Vilken cykel till lång 10 åring? MTB & vardagscykel kombinerat

Putteman

Medlem
Hej vänner

Vår 10-åring är snart 150 cm lång, och jag tycker hans 24-tummare börjar bli liten. Vi tränar ingen MTB eller så aktivt, men vi alla uppskattar att ibland kunna cykla ihop på stig osv.

Idag så är hans 24-tummare just en MTB som gått även som vardagscykel. Det tänker jag att nästa cykel också ska göra. Därav ser jag framför mig en HT i 27,5 eller möjligtvis 26 tum. Strl XS kanske?

Då cykeln framförallt kommer rulla till skolan, idrottsplatsen, ICA osv så finns både risk för stöld och vandalisering tyvärr. Därför tycker jag det är trevligt om den inte är för dyr, men har inte satt nån exakt budget. Skivbromsar tycker jag känns som ett krav nu, och fördel är såklart om den har endast en klinga fram, men kanske inget krav.

Har surfat runt massor för att försöka hitta bra erbjudanden, har inga problem med att beställa på nätet t.ex. Köper gärna fjolårsmodeller mm för att helt enkelt få en hygglig cykel till ok pengar.

Vad har expertisen här att rekommendera? Vilken deal har jag missat? Vad hade ni köpt?

jonte987

Aktiv medlem
Vitus Nucleus? Har själv svårt att ställa dyrare än så på Ica. Fast även där är smaken delad. Är 6000 dyrt eller billigt för dig?

Putteman

Medlem
jonte987 sa:
Vitus Nucleus? Har själv svårt att ställa dyrare än så på Ica. Fast även där är smaken delad. Är 6000 dyrt eller billigt för dig?
Den såg ju faktiskt rätt vettig ut, råkar även gilla Vitus. En fördel där kan ju vara att märket sticker inte ut som attraktivt för tjuvar, då det är tämligen okänt utanför cykelkretsar. Det är väl någon form utav pristak där någonstans tänker jag. Gillar dock om man kan hitta något som inte är årets modell som kanske har ord. pris på 7-9.000 och säljs för kanske 5? Brukar helt enkelt bli ett snäppt bättre komponenter då.

Hittade precis den här, men vet inte om XS är för stort på en Scott kanske? Hittar ingen size guide på denna modellen dock.

https://www.xxl.se/scott-navajo-700-hd-17-18-terrangcykel-herr/p/1144591_1_style

jonte987

Aktiv medlem
Normalt sett är vitus mer prisvärd än XXL. Jag kan inte bedömma random cykel som Sixten gör. Jag kollar bara om det är moderna standard o vilka komponenter. Under 10 000 är båda kört. Vet bara att nucleus fått pris för bästa 500$ för nåt år sen och den räknas om prisvärd.

Några kollegor köpte kross som de gillar. På cykelkraft.
Vet inget om dem utom att de är rätt snygga och polska.

Aprile89

Ny medlem
Tjena Putte det finns rätt bra utbud på bikes till en 10 åring , 27.5tum med en 14 ram kör våran minsta inga klagomål hittils . Dom växer ju väldigt fort också . De viktigt att dem får vara med och välja färg modell osv . Det går att hitta bra cyklar för ändamålet . Skriv ett prisförslag så blir det lättare att ge dig ett personligt tips .

Aprile89

Ny medlem
Cube

Attention black´n´blue

Konfiguration:

Rahmen Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand Ready
Farbe black´n´blue
Gabel RockShox XC 30 TK Coil, 100mm, Remote Lockout
Bremsen Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)
Steuersatz FSA No.10, Semi-Integrated
Vorbau CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Lenker CUBE Rise Trail Bar, 680mm
Griffe CUBE Performance Grip
Sattel CUBE Active 1.1
Sattelstütze CUBE Performance Post, 27.2mm
Sattelklemme CUBE Varioclose, 31.8mm
Kurbel Shimano FC-MT500, 40x30x22T, 175mm
Schaltwerk Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, 10-Speed
Schalthebel Shimano Deore SL-M6000, Rapidfire-Plus
Umwerfer Shimano Deore FD-M611, Downswing, 31.8mm Clamp
Kassette Shimano CS-HG50, 11-36T
Kette Shimano CN-HG54
Reifen Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25
Nabe Vorderrad Shimano HB-M3050, QR, Centerlock
Nabe Hinterrad Shimano FH-M3050, QR, Centerlock
Felgen CUBE ZX20, 32H, Disc
Pedale CUBE Aluminium MTB
Gewicht Komplettrad ab 13,7 kg

Pris 700 E .

Bilagor

Putteman

Medlem
Hittade följande alternativ. Vad tror ni om den? Jag tänker att det är en fördel med "damram" då den är lite lägre över ramen. Känns inte som om färger eller så skvallrar om att den är damspecifik.

https://www.startfitness.co.uk/cycl...7-5-womens-mountain-bike-black-c26458f10.html

Jag gillar att det är helt enkelt rätt hyggliga komponenter för rimliga pengar, typ 4400:- blir det väl. Här är även geometrin om någon är kunnig att tolka den, men känns givet med XS tänker jag iaf.

https://goo.gl/images/F7Kpvj

Åsikter?

Annars ingen som råkar sitta på något lämpligt fräscht begagnat? Gärna södra Sverige isf.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer