Vilken GPS/pulsklocka är det som gäller för 2 lakan?

A.Fritzon

Medlem
Tack!

Då får jag fundera på vilket spår jag går på.
Om kines-klockan funkar fint kostar den ju samma som klockor utan gps. Så då är det ju avgjort förutsatt att appen är tillfredställande

roskai

Aktiv medlem
A.Fritzon sa:
OJ! jag satt precis och va väldigt köpsugen på denna klocka men läste om lite problem med just gps:en på andra sajter.
Nån mer som har dåliga eller bättre erfarenheter?
De har som sagt precis släppt en uppdatering av just GPS funktionen. Ska prova snart men har lite ont i ett knä just nu...

Dr D

Ny medlem
Det blev att jag köpte en GTS också. Tycker det är bra prestanda i förhållande till pengen.

Efter löppasset igår funkade synkningen med Strava klockrent, men efter gymmet idag gick det inte lika bra. Det dök upp nåt felmeddelande om problem med synkningen, sen blev det liksom inget mer. Passet finns både i klockan och Amazfit-appen i telefonen, men jag får inte över det till Strava. Är det någon som vet om det går att "tvångs-synka" mot Strava?

Octagon

Aktiv medlem
Min Suunto vägrade synka till Strava nån gång. Man kunde exportera träningen från Movescount och ladda upp i Strava (på en dator, inte telefonen).

moros

Medlem
A.Fritzon sa:
moros sa:
Utan GPS kan du ändå inte logga strava om det var det du skulle ha den till och då kan du logga med telefonen likaväl. Då kan du köpa ett löst pulsband till telefonen så slipper du klockan och kommer undan med några hundra. Handledsbaserad pulsmätning blir inte riktigt bra oavsett vad. Jo, kanske är den lite bättre på en dyrklocka, men då får du ju GPS också :)

Så är målet att logga passet med telefonen så använd ett pulsband.
Så jag kan inte logga i strava med en klocka utan gps men jag kan göra det med ett pulsband?? Jag tänkte som sagt att mobilen loggar i strava, klockan bidrar med puls till den reggningen. Borde inte det funka alltså?
Du missförstår mig nog

Att ha en klocka som mäter puls vid handleden och sänder till mobilen vid din aktivitet (som du loggar via mobilen) är en onödig väg att gå. Eftersom handledsmätningen är överlag osäker så är det bättre, billigare och enklare att köra ett pulsband vid de aktiviteterna som kräver pulsmätning som skickar din puls till telefonen. Det är heller inte alla klockor som can "broadcasta" pulsen via ex. ANT+ (vilket du kommer behöva), och de klockorna kommer antagligen ändå ha fullgod GPS.

Är du intresserad av nogrann pulsmätning så är ändå pulsband rätt väg att gå, oavsett om den skickar pulsen till din klocka, eller din telefon.

Men som sagt, se till att köpa en klocka med broadcast av pulsen, så kan du köra som du säger. Du får automatiskt möjlighet att logga aktivitet via klockan istället för mobilen om du vill, och sen kan du komplettera med ett pulsband ändå, det kan du använda till både telefonen och klockan (så länge du håller dig till rätt teknik)

Senast ändrad:

ani

Medlem
För egen del lätt val, håller en del på med blöta sporter (kajak, surfski, cykel) och därmed höggradigt allergisk mot touch. Har en 735XT som synkas mot Strava och Endomondo via Garmin Connect, funkat bra för åtskilliga hundratals pass hittills.

Dr D

Ny medlem
Det är bara utomhusaktiviteterna på GTS som går att synka mot Strava. Möjligen tar man bort denna begränsning i framtida uppdateringar, men ingen tidsplan för det finns än. Fick följande svar från deras support igår:

"...Currently, all the outdoor running, walking and bike can sync to Strava, indoor activities, swimming, Non-GPS activities and previously completed activities are not included.

We appreciate your feedback and thoughts. Your email will be shared with the team as we look for ways to improve our product and the user experience.

And we have a list of the features in development and the priorities we aim to achieve with each step of the development process, and so we will continue to gradually offer updates as soon as we can. Hopefully we can make these available in future update, but no firm dates have been set yet...."

Tant_Trek

Medlem
A.Fritzon sa:
Nä, det är svenska priser som anges på .se-sidan.
Edit: deras villkor säger tydligt "Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.", och så har det varit när jag beställt därifrån.

Senast ändrad:

moros

Medlem
Nej det är svenska. De har ofta bra kampanjer på Garmin. Köpte min vivoactive 3 där. Köpt en del kläder också. Brukar ha bra utförsäljningar

Krompa

Medlem
Kollade runt lite men har aldrig trivts med saker runt handleden. Köpte en Wahoo Elemnt Roam på black friday som jag har i fickan i stället. Är imponerad över hur bra och stabilt den funkat hittills. Kopplar blixtsnabbt till TICKR och verkar väldigt precis i spårningen.

NickPick

Aktiv medlem
Krompa sa:
Kollade runt lite men har aldrig trivts med saker runt handleden. Köpte en Wahoo Elemnt Roam på black friday som jag har i fickan i stället. Är imponerad över hur bra och stabilt den funkat hittills. Kopplar blixtsnabbt till TICKR och verkar väldigt precis i spårningen.
Låter opraktiskt att ha den i fickan!

Löparshop är bra. Som sagt innan så har dom bra priser på Garmin med jämna mellanrum. Köpt 3 klockor därifrån och dom brukar dyka upp efter typ 3 dagar.

Tant_Trek sa:

Satt och läste just den recensionen och kom på att jag såg denna tråden, så tänkte kolla vad domen lyder kring nämnda klockan?

Annars får ni gärna tipsa baserat på följande kriterier:
Löpning: 2-3 pass i veckan; distans: 5-20km (dock fler 5or än 20or just nu efter en bra jul)
Springer ofta med trådlösa hörlurar (kopplade till telefonen)
Har tidigare loggat allt i Runkeeper i telefonen och därigenom kunnat slå både musiken och loggningen i samma smäll.
Men, prylnörd och en liten satsning på årets löparsäsong gör att det kliar i köpfingret.
Lätt att synka mot Iphone.
Gärna billig, då csn har begränsningar.
Har ingenting emot att backa nån generation och köpa beggat.

Behöver inte ha några superfunktioner egentligen, utan mitt egentliga behov (som jag intalar mig själv) är att jag skulle bli en jämnare löpare om jag med lätthet kan se min aktuella fart och därigenom kunna lägga upp dom långa passen klokare (springer jag på känsla så går det oftast för fort första 3k)

Gillar Garmin :p

Edit*

Men kan jag lösa mitt musikbehov och loggning i en och samma klocka på en tight budget?

Senast ändrad:

-****-

Medlem
Senast ändrad:

moros

Medlem
Vivoactive 3 music kunde man ju hitta för under 2000 precis efter jul men nu ligger den väl på 2400, den fyller väl dina krav men inte säkert den klassas som billig.

Det blev en Garmin Forerunner 45s

Hittade en beggad i princip bara i provsprunget skick, gav ett bud, fick ett kanonpris, så då slog jag till.

Återkommer med recension, men första känslan är att jag kommer trivas med den :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer