Vilken färg?

Vilken färg?
Hej!

Jobbar på ett företag i Småland som anodiserar aluminium:-) Är det bara rätt legering så borde det funka att doppa ner en ram. Går tex inte att anodisera aluminium fälgar till en bil för det är för mycket magnesium i dem.
Om det nån gång skulle bli aktuellt att måla om min så ska jag prova på jobbet, fast cykeln är 6 dagar gammal bara så det lär dröja ett tag.

Mvh: Jim

Vilken färg?
Hmm imorgon börjar nog strippningen av min hoj om alla delar går att få loss...

Då kommer nästa fråga: Vad ska jag ge hojen för fint märke? Det gamla är ett skitmärke som jag inte vill göra reklam för så jag får väl hitta på något. Kanske det tidlösa "Happy MTB"? Eller har någon nåt tips?

Vilken färg?
Vilket underarbete man skall lägga ned på sin ram beror ju faktiskt på vad man har tänkt göra med den. En klarlackering eller anodisering av aluminiumram kräver ju mycket underarbete om man vill ha ett snyggt resultat. Samtidigt är det ju rätt charmigt med lite "hardworking-finnish" på grejerna.

Om jag skulle måla min ram skulle jag strippa färgen mha. färgborttagare, syntetisk bromsvätska (dot4) eller mekaniskt arbete (slipning/borstning/blästring). Sedan skulle jag nog ha glaskulblästrat ramen för att få riktigt bra fäste för grundfärgen. När man sedan har målat ramen med 2k grundfärg och färgen har fått härda i rätt temperatur, är det läge att jämna av ytan med fint slippapper (upp till ca. 1200 korn) innan slutlacken läggs.

Många propagerar för klarlack som sista lager. Visst är det bra, men man skall komma ihåg att inte alla färger är gjorda för att övermålas med klarlack. Rör det sig om sprayfärg så är det möjligt att det fungerar i alla lägen, men om jag skulle lägga ned så pass mycket tid och energi för att måla om min ram och hade höga krav på resultat och hållbarhet skulle jag utan tvekan använda 2k färg (både grund och lack). Vill man klarlackera ramen så kan det vara bra att välja ett färgsystem som är tänkt för det.

Billackeraringsfirmor är ett bra ställe för den som vill handla färg billigt, få tips/råd på underarbete och tillvägagångssätt. Enklast är väl dock om man känner någon som äger utrustning (kompressor/färgspruta/lackbox) och som har målat en del, och kan låta personen ifråga måla ramen. =)

Vilken färg?
cal:

jo du har mycket rätt... fast överlag så skall all färg lackas över om inget annat föreskrives och det får man reda på när man köper färgen.. att köra med sprayburk ser jag som uteslutet om jag skulle lackera en ram då det lätt blir ojämt resultat samt att den färgen oftast håller lägre kvalité.

Vilken färg?
Det finns ju faktiskt enormt många färgsystem där den pigmenterade topplacken ej skall överlackeras med klarlack. Se bara på alla (icke vattenbaserade) solida billacker från Standox och andra märken. Sedan finns det väl många många färgsystem med solida kulörer som faktiskt är tänkta att överlackeras med klarlack. Ser man på metallicfärger och annat med tillsatser så är ju klarlacken A & O för att det hela skall fungera.

Jag är dock tveksam till om det verkligen behöver bli mer slitstarkt bara för att man lägger en klarlack ytterst. Ett tjockare färgskikt blir ju mer beständigt mot nötningar, men det behöver inte innebära att färgen sitter bättre, tvärtom kan det bli så att den får lättare för att slitas bort i hela stycken (flagor) osv.

Sprayfärg/1k-färg är ju faktiskt bara ett elände att jobba med. Den är långt ifrån lika slitstark som 2k färger, svårt att få riktigt bra finnish vid målningen, färgen löses mycket lättare av olika kemikalier (ex. bromsvätska).

Vilken färg?
jo givetvis så är det storskillnad på olika färgtyper och tillverkare.. att lägga tjockare lager sitter sämre samt rinner mycket lättare vilket man vill skippa hellre 2-3 tunna lager än 1 tjockt.

Vilken färg?
Ett bra trix för att undvika rinningar är ju att lägga en färgdimma över ytan som skall målas från lite avstånd. Sedan låter man det tunna färgskiktet klibba till sig en stund för att sedan lägga det första riktiga lagret. Därefter lägger man i regel vått-i-vått med viss väntetid emellan för att undvika rinningar.

Jag har aldrig målat en cykelram, men det borde vara en ganska lurig nöt att knäcka. Hur man än blåser så blir det väl dimma i färgen på "andra sidan röret", sedan går man över det dimmiga området igen och får ett för tjockt färgskikt och kanske en rinning på köpet. Tack o lov för att det finns våtslippapper/polermedel eller abranet-duk (duk för våtslipning/polering i nätformat) att sanera med på efterhand. ;-)

Senast ändrad:
Vilken färg?
Håller på med mitt SS-projekt och har inte bestämt mig ännu för färgen på ramen, gaffeln är redan orange så den färgen kommer jag inte ändra på. Är man dumdristig om man ger sig på nedanstående toning med sprayburkar?

color4rz.jpg

Sedan har jag eliminerat ett antal 'vårtor' på ramen i form av pakethållarfästen, bakre/främre växelvirefästen och diverse andra utslag så nu har jag en bunt hål här och var, är det bara att fylla igen dessa med plasticpadding, slipa och lacka över?

Ramen:

Vilken färg?
Rosa och babyblott är ju fina färger nu:), Men eftersom färger aldrig är tidlösa så är jag ju tråkig att säga dessa.

alu, mattsvart.

Stål, klarlackad med glödgningen från svetsningen kvar.

Titan, Ja, titan är nog alltid olagligt att lacka eller polera, matt skall det vara:)

Vilken färg?
Faran Skrev:
-------------------------------------------------------
> Måla ramen i flakesglitter! Min drömfärg på ramen.
> Den ska glittra i solen när jag spurtar så att
> alla runtomkring blir bländade. Och komponenterna
> får gärna vara svarta.
>
> Eller mitt andra förslag är djurmönster:) Leopard,
> ozelott, gepard. Men inte komönster eller
> zebramönster ala Aqua sapone, det är fult.
>
> Av standardfärger föredrar jag svart, blå, orange, grå,
> lila är fint.
>
> Jag tycker att det passar dåligt med gröna, röda
> och rosa cyklar.
>
>
>
>
>

Vilken färg?
Jag tycker att klarlackade fillet-brazed stålramar är fina, men denna synpunkt delas nog inte av så många andra.

Användningsområdet, material och tillverkningssätt spelar roll. Klassiska stål ramar med muffar ser fint ut med offset färger runt muffarna och kromade kedjestag, men det funkar kanske inte lika bra annars.

4.jpg

rd2kahd.jpg

Titan är kanske bäst utan färg, förutom om man vill medvetet dölja faktum att det är titan (kanske bra för en stadscykel).

När det var dags att ordna omlackeringen av min pendlarcykel (med stålram) anlitade jag ett företag som gör pulverlackering åt industri. De blastrade bort färg och rost utan att sabba gängorna och pulverlackerade den med 2 lagrar svart (som de redan hade i sprutan för en betydligt större jobb) för en femhundring. Det var för 3 år sedan, och resultatet är betydligt bättre än vad jag kunde har åstadkommit själv, för att inte tala om hur många timmar jag skulle har investerat.

Vilken färg?
nyram013nx.jpg

nyram028uk.jpg

nyram030si.jpg

Nu börjar det närma sig klarlacksstadiet, måste snygga till toningen från orage till rött först och sätta dit lite 'klibbor'. Tyvärr(?) är min kamera på lagning därav de taskiga mobilkamerabilderna och så syns inte alla brister så bra. ;)

Vilken färg?
Om du lackat en del hängandes, om du inte lackar så ofta liggandes för att undvika att färgen rinner, försöka att ha sidan som skall lackas så plant som möjligt, liggandes, stående, uppåner osv.

Vilken färg?
Ser bra ut!! Det brukar vara svårt att få till en bra toning, men det verkar du ha lyckats med! Din orange Judy skulle ju passa också om du skulle bli lite bekväm av dig! =) Det är rätt jobbigt att köra helstelt, tycker jag iaf.

Vilken färg?
Jisses, lever den här gamla tråden än!?

Sprayburkar från Biltema funkade, färgen verkar sitta kvar än iaf... :) (Kan inte fixa bild då kameran är borta för tillfället :( )

Vilken färg?
Framgaffeln målades hängande och en omgång fick jag rinning, ramen har jag hållt i ena handen och sprayat med den andra. :)

-

Tack! Ja, toningen är klart klurig att få till snyggt, jag skulle nog ha skippat den om jag skulle lacka om en ram igen, det är tur bilderna är oskarpa.. Den skall bli en SS och då tycker jag att helstelt passar bra. Tänkte bestycka den med så feta däck jag kan, siktar på UST eftersom framhjulet redan är det. Men det skadar inte att ha en sliten Judy ifall att.. :)

Vilken färg?
Fick lov att 'fixa' toningen till lite skarpare övergång, skulle bättra på med orange färg men sprayburken var nästan tom så jag fick en stor orange blaffa mitt 'toningen'!! Fast jag är rätt nöjd med nödlösningen. :)

Sneak-preview:
ss045gd.jpg

ss057oq.jpg

(Såg att 'Mouseman' i OLW:s nya reklamfilm hade väldigt lika förger på sin dräkt, orange, rött, och svart. ;) )

Vilken färg?
Mr.Skalman skrev:
> Undar vad 18 är fnått

OT, Men 18 är sono hoka, alltså Övrigt.

Vilken färg?
cal skrev:
> Fräsigt Förtiotvåhärz!

Man tackar. :)

> Lite klarlack och sen lite polering på det så blir
> det ju bling också. ;)

Jo, det skall nog göras alldeles snart. Jag är för otålig för sånt här, skall våtslipa lite försiktigt så jag får bort lite kanter efter maskningen och sedan är det dags för några lager klarlack. Fast innan det skall jag dit med lite text så man vet vad det var för cykel innan. :)

*bling*

Vilken färg?
Börjar få slut på klarlack. Hur gör man för att få en bra finnish på ytan? Törs man våtslipa för att sedan polera? Det blir ju rätt matt yta efter våtslipningen trots att man använder finste pappret...
Tips på polermedel, samma som för bilen?

Vilken färg?
Jag köpte Abralon-trissor för våtslip med korn 2000 respektive 4000 av The Polishman i Upplands-Väsby för 30 spänn styck. De är mjuka och fina och funkar utmärkt för det du skall göra.

Vilken färg?
He he ... 42HZ satt ju fint. Ser bra ut det där. Fördelen med abralontrissor i förhållande till polerande pastor är att man får ner små ojämnheter - mer som att slipa med kloss liksom. Du kan ju testa när det är dags att ge ramen en "mid-life kick".

Vilken färg?
Det behöver inte vara lättare med abralon-duk än att polera med "medel" när man polerar runda rör. Däremot är det ju klart bättre på plana större ytor. Och så slipper man ju polermedel. Blir ju lätt att man bara drar fram och tillbaka i rörets riktning...

Abralonduk finns fö. att köpa hos de som säljer Mirkas prylar tex.

Vilken färg?
cal skrev:
> Blir ju lätt att man bara drar fram och tillbaka i rörets
> riktning...

Ja, det blir ju lätt så av nån anledning ...

Vilken färg?
Ett kanske ej till ämnet hörande tips.. Får du en rinning, en gardin eller en droppe i lacken, är det fullt möjligt att våtslipa ner den genomhärdade utbuktningen med ett fint slippapper och sedan polera med lite autosol. Blir grymt bra.. Autosol är även väldigt bra till att få fart på en mattad gammal lack. Fick en fetrepa på cykeln som jag fyllde i med exakt samma kulör på en liten pensel. Polerade sedan bort ojämnheterna och tjong var skadan osynlig..
Nej, nu glider jag i väg ytterligare.. sorry..

Tillbaka
Topp