Vilken gravelpendlare 2019? Nu uppdaterad, hoj är köpt

Gimpen

Aktiv medlem
konscious sa:
Gravel är gravt överskattat.
En CX som får plats med 40mm däck lr avför inte en MTB HT med samma däck funkar bättre offroad.

Varför skulle en CX vara bättre lämpad som pendlare?
Fokus på komfort snarare än rejs.
Gravel/adventure har fästen för skärmar och pakethållare.
Många CX saknar detta.
Off-road kommer jag (nog) aldrig ha den till.

konscious

Aktiv medlem
Klavikel sa:
konscious sa:
Gravel är gravt överskattat.
En CX som får plats med 40mm däck lr avför inte en MTB HT med samma däck funkar bättre offroad.

Varför skulle en CX vara bättre lämpad som pendlare?
Fokus på komfort snarare än rejs.
Gravel/adventure har fästen för skärmar och pakethållare.
Många CX saknar detta.
Off-road kommer jag (nog) aldrig ha den till.

Komforten sitter med bredare 40mm däck annars skiljer det inte mkt
Grail vs Inflite så skiljer det endast på ca 10mm högre BB och flackare gaffelvinkel på CX .
Geometrin är i övrigt snarlik

lundatok

Aktiv medlem
Grailen kommer kännas mer stabil i fart än Inflite alltså, som vi sagt tidigare så är gravel mer lik en racer med plats för breda däck. En CX är optimerad för att kunna göra en 180 graders sväng på en gräsmatta.

D

Deleted member 43681

Guest
Tror inte att Klavikel är så förtjust i dom tyska tråkiga fyrkanterna... :-)

Gimpen

Aktiv medlem
cerro sa:
Principia sa:
Har en liknande Diverge. Bytt alla komponenenter men använder hjulen till dubbdäck nu på vintern. Väldigt nöjd med ram/gaffel men prylarna som sitter på är ju inte kul.

+1 på den. Gillar verkligen ramen som jag nu kört i 2 vintrar och lite annat. Bytt allt förutom ram och gaffel :) Så en bra grund. Jag körde Sora förra vintern och körde slut på den gruppen innan jag bytte upp mig till Sram Force/Rival1 som jag kör nu.

Cerro, har du någon koll på E6 Comp från 2018?
Den som finns på bild tidigare i tråden.
Funderar lite över om det är ett bra köp prismässigt.
Är hjul och vevparti okej för en hoj som kostat nästan 20tkr?
Fattar inte varför det sitter mekaniska bromsar på den, men i övrigt, nåt du skulle rekommendera?

Gimpen

Aktiv medlem
Örjan Lax sa:
Tror inte att Klavikel är så förtjust i dom tyska tråkiga fyrkanterna... :-)

Hehe, nåt sånt kanske.
Nä men jag gillar Grail'en starkt ??
Har däremot nåt emot Cube av någon anledning som jag inte riktigt kan förklara.

konscious

Aktiv medlem
Filosofi
https://granfondo-cycling.com/gravel-bike-guide/

Skillnad Inflite Vs Grail
https://granfondo-cycling.com/review-canyon-inflite-vs-canyon-grail/

Geo diff (nära på identisk)

Skrmavbild2019-01-30kl.21.56.50.png

Skrmavbild2019-01-30kl.21.57.02.png

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Steel is Real sa:

Sett en hel del andra Bombtrack-hojar på stan senaste året, ser riktigt bra ut. Men den där var ju helt brutal.

Jag ser inte varför man vill ha 27.5 dock, större hjul rullar alltid bättre, så de får snart börja fixa in 29x2.1 i ramarna istället för att montera plutthjul på vuxencyklar för att få den där snygga däckbredden...

BT_MY19_Hook_EXT_matt_grey-02.jpg

NickPick

Aktiv medlem
erik h sa:
Steel is Real sa:

Sett en hel del andra Bombtrack-hojar på stan senaste året, ser riktigt bra ut. Men den där var ju helt brutal.

Jag ser inte varför man vill ha 27.5 dock, större hjul rullar alltid bättre, så de får snart börja fixa in 29x2.1 i ramarna istället för att montera plutthjul på vuxencyklar för att få den där snygga däckbredden...
Det kommer när cykeltillverkarna har lurat alla att dom behöver ha en 650bgravel.
650b verkar för övrigt rätt passé redan.

Gimpen

Aktiv medlem
Håller med om att Bombtrack'en ser helt brutal ut.
Särskilt i raw stål.
Kombinationen smala rör och feta däck gör den till ett monster ???

Jag har inte heller förstått varför 650b skulle vara en bra grej på en gravel.
Kanske ett sätt att få plats med breda däck utan att cykeln växer på de andra måtten.
Fast å andra sidan finns det ju heldämpade 29" med däckutrymme för plus/semiplus men samtidigt godkända kedjestag så känns inte riktigt logiskt i sådana fall.

Gimpen

Aktiv medlem
BLEKINGE BAD ASS sa:
https://superiorbikes.eu/se/2019/x-road

Superior X-road är också en rätt trevlig gravel. Värt att notera är kanske att däckutrymmet är ngt sämre än en del konkurrenter. Upp till 40mm bredd fungerar men kanske inte bredare.

Definitivt inte.

Snygg att kolla på men en koll i geometritabellen ger att den är kort, hög och brant.

Principia

Aktiv medlem
Jag har en sån också. Skulle säga att den är en bra kandidat om man bara ska ha en bockstyrecykel. Funkar ok/bra som racer, ok/bra som cx och ok/bra som gravelhoj. Men den är kanske inte bäst på något av de tre.

Klavikel sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
https://superiorbikes.eu/se/2019/x-road

Superior X-road är också en rätt trevlig gravel. Värt att notera är kanske att däckutrymmet är ngt sämre än en del konkurrenter. Upp till 40mm bredd fungerar men kanske inte bredare.

Definitivt inte.

Snygg att kolla på men en koll i geometritabellen ger att den är kort, hög och brant.

Lingon

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Jag har inte heller förstått varför 650b skulle vara en bra grej på en gravel.
Kanske ett sätt att få plats med breda däck utan att cykeln växer på de andra måtten.
Tror bara det är en dålig kompromiss för att men skall kunna använda smala LVG-vevar utan att kedjestagen skall bli för långa.
Men i små ramstorlekar tycker jag det funkar utseendemässigt.

dogday

Aktiv medlem
Går i samma funderingar (med väldigt liknande kravspecifikation) och känner därför igen ett flertal av kandidaterna. En som jag tycker saknas på listan är Pinnacle Arkose D2:

https://www.evanscycles.com/pinnacle-arkose-d2-2019-adventure-road-bike-EV339947

Just nu skicka inte Evans cyklar till Sverige, men de har kommit igång med tillbehör, och enligt designern (?) Jameso som postar nedan så ska de börja skicka cyklar inom någon vecka:

https://singletrackworld.com/forum/topic/pinnacle-arkose-three-jameso-to-the-forum-please/page/32/

Har själv beställt en Grail 6.0 vars leverans flyttades från sen februari till tidig maj, därför kollar jag fortfarande på alternativ. Vore intressant om någon kunde bidra med insikter kring Arkose.

Steel is Real

Aktiv medlem
NickPick sa:
erik h sa:
Steel is Real sa:

Det kommer när cykeltillverkarna har lurat alla att dom behöver ha en 650bgravel.
650b verkar för övrigt rätt passé redan.

Syftet med 650b är ju att du får plats med bredare däck och cykeln är mer flexibel om man har ett extra hjulpar. När du skall köra i lite stökigare terräng så kör du 650b med badass däck. Men det är ju inga problem att sätta på ett par 700c hjul om du vill köra landsväg, grusväg, eller touring med skärmar osv.. då tar Bombtrack´en däck upp till 40mm med 700c hjul. Ganska bra utrymme även för 700c alltså om man jämför med en CX som ofta bara tar 700c x 35mm däck.

Gimpen

Aktiv medlem
konscious sa:
Om man inte ska köra utanför vägen varför gravelisera.

Frågar du mig?
Jag tänker mest att det känns som en vettig hoj att pendla på.
Bra däckutrymme för 35mm plus skärmar.
Fästen för skärmar och pakethållare. Funkar om man skulle vilja cykelsemestra någon gång framöver även om det inte är primärtanken med cykeln.
CX ropar en del men gravel har ofta lite mer upprätt sittställning och är tänkt för lite längre cykling.

Gimpen

Aktiv medlem
dogday sa:
Går i samma funderingar (med väldigt liknande kravspecifikation) och känner därför igen ett flertal av kandidaterna. En som jag tycker saknas på listan är Pinnacle Arkose D2:

Pinnacle verkar vettiga, även Norco Search i alu.

Har själv beställt en Grail 6.0 vars leverans flyttades från sen februari till tidig maj, därför kollar jag fortfarande på alternativ. Vore intressant om någon kunde bidra med insikter kring Arkose.

Vad beställde du för storlek?
Jag har klurat lite på en medium, jag har snackat med Canyon om att beställa kvinnoversionen.
Enda som skiljer är 42cm i stället för 44cm styre, 70mm i stället för 80mm styrstam samt annan sadel. Detta gäller Medium.
Övriga storlekar har säkert andra mått. Men oavsett så är det bara stam/styre/sadel som skiljer.

Styrstam är ju inte mycket pengar så det kan man stå ut med, styre köper man med 50% rabatt om man beställer cykel.
Sadel är ju väldigt individuellt så man kanske kan prova den som cykeln levereras med.

Jag var nära att klicka hem en kopparfärgad Grail 6.0 medium igår.
Leveranstid kring 14:e februari.
Kanske kunde vara värt lite bök med kontaktytorna om man får den 4-5 månader tidigare.
Man kanske får byta styrlinda samtidigt, vet ej om det går att återanvända den som sitter på eller inte.

HåkanC

Aktiv medlem
konscious sa:

Klavikel sa:
Fästen för skärmar och pakethållare. Funkar om man skulle vilja cykelsemestra någon gång framöver även om det inte är primärtanken med cykeln.
CX ropar en del men gravel har ofta lite mer upprätt sittställning och är tänkt för lite längre cykling.
En gravel har ofta även lägre BB, vilket kan vara en stor fördel vid pendling
(för att kunna sätta ned foten vid rödljus utan att hoppa av sadeln)
En CX har ofta ett högre BB, föra att enklare klara hinder antar jag.

Men i praktiken finns det många cyklar som har samma ram i både CX och gravel utförande.

/Håkan

Pfaff

Aktiv medlem
Klavikel sa:
dogday sa:

.

Vilket år?

Gimpen

Aktiv medlem
BTW.

Om man nu köper en budgetvariant kring 8-9 000. Blir ju toligen någon Sora/Tiagra-variant.
Vad kostar det att fixa hydrauliska bromsar till den då?

Räcker väl att byta reglage, köpa bromsslang och ett par ok?

Vad kan det gå på tro?
Ofta blir det väldigt dyrt att gå till modellen över om man bara är ute efter bättre bromsar.
Cannondale Topstone ligger på strax under 10tkr, varianten snäppet upp ligger på typ 17tkr

Gimpen

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Klavikel sa:
dogday sa:

.

Vilket år?

Får väl hoppas att det var 2019 dom menade =P

dogday

Aktiv medlem
Klavikel sa:
dogday sa:

Vad beställde du för storlek?
Jag har klurat lite på en medium, jag har snackat med Canyon om att beställa kvinnoversionen.

...

Kanske kunde vara värt lite bök med kontaktytorna om man får den 4-5 månader tidigare.
Man kanske får byta styrlinda samtidigt, vet ej om det går att återanvända den som sitter på eller inte.

Jag har beställt en L, så den lösningen faller bort för mig (tack och lov, för då slipper jag vänta pga färg - vill verkligen ha en grön).

Styrlindan borde bli lite kort om man går upp i styre kanske?

Gällande att konvertera wire till hydro har jag varit inne på det, men vad jag minns och som jag räknade (relativt nytt cykelintresse så kan ha missat något) blev det väldigt dyrt, kring 2-3K. På Cannondale Topstone (fin grön) så måste man antagligen byta kassett och växelförare till Tiagra samtidigt då Sora bara finns med wire och Tiagra har en extra växel.

Står man ut med wire+hydro-lösning som Trp Hy/rd är det ju enklare. Plus att GT Grade som länkades ovan då blir ett intressant val.

(Personligen står jag inte ut med det; inte för att jag läst på så mycket utan för att det inte känns kul att nöja sig när jag köper min - hittills - dyraste cykel).

Senast ändrad:

cerro

Aktiv medlem
Klavikel sa:
cerro sa:
Principia sa:
Har en liknande Diverge. Bytt alla komponenenter men använder hjulen till dubbdäck nu på vintern. Väldigt nöjd med ram/gaffel men prylarna som sitter på är ju inte kul.

+1 på den. Gillar verkligen ramen som jag nu kört i 2 vintrar och lite annat. Bytt allt förutom ram och gaffel :) Så en bra grund. Jag körde Sora förra vintern och körde slut på den gruppen innan jag bytte upp mig till Sram Force/Rival1 som jag kör nu.

Cerro, har du någon koll på E6 Comp från 2018?
Den som finns på bild tidigare i tråden.
Funderar lite över om det är ett bra köp prismässigt.
Är hjul och vevparti okej för en hoj som kostat nästan 20tkr?
Fattar inte varför det sitter mekaniska bromsar på den, men i övrigt, nåt du skulle rekommendera?

Ganska bra. Helt ok grejer på den ja. Hjul och vevparti är stabila. Förstår inte heller varför det sitter mekaniska skivbromsar på, tror det är någon amerikan som inte fattat och tänkt fel eller något men går ju att byta med även om TRP Spyre som sitter på de sägs vara bland de bästa mekaniska bromsarna. Futureshocken är bekväm när det blir lite stökigt.

perzzon

Aktiv medlem
Klavikel sa:
BTW.

Om man nu köper en budgetvariant kring 8-9 000. Blir ju toligen någon Sora/Tiagra-variant.
Vad kostar det att fixa hydrauliska bromsar till den då?

Räcker väl att byta reglage, köpa bromsslang och ett par ok?

Ja så är det väl men lvg reglage är ju inte gratis direkt.
Svårt att tro att du kommer under 3k kanske inte under 4 för något vettigt. Och i ärlighetens namn så är det svårt att motivera på en cykel man redan har och rullar och fungerar.

emmer

Ny medlem
Billigaste och enklaste sättet att "hydraulisera" enklare grupper är med Giant Conduct.
Och då behåller man reglagen med hyfsad ergonomi istället för att dras med billiga hydrauliska där väldigt många inte gillar ergonomin...

Gimpen

Aktiv medlem
emmer sa:
Billigaste och enklaste sättet att "hydraulisera" enklare grupper är med Giant Conduct.
Och då behåller man reglagen med hyfsad ergonomi istället för att dras med billiga hydrauliska där väldigt många inte gillar ergonomin...

Smart lösning.
Inte ett dugg snyggt, men smart.

Sen finns ju även hydrauliska bromsok som kan dras av vajerreglage.

Möjligheterna är många.
Tänker bara att det kanske ändå i slutänden är bäst att köpa en hoj som har det komplett från butik.
Man går väl ändå räkna med 3 000kr och uppåt.

konscious

Aktiv medlem
Klavikel sa:
konscious sa:

Frågar du mig?

Den stora frågan är om du är en allmänt mysig flanell/hipster typ som dricker Öl eller har prestationskrav med svettig lerig lycraoutfit som tar en fikus på caféet.

Gimpen

Aktiv medlem
konscious sa:
Den stora frågan är om du är en allmänt mysig flanell/hipster typ som dricker Öl eller har prestationskrav med svettig lerig lycraoutfit som tar en fikus på caféet.

Är du lite dum i huvudet kanske?

Topp