Vilken Gravel för 20k?

Sputnik

Medlem
Vilken Gravel för 20k?
Eftersom någon rövhatt hade svårt att skilja på mitt och hans så står jag nu utan cykel. Letar efter en Gravel-modell som tar hyfsat breda sulor med 700-hjul, gärna med GRX 2x11 (kan inte motivera detta ytterligare) och inte minst - går att få leverans på ganska omgående.

(Cykeln jag blev av med var en Giant Revolt från 2014, och det har ju hänt en del sen dess.)

Tyckte att Canyon Grail Al 7.0 var intressant, men leverans i februari var det inte.

När det gäller storlek så är jag 184 med 84,5 i grenmått.

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Vilken Gravel för 20k?
Just nu verkar White GX Pro från XXL vara mest pang för pengen. Finns kvar i butik om du har rätt storlek eller bor på rätt ställe.

Vilken Gravel för 20k?
Jag har en XXL white GX pro. (Hajar eventuell tveksamhet mot kedjan).
Min första ”no name” cykel, men den är bra! Gedigen byggkvalitet, bra spec. Dock upplevs de som stora i storlekarna. Är 186 och upplever L som bra men stor. En kortare polare har en M och han upplever även den som stor. =Kolla geon...
Jag hade en GT Grade innan, rolig ram med kass spec. Fick jag välja igen skulle jag ha valt GT.

Senast ändrad:

Murdock

Aktiv medlem
Vilken Gravel för 20k?
Hur är Merlin generellt? Har själv ingen erfarenhet och hittar inte mycket när det gäller just cyklarna.
Merlin har bra priser på komponenter, speciellt när de kör sina drives. Deras inhouse cyklar vet jag faktiskt ingenting om, mer än att de är prisvärda sett till komponenter.

glitch

Aktiv medlem
Vilken Gravel för 20k?
Ribble CGR

Sonder Camino

Topstone 2021

Men Cuben ser ut att vara bra pang för pengen.

Sputnik

Medlem
Vilken Gravel för 20k?
Jag har en XXL white GX pro. (Hajar eventuell tveksamhet mot kedjan).
Min första ”no name” cykel, men den är bra! Gedigen byggkvalitet, bra spec. Dock upplevs de som stora i storlekarna. Är 186 och upplever L som bra men stor. En kortare polare har en M och han upplever även den som stor. =Koll geon...
Jag hade en GT Grade innan, rolig ram med kass spec. Fick jag välja igen skulle jag ha valt GT.
Tack för bra input!

Sputnik

Medlem
Vilken Gravel för 20k?
Rondos är fina. Samt Cotic’s gruscykel är väldigt prisvärd tycker jag.
Hade en Roadrat för ett gäng år sedan som jag trivdes med, gillar Cotic generellt, värt att kolla på igen kanske.
Rondo sprang jag på härom dagen bara, ser trevliga ut. Framförallt deras Ruut som har variabel geo.

Pin

Ny medlem
Vilken Gravel för 20k?
Min fru kör en Ruut Al 2 och är väldigt nöjd. Väl byggt skulle jag säga och bra att köra ’out of the box’.

Hade en Roadrat för ett gäng år sedan som jag trivdes med, gillar Cotic generellt, värt att kolla på igen kanske.
Rondo sprang jag på härom dagen bara, ser trevliga ut. Framförallt deras Ruut som har variabel geo.

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken Gravel för 20k?
Biketown har topstone 2021 i lager, jag har en topstone apex 1 2019. Fin hoj enda felet är väl aptunga hjul och det ser ut att vara samma.

Vilken Gravel för 20k?

Jimin

Medlem
Vilken Gravel för 20k?
Lånar tråden lite grann då jag har samma fråga. Tänkte istället för att skapa en ny tråd så fortsätter jag här.
Rätt ny med cycling-världen där jag tidigare köpte en instegscykel (White GX Lite 20 från XXL) och insåg rätt snabbt att jag ville ha hydraulisk skivbroms men allt annat känns det som att jag är rätt nöjd.

Om jag förstår det rätt så måste man bumpa upp budgeten till 15-20k för en midrange cykel och det kan jag idag motivera mig för. Är det billigare att köpa från nätet och sen bygga en själv eller ska man sticka till butiken?

Sputnik

Medlem
Vilken Gravel för 20k?
Snacka om utplockat hos lbs, har aldrig sett något liknande. De har också väldigt vaga leveransbesked feån samtliga leverantörer som det verkar. Jakten går vidare.

Sputnik

Medlem
Vilken Gravel för 20k?
Kul! Leveranstid? Verkar vara slutsålt typ? Jag har den på min lista också över alternativ, speciellt som en Grail verkar vara tillgänglig först i mars nästa år.
De hade en färdigbyggd cykel med ett skönhetsfel på ramen (den i rå alu) som jag kunde få direkt. Eftersom det ändå blir märken på skrället direkt så var det bara att slå till. Värt att ställa sig i kö med andra ord. Tittade också på grailen, men februari kändes inte helt intressant. Räknar med en dhl-leverans nösta vecka. Bifogar bild från känd lokal lbs för att illustrera hur svårt det är att få tag på en cykel.
2DD4641C-460A-4E34-995E-5E782365C632.jpeg

weldion

Aktiv medlem
Vilken Gravel för 20k?
Har bestämt mig för en gravel, men inte vilken.
Canyon Grail 7 1by och MB31 ligger bra till.
Nu så har jag börjat att kika på 2 st Vitus, men vet inte riktigt vad jag känner för storleken på ramen. Känns korta i måtten har jag fått för mig. Sedan vet jag inte vad jag tycker om 27.5" på en gravel som i stort sett jämt kommer att gå på grus och ingen stig alls vad jag har planerat.

Lutar mot den första (CRX), då Rival känns ändå som lägsta nivå på komponentgrupp.
Är 185/87 cm lång och undrar om man blir nöjd med den geometrin i storlek large.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer