Vilken fälgbredd? Var med och tyck till!

Mamel

Medlem
Suck. Alla dessa val man måste träffa när man ska köpa ny cykel, och alla dessa tester och trådar på internet man bryr sin hjärna med i jakten på Den Perfekta Hojen. I dag har jag nog ägnat mer tid åt att läsa om fälgbredder än jag ägnat åt mitt arbete, och det i en fråga som antagligen endast har marginell betydelse. Men marginell eller inte, här är den:

Jag har beställt en ny stighoj som kan fås med en fälg om 28,6 mm eller 35 mm innerbredd. En del säger generellt att "brett är bra" medan andra anser att det beror på vilka däck och övriga preferenser man har. Jag kör med Schwalbe 2,35 (olika kombinationer sommar resp. vår/höst) och tänker nog fortsätta med det. Greppet i skarpa kurvor är mindre intressant eftersom min hjärna i regel säger stopp långt innan däcken släpper. Det mest intressanta är greppet rakt fram och uppför, rullmotståndet och "känslan".

Så: om du använde samma däck eller motsvarande och det var din cykel, vilka fälgar skulle du välja? 28,6 eller 35?

Senast ändrad:

Yeew!

Medlem
35mm fälgar har jag till 27,5x2,8 däck, låter brett för 2,35:or, ska du köra 2,35:or låter 28,6 som ett bättre val.

VanGarg

Aktiv medlem
Kör själv med 35mm innerbredd. Älskar hur mitt dhf 2.5 sitter på den bredden. Hade det funkat bra med 30mm också? Med all säkerhet. Men 35mm ger valmöjligheter, till kostnad för lite högre vikt

Nypåmtb

Aktiv medlem
Har kört Schwables 2,35 däck på både 35mm och 30mm fälg. Båda funkar fint. Är inte tillräckligt kompetent för att känna skillnad :)

Paco

Aktiv medlem
Har 35mm på både 27.5” och 29” hjulen och kör allt från 2.3-2.8” utan problem.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu kör inte jag stökig mtb men om grepp rakt fram innebär acceleration och broms och du som du skriver önskar bra rull så hade jag valt en fälg som håller upp så mkt grovt mönster som möjligt i luften. Dvs smalare av dom 2 och inte heller så breda däck.

M

Mamel

Medlem
Nu kör inte jag stökig mtb men om grepp rakt fram innebär acceleration och broms och du som du skriver önskar bra rull så hade jag valt en fälg som håller upp så mkt grovt mönster som möjligt i luften. Dvs smalare av dom 2 och inte heller så breda däck.
Jag kanske ska förtydliga mig: Prio ett är bra grepp i branta uppförsbackar och över rötter och stenar. Bra rull är mindre viktigt, men en faktor. Låg vikt är också en faktor. Bra grepp i skarpa högfartskurvor är tämligen oviktigt.

Fälgarna det gäller är Ibis carbon, om det nu har någon betydelse.

Manurhin2

Aktiv medlem
Ahh, visste väl att jag hade fel😄
Mera däck i backen isf.
Jag kanske ska förtydliga mig: Prio ett är bra grepp i branta uppförsbackar och över rötter och stenar. Bra rull är mindre viktigt, men en faktor. Låg vikt är också en faktor. Bra grepp i skarpa högfartskurvor är tämligen oviktigt.

Fälgarna det gäller är Ibis carbon, om det nu har någon betydelse.
Ahh, visste väl att jag hade fel😄
Mera däck i backen isf.

Juhlin

Aktiv medlem
Egna preferenser färgar mina tankebanor.

Finhjul i kol kanske man föredrar på längre turer med mindre krävande terräng, då kanske man har nåt lättare xc däck som inte är väldigt brett.

Men jag åker på lätta 2,25 på 23mm fälg så jag fattar nog ingenting.

Beror ju på hur starka ben du har och hur lång en tur är också, jag är klen och cyklar gärna långt, sparar alltså gärna lite vikt på just hjulen.

Jimmieboy

Medlem
Trenden i Xco i världscupen går ju åt 30 mm fälg på 2,35-2,4 däck och det verkar rulla bra med grepp för dom där.
Kör själv med 29mm fälg och 2;35 däck och tycker det är är skönt.
2;25 sitter bra på 29mm också.
Vill även tillägga att en korv i tex ett 23mm fälg blir oerhört mycket stabilare nästan som en bredare fälg är min uppfattning.

Så jag hade gått på 30mm . Bredare fälg känns mer som komfort och go känsla men kanske inte så snabbt. Men det rodde man ju om 25mm för tio årsedan också.....

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
du skall väl ha ett andra hjulpar för dubbdäcken och så.

så om du mot förmodan då vill ha smalare än 35 kommer du lättare kunna fynda.

35 kommer inte på rea i första taget.

jolov

Aktiv medlem
35mm fälgar har jag till 27,5x2,8 däck, låter brett för 2,35:or, ska du köra 2,35:or låter 28,6 som ett bättre val.

Och själv kör jag 45mm till motsvarande bredd. 35mm känns betydligt svajjigare i sidled 😂🤷🏻‍♂️

yonsson

Aktiv medlem
Snackar vi 27.5” eller 29”? Med 27.5” kanske man vill köra plusdäck så då är ju 35mm bra, men med 29” sätter ramen oftast stopp vid 2.5” bak så då känns ju 29mm klockrent.

Mamel

Medlem
Snackar vi 27.5” eller 29”? Med 27.5” kanske man vill köra plusdäck så då är ju 35mm bra, men med 29” sätter ramen oftast stopp vid 2.5” bak så då känns ju 29mm klockrent.
Det är en 29-tummare, men den klarar 2,6:or både fram och bak. Jag kommer dock inte att köra med så breda däck. Det satt 2,6:or original på min nuvarande hoj, men jag bytte rätt omgående.

Tack till alla som har lämnat synpunkter. Bristen på samsyn lär väl innebära att skillnaderna är små och att det inte är någon katastrof om jag skulle välja "fel".

Tittar man på andrahandsvärdet antar jag att 35 mm är ett bättre val. En ny ägare vill kanske köra med bredare däck.

kais01

Aktiv medlem
Tittar man på andrahandsvärdet antar jag att 35 mm är ett bättre val. En ny ägare vill kanske köra med bredare däck.
inte minst:)

2,6or på för smal fälg är en studsig historia. med rätt fälg och tryck under kilot är det en komfortabel dröm.

Makten

Aktiv medlem
Det är en 29-tummare, men den klarar 2,6:or både fram och bak. Jag kommer dock inte att köra med så breda däck. Det satt 2,6:or original på min nuvarande hoj, men jag bytte rätt omgående.

Tack till alla som har lämnat synpunkter. Bristen på samsyn lär väl innebära att skillnaderna är små och att det inte är någon katastrof om jag skulle välja "fel".

Kolla om du kan hitta vikten hos respektive fälg. Gissar att 35:orna kan vara betydligt tyngre, samt gissningsvis också ömtåligare vid genomslag.

Ska du aldrig köra större än 2,35" så funkar de "smala" finfint. Däremot kommer du inte kunna gå till riktigt lika hysteriskt låga tryck som är möjligt med en bredare fälg. Skulle säga att båda fälgarna är lite åt varsitt håll från optimum, men så lite att båda kommer funka bra med små skillnader i praktiken.

MAMTB

Aktiv medlem
Stod inför ungefär samma val för några månader sedan. Valde mellan 28mm och 35mm. Jag kör numera också 2,35" och till slut föll valet på 28mm fälg. Är riktigt nöjd hittills.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Så som TS definierar sin önskan låter 35 mm bättre.
Men. Jag kör alltid med däckinlägg bak, pepis tyre noodle, för att kunna sänka trycket, jag har medium-modellen, den passar perfekt på 27-30 mm in fälgar till 2,35-2,5" däck, och suboptimalt på min 35 mm ib fälg med 70 mm däck på ht'n, jag borde nog valt bredare inlägg för den fälgen med det däcksbredden, men skulle inte alls kunna köra bredare däckinlägg med 2,35"däck.
Så om TS vill säkra fälgarna mot genomslag med hjälp av däcksinlägg och kunna köra lägre tryck (med sin valda däcksbredd) utan att betala cushcore-viktpriset, så rekommenderar jag 29 mm fälgarna.

Mamel

Medlem
Så om TS vill säkra fälgarna mot genomslag med hjälp av däcksinlägg och kunna köra lägre tryck (med sin valda däcksbredd) utan att betala cushcore-viktpriset, så rekommenderar jag 29 mm fälgarna.
Nu blev det jobbigt igen... Jag vill inte ha cushcore pga vikten och böket när man byter däck.

Menar du att man måste/bör ha lågt tryck i däcken om man väljer 35 mm för att det ska bli vettig åkning och att man då riskerar genomslag?

Kan tillägga, om det har någon betydelse, att jag är en lättviktare på 64 kg.

freddag

Aktiv medlem
Menar du att man måste/bör ha lågt tryck i däcken om man väljer 35 mm för att det ska bli vettig åkning och att man då riskerar genomslag?
den huvudsakliga meningen med breda fälgar är väl att kunna gå ner i tryck och ändå få stabilitet. som jag förstår saken.

jag borde nog valt bredare inlägg för den fälgen med det däcksbredden, men skulle inte alls kunna köra bredare däckinlägg med 2,35"däck.
rimpacts pluskorv väger 150g och får plats i mina 2,3-tums specializeddäck på 40i-fälg.

kais01

Aktiv medlem
om du har bredare fälg som tillåter fylligare däck minskar risken för genomslag, samtidigt ökar stabliteten vid låga tryck. märks mest vid hårda inbromsningar i sväng.

en annan bieffekt av bred fälg är bättre rull, märks mer ju lägre trycket är.

det är ingen astronomisk skillnad mellan 29 och 35 mm. men framöver kommer nog 'ingen' fundera på sub30 mm mtb-fälgar annat än till rena cykelvasaåkningar med högre tryck som i sin tur är onjutbart på stig.

och. 35 mm är inte brett. det är normalt.

Makten

Aktiv medlem
Nja, det är rätt marginellt. 1 580 g för 28,6 mm och 1 650 g för 35 mm: All Wheels & Rims - Ibis Cycles Inc.

Om man hoppar av och pinkar så har man lättat mer än de 70 grammen ;-)
Vilka hjul är det du tittar på? Har de samm nav? Annars är viktangivelsen meningslös eftersom fälgens vikt är mycket viktigare (hihi) än navets.

om du har bredare fälg som tillåter fylligare däck minskar risken för genomslag, samtidigt ökar stabliteten vid låga tryck. märks mest vid hårda inbromsningar i sväng.
Bromsar man hårt i en sväng så är det läge att ta en kurs i hur man cyklar i skogen. 😁

Stervelo

Aktiv medlem
Jag hade 35 breda, när jag köpte nya ville jag ha gnuttan smalare.
Maxxis aggressorn, 2.5 WT exponerade sidorna för mycket, det blev rejält slitet på sidorna. Jag drog loss "lösa" trådar ur sidoväggarna på bakdäcket till höger och vänster.
Nya fälgen blev 30, men 35 går det med, det är ett däck som inte trivts som jag inte ens gillar. :)

Men, ska du cykla 2.3 sulor, inte däck gjorda för jättebred fälg, då ska du inte köpa 35, du kommer att få knasig profil på däcket så det märks. En 35 fälg är rejält bred för ett 2.3 däck som inte är gjort för bred fälg.
Så, smalare fälg. Är däcken gjorda för bred fälg, kör i vind.

Det är miffo att köpa bredd efter andrahandsvärdet, tycker jag.
Jag tror alla specar på dina däck och fälgarna, 35 breda, exkluderar 35 bredd för 2.3 sulor.
Däcket har en spec för fälgbredd, jag vågar nästan lova utan att titta att ett 2.3 däck som inte är gjort för bred fälg inte rekommenderas att köra över 30 bredd, om ens 30 är med i intervallet.

Så, tillverkarna säger vad dom tycker och har designat för, gå på det, inte andrahandsvärdet. Du ska ju maxa värdet medans du använder det. Gillar du inte 28.6 bredd, köp andra fäljgar som är 30, lite mer trendigt, lite mer rätt för din applikation?

Ibis kolisarna är bra men jag gillade inte bredden, blev andra hjul.

Octagon

Aktiv medlem
Jag kör 30 mm och behöver 1,5 kg plus lättviktskorv i bakhjulet om jag inte ska slå sönder fälgen, och med allt det i så är det inga problem att däcken kränger. Jag skulle valt dom smala.

Om du tänker köra 2,35-2,8 så ta dom breda. Det ser ju häftigare ut också.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Det är carbonhjulen med Industry 9-nav.
Ok! Det skiljer 40 gram per fälg vilket inte är mycket att bråka om, nej. Som ägare av hjulen med 29 mm innerbredd skulle jag personligen köpa det jag tror är mest lättsålt och sen byta till ett par aluminiumhjul, då jag upplevt fler nackdelar än fördelar med byte till kolfiber. Plus att I9-nav låter helt olidigt. Mitt frihjul pajjade dessutom efter rätt kort tid (dock Torch, inte Hydra).

Stervelo

Aktiv medlem
Ok! Det skiljer 40 gram per fälg vilket inte är mycket att bråka om, nej. Som ägare av hjulen med 29 mm innerbredd skulle jag personligen köpa det jag tror är mest lättsålt och sen byta till ett par aluminiumhjul, då jag upplevt fler nackdelar än fördelar med byte till kolfiber. Plus att I9-nav låter helt olidigt. Mitt frihjul pajjade dessutom efter rätt kort tid (dock Torch, inte Hydra).
Vilka nackdelar har du hittat med kolhjulen? Jag är nyfiken, inte ifrågasättande, bara så det är tydligt. :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nu blev det jobbigt igen... Jag vill inte ha cushcore pga vikten och böket när man byter däck.

Kan tillägga, om det har någon betydelse, att jag är en lättviktare på 64 kg.
Jag menar att poängen med bredare fälgar är att kunna köra lägre tryck utan att däcken kränger för mycket, och ja, då blir risken för genomslag större.

Kais01 gillar breda fälgar, det är ok, men jag tycker mig se på tävlingscyklister i olika discipliner att de snarare går tillbaks mot smalare fälgar igen, ner mot 25 mm ib, så att allt under 35 kommer bli osäljbart tror jag inte stämmer.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag menar att poängen med bredare fälgar är att kunna köra lägre tryck utan att däcken kränger för mycket, och ja, då blir risken för genomslag större.

Kais01 gillar breda fälgar, det är ok, men jag tycker mig se på tävlingscyklister i olika discipliner att de snarare går tillbaks mot smalare fälgar igen, ner mot 25 mm ib, så att allt under 35 kommer bli osäljbart tror jag inte stämmer.
Det är till och med så att enduroreliten inte heller kör på monster reach, utan många kör på vad vi skulle kalla okörbart kort jämfört med kroppslängd. Lustigt hur vi långsamma vet annorlunda. ;)

Octagon

Aktiv medlem

Så har jag också uppfatat det. Man vill ju inte ha bredare fälg än man behöver och om man kör hyffsat "hårt" behöver man ett visst tryck för att inte få genomslag och då räcker det med lite smalare fälgar för att slippa att det kränger. Över 30 mm skulle jag kunna tänka mig om jag ibland körde med väldigt breda däck och/eller väldigt lågt tryck. Men min ram tar inte mer än lite drygt 2,4", hemastigarna (Falun) innehåller både sten och rötter så jag kan oftast inte köra så lågt tryck och om det ska cyklas snö eller sand tar jag fatbiken. Jag kan mycket väl tänka mig att vi konsumenter kan ha nytta av saker som proffsen inte vill ha, typ +däck och breda fälgar, vi kör ju på helt annat sätt. Bodde jag nån annanstans kanske 40 mm hade varit perfekt.

kais01

Aktiv medlem
Bromsar man hårt i en sväng så är det läge att ta en kurs i hur man cyklar i skogen. 😁
ja det är ju inte idealiskt.

men rätt som det är händer det, t ex om man skall styra undan något hastigt inkommande från sidan, eller i en bankad kurva före ett hinder. det där wobblet som då kan uppstå är ju rätt skönt att skippa.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer