Vilken GPS/pulsklocka är det som gäller för 2 lakan?

roskai

Aktiv medlem
Ja! Vilken GPS/pulsklocka är det som gäller för 2 lakan? Vill ha puls på handleden och GPS, den ska kunna synka med strava på ett rimligt sätt. Garmin verkar bra. Det är väl inte en nackdel om den är lite smart också?

moros

Aktiv medlem
Alltid en kompromiss men jag skulle vilja hävda att det är svårt att få mycket mer klocka för pengarna än VA3 music till priset som NetOnNet kör, 1990:-

https://www.netonnet.se/art/telefoner/smartwatch/garminsmartwatch/garmin-vivoactive-3-music-black/1005239.15387/

Styrkan är i vardagsklocka tycker jag. Bra batteri, smidig, vettiga smartfunktioner, diskret

Som de flesta klockor med handledsmätning så briljerar den inte, men vill man ha mer exakt mätning vid cykling, intervaller mm, så köper man ett löst pulsband.

Funkar för att logga cykling plus massa andra aktiviteter. Garmin Connect synkar bra med Strava.

roskai

Aktiv medlem
moros sa:
Alltid en kompromiss men jag skulle vilja hävda att det är svårt att få mycket mer klocka för pengarna än VA3 music till priset som NetOnNet kör, 1990:-

https://www.netonnet.se/art/telefoner/smartwatch/garminsmartwatch/garmin-vivoactive-3-music-black/1005239.15387/

Styrkan är i vardagsklocka tycker jag. Bra batteri, smidig, vettiga smartfunktioner, diskret

Som de flesta klockor med handledsmätning så briljerar den inte, men vill man ha mer exakt mätning vid cykling, intervaller mm, så köper man ett löst pulsband.

Funkar för att logga cykling plus massa andra aktiviteter. Garmin Connect synkar bra med Strava.
Har kikat på den! Varför ska man välja den framför en forerunner 735 tex? Vardagsklocka har jag redan ett gäng av... så smart grejerna kanske inte så värst aktuellt när jag tänker efter.

moros

Aktiv medlem
För att en forerunner 735 kostar närmre 3 lakan än 2 och ser ut mer som en träningsklocka. Du får inte "music" och inte heller garmin pay. Men är det inte det du är ute efter så

Men i 735 får du mer träningsfunktioner jämför själv exakt skillnad. 735 har knappar istället för touch vilket är mer fördel i träningssyfte tycker jag

roskai

Aktiv medlem
moros sa:
För att en forerunner 735 kostar närmre 3 lakan än 2 och ser ut mer som en träningsklocka. Du får inte "music" och inte heller garmin pay. Men är det inte det du är ute efter så

Men i 735 får du mer träningsfunktioner jämför själv exakt skillnad. 735 har knappar istället för touch vilket är mer fördel i träningssyfte tycker jag
typ 2200 på sportamore! Garmin pay vore kanske inte helt fel! Ibland är det bra att ha om man ska köpa en bulle på hellasgården tex.

Turkhud

Medlem
Jag har en 735xt som jag hittade för 1600:- på svarta fredagen. Funkar kalas som träningssklocka tycker jag. Bra batteri var viktigt för mig och jag tycker det räcker länge. På grund av att den saknar barometer så blir höjdangivelserna sällan perfekta, men den duger åt mig.

NLC

Aktiv medlem
Borde finnas gott om avlagda löparklockor i folks byrålådor, en köpesannons kanske lockar dem att komma tillbaka i cirkulation?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag sålde ett par gamla Garmin 405 för ett par hundra styck inkl ANT+ pulsband, som ren träningsklocka väldigt mycket för pengarna.

Själv har jag kört med Android Wear-klockor senaste åren, då får man musik + ANNAT på köpet. Den Huawei-klocka jag har nu kostade en dryg tusenlapp. Stora nackdelen är att batteritiden bara är 2 dygn om man har den som vardagsklocka. Kan inte säga att jag upplever vare sig GPS eller puls som sämre än på min bättre hälfts Garmin-klocka. Tyvärr är det mesta på marknaden ganska gammalt just nu men det betyder ju också billigt..

Stravas egen AW-app är dålig f.ö., jag använder Ghost Racer.

roskai

Aktiv medlem
jomper sa:
Jag sålde ett par gamla Garmin 405 för ett par hundra styck inkl ANT+ pulsband, som ren träningsklocka väldigt mycket för pengarna.

Själv har jag kört med Android Wear-klockor senaste åren, då får man musik + ANNAT på köpet. Den Huawei-klocka jag har nu kostade en dryg tusenlapp. Stora nackdelen är att batteritiden bara är 2 dygn om man har den som vardagsklocka. Kan inte säga att jag upplever vare sig GPS eller puls som sämre än på min bättre hälfts Garmin-klocka. Tyvärr är det mesta på marknaden ganska gammalt just nu men det betyder ju också billigt..

Stravas egen AW-app är dålig f.ö., jag använder Ghost Racer.
Beställde en Amazfit GTS. Verkade vara ungefär vad jag letar efter. Återkommer om den var bra eller dålig :)

peter233

Medlem
roskai sa:
Hade föregångaren, grym klocka! Såg att Inet får in dom den 23:e!

https://www.inet.se/produkt/6608677/amazfit-stratos-3

roskai sa:
Ja! Vilken GPS/pulsklocka är det som gäller för 2 lakan? Vill ha puls på handleden och GPS, den ska kunna synka med strava på ett rimligt sätt. Garmin verkar bra. Det är väl inte en nackdel om den är lite smart också?
Det går (gick) iaf tidigare att hitta Fenix 3 HR för ca 2300:- Har en själv sedan några år. fungerar klockrent.
Forerunner 735 låter som ett bra val om ditt fokus ligger på en träningsklocka i första hand och vardagsklocka sekundärt.

DanielS

Medlem
Turkhud sa:
På grund av att den saknar barometer så blir höjdangivelserna sällan perfekta, men den duger åt mig.
Även om klockan har barometer så tycker jag inte höjden funkar så bra. Om jag börjar hemma så skiljer det ofta +/-10m på höjden när jag kommer tillbaka efter en timmes löpning. Det är ganska stor avvikelse när man rör sig mellan 5-50möh.

roskai

Aktiv medlem
peter233 sa:
roskai sa:

Verkar vara riktigt bra! Som klocknörd så är jag skeptiskt till boetter som inte är inom spannet 38-42 mm. Stratosen är ju gigantiskt och med Coolfiber look om man ska nämna nåt som kanske inte är så lockande.

GTS första intryck: Mäter samma vilopuls som min Samsung S9+ (optisk läsare för finger). Gummibandet är trevligt då det är lite matt i finishen, detta gör att det inte upplevs svettigt. Den matta finishen är sannolikt en ytbeläggning som inte varar för evigt.. Bandet är också lite elastiskt vilket gör att man kan spänna klockan lite hårdare jämfört med klassiska gummiband som kan vara rätt styva, en klar fördel om man ska cykla med den tror jag. Provade den på gymmet igår och pulsfunktionen verkade mäta utan uppehåll, har inga andra referensvärden än denna klocka och telefonen, men båda mätte samma puls när jag satt på träningscykel åtminstone. Pulsmätningen funkade även utan uppehåll när jag körde rodd.

Appen Amazfit verkar enkel och tydlig, ska gå att synka mot Strava men har inte haft någon sådan aktivitet ännu.

Displayen är sjukt bra, extremt högupplöst. En kul funktion är att man kan ladda hem urtavlor från externa källor t.ex den nedan.
20191218_181543.jpg

Kommer faktiskt inte på något negativt just nu.

sdx

Aktiv medlem
roskai sa:
peter233 sa:
roskai sa:

Verkar vara riktigt bra! Som klocknörd så är jag skeptiskt till boetter som inte är inom spannet 38-42 mm. Stratosen är ju gigantiskt och med Coolfiber look om man ska nämna nåt som kanske inte är så lockande.

GTS första intryck: Mäter samma vilopuls som min Samsung S9+ (optisk läsare för finger). Gummibandet är trevligt då det är lite matt i finishen, detta gör att det inte upplevs svettigt. Den matta finishen är sannolikt en ytbeläggning som inte varar för evigt.. Bandet är också lite elastiskt vilket gör att man kan spänna klockan lite hårdare jämfört med klassiska gummiband som kan vara rätt styva, en klar fördel om man ska cykla med den tror jag. Provade den på gymmet igår och pulsfunktionen verkade mäta utan uppehåll, har inga andra referensvärden än denna klocka och telefonen, men båda mätte samma puls när jag satt på träningscykel åtminstone. Pulsmätningen funkade även utan uppehåll när jag körde rodd.

Appen Amazfit verkar enkel och tydlig, ska gå att synka mot Strava men har inte haft någon sådan aktivitet ännu.

Displayen är sjukt bra, extremt högupplöst. En kul funktion är att man kan ladda hem urtavlor från externa källor t.ex den nedan.

Kommer faktiskt inte på något negativt just nu.
Har en ny stratos2 i o öpnnad kartong som bytes mot en peng.

hammrstrm

Ny medlem
kapar tråden litegran (sorry)

Jag är på jakt efter ett aktivitetsarmband som gärna går att synka med strava. dock vill jag inte ha en klocka. Jag har ett annat klassiskt armbandsur som jag är nöjd med och kommer bära vidare, så jag är på jakt efter något man kan ha på andra handleden utan att det ser ut som man går omkring med 2 klockor.

så vad finns det för något mer likt armband.. exempelvis tycker jag "garmin vivosport" är liiite för mycket åt klockhållet. finns det smidigare, mindre, diskretare där ute någonstans?

tack på förhand!

BobSacamano

Ny medlem
Lite OT i o m att de är dyra men...

En Apple Watch är ju en av de mest mångsidiga ”smart klocka”. Men då vill det till dels att man har en iPhone (och att även nästa mobil kommer vara iPhone) samt att man har nytta av klockans andra smarta funktioner för att kunna motivera priset.

Jag köpte min och motiverade utgiften med att jag skulle kunna jogga med klockan och lyssna på musik (airpods) utan att ha med telefonen. Sen fick jag hälsporren och kunde inte jogga så då var det skitsamma med det!

Octagon

Aktiv medlem
DanielS sa:
Turkhud sa:
På grund av att den saknar barometer så blir höjdangivelserna sällan perfekta, men den duger åt mig.
Även om klockan har barometer så tycker jag inte höjden funkar så bra. Om jag börjar hemma så skiljer det ofta +/-10m på höjden när jag kommer tillbaka efter en timmes löpning. Det är ganska stor avvikelse när man rör sig mellan 5-50möh.
Jo, det brukar ju driva iväg några meter på en timma, lufttryck förändras osv. Men fördelen med barometer är väl mer att klockan kan filtrera bort alla småhopp upp ner, dvs ackumuleradr höjdmeter under passet blir bättre än om man bara använder GPS. Å andra sidan, i dessa tider är det ju Strava-höjdmeter som räknas, och Strava skiter i vad klockan fått ihop...

roskai

Aktiv medlem
Jahopp då har jag provat klockan några gånger med strava.

Själva synkningen är jättesmidig. Bara att köra igång cykling på klockan, sen sköter det sig självt när man kontot kopplat mot Amazfit. Antalet hödmeter på en tur verkar inte funka asbra, det blir sannolikt för många (jämföt mot andra som cyklat samma tur med olika typer av enheter för loggning. Gps grejerna verkar iaf funka. Puls verkar logga. Bra skärm, laddar snabbt, laddar r långsamt. Mycket nöjd! :) Har ni några specifika frågor så ställ dem.

sdx

Aktiv medlem
roskai sa:

Själva synkningen är jättesmidig. Bara att köra igång cykling på klockan, sen sköter det sig självt när man kontot kopplat mot Amazfit. Antalet hödmeter på en tur verkar inte funka asbra, det blir sannolikt för många (jämföt mot andra som cyklat samma tur med olika typer av enheter för loggning. Gps grejerna verkar iaf funka. Puls verkar logga. Bra skärm, laddar snabbt, laddar r långsamt. Mycket nöjd! :) Har ni några specifika frågor så ställ dem.
Hur får du den att funka mot Amazafit appen utan qr kod.

roskai

Aktiv medlem
sdx sa:
roskai sa:

Hur får du den att funka mot Amazafit appen utan qr kod.
Installerade bara amazfit och kopplade den mot blåtand om jag minns rätt. QR koden gick till en 404 sida..

Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
peter233 sa:
Hur är GPS-noggrannheten? Vet att GTR:en hade stora problem med den.
Jag vill ju tro att den är bättre än telefonen i varje fall. Har du något förslag på hur jag ska testa det? "Kalibreringsverktyget" måste ju vara en rätt avancerad pryl om det faktiskt ska bli rätt.

Lainen

Medlem
roskai sa:
peter233 sa:
Jag vill ju tro att den är bättre än telefonen i varje fall. Har du något förslag på hur jag ska testa det? "Kalibreringsverktyget" måste ju vara en rätt avancerad pryl om det faktiskt ska bli rätt.
Logga ett spår i båda och exportera till Google Maps.
Kolla i sayelitvyn vilken som stämmer bäst efter hur du har sprungit/gått.

roskai

Aktiv medlem
Lainen sa:
roskai sa:
peter233 sa:
Logga ett spår i båda och exportera till Google Maps.
Kolla i sayelitvyn vilken som stämmer bäst efter hur du har sprungit/gått.
1. Kommer inte springa, detta är ett cykelforum ;)

Men absolut, kan jämföra mobilen mot klockan och se vilken som gör "bäst" . Sannolikt kommer båda vara ganska mycket fel.

Asle

Ny medlem
Har en 735XT du kan få köpa för mindre än 2000kr. I mycket fint skick och sparsamt använd (utseendemässigt fullständigt i nyskick). Uppfyller kraven på pulsläsning på handled, GPS, Strava-synk och rimligt smart. För 2000kr kan även pulsband ingå om man vill ha än mer exakt pulsmätning.

roskai

Aktiv medlem
Idag blev loggningen inte så bra.. Kom en uppdatering av gpsen idag efter jag cyklat klart. Ska prova snart igen.

1. startade och stoppade på samma ställe.

2. jag har inte cyklat under vatten....

Skrmklipp.PNG

A.Fritzon

Medlem
OJ! jag satt precis och va väldigt köpsugen på denna klocka men läste om lite problem med just gps:en på andra sajter.
Nån mer som har dåliga eller bättre erfarenheter?

peter233

Medlem
A.Fritzon sa:
peter233 sa:
Köpte en GTS i fredags och testade den på en löptur i helgen. Var helt ok jämfört med min Garmin Vivoactive 4.
Körde du den mot Strava? Fungerade det bra?
Funkar den även att köra strava vid gym-träning/inomhus (även om man alltså endast reggar puls då)
Inte kopplat den mot Strava än, men det finns ett val i inställningarna att koppla ihop med Strava. Ska testa senare i veckan.

A.Fritzon

Medlem
Kanske OT men jag funderar på en bra pulsklocka istället då mobilen ändå alltid är med och jag tycker den GPSen duger.
Nån som har bra tips på pulsklocka utan gps som kanske är bättre att mäta puls (eller inte har en dålig gps) som funkar fint med strava så man kan logga träningspass ute/inne med puls?

moros

Aktiv medlem
Utan GPS kan du ändå inte logga strava om det var det du skulle ha den till och då kan du logga med telefonen likaväl. Då kan du köpa ett löst pulsband till telefonen så slipper du klockan och kommer undan med några hundra. Handledsbaserad pulsmätning blir inte riktigt bra oavsett vad. Jo, kanske är den lite bättre på en dyrklocka, men då får du ju GPS också :)

Så är målet att logga passet med telefonen så använd ett pulsband.

Senast ändrad:

A.Fritzon

Medlem
moros sa:
Utan GPS kan du ändå inte logga strava om det var det du skulle ha den till och då kan du logga med telefonen likaväl. Då kan du köpa ett löst pulsband till telefonen så slipper du klockan och kommer undan med några hundra. Handledsbaserad pulsmätning blir inte riktigt bra oavsett vad. Jo, kanske är den lite bättre på en dyrklocka, men då får du ju GPS också :)

Så är målet att logga passet med telefonen så använd ett pulsband.
Så jag kan inte logga i strava med en klocka utan gps men jag kan göra det med ett pulsband?? Jag tänkte som sagt att mobilen loggar i strava, klockan bidrar med puls till den reggningen. Borde inte det funka alltså?

Har också funderat på pulsband men jag känner att det är smidigare att ha allt i en klocka och jag skulle vilja regga dygnet runt för att se övrig aktivitet/steg osv.

Exempel på vad jag menar:
https://www.klockmagasinet.se/suunto-3-fitness-all-black

Ja samma pris som GTS men kanske lite bättre klocka? Och telefonen är ändå med för gps. Det borde väl då reggad i Suuntos app som sedan automatiskt skickas till Strava ?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det lär funka ja. Fast puls från handleden är meningslöst vid cykling.

Fitbit versa fungerar likadant men jag kör en polar med band och gps för cykling.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer