Vilken färg?

Muerto

Ny medlem
Vilken färg?
Vilken färg är snyggast på en ram och hur ska man matcha med komponenter såsom gaffel, hjul etc?

Bara undrar lite eftersom jag står i begrepp att lacka om min ram... Plus att det kunde vara kul att veta hur en hoj ska se ut!? Illustrera gärna med bilder!

Vilken färg?
Min smak:

De flesta färger på ramen passar bäst att paras med svarta komponenter, så mycket svarta komponenter som möjligt. Undantaget är dock vevpartiet som jag föredrar att ha i silver eftersom det ändå slits och blir fult. Samma sak gäller pedalerna och egentligen också bakväxeln som jag gärna repar.

Vissa färger passar dock utmärkt med silverfärgade komponenter, t.ex. Tobes trans-blue Santa Cruz Bullit.

Blanda inte för många färger, det blir sällan snyggt. Köp inte däck med färgade däckssidor, det är ALDRIG snyggt.

Vilken färg?
Du sprutar på färg o klarlack.... svart... så det täcker..... klarlack.. så mycket du vill
svart.. ca 1,5L........ klarlack.. jadu... ju mer du har på juh finare blir det.. men glöm inte grundfärg... ungefär lika mycket som färgen du skall ha på ramen... 1,5-2L ca brukar bli lite spill....

Senast redigerad av en moderator:
Vilken färg?
Att det ska sprutas på har jag förstått men grejen är den att jag inte har en aning om hur mycket färg som går åt... 400ml? 800ml? 1600ml? 3 liter? 22.5 liter? ;)

Edit: Vanlig (metallic kanske...) billack funkar va?

Vilken färg?
Beror iof på vilken färgspruta du använder..... kanske räcker med 1L färg.....men klarlackan kan du spruta på hur mycket du vill.... juh mer du har juh mer stenskott klarar den oxxå

Edit.. stavar som en kråka...

Aluminium behöver en egen grundfärg har jag för mig....

Vilken färg?
...jag gillar färgen på mina silvriga White-nav fastän de inte är svarta! =)

mittnav.jpg

Vilken färg?
Jag vet inte riktigt var ni får volymsiffrorna ifrån ovan, men tanken på att det skulle gå åt 1,5L färg för att lackera en hel cykelram skrämmer mig. Har ni en aning om hur mycket färg som går åt för att lackera en hel bil. En stor bil altså med feta ytor att spruta? En professionell billackerare som lägger en täckande lack ovanpå ny grundfärg, fylligt lager färg altså, inte snållackering med apelsinskalsstruktur, han använder i regel mindre än 1L färg till hela bilen.

Vilken färg?
Jag undrar också hur i h*lsike man kan använda så stora mängder färg på en cykelram. Tänk på att färg väger en hel del, en ram som väger 1,5 kg utan färg väger kanske 1,6 efter lack.

Vilken färg?
Man kommer bra långt med 1-2 deciliter färg. Det är ingen mening med att lägga för tjocka lager av varken 2k grund eller slutlack då det endast ökar risken för färglossningar om man slår i ramen osv. Man vill ju helst lägga så tunna lager som möjligt, men samtidigt få en täckande lack med bra yta.

Vill man stå och spruta på 1,5L färg på sin ram så går säkert det, men räkna inte med att det blir varken snyggt eller hållbart. Härdningen lär ju ta sin lilla tid också.

Jag skulle nog föredra en pulverlackering av ramen om möjligheten fanns. Flerfaldigt mycket bättre hållbarhet och inte mycket dyrare än en 2k lack.

Vilken färg?
Vad är det för dra-åt-helvete gissningar med färgåtgång??
Skulle det behövas en ån halv liter, dvs ungefär 1.5kg lack åt en ram?
Sällan pysen.

Köp en bättringsspray på macken, den räcker till några lager. Tro mig, jag har gjort det.

1.5-2 liter. det var dagens dummaste. kanske veckans, eller månadens.

Vilken färg?
Ljus ram, mörka(svarta) komponenter.
Mörk ram, ljusa komponenter.
Så skulle jag gjort. Kör Mörkblå Avanti med Silverfärgat XT och fälgar.

Ang. färgåtgång så lackade jag mina MC fälgar med AutoK spray.
1 stor burk grund, 1 stor burk färg, 2 stora burkar klarlack.
Fälgarna har nog lika stor yta per styck som en cykelram.
Färgen sitter som berget fortfarande efter 8år.

Nilebiker

Vilken färg?
Blått funkar nästan alltid. (Se Tobes SC, TNT's Turner och Zam's Trek m.m.).

Svarta komponenter e också snyggt. eller hel svart cykel...= grymt snyggT

Vilken färg?
att tänka på är att du ska läga så tunna lager som möjligt, redan nämt.. och så ska du låta det börja härda innan nästa lager appliceras (dock inte torka), sedan så lägger du på lack när färglagren är klara, då skall det på 2-3 lager lack på, lika tunna som färgen som också, allt ska läggas vått i vått för att "smälta ihop" och få maximal finish och hållbarhet.

[EDIT]
Att tänka på är att antalet lager färg samt lack beror helt på vad det är för typ av färg, de täcker helt enkelt olika bra, vilket gör att olika antal lager behövs göras, det är inte färgen som skyddar mot stenskott, det är lacken vilket betyder att färgen bara skall tänka och få en schysst yta, sedan så skall lagren lack på.

[EDIT 2]
fixade texten ifall eventuella feltolkningar skulle uppstå

Vilken färg?
Jag gissar att vad man upplever som snyggt beträffande färgsättning bland annat hänger ihop med:

1)rådande mode
2)subjektivt tyckande (som i och för sig är påverkat av vad omginvingen tycker, som i sin tur är påverkat av rådande mode m.m.).
3)kultur

För tio år sedan tyckte jag att det snyggaste färgerna på cykel kunde vara gul ram med lila assesoarer(barends, nav osv.) Klaga inte: Jag var inte ensam om detta! Nu tycker jag som majoriteten ovan; mattsvart ram och svarta assesoarer.

Vilken färg?
Jag tycker helsvart, särskilt matt, ser rätt trist ut.

Den blå Turner-färgen är väldigt snygg, hade en cykel i liknande färg (en Crescent Freke '97) som tyvärr blev stulen.

Vilken färg?
Jooo.. : ) Har man tur och däcken matchar nåt annat på cykeln så kan färgade däcksidor bli galant!

Apropå jompers inlägg:

"Köp inte däck med färgade däckssidor, det är ALDRIG snyggt."

KOlla bilden på min profil ... och ignorera han som sitter på och löjlar sig. : )

Vilken färg?
Skippa färgen och slipa ramen helt aluminiumrå !
* Ingen extra vikt (färg väger) om man nu är viktfixerad.
* Lätt att fixa ev repor. Bara fram med slippappret och potsa/polera lite.
* Kan "enkelt" alternera mellan matt och blankpolerad finish. Scotscbrite duk (hur det nu stavas :-) eller Autosol
* Passar alla komponentfärger
* Ev sprickor blir lättare att upptäcka i tid om de inte till en början döljs bakom lacken.

Mvh / Lars (som själv haft hojen så i 3 år utan att tröttna.)

Vilken färg?
Oki 1 liter färg kanske var att ta i. men lägger man på flera lager så går det åt lite i.o.m att ramen inte är platt o tar all färg som kommer ur färgsprutan.. ja menar att det blir mycket spill när man lackar en ram.. för vill man att ramen skall bli fin så lägger man inte bara på 1 lager färg

Vilken färg?
Oj oj oj det blev mycket att läsa... Aja ska använda hojen ett par veckor till sen blir det dags för ny lack (budgetalternativ till ny ram...), räknar med att det kommer ta ett tag att få av alla grejer och sen en dag för lackning plus ett par dagar innan komponenterna kommer på vilket kommer ta minst en vecka och sen e det nog klart...

Kommer nog bli svart men blank och med lite schyssta Custom loggor från lokala tryckaren nere på hörnet som gjort en del åt mig förr.

Lackar nog styrstam och styre i samma färg när jag ändå är igång... Och sadelstolpen också... Kommer bli en svart hoj!

Vilken färg?
Innomhus blir inte att tänka på nu när mina päron har tjackat (jobbigt slang) ny soffgrupp för många fina kronor som jag kunde använt till en fin fin hoj istället som inte hade behövt lackas om... ;)

Nä det får nog bli på balkongen eller långt nere i de mörka katakomberna (källaren/pannrummet).

Hur fanken ska ramen placeras? Hängande i mekställ a'la Biltema eller liggandes på tidningar?

Edit: Med tidningar menas självklart passande sådana! Tex. What Mountainbike och liknande... Att utsätta den stackars försvarslösa ramen för Aftonbladets hänsynslösa våld är otänkbart! ;)

Vilken färg?
Muerto jag skall också lacka min ram inom en snarframtid..

Att tänka på är att få rätt typ av lack.. bestäm dig: skall du lacka med burk eller med airbrush? ifall du kan så skall du försöka få tag på hammarlack, det är väldigt bra, fast du skall givetvis hitta en nyans som passar din smak, billack är annars också väldigt bra.

har för mig att hammarlack även finns på sprayburk..

jag skall hänga ramen i taket, med ett stycke pinne tvärgående under styrlagret och lina genom "styrröret" och upp fastknutet i en regel i taket, sedan skall jag ta och knyta fast den i bak i hålet för stänkskärm, som sitter på överbene på bakgaffeln, går ett tvärgående hål iaf.

Sedan så skall jag givetvis plocka isär hela cykeln, skruva av vevlager, styrlager etc.

Får se hur mycket jag lackar, för att bakgaffeln måste lackas då den ser lite illa ut.. sedan får jag se om jag går på övriga ramen, beroende på hur mycket färg jag har hemma till sprutan, (ingen lust att lacka med burk, blir avsevärt mycke sämre än spruta), den skall då bli högblank svart som den är idag till en början, om jag bestämmar att lackera om hela ramen så blir den nog mattsvart med någon kul text på nedreröret på "huvudtriangeln".

Hur jag skall skydda övrigt i rummet:
jo det är så att jag har vårat garaget att tillgå.. bara att rulla ut plastrullen som är nästan 2 meter bred med dubbelvikt plast, som man då använder häftpistolen till och häftar upp i de tvärgående reglarna och skyddar allt som hänger på väggarna, och de längsgående för att skydda värkstad samt garageport.

sedan så är det ett litet "rum i rummet" som man sedan får krypa under plasten när man är klar.. jag kan tala om för er som inte gjort detta att det blir _redigt_ dammigt, inget i rummet kommer undan färgdammet när man sprutmålar vilket gör att dessa något överdrivna sättet att gå till väga är nödvändigt om man inte vill skita ner hela rummet.

Sedan så skall man givetvis ha förarbetet klart innan man börjar måla, det finns ingen mening med att måla utan förarbete då är arbetet förjäves då det är förstört vid första stenskott då det håller dåligt när det inte får fäste på metallen.

Vilken färg?
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
bla bla
>
> Sedan så skall man givetvis ha förarbetet klart
> innan man börjar måla, det finns ingen mening med
> att måla utan förarbete då är arbetet förjäves då
> det är förstört vid första stenskott då det håller
> dåligt när det inte får fäste på metallen.
>
-------------------------------------------------------

Vad är ett bra förabete, förutsatt att man har fått ramen ren från gammal färg?

Vilken färg?
Lisa Skrev:
> Vad är ett bra förabete, förutsatt att man har
> fått ramen ren från gammal färg?
>

Har ramen djupare repor/bucklor så kan man ju ta och spackla dom med vanlig bilspacke typ Plastic Padding PP100. När ramen är helt "jämn" och putsad med fint sandpapper så ska den tvättas med t.ex. T-röd för att få den helt ren. Sedan ska ramen målas med en grundfärg och därefter ett par tre lager med täckfärgen. Därefter klarlack om man målat med metallicfärg.

/Leo

Vilken färg?
att tillsätta lack är ett krav oavsett färg du använder då det är enorma påfrestningar på lacken på en cykel.. man cyklar 5-6 dagar i veckan och tvättar den lika ofta.. vilket gör att jag vill säga att lack är ett krav.

jag kommer slipa min ram med våtslippapper med finkornighet 1200.

ang spacklet så kan det bli svårt att få det att festa.. så jag kommer inte sätta spackel på ramen, sedan så är det så alvarliga skador på ramen så skulle jag överväga att sluta köra på den, då man ofta har 10år/livstids garanti på ramen så kan man alltid pröva om man får ut en ny innan man lackar om den.

Vilken färg?
har inte hunnit läsa alla svar, men jag lägger till min åsikt ivf.

Olackat är det absoult grymmaste, det är lättast och totalt tidlöst. + att ramen inte ser så repig ut efter någa repor.

men den hårdrockbaserade matta svarta färgen är oxå en klar vinnare. precis som hårdrock så kommer den aldrig att dö.

vill man vara färglad kan man kanske köra matt går eller matt grön. men alla allndra hjulgranar går bort för mig.=)

Vilken färg?
sedan skall du veta att en olackad ram är helt oskyddad.. vilket gör att en stålram inte går att köra på då.. men å andra sidan så kör du klarlack på ramen så är det inga problem...

kan hålla med dig om att en klarlackad ram ser mest tidlöst ut, men det är också så att det är svårast att få av precis all färg och få en jämn yta när man skall slipa ner den, alla hörn och krusiduller.

Lisa:
du skall ha en grundfärg som fäster på metall, en ljus sådan gärna vit för att inte påvärka färgens nyans, blir lätt konstig nyans i en färg om man har en färgglad bakgrund.

Vilken färg?
Tim, du har så rätt så, men det finns lite olika lösningar man kan slänga ramen i, doc ej så hällsåsamt.:)

men man kan ju undra varför inte fler ramtillverkare skiter i att måla ramarna från början, det gör faktiskt upp till några hekton på vikten.,.........och snyggt blir det ju inte.:)

jag har en ganska lätt mattsvart lack på min ram, bara så ni vet..hehe

Vilken färg?
monoc's dual ram 02an iaf.. den var bara klarlackad.. o den är riktigt snygg tycker jag.. passar till alla färger.. tidslöst och snyggt.

fast jag har en färgad ram nu så jag kommer att ha färg på den igen då det är grymt svårt att få bort all färg...

sedan så har iaf inte jag ett stort kärl jag kan doppa hela min ram i så det är uteslutet.

Vilken färg?
beror på vad det är för bromsvätska leo.. mineraloljan ska inte fräta på lacken enligt shimano, men jag har då inga skivor o ska inte uttala mig om det.

Vilken färg?
Matt svart eller olackad look ser grymt ut.
Kombinationen klarröd/vitt ser rejsigt ut.
Guld e pimpigt.
Polisbilsblått är bara snyggt.

Vilken färg man väljer hänger väl lite på vilken känsla man vill att knarren ska förmedla. Likaså delarna man sedan väljer att montera på ramen.
Personligen tycker jag att delarna (hantag, lizardskins, bar end plugs o.dyl.) man monterar på ramen skall matchas och följa någon färg som finns i ramens lack/motiv/klistermärken. Jag har en silvergrå ram med Sottlogga i rött och svart och väljer därför röda och svarta pryttlar.

Vilken färg?
Tim: Tanken var att använda Dot 4 bromsvätska, det billigaste alternativet. Det funkar, men är lite kladdigt. Shimanos mineralolja kallar jag för bromsolja. ;-)

/Leo

Vilken färg?
jag har för mig att mineralolja inte frätar på lacken om jag minns rätt.. tror dels därför som de kör den oljan iställe för dot4.. vilket är en stor fördel ifall det är så..

sedan ang färg så är det en smaksak.. jag tycker svart och klarlackat är mest tidslöst och matchar allt.

Vilken färg?
Svart funkar alltid, håller med om det. Däremot blir det väldigt lätt slitet/repigt och tappar glansen vid nötning. Min Bullit har klarat sig någorlunda tack vare BikeCover plasten.

Shimanos mineralolja i deras bromsar är ett led i deras miljövänligare tänkande. Annars är Dot 4 eller 5.1 bromsvätska mer vanligt förekommande och används i de flesta andra skivbromsar.

Fördelen med mineralolja är att om du skulle råka ut för bromsläckage i "vildmarken" och lyckas täta bromsen, så kan du sedan fylla på med vanlig matolja och köra vidare. Det är inte riktigt samma olja, men bromsen tar inte skada av det.

/Leo

Vilken färg?
Angående färg: Jag var ute med två polare på en långtur idag. Jag med svart blank lack på min cykel, dom andras hojar hade grå matt respektive grå/svart blank lack. Min hoj såg garanterat skitigast ut, trots att vi hade samma mängd lera på våra hojar.

Tillbaka
Topp