Vilken gaffel till en Nukeproof Mega 290?

Farsan

Aktiv medlem
Slog till på en Mega 290 Al hos CRC:s rea. Bak sitter en RS Super Deluxe RCT ML som ger 155mm slag. Fram skall vara 160mm slag Boost. Nu har jag inte köpt någon lös gaffel på bra många år, så jag är lost i gaffeldjungeln. Det finns ju ett gäng modeller och utföranden. På grund av dålig rygg cyklar jag varken snabbt eller hårt nedför. Nu har jag en Spec. Enduro Elite med Öhlins RFX36 fram och TTX22 bak. Den skall säljas då jag inte har en chans att utnyttja prestandan på en så fin (dyr) cykel.
Så vart ska jag lägga mig gällande gaffel på Megan. Vill inte lägga pengar på prestanda som jag inte kan utnyttja men vill ju inte att gaffeln ska begränsa heller.
Ena tysken har en Yari för dryga 4000:- hur ligger den till i prestanda?
En beg Fox här på K/S för 5-6 tusen är det vettigt. Varför är Fox så jäkla dyra, är dom så mycket bättre?
Tacksam för tips.
Ha de! Christer

jonte987

Aktiv medlem
Du kan börja med yari och sen uppgradera den om du får lust eller direkt köpa en lyrik. 4000 låter som ett bra pris. En uppgradering kostar väl runt 3000 tror jag.

LDG

Aktiv medlem
Med en Yari begränsar du ju cykeln enligt mig. Hade hellre lagt pengar på gaffeln än växlar eller dropper när deore 12-speed o brand-x finns.

LDG

Aktiv medlem
Jag hade valt en fox36 med grip eller grip2 eller rockshox lyrik med chargerdämpare.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag har 19 cm fram och 16,5 cm bak. Det upplevs ändå inte obalanserat och jag får användning för mina 19.

Farsan

Aktiv medlem
Med en Yari begränsar du ju cykeln enligt mig. Hade hellre lagt pengar på gaffeln än växlar eller dropper när deore 12-speed o brand-x finns.
Allting förutom gaffel och däck finns liggandes eller ska plockas över från annan hoj. Så Lyrik alltså! Kan man hoppas på något Svart-fredags tillbud kanske.

SalkinL

Aktiv medlem
Kolla på Starbike. Köpte en ny Lyrik Ultimate RC2 med senaste debonair luftfjädern för ca 7300kr där i somras.

manneblask

Aktiv medlem
Köpte en LYRIK Ultimate Charger 2.1 RC2 på R2-Bike i juni för 500 euro, kika om du hittar några bra deals där också. Lyrik Select är ju annars tillräckligt skulle jag säga.

jonte987

Aktiv medlem
Köpte en LYRIK Ultimate Charger 2.1 RC2 på R2-Bike i juni för 500 euro, kika om du hittar några bra deals där också. Lyrik Select är ju annars tillräckligt skulle jag säga.
Det vore guld om det kom till ett priset i vinter men jag tycker det ser mörkt ut. 750 om den alls finns i lager.
Jag är lite sugen på en ny och sätta gamla på HT.

manneblask

Aktiv medlem
Det vore guld om det kom till ett priset i vinter men jag tycker det ser mörkt ut. 750 om den alls finns i lager.
Jag är lite sugen på en ny och sätta gamla på HT.
Tror priset berodde på "ovanlig" offset på 42mm. För mig har det inte märkts av över huvud taget (från 51mm).

Farsan

Aktiv medlem
Tror priset berodde på "ovanlig" offset på 42mm. För mig har det inte märkts av över huvud taget (från 51mm).
Tack för tips så långt!
Offset ja, många gafflar finns till salu i både 42 och 51. Kan jag välja vilket som eller blir det kaos med den ena eller den andra?
Kan inte se om det ska vara någon bestämd offset till denna ramen.

freddes

Medlem
Nu när jag började dra igång mitt bygge så kollade jag runt lite på de olika märkena samt den leverantör av ram jag gjorde. Några kör med 51mm men hörde faktiskt med Propain (där jag köpte ramen) vad de körde på sina i offset och de körde 44mm på alla sina Tyee's.
Varpå valet blev ganska enkelt dvs 44mm. Megan har ju 51mm offset som ursprung vid försäljning och då kanske jag hade valt den offset även om 44mm kanske känns mer vanligt(?). Var bara Commencal som jag hitta som körde 51mm offset på sina hojar :) nu kollade jag inte Nukeproofs dock.

manneblask

Aktiv medlem
Kortare offset kommer ju på alla hojar som blir väldigt långa och flacka (även Commencals nya). Jag har en Commencal från 2019 som är specad med 51mm offset, men kör ändå 42mm nu som sagt. Offset påverkar trail-måttet och styrningen - sen hur det påverkar är nog från cyklist till cyklist.

Senast ändrad:

Farsan

Aktiv medlem
Läste igenom den länkade tråden. Blev jag klokare av det? Tveksamt! Blev det ännu rörigare i mitt arma huvud? Jodå!
Måste man ha högskolepoäng för att köpa en gaffel, då är det kört för mig 🤪

moros

Aktiv medlem
Läste igenom den länkade tråden. Blev jag klokare av det? Tveksamt! Blev det ännu rörigare i mitt arma huvud? Jodå!
Måste man ha högskolepoäng för att köpa en gaffel, då är det kört för mig 🤪
😄

Slutsatsen är nog att det är skit samma. Hittar du 51 till bra pris så köp det. Hittar du en bättre deal som råkar vara en 42a så köp det.

@Farsan Vad blir det? Sitter i liknande sits, letar och funderar. Zeb var mitt första val, nu via Lyrik så ligger jag på Marzocci Bomber Z1... Men det mesta är slut så det verkar oavsett som jag kommer att ha god tid på mig att marinera beslutet.

Farsan

Aktiv medlem
@Farsan Vad blir det? Sitter i liknande sits, letar och funderar. Zeb var mitt första val, nu via Lyrik så ligger jag på Marzocci Bomber Z1... Men det mesta är slut så det verkar oavsett som jag kommer att ha god tid på mig att marinera beslutet.
Det har inte hänt något kul alls, det var ju jäkligt tunnsått med bra Black-deals.
Som Bikester: nu har vi jätterabatt. Kan behövas med dom utgångspriserna.
Jag sitter still i båten och väntar på ett bra pris. Det är ett vinterprojekt, nu är ändå cyklingen översnöad fram till våren.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det vet jag inte för jag kan inte svara utifrån hur någon annan resonerar när den går under jorden varför den gör det.

Tomcaten

Aktiv medlem
Kontakta Racingbike Sweden och köp en Mannitou Mezzer du kommer inte att ångra dig.:cool:
Grym Gaffel till bra pris.
Jag tror att man dessvärre verkligen skulle ångra sig om man gjorde det.

Idag vill jag inte ens se åt Marzocchi för det obefintliga service-utbudet som existerar i landet.

Jag hade hellre kontaktat Dr. Smoke för en "hammarservice" om jag säger så.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Jag tror att man dessvärre verkligen skulle ångra sig om man gjorde det.

Idag vill jag inte ens se åt Marzocchi för det obefintliga service-utbudet som existerar i landet.

Jag hade hellre kontaktat Dr. Smoke för en "hammarservice" om jag säger så.
Och var Skrev jag något om en Marzocchi gaffel??
Bättre service än hos Per får man nog leta länge efter

ambientzz

Aktiv medlem
En SR Suntour durolux 36 kanske skulle va nåt? Jag vet inget själv, men har fått bra kritik och är relativt billig. Det verkar finns lite olika åsikter angående bike racing Sweden men jag själv har bara positivt att säga om dem.

Tomcaten

Aktiv medlem
Och var Skrev jag något om en Marzocchi gaffel??
Bättre service än hos Per får man nog leta länge efter
Jag kan inte riktigt lägga ned det här, jag har faktiskt letat och hittat andra service-ställen som återkopplat till en och så behövde jag inte leta "länge" heller. Great success 👏

marr

Moderator
Forumvärd
Jag kan inte riktigt lägga ned det här, jag har faktiskt letat och hittat andra service-ställen som återkopplat till en och så behövde jag inte leta "länge" heller. Great success 👏
Wait what? Först har du aldrig hittat service, sen har du. Förklara gärna vad du menar, gärna var också. Tror fler är intresserade. Rbs verkar blanda och ge lite om man läser runt.

Konsensus

Aktiv medlem
En SR Suntour durolux 36 kanske skulle va nåt? Jag vet inget själv, men har fått bra kritik och är relativt billig. Det verkar finns lite olika åsikter angående bike racing Sweden men jag själv har bara positivt att säga om dem.
Jag kör Durolux 160mm på min AM cykel, monterade på den januari 2020 och har cyklat blandat med den, allt från tuffa stenpartier till softa skogslöpor, nu cyklar jag inte brutalt och hårt, så till mig fungerar Durolux perfekt.

ambientzz

Aktiv medlem
Jag kör Durolux 160mm på min AM cykel, monterade på den januari 2020 och har cyklat blandat med den, allt från tuffa stenpartier till softa skogslöpor, nu cyklar jag inte brutalt och hårt, så till mig fungerar Durolux perfekt.
Spännande. Alltid kul med lite alternativ till fox/rs dominansen. Har du servat den? Läste nånstans att Det skulle vara enkelt...

Tomcaten

Aktiv medlem
Wait what? Först har du aldrig hittat service, sen har du. Förklara gärna vad du menar, gärna var också. Tror fler är intresserade. Rbs verkar blanda och ge lite om man läser runt.
Det stämmer och jag förtydligar.

Först fick jag kontakt med RBS och de kunde utan problem serva bägge mina manitou-dämpare(en framdämpare och en bakdämpare) Inga problem.

Men sedan blev det lika lätt att få kontakt med RBS som med Jimmy Hoffa!

Alltså hade jag först ett erbjudande på bordet men sedan drogs det tillbaka. Såhär efter den upplevelsen reade jag iväg dämparna och köpte RS istället för det större utbudet av service-butiker världen över.

skier

Aktiv medlem

Först fick jag kontakt med RBS och de kunde utan problem serva bägge mina manitou-dämpare(en framdämpare och en bakdämpare) Inga problem.

Alltså hade jag först ett erbjudande på bordet men sedan drogs det tillbaka. Såhär efter den upplevelsen reade jag iväg dämparna och köpte RS istället för det större utbudet av service-butiker världen över.
Jag har tyvärr samma erfarenhet av RBS, har servat flera dämpare där tidigare och tyckt att det funkat bra men nu i höstas har det varit extremt långt mellan svaren trots påminnelser, jag gav upp till slut skickade till biketoyz istället.

Konsensus

Aktiv medlem
Spännande. Alltid kul med lite alternativ till fox/rs dominansen. Har du servat den? Läste nånstans att Det skulle vara enkelt...
Så är det, jag får nästan två gafflar till priset av en, jag kan inte påstå det är större skillnad mellan ex. RS SID och Suntor Axon Werx förutom vikten, nu är jag lekman i ämnet dämpare så jag kan inte detaljer, det överlåter jag till andra. Hur det än är så är SR Axon idag världsmästare på herrarnas i VM XC, och jag tror inte team absolut Absalon väljer Suntour om det vore helt skräp. Jag har god kontakt med SR Suntour i Tyskland, jag kan välja att skicka dit gaffeln vilket fungerar mycket enkelt, bara att kontakta dem, har hunnit serva några Edge bakdämpare där med gott resultat, sist beställde jag hem servicekitt och kommer låta den servicetekniker jag anlitar lära sig nytt märke och ta hand om dämparna från SR. Fast det vet han inte om än :-) Om det går att beställa servicekitt som privatperson vet jag inte.

Anders Lantz

Aktiv medlem

Det var tråkigt att höra då jag alltid har fått bra service där. Jag vet att han har haft det riktigt körigt under hösten så det kanske är en anledning till bristen på återkoppling.
Jag kan bara hylla den nya Mezzer gaffeln den är riktigt grym.
Jag kommer från en Fox 36 Grip2 och Mezzern är helt klart ett strå vssare samt att den inte knakar så fort man pressar den lite.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer