Vilken flatpedal till Downhill ?

magnlar

Medlem
Kör på crankbrothers stamp 1 idag men enligt div. forum är den inte anpassad för DH åkning precis, och folk fått dom gått av efter ett tag. Nåt sånt vill jag inte uppleva när jag droppar från en hög höjd eller kör i överljudsfart... Kikar lite på DMR Vault i fräst alu, och den DH anpassad stamp 7. Några erfarenheter?
1200-1300kr känns som min gräns....

Tips tas emot tacksamt.

Eric W

Aktiv medlem
Jag är stort fan av Vault. Ruggit sköna. Bra konkav och kanongrepp. Kört dessa länge och aldrig vart intresserad av andra. Som alternativ skulle jag dock ta Nukeproof Horizon. Designad av Sam Hill. Lär knappast vara dåliga. :-)

Dessa två brukar tendera att hamna högst upp i alla tester av flats. Säkra kort båda två.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har inte fallit för Vault när jag provat, men svårt det där med preferenser.

Saint kanske inte är så sexiga men jag tror att dom håller i flera evigheter
Den nuvarande modellen är ju lite beige men den nya som ska komma till våren ser riktigt vass ut. Kan nog vara en vinnare om den håller shimanos vanliga kvalitet på lagren.

unsuspected

Aktiv medlem
Plöjde ett gäng tester innan jag köpte mina HT PA03A som hamnade ofta högt eller högst av alla platta pedaler speciellt med tanke på pris. Visst de är inte sexiga i metall men finns däremot i nästan alla färger för att matcha cykeln.
Bra grepp förutom i de värsta steniga partierna.

eh

Medlem
Jag bytte till Vault denna säsong efter att ha kört specialized bennies och sedan chester i många år. Vault var så bra att det omgående blev sådana på stigcykeln också. Brendog edition är svart, snygg och man får med kortare och vassare moto pins. Tyvärr lite dyrare.

Makten

Aktiv medlem
Crank brothers stamp 2,3 och 7 är fina. Stadiga, snygga och bra grepp.
Älskar Stamp 7 (har tre par 😁) men avskyr Stamp 2. Helt olika form ju, där tvåans mittparti är högre vilket försämrar grepp och känsla rejält tycker jag.

Edit: Nej fan, nu blev det fel. Det är Stamp 1 som suger! 2 och 3 har jag inte provat men de ser bra ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer