Vilken dropper? Brandx, OneUp V2 eller Highline7

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag sitter och grunnar på vilken dropper jag ska köpa. Jag tittar primärt på 3 st som ligger i samma prisklass, plus minus några hundringar.

Jag vill ha en dropper som framförallt är pålitlig och enkel att installera. Jag cyklar i alla väder och ner till runt 7 minusgrader. Jag älskar inte att plocka isär och rengöra saker titt som tätt.

Mina alternativ är (30.9 mm):
Brand X ascend XL 170 mm
OneUp v2 210 mm
Crankbrothers Highline 7 170 mm

Jag har haft flera brand x. Det är i ärlighetens namn ganska bra, funkar jämnt, är enkla och behöver i princip inget underhåll. Nu är de dock pga den svenska kronans värde lika dyra som de andra två alternativen, men inte lika sexig…

Vad har ni andra för erfarenheter? Vilka funkar bra? Vad vill jag ha?

skjivert

Aktiv medlem
Jag gillar min OneUp men upplever att den behöver rivas ner och fettas om ganska ofta för att fungera bra.

aribr

Aktiv medlem
Har alla 3 på diverse cyklar. Alla funkar och behöver inte mycket underhåll även när det är kallt. Min oneup har mest spel och det stör mig en del (oversize pin kit är installerad) men 40mm dropp till kan vara värt det. Highline är segast upp men har den högsta kvalitetskännslan. Brand x är helt ok på alla fronter. Av dessa hade jag nog valt Oneup ändå för extra drop, beroende på cykel och för att Oneup har otroligt bra kundservice.

Maakus

Aktiv medlem
Min Crankbrothers Highline 5 tuffar på efter 1½ / 2 säsonger.
Lite trött nu dock, inte så snabb att åka upp.
Ett trött och tungt klonk.

Har haft två OneUp på två olika cyklar.
Funderar på att byta till en sån pga extra drop.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Av dessa hade jag nog valt Oneup ändå för extra drop, beroende på cykel och för att Oneup har otroligt bra kundservice.
Jo, 40 mm extra drop lockar. =) Jag tror jag läst att OneUp kan kärva om man slammar dem i botten som jag kommer att göra. Jag har egentligen läst om bekymmer på både highline och OneUp men inte så mycket om brandx. Det kan såklart bero på flera olika saker som tex att man är mer petig mer mer premium etc…

Maakus

Aktiv medlem
Kolla även vad du har för maxdjup på ramen.
Jag kan tyvärr inte trycka i den längsta OneUp:en pga krök och att man inte har brotchat helavägen.

Kalkylator

manneblask

Aktiv medlem
Ta den som är justerbar med luft skulle jag säga. Alla BrandX är inte det (tror bara 170-200mm), Oneup v2 är det men tror inte CB är det. Jag har en Oneup som funkar okej, som ovanstående skrivit behöver jag fetta den frekvent annars ploppar skrapningen ut. Den korta instickslängden är ju ett plus.

Funktionellt så är de flesta moderna droppers dugliga. Kör nån billig dxp på ht:en som funkar prima. Kostade 80 euro på bike24 🙂

Chalshus

Aktiv medlem
Du kan montere en BikeYoke Willy for bedre holdbarhet.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Då antar jag att du har hittat en dyr Brand-X.

XLC, som är samma som Brand-X, finns i 150 mm för 132 euro hos tysken. Men jag hittar ingen 170 mm.
Jag har bara hittat Wiggle och CRC som har 170 mm brandx. 180 eur blir väl runt 2100 med lite växlingspåslag?

Andra brandx derivat är intressanta, men jag har inte hittat något.

N_sandstrom

Aktiv medlem
En av mina många BrandX har gett upp helt, men det tog tre år och nästan 600 mil.
Tycker dom känns lite mer robusta än OneUp, men rätt likvärdiga.
OneUp vinner klart i design däremot.

Men om man ska ha till en heldämpad hoj, skruva bort dämparen och komprimera hela slaget, för att dubbelkolla hur låg sadel man egentligen får plats med.

Topp