Vilken cykeldator för navigation vid MTB-cykling?

JHenning

Medlem
Rubriken säger det mesta. Det viktiga är alltså navigationen. Behöver inte ha en massa andra funktioner. Ska vara bra för skogscykling, rimligt detaljerad och ha snabb uppdatering, så att man slipper stanna vid varje krök.

Tackar på förhand!

Sam

Aktiv medlem
Jag har en Wahoo Elemnt. Den funkar för att navigera på stigarna, men är inte optimal. En granne införskaffade nyligen en Garmin Edge 530. Den går att synka med Trailforks vilket gör att stigarna i deras databas dyker upp i displayen. Mer praktiskt, observera dock att jag inte har provat det själv, endast hakat på honom under en runda där han fick äran att navigera.

JHenning

Medlem
Sam sa:
Jag har en Wahoo Elemnt. Den funkar för att navigera på stigarna, men är inte optimal. En granne införskaffade nyligen en Garmin Edge 530. Den går att synka med Trailforks vilket gör att stigarna i deras databas dyker upp i displayen. Mer praktiskt, observera dock att jag inte har provat det själv, endast hakat på honom under en runda där han fick äran att navigera.
Okej, tack för input! Ja, det verkar ju lite som att Garmin äger marknaden här, men även bland de datorerna som de har är det ju lite svårt att sortera ut vad som är lämpligast. Även Edge 520 Plus verkar vara populär t.ex. Sedan har de ju andra iPad-liknande historier...

Fler med erfarenheter? :)

Edit: Vad är det som kunde vara bättre på din Wahoo?

Senast ändrad:

Jajjas

Aktiv medlem
Jag använder strava för att rita upp rutter med hjälp av deras heatmap.
Syncar sen enkelt min 520 plus med strava och får upp rutten där.
Ibland är det lite svårt att följa rätt väg om det t.ex delar sig i ett V i skogen, då kan man behöva vända och cykla tillbaka.
Noggrannheten med gps i skogen är också sådär bra ibland, antagligen för att man sitter och ritar på en karta i för liten skala. Blir lätt 20-30m fel ibland men oftast funkar det att bara följa stigen. På dom större vägarna så funkar det klockrent.
Funktionen för att ta sig tillbaka till start funkar helt ok, har fått använda den ibland när man har snurrat bort sig helt på distanspassen när man är längre hemifrån än man önskar efter 3 timmar och slut på energi.

JHenning

Medlem
HåkanC sa:
För navigering är det en stor fördel med en stor, ljusstark och högupplöst display
Det är också en stor fördel att kunna ladda GPSen med sin egen karta

De kraven uppfylls bäst(?) av Garmin Edge 1030. Tyvärr är den dyr, kanske onödigt dyr tom?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4483800

/Håkan
Ser vass ut, men ja, dyr... Funderar lite över om den blir något för stor, för när man dundrar nerför stigarna...

Edit: Har du testat 1030:n?

Senast ändrad:

JHenning

Medlem
Jajjas sa:
Jag använder strava för att rita upp rutter med hjälp av deras heatmap.
Syncar sen enkelt min 520 plus med strava och får upp rutten där.
Ibland är det lite svårt att följa rätt väg om det t.ex delar sig i ett V i skogen, då kan man behöva vända och cykla tillbaka.
Noggrannheten med gps i skogen är också sådär bra ibland, antagligen för att man sitter och ritar på en karta i för liten skala. Blir lätt 20-30m fel ibland men oftast funkar det att bara följa stigen. På dom större vägarna så funkar det klockrent.
Funktionen för att ta sig tillbaka till start funkar helt ok, har fått använda den ibland när man har snurrat bort sig helt på distanspassen när man är längre hemifrån än man önskar efter 3 timmar och slut på energi.
Det låter ju iofs ok tycker jag. Frågan är väl hur mycket bättre det blir i de delarna med 530, 830 eller 1030... Bättre displayer, men oklart om navigeringen är mer exakt?

såkket

Aktiv medlem
Borde inte en Edge Explorer passa in på önskemålen?
Inte riktigt koll på den men de gånger jag nyttjat navigatorn på min 1030 så skulle jag inte vilja sitta med en 5x0/8x0 med dess små skärmar.
Som jag fattat det hela så är en Edge explorer typ en 1030 utan träningsfunktionerna, dvs man får ut sträcka, tid osv men ingen puls och mer avancerade träningsdata.

HåkanC

Aktiv medlem
såkket sa:
Borde inte en Edge Explorer passa in på önskemålen?
Som jag fattat det hela så är en Edge explorer typ en 1030 utan träningsfunktionerna, dvs man får ut sträcka, tid osv men ingen puls och mer avancerade träningsdata.
Pulsbälte, hastighetsgivare, effektmätare och annat ANT+ går att koppla till Edge Explorer
Det som inte skall finnas i Edge Explorer är tydligen de mer avancerade inbyggda träningsfunktionerna i Edge 1030
Edge Explorer har dessutom en något mindre display med lägre upplösning och trots detta skall den endast ha 12 timmars batteritid, Edge 1030 skall ha 20 timmar(allt enl Garmin). Kolla denna jmf
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/cat...p?compareProduct=567991&compareProduct=611996

såkket sa:
Inte riktigt koll på den men de gånger jag nyttjat navigatorn på min 1030 så skulle jag inte vilja sitta med en 5x0/8x0 med dess små skärmar.
+MASSOR!

/Håkan

Sam

Aktiv medlem
Jag önskar förtydliga att jag är en förespråkare av Wahoos produkter. Utöver användarvänligheten så nyttjar de inte sina kunder som beta-testare som Garmin tycks göra. Att rita rutter i Strava och synka dessa till Wahoo med ett par knapptryck är en fröjd. Men Garmin har kommit längre i att tillgodose mtb:are med sin integration av Trailforks.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nej, det går inte att använda effektmätare med Edge Explore. Och inga Strava Live segment.

Spacekitty

Aktiv medlem
Sam sa:
Jag önskar förtydliga att jag är en förespråkare av Wahoos produkter. Utöver användarvänligheten så nyttjar de inte sina kunder som beta-testare som Garmin tycks göra.
Det har tagit 3 månader för Wahoo att fixa buggen som nollställer pulszonerna. Dom påstår att Stravasynken ska vara fixad nu också, den har varit delvis trasig lika länge. Wahoo är minst lika duktiga på att fördärva fungerande funktioner som Garmin.

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem

HåkanC

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Jag behövde en små och billig dator för när jag kör nya stigarna för första gången. Jag valde mest billiga alternativ: Sigma Sport ROX 7.0 GPS. Små skärm, ingen karta, daliga app och software, men navigering i skogen funkar bra och batteritid är långt. Vilde köpa en billiga Garmin, men läste att dom (inte den dyrara) har problem med 8 tur och när man viker av från sträckan. Både funkar utan problem med Sigma.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag kör Edge Explorer, men upplever att den ibland är seg att hänga med med kartan/loggern. Kan eventuellt bero på vilka/vilken karta man har inlagd, jag ska ta och testa lite framöver. Om det bara hade funkat bättre så hade jag varit nöjd med enheten - klart bättre med touchscreen än knappar (som jag har på min 520), och den större skärmen är också en fördel för navigering.

JHenning

Medlem
Tack för alla tankar! Ser att det talas gott om 1030, som också är det dyraste alternativet. Explorer låter som ett ganska rimligt alternativ, men tråkigt om den är seg och inte har live-segment... Men bortsett från anslutningsmöjligheter - är er uppfattning att 1030 har bättre navigationsprogramvara än 520 Plus och Explorer? Eller är det bara storleken på skärmen som skiljer?

Edit: Alltså beträffande detaljnivå, uppdateringsfrekvens och liknande.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Men alltså en 830 borde väl göra jobbet? Ja tycker 1030 är ganska stor många gånger, min gamla 800 gick att navigera med.
Fördelen och nackdelen med 830 är ju att den är helt ny. 1030 har varit med ett tag.

Jensen

Aktiv medlem
Älskar min Wahoo. Men man kommer inte från att garmins integration av trailforks är rätt trevlig. Även om jag upplevt garmins mjukvara mer buggig än wahoos (därmed inte sagt att Wahoo inte kan ha buggar men för mig har de inte visat sit lila allvarliga, man får helt enkelt inte 4 nya buggar för varje buggfix ?).

Skulle siktat in mig på 530/830 om jag skulle köpt en garmin. Men det är jag. Jag tycker 1030 är för dyr och för stora. Skulle hoppat 520 plus pga att 530/830 fått rejält snabbare processor. Dcrainmaker skrev tex att en ruttberäkning på 520plus som tog 8 min tog 30s på 530.

JHenning

Medlem
Tack för fortsatta råd - känns som att 530 kan vara den dator som har bäst balans mellan pris/storlek/exakthet för mig :)

DRQ96

Medlem
Fick hem min nya backup idag, en 530 till det facila priset 2733 kr. Bara kort testad, grymt snabb iaf

Kommer att komplettera min 1030 och min 820 perfekt känner jag!

JHenning

Medlem
DRQ96 sa:
Fick hem min nya backup idag, en 530 till det facila priset 2733 kr. Bara kort testad, grymt snabb iaf

Kommer att komplettera min 1030 och min 820 perfekt känner jag!
Gott att höra! På vilket sätt är den snabb? Hänger med i uppdateringen även på snabba och små stigar?

DRQ96

Medlem
Allting går väldigt snabbt på den.

Har som sagt bara snabbt testat den men trailforks funkade kanon

Tänkte köra med både den och 1030 imorgon och jämföra om allt är lika.

Gillar eg 1030 förutom att jag tycker den är FÖR stor. 820 är min sämsta då den är seg och dessutom är touchscreenen inte av bästa kvalitet även om den funkar

Belse

Aktiv medlem
Slänger in Hammerhead Karoo som bubblare här, är väl fortfarande under utveckling men min funkar helt ok för mina behov iaf, och den ska väl ha överlägset bäst skärm av dom som har nämts här...

BuTTuS

Aktiv medlem
Tar 530 minneskort? Har idag en etrex 30x med friluftskartan på minneskort, men displayen börjar bli lite väl liten för gammelögonen och likt trådskaparen är jag bara ute efter navigering, eller rättare sagt möjligheten att följa strecket för inlagd rutt, samt kunna kolla på terrängen utifrån en ”riktig” karta. Men om den inte tar minneskort så går den bort.

Senast ändrad:

KiwiQ

Ny medlem
Edge 830 känns perfekt i storlek, speciellt eftersom den ska användas på en mtb, en stor cyleldator som 1030 ser ut som en mobiltelefon, en vit mobiltelefon. Opraktiskt stor, fyller sin funktion om du har problem med synen kanske?

Vilka MTB featuers har 1030 som 830 inte har? Inga?

830 är alltid med utan lagg, navigering med touch screen vs knappar, då väljer jag 830. Köp ett k edje top CAP mount eller k edge mount som du sätter som spacer under top capen, då sitter den fint precis ovan ditt stem, finns 2 varianter en rak och en som går att reglera om du har rise på ditt stem.

Rog

Medlem
Kan varmt rekommendera 830. Har haft 810 i många år och varit nöjd med den. Ville ha större skärm och tittade då på 1030 men både pris och fysisk stl gjorde att den gick bort.
Valde 830 ist för 530 för att få touch ist för knappar. Testat 520 plus som har samma knapupplägg som 530 och jag som är van touch från 810 hade svårt med knappar.
830 är snabb, smidig och har definitivt allt man behöver,
Har precis kört 1 veckas MTB i Skottland mha navigering efter gpx-filer som lades in som banor. Fungerade klockrent!
Det jag gillar extra skarpt är att den har wifi, vilket gör att när jag kommer hem så har den i stort sett synkat passet till Connect/Strava innan jag hoppat av cykeln utanför dörren.
Som ni förstår så är jag mkt nöjd!

mklmtb

Medlem
Jag bytte nyligen från en Wahoo Elemnt Bolt till en Edge 1030 (R2 Bike i DE sålde den för 455euro ca), innan Wahoo:n hade jag en Edge 520 tills den lade av, tänkte bara dela med mig av några reflektioner.

Det jag gillade med min Wahoo över 520:n var främst mjukvaran och gränssnittet, vilket jag tyvärr påminns om igen nu med 1030:n. Det är helt enkelt oslagbart i Wahoo:n. Trots att Bolt:en endast har knappar så funkade allting bra, jag saknade aldrig någon touchskärm på grund av den genomtänkta användningen av knapparna. Att byta datasida/"skärm" var snabbt, likaså att zooma in och ut på kartan mm. Sedan bara det att Livetrack gick att lita på, woot.

I skogen så fungerade kartan bra, jag använde den ofta för att hitta stigar som jag troligtvis inte hittat annars. De flesta stigar där jag cyklar (Genarp och Bokskogen utanför Malmö) var markerade. Det jag saknade var möjlighet att flytta kartan, om cykeldatorn ansåg att jag stod riktad norrut när jag pausade och zoomade ut så visades väldigt lite söderut, så då fick jag snällt cykla någon meter söderut och därefter zooma ut (om det var stigar söderut jag letade efter). Jag har även cyklat i Tyskland, Österrike och Frankrike och via Wahoo app:en går det snabbt att ladda ner alla kartor, så inget behov att sitta och skapa egna kartfiler från OSM för att sedan kopiera över via USB.

Vid tidpunkten när jag köpte min Wahoo så var även Strava Live integrationen bättre, jag kunde välja vilken tid jag skulle tävla mot (vid den tiden gick inte det i Garmin, ex. att tävla mot KOM, mitt egna PR eller liknande). Jag kunde även ha en rutt inlagd och ändå få Strava segmentet triggat när jag närmade mig. Som ni förstår så är jag tidvis lite av en segment-junkie :)

Så jämfört med 520:n så saknade jag inte mycket, om ens något vad jag kommer ihåg nu.

Till Edge 1030:n, det är utan tvekan en väldigt kompetent cykeldator. Jag bytte för att jag ville ha lite bättre skärm men framförallt bättre kartor. Tyvärr får jag dras med Garmin Connect på nytt och att Live track ofta inte vill starta, men i övrigt är den grym. För MTB är den kanske en aning i största laget men det fungerar. Touch funktionerna fungerar bra och kartan innehåller alla stigar jag vill ha, det är lätt att navigera runt på kartan och att zooma ut/in, helt klart är det en klar fördel att så lätt kunna navigera runt i kartvyn.

För LVG så har jag uppskattat möjligheten att ta fram rutter direkt i cykeldatorn mer än jag förväntat mig, jag behöver inte förbereda en rutt hemma lika mycket som förr. Lite kul med ett par av Connect IQ app:arna jag lagt in med som visar väder och vind.

Ur ett Strava segment perspektiv är det trevligt att den automatiskt laddar ner rutterna som är nära dig, utan att du behöver ha stjärnmarkerat dem i Strava. Jag är dock besviken på att du inte kan aktivera dem, de visas på kartan så du kan se start/stopp att få upp dem som ett aktivt segment verkar inte gå, då krävs det att de markerats i Strava innan rundan startar. Likaså går det fortfarande inte att ha en rutt aktiverad och samtidigt få strava segmenten aktiverat, hur är det ens möjligt?

I det stora hela är jag dock väldigt nöjd, 1030:n är en bra enhet (om än dyr). Wahoo:n är även den en väldigt bra enhet för MTB, det hänger på hur viktigt det är med kartdatabasen för dig. Jämfört med 520/530 så hade jag valt Wahoo varenda gång för den typ av cykling jag gör. Valet är svårare med 830:n (endast läst om den).

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer