Vilken Grand Canyon?

• Trådstartare Trådstartare Ete
  • Start datum Start datum
Vilken Grand Canyon?
Båda cyklarna är väldigt trevligt specade, allt funkar normalt klanderfritt av samtliga komponenter på båda cyklarna, den dyrare är 6hg lättare... Om det är värt €300 får du avgöra själv :-)

Vilken Grand Canyon?
Jag hade alla gånger valt den billigare av de två.

Ingen av den har tvådelat fram, vilket jag tycker känns mest rätt på den typen av cykel, men det är givetvis en smaksak. Hjulen är identiska och däck går att byta ganska enkelt, så där anser jag de vara likvärdiga (tänker mest på att hjul och däck påverkar känslan när man cyklar)

Det som får mig att välja den billigare är faktiskt gaffeln. Jag har inte testat någon av dem, men vart jag än hört mig för så är Fox klart överlägsen DT i funktion. Plus att jag tror stenhårt på Terralogic.

6hg skillnad är både mycket och lite tycker jag, beror lite på vart de hektona sitter. å andra sidan har du 300 euro att uppgradera annat än gaffel och grupp för om du känner för det :)

//Andreas

Vilken Grand Canyon?
X.0 är ju alla gånger bättre än XT enligt mig. Dessutom är det bara SLX-reglage på 8.0:an

Jag skulle nog ändå säga att 9.0:an känns mer XC i specen medans 8.0 är mer "Happy".
Det sitter t.ex ett 670mm styre på 8.0 vilket kanske inte andas racing.

Det beror väl en del på vad du skall ha den till helt enkelt... XC-Racing? 9.0 alla gånger. Happyrides? 8.0 de flesta gånger.

Vilken Grand Canyon?
KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> X.0 är ju alla gånger bättre än XT enligt mig.
> Dessutom är det bara SLX-reglage på 8.0:an

och "bara" X.9 på 9.0 ;)
Jag tar också hellre en X.0 grupp än XT, men inte på bekostnad av en, i mitt tycke, sämre gaffel. För vi ska inte glömma bort att XT är en otroligt bra grupp, även om X.0 kanske är lite roligare.

Oavsett vad beslutet blir så lär du inte bli missnöjd! jag är själv inne på en 8.0 till nästa år om jag ska ha en alu-hardtail... hade varit ett skojigt komplement till en Lux MR 9.0 SL som jag tänker beställa när/om jag blir skadefri och kan börja köra lite seriösare träning.

Lycka till med ditt beslut och glöm inte att berätta vad det blev till slut :)

Vilken Grand Canyon?
Tack för hjälpen!
För att vara ärlig så är cykeln till en kompis som bad mig om råd. Själv kör jag mer "happy" med 140mm fulldämpad. Dessutom föredrar jag Magura (Marta) bromsar och även gafflar (Thor). Reglage tycker jag mest om XTR, samma gäller bakväxel. Men nu handlar det ju inte om mig... har inga erfarenheter med SRAM och har varken testat DTs eller Foxs nya terralogic gafflar. Cykeln ska först och främst köras på snabba och mindre tekniska stigar. Även om en GC 9.0 må vara lite overkill för killen så är en roligare cykel alltid … ja just roligare. 300 Euro mer eller mindre spelar ingen roll, vem bryr sig efter några år? Har ingen Canyon mtb själv men tycker att det är svårt att hitta bättre för samma peng (är dock öppen för förslag).

Vilken Grand Canyon?
Då fortsätter jag på nästan samma fundering, står i valet mellan modellerna 6.0 och 7.0 .. eventuellt kan jag skrapa ihop pengar till 8.0 men det är smärtgränsen.

Så, hur ska jag tänka? får jag mycket mer för varje steg uppåt? Vilken är mest bang for the buck? Är varje steg en likvärdig förbättring i komponenter?

Det blir min instegs mtb men inte insteg till cykling, så det är viktigt för mig att grejjerna inte känns fattiga om ett halvår, för intresset är beständigt och det vore synd att kännna att man snålat för mycket.

Vilken Grand Canyon?
Om man ska generalisera så mycket man kan så är förhållandet mellan vad du betalar och vad du får för pengarna ganska linjärt ytterligare en liten bit upp på skalan.
Mellan 6.0 och 7.0 får du kanske något bättre växlar men framför allt byter du upp dig ett snäpp i gaffel. Samtidigt ska man komma ihåg att alla cyklar i klass med 6.0 och däröver kommer att ge dig många trevliga cykelturer oavsett vilken.

En stel alu-ram med hyfsade grejer generellt är ett väldigt säkert kort, i synnerhet per krona. Utvecklingen går inte lika fort där som på t.ex heldämpat och kolfiber, mycket beroende på att man kommit väldigt långt i utvecklingen redan och börjar närma sig gränsen för vad som är rimligt.

Till mtb-köpet kommer ju även pedaler, ev andra skor osv. När det gäller de cyklar du nämner så kanske du behöver pengar till en annan sadel t.ex, utifall den som sitter standard inte passar dig. Jag har i alla fall aldrig hört talas om dem. Sen kanske du känner för ett par andra däck etc beroende på var just du cyklar. För mig personligen fungerade inte riser-styre så bra heller, så där tillkom en kostnad för att byta styre och styrstam. Så om 8.0 är max rent ekonomiskt hade jag satsat på 7.0 eller 6.0 och sedan kostat på mig bra pedaler (shimanos mellanmodell kommer du långt på), eventuellt andra delar som rör personliga preferenser (sadel, styre etc) samt ett par bekväma skor.

Vilken Grand Canyon?
Mest bang for the bug får du nog med 8.0:an.
Bättre hjul, bättre bromsar, bättre gaffel, bättre växelsystem (även om jag inte vet ngt om Sram x9).

jpett skrev:
-------------------------------------------------------
> Då fortsätter jag på nästan samma fundering,
> står i valet mellan modellerna 6.0 och 7.0 ..
> eventuellt kan jag skrapa ihop pengar till 8.0 men
> det är smärtgränsen.
>
> Så, hur ska jag tänka? får jag mycket mer för
> varje steg uppåt? Vilken är mest bang for the
> buck? Är varje steg en likvärdig förbättring i
> komponenter?
>
> Det blir min instegs mtb men inte insteg till
> cykling, så det är viktigt för mig att
> grejjerna inte känns fattiga om ett halvår, för
> intresset är beständigt och det vore synd att
> kännna att man snålat för mycket.

Vilken Grand Canyon?
Ete: Vilken cykel köpte din kompis? Varför valde han som han gjorde?

jpett: Vilken cykel köpte du? Motivera gärna varför du valde som du gjorde!

Jag fortsätter att fråga i samma ämne:

För mig står valet mellan modellerna 7.0 och 8.0. Jag har inte cyklat tidigare och har med andra ord inga grejor alls. Kommer jag som glad amatör verkligen märka av att det sitter bättre grejor på 8.0?

Alla tankar och funderingar välkomna!

Tackar så mycket på förhand!

Pär

Vilken Grand Canyon?
Jag kör DT-gaffel och är tok-nöjd med den. Lite osäker på vad som krävs när den pajjar dock, det är inte världens lättaste att få tag på reservdelar samt ska den lämnas in så blir det till Skeppshult.
Men FOX-gafflarna är ju också rätt krångliga att meka med har jag hört....

// Larsa

Tillbaka
Topp