Vilken cykel ska jag välja - eller - hur lång är en vajer?

Vurten

Medlem
Ännu en sån här idiotfråga om vilken cykel någon ska välja. Den här gången är det jag som önskar forumets allvetande råd.

Jag har sedan många år tillbaka en freeride byggd på en Giant AC2-ram medium i stål och bly med 140 mm slag i en Pike U-turn fram. Men nu har jag kommit till insikten att den cykling jag gör idag inte lämpar sig för denna pansarvagn som effektivt äter upp det mesta av pedalkraften i bakdämparen.

På kravspecen har jag nog kommit fram till att jag vill ha 120 mm slag, fulldämpad, singelklinga fram, S- eller möjligen M- i ramstorlek. Jag är 169 lång men har konstaterat att jag har relativt långa ben utifrån mätningar och inställningar på racern. Jag kör allra helst trixiga, steniga och rotiga stigar från helvetet och vill kunna stå på utför. (Ni som kört Häxan kan tänka på de värsta partierna - där trivs jag bäst!) Jag vill ha en cykel som inte tar upp trampkraften i dämpningen.

Jag vill helst ha 29" på en S-ram, tror jag. Men i veckan provade jag en Kona Process 134 dl Medium ram och 27,5 tums hjul som gick riktigt bra. Jag tyckte att den åt lite pedalkraft så antingen är den lite väl tungcyklad eller så var det min fjädringsinställning på måfå som spelade in eller helt enkelt min för säsongen totalt obefintliga cykelkondition som märktes. Antagligen är 27,5 tum och medium eller 29 tum och S något som kan fungera. (tänker att Mediumram med 29" blir för klumpigt för lilla mig).

Så shoot! Vad säger ni? Vilka modeller tycker ni att jag ska titta på och vilka kombinationer av ramstorlek och hjulstorlek? Jag vill helst ligga på max 15000:- i pris. Edit: Det är alltså beg och inte ny cykel jag söker. Tänkte köpa en under hösten för att hinna njuta av lera, vatten, hala rötter och kyla. :)

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Med budget 15 000 så är det nog mer styrande om man letar FS. Finns väl bara ett fåtal som med rabatter går in där under.

Vurten

Medlem
Alltså, jag tänkte köpa beg och inte nytt. Borde såklart skrivit det. ?

Edit. Skrev i tråden att det är beg det gäller.

Senast ändrad:

Vurten

Medlem
Var har alla tipsare tagit vägen? Jag skulle verkligen behöva hjälp att guidas genom djungeln av modeller och på det skillnader i årsmodeller.

Har ingen aning om vilka cyklar som är bra för brötig stigcykling och samtidigt lättcyklade/inte svängiga...

NickPick

Aktiv medlem
Vurten sa:
Var har alla tipsare tagit vägen? Jag skulle verkligen behöva hjälp att guidas genom djungeln av modeller och på det skillnader i årsmodeller.

Har ingen aning om vilka cyklar som är bra för brötig stigcykling och samtidigt lättcyklade/inte svängiga...
Folk är nog ganska less på att tipsa om cyklar med snäv kravspec, plus att du har rätt liten budget och framförallt letar du begagnat. Köp en cykel du har råd med och som tickar rutorna och cykla. Ganska svårt annars, för du vill väl inte att någon annan ska kolla igenom blocket åt dig? ??

Du vet ju vad du vill ha. Läs lite reviews.

Vurten

Medlem
Om jag visste skulle jag inte fråga.

Har läst flertalet reviews men upplever att de flesta bara höjer cyklarna mot skyarna och att alla är lätttrampade och smidiga. Så jag blir inte klok på vilka modeller som är lämpliga att kika på.

cubefritzz

Aktiv medlem
Det verkar som pengarna styr. Så mitt förslag är att du går in på både:
https://www.chainreactioncycles.com/
https://www.bike-discount.de/
Jämför priserna där, gå sedan till en svensk cykelbutik där du tar med dig dessa priser. Vissa cykelaffärer matchar faktiskt priserna. I och med hur du lägger fram dina önskemål baserar de sig 90% på pris och 10% kvalité. Det blir då mycket svårt att hjälpa dig, därför får du också inga vettiga svar.

Andra sätt att lösa detta på är att söka på det märket/modell du är intresserad på Google, skriv review eller revies i Google sökfält med judet den modell du är intresserad av och på sådant sätt få reda på vad andra cykeltestare i världen tycker om just din modell. Smaken är som baken. Alla tycker om det som de själva kör. Vissa är extrema, men du måste själv avgöra vad som passar dig. Inte tusan frågar du en webbsida vad för kalsong färg du skall ha? =)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer