vilken cykeltyp?

risv

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Hej!

Hade landsvägscykel tidigare men bytte till MTB för att jag tyckte att man blev så begränsad att behöva vända sina upptäcktsfärder så fort det blev asfalt.
Köpte en Vitus Sentier och upplevde att det blev lite extremt åt andra hållet istället, det har inte blivit så mycket brötiga skogsstigar.

Är det en cyclocross eller gravel man bör satsa på? För att kunna köra träningspass/cykelturer där man blandar cykelbanor, asfalt, grusvägar och enkla stigar.
Jag gillar att cykla och upptäcka staden och omgivningen runtomkring, varför det inte alltid blir asfalt men kör heller inte brötiga skogsstigar.

Förslag på bra cykel?
Såg Vitus Energie och Vitus Substance som tex. Vet inte riktigt hur de skiljer sig åt. (cyclocross vs gravel)

salle

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Låter som du vill ha en gravel, gärna en som också tar 650b-hjul där du kan ha lite bredare däck. En cross är oftast lite kortare och högre i geo och en gravel mer som en endurance-racer vilket nog är det du vill åt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Köp en Vitus Substance! Kanon att fara runt på utan att behöva känna sig begränsad. Asfalt är kul, grus är kul, stigar är kul så länge det inte är för brötigt! Jag älskar min Substance. :D Tror Energie är lite sportigare än Substance, mer renodlad cyclocross, medan Substance är mer "äventyr". 650B-hjul på Substance vilket gör att du kan få plats med bredare däck. 47mm kommer som standard vilket är trevligt!

Helkama raisu

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Jag har en Scott Speedster 10 Disc tror jag den heter. Har 28mm Conti GP5000 på den och cyklar asfalt, eljusspår (grusstigar) och någon udda skogsstig om det behövs.
Kan tänka mig att 32mm blir ännu bekvämare.

Billierudeboy

Ny medlem
vilken cykeltyp?
Letade efter något lämpligt att pendla med på asfalt och grus så det blev en beggad scott speedster gravel. Monterade 35mm däck på den och tog premiär turen idag som gick på alla underlag även mossa när stigen tog slut. Det var riktigt bekvämt att åka på asfalt med breda däck och 2,5 bar jämfört med racer.
Kanon komplement till mtb jag inte tycker mil efter mil på grusväg med mtb är någon höjdare.

risv

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Köp en Vitus Substance! Kanon att fara runt på utan att behöva känna sig begränsad. Asfalt är kul, grus är kul, stigar är kul så länge det inte är för brötigt! Jag älskar min Substance. :D Tror Energie är lite sportigare än Substance, mer renodlad cyclocross, medan Substance är mer "äventyr". 650B-hjul på Substance vilket gör att du kan få plats med bredare däck. 47mm kommer som standard vilket är trevligt!
Den ser trevlig ut! Kör du 1x eller 2x klinga fram?

risv

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
finns det några andra roliga prisvärda alternativ till tex Allebike MB31 och Vitus Substance som jag sett blivit nämnda i forumet?
Budget runt 15k

risv

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Du har ju NP digger

Verkar vara väldigt tuffa däck, går den verkligen bra på asfalt? Tänker om vitus energie är lite mer allround. Inte riktigt förstått skillnaden mellan substanser/energie men får intrycket av att energie kanske är mer lik en racer? Inga fästen för stänkskärm och lättare i vikt

jingleyschmidt

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Köp en Vitus Substance och var glad!

HåkanC

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Hade landsvägscykel tidigare men bytte till MTB för att jag tyckte att man blev så begränsad att behöva vända sina upptäcktsfärder så fort det blev asfalt.
Köpte en Vitus Sentier och upplevde att det blev lite extremt åt andra hållet istället, det har inte blivit så mycket brötiga skogsstigar.

Är det en cyclocross eller gravel man bör satsa på? För att kunna köra träningspass/cykelturer där man blandar cykelbanor, asfalt, grusvägar och enkla stigar.
Jag gillar att cykla och upptäcka staden och omgivningen runtomkring, varför det inte alltid blir asfalt men kör heller inte brötiga skogsstigar.

Förslag på bra cykel?
Om du är en van lvgcyklist och vill att din gruscykel skall kännas så lik en lvg som möjligt, eller åtminstone inte som trög skogstraktor, kan det vara bra om du väljer en gruscykel med liknande styrgeometri som din lvg,
dvs gaffelvinkel, längd och försprång. Även sådant som kedjestagslängd och rotationströghet kan spela roll
Samma gaffellängd kan bli svårt att få till, de fetare däcken måste ju få plats, men det går ju alltid att välja 584-hjul istf 622.
Åtminstone om du hittar en cykel som passar dig, du tycker är snygg och till ett pris du vill betala.

risv

Aktiv medlem
vilken cykeltyp?
Om du är en van lvgcyklist och vill att din gruscykel skall kännas så lik en lvg som möjligt, eller åtminstone inte som trög skogstraktor, kan det vara bra om du väljer en gruscykel med liknande styrgeometri som din lvg,
dvs gaffelvinkel, längd och försprång. Även sådant som kedjestagslängd och rotationströghet kan spela roll
Samma gaffellängd kan bli svårt att få till, de fetare däcken måste ju få plats, men det går ju alltid att välja 584-hjul istf 622.
Åtminstone om du hittar en cykel som passar dig, du tycker är snygg och till ett pris du vill betala.

Dålig på geometri men det är absolut hellre en cykel åt det rappare hållet jag vill åt men som ändå klarar grusväg och när man cyklar genom Stadsskogen.
Är vitus energie åt lvg hållet mer än substance?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer