Vilken cykeltrainer till hösten

plaze

Medlem
Har börjat cyklat lvg och mtb iår, Men vill ha nåt och cykla på under vintern, Så har börjat läsa om trainer men blir inte klok på vilken man ska välja. Kommer cykla i lägenhet och vill ju ha den hyfsat tyst , Den som verkar bäst är ju neo med realistiskt vägmaterial , Men Kickr kan man komplettera med en Wahoo Kickr CLimb, till en början blir det bara zwift iaf,

När man inte har sån hög nivå räcker det kanske med en flux bara ?

Tacx Neo 11000 kr exkl kassett
WAHOO KICKR 2018 10800 kr inkl kassett
Elite Drivo Muin 11000 exkl kassett

Fermolicious

Ny medlem
Går i samma tankar som du, men med en budget som inte räcker hela vägen till d modeller du nämner. Neo brukar lovordas av de flesta.
Har själv kollat mycket på tacx flux och elite direto.

plaze

Medlem
mm Sen kommer ju en flux 2 inom ett par veckor, Men tror nästan den kommer hamna på 8000 kr i sverige. Man blir inte klok för dom är så lika men ändå olika

lundatok

Aktiv medlem
Skulle köpt en Kickr men den har ett skarpt vinande när man frihjular så jag köpte en Neo på rea i våras. Jag får fortfarande cykla Monark eftersom min fru tacksamt tog över Neon när den kom innanför dörren.

McOla

Aktiv medlem
lundatok sa:
Skulle köpt en Kickr men den har ett skarpt vinande när man frihjular så jag köpte en Neo på rea i våras. Jag får fortfarande cykla Monark eftersom min fru tacksamt tog över Neon när den kom innanför dörren.

Fast i 2018 versionen av kickr är det vinande ljudet borta.

Jag har svårt att slita mig från Monarken trots att den inte har smartstyrning, fast ibland skulle det va skönt att ha det skall erkännas.

DRQ96

Medlem
Kollade in trainers för ett par veckor sen. Slutade med en Neo.

Men i ärlighetens namn kommer inte något av alternativen som TS har vara fel.

plaze

Medlem
Jag läser mycket om dom olika blir intresserad av en kickr igår men ändå till kvällen sluta man på en neo, Så kanske är rätt val och gå neo trots den är lite äldre

ulfalf

Aktiv medlem
Samma här. Elite Direto såg bra ut efter första genomgången, sen blev Wahoo Kickr Core mkt intressant men det slutade med en Tacx Flux pga pris och tillgängligheten. Känns som marginella skillnader för dessa trainers om man uppdaterar från en fem år gammal sönderrostad Tacx Flow. Skulle väl vara feltoleransen för effekten som är lite sämre på Fluxen men den känns inte värd +1000:- om man redan har ett par effektpedaler.

plaze

Medlem
Men tror ni det är fel och satsa på värstingen neo när man är ny i cykelsadeln, Ska man köpa en flux nu och uppgradera om några år istället ? risken finns ju trots allt att man inte gillar och cykla inomhus

Jajjas

Aktiv medlem
Köp en neo,. Gillar du inte den så är nog andrahandsvärdet väldigt bra till vintern. Kör man en workout med erg mode på och hög utväxling så att svänghjulet inte snurrar så snabbt så är det i princip bara kedjan som låter.
Realistisk väg gillar jag inte och har stängt av.

nypan

Aktiv medlem
Har man råd köper man en Kickr 2018 (som nu är tyst) eller en Neo. Tycker även att Kickr 2017 var ganska tyst jämfört med tidigare årgångarna.
Har man lite mindre pengar verkar Kickr Core vara ett vettigt alternativ.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har kört Neo under två vintrar, mycket nöjd och fortsätter även denna vinter. Neon kan köras utan ström, som en dumtrainer, om man av någon anledning skulle vilja, tror inte det går med dom andra.

roller

Aktiv medlem
Någon som har Elite Direto och kan komma med synpunkter gällande den? DC Rainmaker rekommanderar den ju framför Fluxen.

Bengt-re

Aktiv medlem
roller sa:
Någon som har Elite Direto och kan komma med synpunkter gällande den? DC Rainmaker rekommanderar den ju framför Fluxen.

Ja. Även jag tittar på den. Efter denna vinter är det kanske lika bra att inse att det måste tränas innomhus hur mycket jag än ogillar iden.

Trhuster

Medlem
Jag beställde en Wahoo Kickr 2018 igår. Mest för att 2018 modellen verkar vara väldigt tyst med den nya remdriften plus att den har stöd för boost utan att köpa ett extra kit. Får återkomma om den är till belåtenhet.

konscious

Aktiv medlem
Kickr Wahoo kräver separat kadensmätare som medföljer. Sänder bara med ANT+ vilket kan vara viktigt att överväga om man nu har en Apple produkt som bara tar emot via BLE.

Atenza

Ny medlem
roller sa:

Jo jag köpte en i våras. Dock vart det bara några veckors träning på den innan vädret vart så bra att det blev utomhusträning istället. Så egentligen kan jag inte säga så jättemycket om den, och har ingen annan att jämföra med heller. Men speciellt högljudd var den väl inte.

Då använde jag bara mig av Elites egna träningsapp, men funderar på att börja med swift till hösten.

Vad tycker ni är bästa sättet att köra swift på? Funderar på att antingen köpa en Apple TV och en TV, eller köpa en laptop, och skärm/TV. Har ingen Apple produkt sedan tidigare..

Har också en Direto som funkar bra. Har jämfört med mina effektpedaler och var hyggligt stabila i mätningen, oftast enstaka W skillnad. Blev lite större skillnad när det var kallt i mätningarna, som mest ca 10W (Direton visade högre). Eftersom pedalerna hade tendens att koppla från använde jag inte power tuning (har bytt pedaler nu så blir intressant att se ev skillnader).

roller

Aktiv medlem
Tack för all återkoppling gällande Direto!
Den verkar ju lovande om man vill ha effektmätning men har i sin höstbudget endast en liten post på trainerutrustning.

robsa

Aktiv medlem
Köpte en Elite Direto inför i vintras och kört den med zwift. Riktigt nöjd men det är också min första smart trainer så har inte så mkt att jämföra med. Men efter lusläsning av tester på den och Flux samt DC Rainmaiker så valde jag Direto.

nypan

Aktiv medlem
Atenza sa:
roller sa:

Jo jag köpte en i våras. Dock vart det bara några veckors träning på den innan vädret vart så bra att det blev utomhusträning istället. Så egentligen kan jag inte säga så jättemycket om den, och har ingen annan att jämföra med heller. Men speciellt högljudd var den väl inte.

Då använde jag bara mig av Elites egna träningsapp, men funderar på att börja med swift till hösten.

Vad tycker ni är bästa sättet att köra swift på? Funderar på att antingen köpa en Apple TV och en TV, eller köpa en laptop, och skärm/TV. Har ingen Apple produkt sedan tidigare..

Här finns det nog många synpunkter och åsikter också.
Jag kör med Apple TV och stor TV skärm. Valde det för att jag varken ville investera i en bättre PC och inte hade riktigt plats för det.
Nackdelen är absolut att Apple TV inte tar emot så många blåtandskanaler vilket gör att man får mickla lite med appen Companion för att köra kadens/puls genom den. Men när man får till det så funkar det OK.
En annan nackdel kan ju vara att man inte har ett vanligt tangentbord till Apple TV om man vill chatta mm under passet.
Men står man ut med det och inte vill lägga stålarna på en dator med bra kapacitet så är väl Apple TV ett OK alternativ. Körde faktiskt med iPhone i början och med lightning till HDMI kabel och det funkade också för ändamålet.

konscious

Aktiv medlem
Har också Wahoo Kickr Gen4 köpte den framför Neo av skälet att den går att kalibrera och att adaptrar för alla cyklar och kassett ingick.
Efter en Kalibrering så körde jag 300W på Kickr i 5 min och parallelt med övriga 2 effektmätare då var Quarq kusligt nära 302W, Favero effektpedaler 292W.
Monarken har visat tidigare runt 3% mindre än effektpedalerna vid tidigare tillfällen.
Konstaterar att Monarken ger mer naturlig cykelkänsla men EGR mode på trainer är svårslaget.

plaze

Medlem
Verkar som alla är nöjd med sina märken dom valt, jag kommer cykla framför dator med tv-skärm, nån som prövat nya Kickr ?

landen

Aktiv medlem
Är det någon som bytt från en dum direktdriven smarttrainer till en "smart" och kan verifiera wow-faktorn och de 8000kr det kommer kosta mig att köpa en Wahoo Kickr när jag väl sålt min Elite Turbo Muin?

Till saken hör att jag redan har wattmätare så den funktionen är överflödig. Vad är det jag saknar?

landen

Aktiv medlem
Höhö ni vet vad jag menar :) bytt från dum direktiven till smart direktiven. Turbo Muin verkar ju fortfarande vara tystas i klassen, kanske med undantag för nya Kickr då.

DRQ96

Medlem
landen sa:
Är det någon som bytt från en dum direktdriven smarttrainer till en "smart" och kan verifiera wow-faktorn och de 8000kr det kommer kosta mig att köpa en Wahoo Kickr när jag väl sålt min Elite Turbo Muin?

Till saken hör att jag redan har wattmätare så den funktionen är överflödig. Vad är det jag saknar?

ERG-MODE...bara det är värt halva kungariket :)

Henrik_E

Aktiv medlem
Precis, känns som rena stenåldern när jag ibland kör nått pass på gym och måste fippla in rätt motstånd själv. Dessutom kan man inte fuska genom att trampa långsammare.

landen

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
Precis, känns som rena stenåldern när jag ibland kör nått pass på gym och måste fippla in rätt motstånd själv. Dessutom kan man inte fuska genom att trampa långsammare.

Jag köper att slippa ställa in motstånd, det vore gött att förprogrammera intervaller. Men just ERG mode, känns så långt ifrån cykling, i race är det aldrig någon som hela tiden justerar min kadens o växel till en perfekt jämn arbetsbelastning.

DRQ96

Medlem
landen sa:
Henrik_E sa:

Jag köper att slippa ställa in motstånd, det vore gött att förprogrammera intervaller. Men just ERG mode, känns så långt ifrån cykling, i race är det aldrig någon som hela tiden justerar min kadens o växel till en perfekt jämn arbetsbelastning.

Jag kör mina pass i Sufferfest och det otroligt bra när man ser tex en lågkadens intervall komma att bara lägga sig på rätt kadens så ställer den in motståndet rätt enligt effektmålet. Det betyder att man kör passen exakt som de är designade med avseende på effekt, kadens och puls...och Sufferfests pass är ruggigt väldesignade...

DRQ96 sa:
landen sa:
Henrik_E sa:

Jag kör mina pass i Sufferfest och det otroligt bra när man ser tex en lågkadens intervall komma att bara lägga sig på rätt kadens så ställer den in motståndet rätt enligt effektmålet. Det betyder att man kör passen exakt som de är designade med avseende på effekt, kadens och puls...och Sufferfests pass är ruggigt väldesignade...
Vad händer när man inte orkar då? Eller när man vill ta i mer än programmet säger?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer