Vilken Cykel bör jag köpa?

KTM_Enduro

Medlem
Halloj!

Jag är sugen på att uppgradera mig materialmässigt och tänkte jag skulle ställa frågan öppet vad ni tycker för märke/modell som bör passa mig,

Har idag en Giant Trance 1.5 27,5" 2017 Size M som är poppig och smidig och jag är ganska nöjd med den på stigarna hemmikring förutom att den kan kännas liten i storleken jag är 179cm och denna storlek ska väll passa upp till 180cm, men jag och min familj åker nog runt 10 ggr om året till olika skidorter för att köra lite utför och då käns den förliten och labil i hopp, samt bottnar den ju endel

Alternativ 1 vore ju en AM cykel som passar all min cykling, jag vill inte ha en pansarvagn som är tung och tråkig på hemmastigarna och bara glänser i parkerna, heller inte köpa en cykel med "förlite" slag om ni förstår mig,

Alternativ 2 köpa en renodlad parkcykel och behålla trancen.

Jag har ingen erfarenhet av andra cykelmodeller eller märken och behöver hjälp av er andra vart jag bör rikta in mig,
Och ja det bästa vore ju en cykel som fungerar till allt

jag vill att det ska vara en mer "rolig" cykel, alltså poppig/lättsvängt i luften än Racig och superstabil snabbt nedför

det jag sneglat på är
Santacruz Megatower = osäker på om den kan bli för "racig" istället för "rolig"
Santacruz nomad = kanske är perfekt för mig?
Specialized Enduro = nya ramen, hört att den ska vara, bra osäker på 29"?
Specialized stumpjumper = för lite slag?
Commencal Meta AM 29 = tung och racig??

som sagt har jag ingen erfarenhet eller känner någon som äger dessa cyklar, endast kollat på Reviews på youtube så mina intryck är därifrån och ni får gärna rätta mig om jag har fattat helt fel :) Men kom gärna med förslag !
MVH

Krompa

Aktiv medlem
Beställ och sälj den gamla när den nya levererats.

Cyklarna du nämner är alla rätt köttiga undantaget vanlig Stumpjumper. Det går säkert bra med mycket liftburet med mindre slag också.

När jag läste så tänkte jag på Specialized Status eller Santa Cruz 5010 i stället för de du föreslår. Finns många cyklar dock...

Topp