt för märket i grillen. Hur det är med tillförlitligheten med Nissan nu förtiden låter jag vara osagt men hoppas den håller ihop i 3 år i varje fall...
Inte SUV utan jätteful och otrendig familjebuss, men den enda elbil som är riktigt rymlig och praktisk som jag kommer på: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/e-nv200-evalia.htmlSpacekitty sa:Finns det någon helelektrisk SUV där man kan få in kanske två rejäla måntänbajkar, kanske kasta ut hela baksätet?
Lejon sa:Inte SUV utan jätteful och otrendig familjebuss, men den enda elbil som är riktigt rymlig och praktisk som jag kommer på: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/e-nv200-evalia.htmlSpacekitty sa:Finns det någon helelektrisk SUV där man kan få in kanske två rejäla måntänbajkar, kanske kasta ut hela baksätet?
Audi Etron, sen är du pank o måste fulladda på alla ställen det är gratis 🤣Spacekitty sa:Finns det någon helelektrisk SUV där man kan få in kanske två rejäla måntänbajkar, kanske kasta ut hela baksätet?
Jag klassar nog familjebuss som snäppet värre...Rattnalle sa:Att det inte är en SUV är väl om något en helt enorm fördel?
Lika tråkigt och fult men inte stort och fult helt utan fördelar. De är ju åtminstone stora inuti. En SUV är ju bara en signal att man gett upp livet.ooms sa:Jag klassar nog familjebuss som snäppet värre...Rattnalle sa:Att det inte är en SUV är väl om något en helt enorm fördel?
En SUV har många fördelar, men inte i storstäder där de flesta finns.Rattnalle sa:Lika tråkigt och fult men inte stort och fult helt utan fördelar. De är ju åtminstone stora inuti. En SUV är ju bara en signal att man gett upp livet.ooms sa:Jag klassar nog familjebuss som snäppet värre...Rattnalle sa:Att det inte är en SUV är väl om något en helt enorm fördel?
Väldigt få suvar tillför något utanför städer heller. Markfrigång och chassin som den vanliga bilen de är byggda på.ooms sa:En SUV har många fördelar, men inte i storstäder där de flesta finns.Rattnalle sa:Lika tråkigt och fult men inte stort och fult helt utan fördelar. De är ju åtminstone stora inuti. En SUV är ju bara en signal att man gett upp livet.ooms sa:Jag klassar nog familjebuss som snäppet värre...Rattnalle sa:Att det inte är en SUV är väl om något en helt enorm fördel?