Vilken elcykel för pendling ska jag välja?

Hanna M

Ny medlem
Hej. Jag är på jakt efter en elcykel. Eller det är i vart fall vad jag tror att jag behöver. Här behöver jag hjälp. Är mindre bevandrad i modeller och vad som håller kvalitet.
Några viktiga punkter som jag behöver förhålla mig till:

- Är kvinna, 175 cm lång, väger 90 kg, är medel-vältränad.
- Har en felläkt skada (fraktur) i svanskotan som innebär att inställningar är viktigt. Troligen är herrmodeller bättre anpassade än dammodeller här.
- Vill främst pendla till jobb. Ca 10-15 km beroende på kontorets lokal. Vill ej komma fram svettig och alltför trött. Vill uppnå en pigg morgon, lagom motstånd för att vakna till men ej behöva byta kläder pga ansträngning.
- Budget: helst 10-15k. Är beredd att gå upp mot 20k om det är nödvändigt för kvalitet.
- Söker hållbar och god kvalitet. Inget slit och släng. Vill inte betala för ett visst märke, modell, namn etc. En solid modell som håller kvalitet helt enkelt.
- Jag kommer kunna ladda batteri både hemma och på jobb.
- Vägunderlag: bor i Skåne, är mest cykelväg men en del grusväg och annat terrängigt underlag förekommer.
- Vill gärna kunna använda cykeln även på cykelsemester i varierad terräng under ett par dagar till en vecka. Pakethållare är ett måste.

Kort och gott, jag behöver era tips och råd. Vad är viktigt att tänka på? Vilken variant tror ni passar mig? Vad ska jag fokusera på? Vilket pris är rimligt? Jag vill som sagt betala för kvalitet och hållbarhet. Inte för mycket "i onödan"

Tacksam för alla svar!
Hanna

rois

Aktiv medlem
Jag kan inte ge råd angående inställningar. Men med en budget på 10-15 tkr så är svårt att få kvalite. För omkring 15 tusen kan du troligen få en bra elcykel med navmotor. Vill du ha en elcykel med mittmotor så är det svårt att hitta någon under 20 tusen. Om du har ett tillräckligt kraftfullt batteri behöver du bara ladda hemma. Jag hade satsat på ett batteri som räcker till närmare 10 mil. Om du dessutom vill kunna använda den till cykelsemester vill du förmodligen ha lång räckvidd.

En cykelbutik i Helsingborg rear ut en intressant modell, lite över din maxbudget dock. Den finns i både dam och herrmodell. https://www.blocket.se/annons/skane/elcykel_nishiki_pro_sle_herr_dam/88522635

Frankly Frank

Ny medlem
Så gott som alla elcyklar på marknaden är Kinesiska, och påfallande ofta från en och samma tillverkare. De ges olika namn och konfiguration. Själv köpte jag en begagnad Rawbike för 15 000 i Oktober -19. Har sedan dess använt den till och från jobbet nästan varje dag ( 3,8mil t/r) Problemfritt så när som på en punktering på utslitet bakdäck. Nytt bakdäck, kedja, kassett och bromsbelägg efter ca 700 mil och 14 månaders brukande. Stabil konstruktion, rejäla däck som övervinner snö, grus och leriga höstvägar. Ihopvikt får jag in den i bilen ( WW Polo) Försök hitta det du vill ha lätt begagnat så spar du pengar.

OldBones

Aktiv medlem
Så gott som alla elcyklar på marknaden är Kinesiska, och påfallande ofta från en och samma tillverkare. De ges olika namn och konfiguration. Själv köpte jag en begagnad Rawbike för 15 000 i Oktober -19. Har sedan dess använt den till och från jobbet nästan varje dag ( 3,8mil t/r) Problemfritt så när som på en punktering på utslitet bakdäck. Nytt bakdäck, kedja, kassett och bromsbelägg efter ca 700 mil och 14 månaders brukande. Stabil konstruktion, rejäla däck som övervinner snö, grus och leriga höstvägar. Ihopvikt får jag in den i bilen ( WW Polo) Försök hitta det du vill ha lätt begagnat så spar du pengar.
Rawbike är en el-moped, inte en el-cykel.

OldBones

Aktiv medlem
Irrelevant semantik. Cykeln är ett smart koncept som låter brukaren välja själv hur den används.

Moped klass 2 - Förarbevis samt minst trafikförsäkring.

Rawbike-ägare har oftas ingen koll utan tror att de har en "el cykel".

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag gissar att om man har ont i svanskotan kanske inte en mini-cykel är rätt väg att gå. Bättre att hitta en riktig cykel med större hjul och få en korrekt sittställning.

Har inga tips på pendlar-elhoj men hittar du en med mittmotor är det är föredra då de utnyttjar växlarna samt att de ofta har en mer sofistikerad/naturlig assistans. Men ska man bara pendla i konstant hastighet spelar det mindre roll. En vanlig damcykel klarar lite terräng o grusvägar så jag tror inte det behövs ngt mtb-aktigt där. Lite större däck är tillräckligt och kan ge lite stötdämpning oxå.

Ofta brukar man rekommendera en fullfjädrad hoj till folk med problem med ryggen men det kanske inte är ett problem att cykla på en vanlig cykel?

Frankly Frank

Ny medlem

Moped klass 2 - Förarbevis samt minst trafikförsäkring.

Rawbike-ägare har oftas ingen koll utan tror att de har en "el cykel".
Är det bara rawbike ägare du har svårt för,eller gäller det alla som kompletterat sitt cyklande med elektricitet? Uppträder "noll koll" med automatik när MTBn, Racern och vardagscykeln får sällskap i garaget av en cykel med elmotor? Personligen sk-ter jag i om cykeln heter Rawbike, Ecoglide eller något annat. Den fyller en funktion,för en ringa penning, som tillåter brukaren att låta bilen stå, slippa bussar, pendeltåg och komma fram till jobbet utan behov av dusch...och på rimlig tid. Vill brukaren bränna lite kalorier så är det bara att slå av strömmen och trampa fritt. Kan tillägga att de grova däcken,och lastkapaciteten, är en välsignelse i det väder och väglag vi har sedan någon vecka. Det har varit lite ensamt på vägarna då de analoga cyklisterna inte klarar av kylan,nederbörden och väglaget.

OldBones

Aktiv medlem
Är det bara rawbike ägare du har svårt för,eller gäller det alla som kompletterat sitt cyklande med elektricitet? Uppträder "noll koll" med automatik när MTBn, Racern och vardagscykeln får sällskap i garaget av en cykel med elmotor? Personligen sk-ter jag i om cykeln heter Rawbike, Ecoglide eller något annat. Den fyller en funktion,för en ringa penning, som tillåter brukaren att låta bilen stå, slippa bussar, pendeltåg och komma fram till jobbet utan behov av dusch...och på rimlig tid. Vill brukaren bränna lite kalorier så är det bara att slå av strömmen och trampa fritt. Kan tillägga att de grova däcken,och lastkapaciteten, är en välsignelse i det väder och väglag vi har sedan någon vecka. Det har varit lite ensamt på vägarna då de analoga cyklisterna inte klarar av kylan,nederbörden och väglaget.
Jag äger själv bland annat en el-cykel, har inget varken emot el-cyklar, specifika ägare eller jagar märketshets.

Påpekar bara att en rawbike inte är en el-cykel utan en el-moped klass 2 samt att det krävs förartillstånd samt försäkring för att framföra den lagligt, gör vad du vill med det 🤷‍♂️

OldBones

Aktiv medlem
Du tillför ingen vetskap,eller kunskap.
Hon uttryckligen eftersöker en el-cykel, inte en el-moped. Tänker inte tjafsa, det blir bara löjligt men i framtiden bör du läsa vad originalpostaren skriver innan du kommer med "tips" som i slutändan kan resultera böter samt tex en rejäl smäll i plånboken vid krash (krascha oförsäkrad moped mot bil tex) 👍

SocialGimp

Aktiv medlem
Semantik (av grekiska sema, "tecken") avser det vetenskapliga studiet av språklig betydelse eller studiet av teckensystems innebörd och tolkning.

Semantik som begrepp infördes 1897 av den franske lingvisten Michel Bréal (då som betecknande av språklig betydelseförändring), men får sin slutliga betydelse med den amerikanske filosofen Charles Sanders Peirce resonemang kring semiotik, genom spridningen av den amerikanske filosofen Charles Morris verk under 1930-talet. Morris föreslog att beskrivningen av ett teckensystem skulle omfatta de tre aspekterna: syntax, semantik och pragmatik.

Semantik sorteras under lingvistiken, men ses också som en viktig del inom filosofi, logik och i förlängningen därmed inom matematik och datavetenskap, för att beskriva och hantera strukturen hos system.

Inom filosofin har intresse ägnats åt betydelser hos, inom detta område intressanta, ord som orsak, rörelse, förklaring, objektivitet med flera. Under 1900-talet har även en diskussion förts om frågan vad betydelse innebär och i vilket förhållande ett tecken eller en symbol står, till det som betecknas.

Enligt vissa filosofer som exempelvis Alfred Tarski, handlar semantiken uteslutande om semantiska termer som betydelse, mening, denotation, konnotation och liknande. Sanning, som egenskap hos språkliga satser, hör också till dessa.

Man lär sig något varje dag här på happy...

Juhlin

Aktiv medlem
Semantik (av grekiska sema, "tecken") avser det vetenskapliga studiet av språklig betydelse eller studiet av teckensystems innebörd och tolkning.

Semantik som begrepp infördes 1897 av den franske lingvisten Michel Bréal (då som betecknande av språklig betydelseförändring), men får sin slutliga betydelse med den amerikanske filosofen Charles Sanders Peirce resonemang kring semiotik, genom spridningen av den amerikanske filosofen Charles Morris verk under 1930-talet. Morris föreslog att beskrivningen av ett teckensystem skulle omfatta de tre aspekterna: syntax, semantik och pragmatik.

Semantik sorteras under lingvistiken, men ses också som en viktig del inom filosofi, logik och i förlängningen därmed inom matematik och datavetenskap, för att beskriva och hantera strukturen hos system.

Inom filosofin har intresse ägnats åt betydelser hos, inom detta område intressanta, ord som orsak, rörelse, förklaring, objektivitet med flera. Under 1900-talet har även en diskussion förts om frågan vad betydelse innebär och i vilket förhållande ett tecken eller en symbol står, till det som betecknas.

Enligt vissa filosofer som exempelvis Alfred Tarski, handlar semantiken uteslutande om semantiska termer som betydelse, mening, denotation, konnotation och liknande. Sanning, som egenskap hos språkliga satser, hör också till dessa.

Man lär sig något varje dag här på happy...
Fullkomligt irrelevant...

OldBones

Aktiv medlem
Härmed får jag även tillföra ett förslag på el-cykel.

Till ursprungspostaren: Denna ligger under 20k sträcket: https://www.decathlon.se/elcykel-ho...p5cmpPckxDa2dubmxUc25lX0h1NXc3azZ6V3lhRklRaU0.

Den bör passa in på dina krav samt har goda inställningsmöjligheter, garanti samt reklamationsrätt via nyköp, Shimano Steps mittmonterad motor etc.

Är inte övertygad om att du kan hitta något bättre för 19k så jag föreslår att du tar en titt på den 👍

Juhlin

Aktiv medlem
Du tillför ingen vetskap,eller kunskap.
Inte för dig, men nu handlade inte tråden om dig.

Du nämner inte att det du föreslår är en moped trots att det tydligt efterfrågades en cykel, du kan vilseleda personer (som mig) att köpa en moped med de extra kostnader och begränsade användningsområde det innebär.

Du är välkommen att föreslå en rawbike, men utelämna inte att det krävs förarbevis och trakfikförsäkring.

johan44

Aktiv medlem
Happy har en skön funktion sen länge, att man kan välja att ignorera en medlems inlägg, frankly just saying...

SocialGimp

Aktiv medlem
Härmed får jag även tillföra ett förslag på el-cykel.

Till ursprungspostaren: Denna ligger under 20k sträcket: https://www.decathlon.se/elcykel-ho...p5cmpPckxDa2dubmxUc25lX0h1NXc3azZ6V3lhRklRaU0.

Den bör passa in på dina krav samt har goda inställningsmöjligheter, garanti samt reklamationsrätt via nyköp, Shimano Steps mittmonterad motor etc.

Är inte övertygad om att du kan hitta något bättre för 19k så jag föreslår att du tar en titt på den 👍
Har testat en hög Decathlon-hojar i alla prisklasser och min slutsats är att dom har kommit ganska långt de senaste åren (sett till prisnivån). Det är nog ganska safe att köpa vad som helst där i rätt prisklass, man betalar inget för märket.

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
Det vore bra om TS (Hanna M) hörde av sig, annars blir det lätt en diskussion som spårar ur.

Angående den länkade Decathlon cykeln några inlägg ovan, så verkar den lite skum. Den finns i endast i två storlekar, en som passar cyklister mellan 155 - 175 cm långa, och en storlek för de mellan 175-195. Jag tycker det skall finnas fler storlekar att välja mellan, speciellt om man har behov av ställa in cykeln för sina behov.

Sen har motorn ett vridmoment på 50 Nm. Vad jag vet så var detta specen för Shimanos trekking motor någon gång kring 2015-2018 (ca). Sedan dess har den motorn blivit två modeller, en med 40 Nm (som det avråds från i någon tråd) och en med vridmoment 60 Nm. Är det äldre restexemplar som säljs (cykeln har ett reapris)?
Batteri monterat på ramen istället för pakethållaren är nog att föredra om man vill lasta mycket på pakethållaren.

OldBones

Aktiv medlem
Det vore bra om TS (Hanna M) hörde av sig, annars blir det lätt en diskussion som spårar ur.

Angående den länkade Decathlon cykeln några inlägg ovan, så verkar den lite skum. Den finns i endast i två storlekar, en som passar cyklister mellan 155 - 175 cm långa, och en storlek för de mellan 175-195. Jag tycker det skall finnas fler storlekar att välja mellan, speciellt om man har behov av ställa in cykeln för sina behov.

Sen har motorn ett vridmoment på 50 Nm. Vad jag vet så var detta specen för Shimanos trekking motor någon gång kring 2015-2018 (ca). Sedan dess har den motorn blivit två modeller, en med 40 Nm (som det avråds från i någon tråd) och en med vridmoment 60 Nm. Är det äldre restexemplar som säljs (cykeln har ett reapris)?
Batteri monterat på ramen istället för pakethållaren är nog att föredra om man vill lasta mycket på pakethållaren.
Vad jag kan se så är det E6000 motorn från 2018, det har kommit en nyare generation precis som du nämner men E6000 är stabil och högst troligast ett medvetet val av Decathlon för att hålla nere kostnaden. Garanti samt reklamationsrätt ingår så vid ett eventuellt köp så ger ovanstående åtminstone 3 års nyttjande. Ha i åtanke att ursprungspostaren har en budget på max 20k därmed utesluts de nyaste modellerna. Vad ger mest valuta för pengarna under de förutsättningar/krav.. Det är frågan.. Jag tror dock på Decathlon hojen jag länka till här ovan 🤷‍♂️ (sen slutligen avgör ursprungspostaren själv)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer