Vilken ersättningsfälg till Trek Fuel EX 8?

Putteman

Medlem
Jag har lyckats mula till kanten på bakhjulet på min Trek Fuel EX 8 från 2019. Går själv i tanken att den bör bytas ut, men kanske provar att bända tillbaka den med en tång och se om det känns ok. Man vill ju inte att fälgen tokspricker vid fel tillfälle dock. Kör även tubeless.

Det är ju ingen lätt cykel, och jag har dessutom lagt på Nobby Nic 2,6 tum på, vilket jag är otroligt nöjd med. Men ingen lätt uppsättning idag såklart. Jag har inte heller för avsikt att gräva djupt i plånboken för ett par riktigt lätta hjul. Något som är snyggt, hållbart och prisvärt tänker jag mig. Är det samtidigt lättare än original så är det visst positivt, men inte prioritet. Ja, ni fattar. Jag tänker dessutom att jag nog bara byter bakfälgen (komplett hjul).

Frågan är helt enkelt vilket hjul hade ni tittat på? Jag har inte ens kollat priset på original Bontrager, antar att man får ett bättre hjul för mindre pengar på annat håll. Vad rekommenderar ni?

Originalet heter såhär:

Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bults, SRAM XD-drivning, Boost148, 12 mm genomgående axel

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
De verkar buckla lätt. Pratade med en polare som har en 2020 Fuel med Line 30 och hans är också bucklade numera trots rätt snäll stigcykling.
Fälgen är väl dessutom rätt hög så det kan nog bli svårt att hitta nåt som passar rakt av utan att behöva byta ekrar osv.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
För att klargöra: söker du tips på fälg för ett fälgbyte på existerande nav eller letar du hjul (fälg, ekrar, nav)?

Hälsingland

Aktiv medlem
Standardrådet är väl newmen från slowbuild. Borde ju kunna köpa enbart bakhjul därifrån också.

Putteman

Medlem
Jag har kollat runt en massa och inser att man kan handla originalhjulet på bike24 för 157 euro, vilket känns billigt i sammanhanget.

Har också hittat en DT Swiss M 1900 på utförsäljning för endast 126 euro.

Jag har tidigare haft DT Swiss och varit helnöjd, har bättre förtroende för dom än Bontrager fälgen. Bara slita bort klistermärkena förstås.

Finns det något vettigt skäl att inte beställa DT Swiss hjulet? Har jag missat något i specen som gör att det inte kommer passa alt är ett rent dåligt val? Jag har inte 100% koll på hjul.

Har jag försämrat andrahandsvärdet på cykeln märkbart om jag sätter ett DT Swiss hjul endast bak? Tänker om det är taffligt liksom. Eller kan man ev. tycka att det faktiskt är en uppgradering?

Är det bara att vrida loss kassetten med en kedjepiska och vrida dit på detta sen isf? Och såklart flytta bromsskivan då också.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Ett dt 1900 är väl ingen större uppgradering det är väl ett enkelt och billigt hjul som sitter på många cyklar från fabrik. Men priset är ju bra helt klart, du lär ju inte hitta något billigare som är bättre 👍

Du har väl gx eagle? Det hjulet passar isf och du behöver en kassetthylsa+piska, hylsan finns billigt på typ biltema.

Snakepit

Aktiv medlem
Men DT hjulet tål mycket stryk. Har plågat en uppsättning i flera år utan deformationer.

Hälsingland

Aktiv medlem
Men DT hjulet tål mycket stryk. Har plågat en uppsättning i flera år utan deformationer.
En kompis till mig mosade sin rätt omgående, kan ju bara varit otur såklart. Jag var inte med och såg inte smällen. 157 eur med tejp och ventiler för tubeless är ju rätt billigt.

Putteman

Medlem
Ett dt 1900 är väl ingen större uppgradering det är väl ett enkelt och billigt hjul som sitter på många cyklar från fabrik. Men priset är ju bra helt klart, du lär ju inte hitta något billigare som är bättre 👍

Du har väl gx eagle? Det hjulet passar isf och du behöver en kassetthylsa+piska, hylsan finns billigt på typ biltema.
Jepp, har GX Eagle. Var min tanke också att det borde passa rakt av. Förstår absolut att det är ett billigt hjul, men är just ute efter att ersätta med något som iaf inte är sämre än original, och vill inte spendera en massa. Var mer en känsla att jag har också god erfarenhet från hållbarhet på DT, och jämfört med teorin om originalfälgens känslighet så kanske DT håller iaf lika bra. Som född smålänning så är det iaf bra att den är billigare. ;-)

Utseendemässigt så kan jag faktiskt tycka att det blir lite ball med originalets något högre fälg fram och sen denna DT som är något lägre bak. Lite fånigt att bry sig, men en cykel som tilltalar ögat blir man ju alltid lite glad av. :-)

Putteman

Medlem
En fråga till förresten. Kan den där Biltema hylsan funka även till SRAM?

Den jag hittar är följande:

Det står Shimano, men går det ändå? Det jag tänker är om jag behöver beställa en hylsa samtidigt som hjulet kanske.

kais01

Aktiv medlem
det är alltid bra med en andra hjuluppsättning. man kan ha t ex snabbdäck eller vinterdäck på ett alternativt par, och byta efter dagsformen.

sen ger det möjlighet till egen eller inlämnad reparation utan paus i åkningen.

en buckla i fälgen fixas på ett tryggt sätt med lämplig träjigg och ett skruvstäd alternativt domkraft. eventuellt kan fälgen behöva ekras av.

Hälsingland

Aktiv medlem
En fråga till förresten. Kan den där Biltema hylsan funka även till SRAM?

Den jag hittar är följande:

Det står Shimano, men går det ändå? Det jag tänker är om jag behöver beställa en hylsa samtidigt som hjulet kanske.
Den är nog samma som jag har och det funkar fint 👍

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer