Vilken cykel är mer värt det?

Henry09

Medlem
Hej, jag är på jakt efter en ny cykel efter att min gamla Trek Marlin 8 Gen 2 gett upp. Kedjan gått av, bodyn är utslitet och enligt verkstaden behöver även kassetten bytas ut. Den är även för liten så känner att en relativt dyr service för en cykel som är för liten inte är värt det. Jag har lyckats komma fram till en (två) cyklar som skulle passa och frågar om era erfarenheter och vad ni skulle valt. Cyklarna är båda Orbea Alma H20 fast olika årsmodeller.

Eller

Undrar vilken av cyklarna ni skulle valt baserat på priset, vet att 2026 versionen har bättre delar men den är även dyrare och kanske lite utanför budget egentligen.
Jag cyklar mest XC men ibland även lite lättare hopp och stök men inget extremt och undrar vilken ni hade valt. Kan även ta emot tips på andra cyklar i prisklassen runt 10 000kr.

Senast ändrad:
Tjena klorofyll hah säreget nikname:0)

Ställ upp komponenterna mot varandra dvs kolla vad det är för växelreglage bromsar är det 1 eller 2 eller 4 kolvar ? , kolla vad det är för utväxling om det stämmer för ditt användande ?
Är det rätt storlek ?
Vad är det för gaffel fram ? Är det tillräckligt med dämpning för det du ska göra ?
Sadelstolpe är det en dropped eller en fast stolpe ?

Ja listan kan göras lång ta å ställ upp cyklarna i pappersformat å bara skriv ner vad det är för komponenter å kika vad de kostar styck på nätet så har du ett hum om vad cykeln är värd i bara rena delar ?
Det är ett ganska bra utgångsläge !

Nu har jag int kikat priskillnaden på de båda där eller vad de har monterat . Visst det kan kännas fett å köpa något riktigt flångt så folken blir impade Jovisst trevligt men ibland så kan det vara värt att modifiera som lite eget för å få till en egen cykel som kanske inte någon i bekantskapen har i sin äga ? .

Jag kollar främst på ramar själv för å se om det är något jag kan använda å sedan bromsar och drivlina å i det ledet .

Hoppas du får en god ide om int annat kan du kika in på buycycle.com där har de mycket begat att handla med köpskydd ! Nästa projekt köper jag därifrån och byggde på .

Hälsningar Paul

Den billigare hojen är enligt mig en klart snyggare hoj. Vet inte vad dom tänkte riktigt med sadelstolpsröret på årets modell. Ser ut som att dom såg en banan och bestämde sig för att den formen skulle passa bra in på en HT. Man bör väl heller inte stirra sig blind på att det är nyare delar på den dyrare cykeln utan du får du ju tänka på att dyrare komponenter i regel också brukar vara dyrare att underhålla.

Tillbaka
Topp