Vilken gaffel till Göteborgs-hardtail?
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Hummm... AM SL2 är mer "på" eller "av", ingen
> finjustering av dämpningen. Den vanliga
> SL-varianten (TST5 och Micro) är däremot
> jämförbar med Fox RC2-system. Om pengarna inte
> var det avgörande skulle jag valt Fox:en då den
> är mer justerbar än Marzocchi-gaffeln. Fox:en
> har både hög- och låg-kompjustering, men
> Mz-gaffeln har å andra sidan en överlägset
> bättre genomslagsjustering. Om pengar är
> avgörande skulle jag nog sneglat åt en AM SL
> 2006:a med 9mm-axel.
> Jag har kört en 9mm-variant av SL (AM SL 2005:a)
> tidigare men har numera en Fox 36 Float RC2.
> Känslan i dämpningen på Fox's RC2-system är
> väldigt lik Marzocchi's TST5-system. Ok,
> 9mm-varianten flexar lite och jämfört med 20mm
> är det stor skillnad, men TST-kassetten gör ett
> jäkligt bra jobb!
> (TST2-kassetten har jag dock inte testat)
Hmmm, jag e lite förvirrad här nu... Så du säger att om det är TST5 så e det OK... Saken är att jag plockade infon ovan från bike-discount's hemsida och där står det TST2, men när jag kollar recensionen som AndersS länkade till och Marzocchis hemsida så får jag fram att det skall vara TST5.
Se här, http://www.marzocchi.com/Template/d...#DQG#&Prgho\hdu&#@#63:43&mCJ=&IDOggetto=30793
Den enda vita All Mountain var just 2007 års "1 SL", hittar inte ens någon SL2??? Har bike-discount dålig koll eller?
Det här med pengar... Visst kan jag tänka mig att lägga en del pengar, men det är klart att det har en viss betydelse. Köper jag ram för 5000 (nej, så dyr var den inte), gaffel för 5000, hjul för 5000, grupp för 5000 osv, tja, jag tror ni "get the picture" så blir det liksom inte hållbart... Det är klart, det är väl bättre att lägga 5000 på gaffeln och 2000 på en Deore grupp än 5000 på en XT grupp och 2000 på en gaffel, till exempel, änna...
Hade dock inte gjort något å köra lite halvbudget (utan att få skitgrejor) rakt igenom, jag är ju lite sugen på en racer också. :-)
-------------------------------------------------------
> Hummm... AM SL2 är mer "på" eller "av", ingen
> finjustering av dämpningen. Den vanliga
> SL-varianten (TST5 och Micro) är däremot
> jämförbar med Fox RC2-system. Om pengarna inte
> var det avgörande skulle jag valt Fox:en då den
> är mer justerbar än Marzocchi-gaffeln. Fox:en
> har både hög- och låg-kompjustering, men
> Mz-gaffeln har å andra sidan en överlägset
> bättre genomslagsjustering. Om pengar är
> avgörande skulle jag nog sneglat åt en AM SL
> 2006:a med 9mm-axel.
> Jag har kört en 9mm-variant av SL (AM SL 2005:a)
> tidigare men har numera en Fox 36 Float RC2.
> Känslan i dämpningen på Fox's RC2-system är
> väldigt lik Marzocchi's TST5-system. Ok,
> 9mm-varianten flexar lite och jämfört med 20mm
> är det stor skillnad, men TST-kassetten gör ett
> jäkligt bra jobb!
> (TST2-kassetten har jag dock inte testat)
Hmmm, jag e lite förvirrad här nu... Så du säger att om det är TST5 så e det OK... Saken är att jag plockade infon ovan från bike-discount's hemsida och där står det TST2, men när jag kollar recensionen som AndersS länkade till och Marzocchis hemsida så får jag fram att det skall vara TST5.
Se här, http://www.marzocchi.com/Template/d...#DQG#&Prgho\hdu&#@#63:43&mCJ=&IDOggetto=30793
Den enda vita All Mountain var just 2007 års "1 SL", hittar inte ens någon SL2??? Har bike-discount dålig koll eller?
Det här med pengar... Visst kan jag tänka mig att lägga en del pengar, men det är klart att det har en viss betydelse. Köper jag ram för 5000 (nej, så dyr var den inte), gaffel för 5000, hjul för 5000, grupp för 5000 osv, tja, jag tror ni "get the picture" så blir det liksom inte hållbart... Det är klart, det är väl bättre att lägga 5000 på gaffeln och 2000 på en Deore grupp än 5000 på en XT grupp och 2000 på en gaffel, till exempel, änna...
Hade dock inte gjort något å köra lite halvbudget (utan att få skitgrejor) rakt igenom, jag är ju lite sugen på en racer också. :-)