Vilken cykelklubb är bäst, i sydväst?

Spacekitty

Aktiv medlem
Sydvästra skåne då alltså. Jag tror att jag vill prova på att tävla nånting, och måste då vara med i klubb för att kunna skaffa licens om jag förstått rätt. Spelar det någon större roll vilken man väljer? Lunedi och Staffanstorp verkar vara närmast om man ska gå på det.

CK Ringen såklart! :-) Många tävlande och trevliga personer.

Både Staffanstorp och Lunedi är bra klubbar, där Staffanstorp är mer inriktade på tävlingscykling och Lunedi mer inriktade på motionscykling generellt.

Staffanstorp är helt inriktat på ungdomsverksamhet/-träning, men välkomnar såklart även vuxna cyklister.

Jag är medlem där för att jag vill stötta en klubb som 1) bidrar till sporten genom att arrangera egna tävlingar 2) satsar på ungdomar snarare än Vätterngubbar.

CK Ringen som nämndes ovan är ett annat självklart alternativ.

0.02$

Det är väl ofta lite olika inriktning på klubbarna där vissa kör mest landsväg och andra mest mtb, vilket av det är det som du kör?
Ska man köra tävlingar tycker jag det är trevligt med en klubb där många andra tävlar i samma gren så kan man samåka till tävlingar osv.

Själv kör jag med Ck Fix, men de utgår från Helsingborg, så lite mer nordväst än sydväst. De är ganska inriktade på landsväg tycker jag men trevliga trots det...
Landskrona cykelklubb kör ganska mkt mtb, både träningar och tävlingar. Annars verkar Staffanstorp trevliga det lilla jag träffat på dem :)

bakhjul sa:
Staffanstorp är helt inriktat på ungdomsverksamhet/-träning, men välkomnar såklart även vuxna cyklister.

Jag är medlem där för att jag vill stötta en klubb som 1) bidrar till sporten genom att arrangera egna tävlingar 2) satsar på ungdomar snarare än Vätterngubbar.

Jag är inte intresserad av gemensam träning på bestämda dagar och tider, vill bara komma åt möjligheten att skaffa licens, så att pengarna går till ungdomar är helt ok för mig. Staffanstorp låter bra då.

Spacekitty sa:
Jag är inte intresserad av gemensam träning på bestämda dagar och tider, vill bara komma åt möjligheten att skaffa licens, så att pengarna går till ungdomar är helt ok för mig. Staffanstorp låter bra då.

Välkommen!
(Det finns såklart möjlighet att närsomhelst hänga med på träningarna och bli fråncyklad av 14-åringar ;-) )

Spacekitty sa:
bakhjul sa:

Umara har så att man kan gå med i deras klubb gratis och sen bara skaffa licens.

Staffanstorp Ck blir utmärkt, du får ju tänka på vilken klubbdress som är snyggast också. Du måste tävla i klubbens tröja.

//O

Jag spinner in lite i tråden då jag har liknande funderingar.

Bosatt i västra Malmö, och tänkte låta min 10-åriga son prova på cykling i år. Brinner själv för MTB, och det har han tränat på annan ort tidigare i livet och tyckte var kul. Men finns det någon cykelklubb som har lite organiserad MTB träning för barn häromkring? Många verkar såklart satsa mer på lvg. Därav så har jag tänkt att hittar vi ingen klubb för MTB så ska vi testa lvg.

Alltså vore det optimala en klubb med ungdomsverksamhet för att få prova både lite MTB och lvg, och annars så kanske det får bli ren lvg. Själv är jag fet motionär som fuskar med bägge, så finns det något för mig också i samma klubb så är det en bonus.

CK Ringen är ju det självklara valet om ni vill köra lvg och utgå från Malmö. Vi kör ju bara lvg på sommartid men blandar upp med MTB/CX på vintertid.

Staffanstorp CK och FK Trampen kör en del MTB i ungdomsklasserna. Hur deras MTB-träningar ser ut har jag dock dålig koll på. Bästa ungdomsklubben med MTB är nog Hässleholms CK, det är ju tyvärr en bit från Malmö dock.

//Ola

Putteman sa:
Bosatt i västra Malmö, och tänkte låta min 10-åriga son prova på cykling i år. Brinner själv för MTB, och det har han tränat på annan ort tidigare i livet och tyckte var kul. Men finns det någon cykelklubb som har lite organiserad MTB träning för barn häromkring? Många verkar såklart satsa mer på lvg. Därav så har jag tänkt att hittar vi ingen klubb för MTB så ska vi testa lvg.

MTB:andet i Malmö har ju begränsats av bristen på vettiga banor/stigar. Nu finns ju Regnbågsbanan som åtminstone under sommarhalvåret kan öppna lite mer möjligheter.

Under vintern bedrivs organiserad MTB-cykling av Staffanstorp CK med fokus på olika ungdomsgrupper, start från "IP" i Genarp på lördagar klockan 10.00. Finns ytterligare info i lite olika FB-grupper.

Spacekitty sa:
Sydvästra skåne då alltså. Jag tror att jag vill prova på att tävla nånting, och måste då vara med i klubb för att kunna skaffa licens om jag förstått rätt. Spelar det någon större roll vilken man väljer? Lunedi och Staffanstorp verkar vara närmast om man ska gå på det.

Det beror lite på vilken sorts cykling du ämnar ägna dig åt: MTB eller LVG.

Fulkinesen sa:
Det beror lite på vilken sorts cykling du ämnar ägna dig åt: MTB eller LVG.

Det är MTB jag vill prova på lite mer tävlingsaktigt. Både sånt som kräver licens och sådant utan. Kanske inte blir av med något som kräver licens, men jag vill inte gå miste om ett intressant tillfälle bara för att jag inte skaffat det.

LVG och grus kör jag hellre på längd än tid.

Senast ändrad:
singletrack sa:
Malmö terrängcyklister finns på facebook...

Malmö Terrängcyklister är förvisso ingen klubb, i alla fall inte i den meningen att den öppnar för licens via SCF.
(Och vad jag vet så är den aktiva klubbverksamheten nedlagd sedan något år)

Spacekitty sa:
bakhjul sa:

Välkommen!

Det kommer finnas möjlighet för provning av Staffanstorps kläder 28/1 om det är intressant.
Beställning är sedan på gång inom närmaste tiden.

HP sa:
Det kommer finnas möjlighet för provning av Staffanstorps kläder 28/1 om det är intressant.

Har Staffanstorp Enduro/freeride/downhill-kläder? Främst tröja då, så man kan tävla i klubbens kläder som man bör.

Raggamuffin sa:
HP sa:

Har Staffanstorp Enduro/freeride/downhill-kläder? Främst tröja då, så man kan tävla i klubbens kläder som man bör.

Kan tänkas. Det är Bioracer som är leverantör och det finns väl Enduro där i sortimentet. Ska se om det är möjligt.

HP sa:
Raggamuffin sa:
HP sa:

Kan tänkas. Det är Bioracer som är leverantör och det finns väl Enduro där i sortimentet. Ska se om det är möjligt.

För att det ska tryckas Endurotröjor (till rimligt pris) krävs en handfull beställningar enligt Bioracer.

HP sa:
HP sa:
Raggamuffin sa:
HP sa:

För att det ska tryckas Endurotröjor (till rimligt pris) krävs en handfull beställningar enligt Bioracer.

Ok, tack för att du kollade. Klubbletandet fortsätter.

Vad kostar en enduro tröja? Jag är självklart på om det är den happy korrekta klubben och vi får ihop en handfull. 3 till?

Om vi går text book så är det 5.

Jag ska inte tävla på riktigt om men jag tar den 5e om det finns intresse. Tänkte åka nåt o då är väl en tröja bra.

bakhjul sa:
MTB:andet i Malmö har ju begränsats av bristen på vettiga banor/stigar. Nu finns ju Regnbågsbanan som åtminstone under sommarhalvåret kan öppna lite mer möjligheter.

I år ska det byggas bana på Spillepeng också. Trevligt för oss norr om stan.

Cool. Bättre access än till regnbågen. Regnbågen är trälig att köra till.

Spacekitty sa:
bakhjul sa:

I år ska det byggas bana på Spillepeng också. Trevligt för oss norr om stan.

Tillbaka
Topp