Muerto jag skall också lacka min ram inom en snarframtid..
Att tänka på är att få rätt typ av lack.. bestäm dig: skall du lacka med burk eller med airbrush? ifall du kan så skall du försöka få tag på hammarlack, det är väldigt bra, fast du skall givetvis hitta en nyans som passar din smak, billack är annars också väldigt bra.
har för mig att hammarlack även finns på sprayburk..
jag skall hänga ramen i taket, med ett stycke pinne tvärgående under styrlagret och lina genom "styrröret" och upp fastknutet i en regel i taket, sedan skall jag ta och knyta fast den i bak i hålet för stänkskärm, som sitter på överbene på bakgaffeln, går ett tvärgående hål iaf.
Sedan så skall jag givetvis plocka isär hela cykeln, skruva av vevlager, styrlager etc.
Får se hur mycket jag lackar, för att bakgaffeln måste lackas då den ser lite illa ut.. sedan får jag se om jag går på övriga ramen, beroende på hur mycket färg jag har hemma till sprutan, (ingen lust att lacka med burk, blir avsevärt mycke sämre än spruta), den skall då bli högblank svart som den är idag till en början, om jag bestämmar att lackera om hela ramen så blir den nog mattsvart med någon kul text på nedreröret på "huvudtriangeln".
Hur jag skall skydda övrigt i rummet:
jo det är så att jag har vårat garaget att tillgå.. bara att rulla ut plastrullen som är nästan 2 meter bred med dubbelvikt plast, som man då använder häftpistolen till och häftar upp i de tvärgående reglarna och skyddar allt som hänger på väggarna, och de längsgående för att skydda värkstad samt garageport.
sedan så är det ett litet "rum i rummet" som man sedan får krypa under plasten när man är klar.. jag kan tala om för er som inte gjort detta att det blir _redigt_ dammigt, inget i rummet kommer undan färgdammet när man sprutmålar vilket gör att dessa något överdrivna sättet att gå till väga är nödvändigt om man inte vill skita ner hela rummet.
Sedan så skall man givetvis ha förarbetet klart innan man börjar måla, det finns ingen mening med att måla utan förarbete då är arbetet förjäves då det är förstört vid första stenskott då det håller dåligt när det inte får fäste på metallen.